BURSE, TURISM

Cum gandeste un presedinte de SIF : "Toata ziua imi critic managerii, pentru ca asta este rolul meu"

11 decembrie 2009, ora 00:02, autor(i): Cristina Mihai   | 6 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
fercala-mica.jpgmc.jpg
"Toata ziua imi critic managerii si tot timpul le cer mai mult pentru ca asta este rolul meu. Chiar daca au facut ceva bun, nu trebuie sa le dau impresia ca sunt buni ci trebuie sa-i determin sa creada ca inca mai au destule de facut", a marturisit, pentru DailyBusiness.ro, Mihai Fercala, presedintele SIF Transilvania si unul dintre cei mai influenti oameni din turism.
Coordonand un portofoliu diversificat, care include de la companii din zona industriala, pana la companii din turism, Mihai Fercala a discutat cu DailyBusiness.ro despre nemultumirile, planurile si asteptarile sale de la un domeniu pe care, recent, a marturisit ca l-ar "arunca peste bord", daca ar putea: turismul.

Este mai usor sa invarti bani pe piata de capital sau sa construiesti roti, decat sa castigi bani din turism 

Recent, seful SIF Transilvania a declarat ca ca nu mai are in plan noi investitii in sectorul de turism, domeniu care acopera circa 25% din portofoliul societatii, pentru ca este un domeniu cu un grad de risc prea mare. Banii SIF Transilvania urmeaza sa fie investiti, potrivit lui Fercala, pe piata de capital, cea financiar-bancara si industriala.



"Eu, nici daca as fi fost silit, nu cred ca as fi lucrat in domeniul turismului. Sunt prea multe nebuloase si reguli de invatat. Este mai usor sa invarti banii pe piata de capital si sa construiesti roti, decat sa castigi bani din turism, in conditiile in care trebuie sa faci pe dracu' in patru sa aduci clientii la tine, infrastructura nu exista pe piata locala, iar nivelul de civilizatie pe care il oferim este inca redus", spune Fercala, care considera ca turistii straini care vin in Romania o fac mai degraba din curiozitate, decat pentru a se odihni si relaxa.

"Vin cu masina si nimeresc in turma de oi, ineditul ii determina sa faca doua poze, dupa care le trece entuziasmul, cand fac de la granita de vest a tari pana in centru o zi intreaga si ajung epuizati, asta daca au scapat fara niciun accident", spune presedintele de SIF.

"La un moment dat niste turisti englezi care au venit pentru prima data in Romania, vazand trenurile, mi-au spus este foarte inedit la noi. I-am intrebat de ce si mi-au zis: "Pai, trenurile sunt cum am vazut in carti ca era la noi pe la 1.700", adauga Fercala.

Turistii straini vin cu masina si nimeresc in turma de oi 

Cu o atitudine critica fata de proprii manageri, acesta spune ca sefii companiilor de turism din portofoliul societatii nu corespund inca standardelor sale.

"Nu pot spune ca s-au ridicat inca la nivelul asteptarilor mele, pentru ca oriunde ma duc gasesc inca multe deficiente. Personalul care opereaza in aceste companii nu se ridica intotdeauna la nivelul asteptarilor noastre, cei care se ocupa de marketing nu intodeauna sunt suficienti de flexibili ca sa se adapteze pietei", spune Fercala, care da ca exemplu o greseala din aceasta vara a echipei de marketing, care nu a scazut tarifele unitatilor de pe litoral la momentul potrivit.

Este managementul strain si afilierea la companiile internationale o solutie pentru hotelurile din portofoliu? SIF Transilvania a anuntat, anterior, ca ia in calcul aceasta varianta, iar Fercala mentioneaza ca ideea este foarte actuala, "mai ales in contextul crizei si in conditiile dificultatilor managerilor romani din acest sector de a gasi variante de a iesi din criza".

Totusi, afilierea la un lant hotelier international are si dezavantaje. "Am avut discutii cu proprietarii de hoteluri care au management strain si sunt incluse in lanturi internationale, si nu sunt foarte incantati. Sunt costuri mari de administrare si profituri mici, inca. Trebuie ca si managerii marilor lanturi hoteliere sa se adapteze situatiei concrete din Romania, iar noi sa ne adaptam la standardele lor de intelegere", spune Fercala.

In ceea ce priveste "educarea" managerilor romani din turism, Fercala spune ca "o sa incercam sa ne trimitem managerii in niste concedii platite in principalele centre de interes din Europa, sa vada cum merg lucrurile acolo si sa caute defectele. Daca nu le gasesc, sa se intrebe de ce la ei nu sunt si la noi exista", spune Fercala, care are in plan sa deschida si o scoala de turism la Brasov, insa nu pentru pregatirea managerilor pe care ii trimite la scoli de profil din afara tarii, ci pentru personalul "de jos".

"Vom incerca sa facem aceasta scoala si pentru ca nu mai avem incotro. Nu mai exista personal calificat. Avem mari probleme cu personalul din statiunile balneo climaterice, medici specializati pe recuperare sau asistente medicale", declara Fercala.

"Sper ca 2010 nu va fi cu mult mai rau, dar sunt sceptic"

"Daca nu se va instala un guvern pana la finalul acestui an si daca guvernul nu va elabora repede un plan de redresare care sa scoata Romania din impas, agentii economici isi vor schimba strategiile. Unii vor face totul pentru a supravietui, alti vor inchide, iar altii, ca si noi, vor astepta. E greu sa fac orice estimare, pentru ca nu am elementele necesare. Am doar o singura speranta, 2010 sa nu fie cu mult mai rau decat 2009, dar sunt destul de sceptic si in aceasta afirmatie", spune Fercala.

Fercala spune ca toate societatile din turism controlate de SIF Transilvania vor fi profitabile in 2009, insa profitul se situeaza la 10-15% din valoarea de anul trecut.

Pornind de la aceste premize, societatea si-a revizuit strategia si nu mai face investitii noi in turism, dar vor finaliza proiectele incepute.

Una dintre cele mai importante investitii pe care societatea o are in derulare este modernizareastatiunii balneare Felix, o investitie totala de 22-24 mil. euro.

"Incercam sa schimbam perceptia asupra statiunilor balneare, din locuri in care se aduna pensionarii, in centre de divertisment pentru toate categoriile de varsta", spune Fercala, care explica ca "de aceea trebuie sa facem niste obiective care sa atraga pe toata lumea. Asta vom demonstra la Felix in Oradea, unde vom separa complet tratamentul balnear de partea de divertisment".

SIF Transilvania a infiintat si o companie separata de Turism Felix pentru acest complex de agrement, societate la care insa Turism Felix este actionar majoritar. Fercala a marturisit ca aceasta noua societate a fost infiintata doar din ratiuni financiare.

"Trebuia sa continuam investitiile si sa facem majorari succesive de capital. Cum compania Turism Felix este listata la bursa, nu era bine sa aiba un capital social enorm de mare, care putea sa fie comparat cu profitabilitatea ei si ar fi influentat puternic cotatiile", explica seful SIF.

De asemenea, Fercala a mai dezvaluit o parte a mentalitatii sale de afaceri, spunand ca motivul pentru care societatea pe care o coordoneaza a cumparat Baile 1 Mai din Oradea este pentru ca nu a dorit sa aiba concurenta pentru Baile Felix.

"Am cumparat integral Baile 1 Mai, pentru ca am dorit sa nu avem nicio concurenta in jur. Exista foarte multe terenuri acolo si daca altii ar fi cumparat si ar fi inceput sa construiasca hoteluri, ne-ar fi cauzat probleme", spune Mihai Fercala.

Compania mai are in plan sa reabiliteze si sa renoveze si hotelurile Oltul si Tusnad din Tusnad.

In Covasna, compania a obtinut toate avizele pentru modernizarea hotelului Caprioara, insa asteapta si finalizarea proiectului de modernizare pentru hotelul Bradul din apropiere astfel incat sa le finalizeze simultan. Compania mai are in plan sa reabiliteze si statiunea Oglinzi din Piatra Neamt.

Compania va finaliza integral anul viitor si lucrarile de modernizare incepute la hotelul Buzias din localitatea cu acelasi nume si pe cele ale hotelului Orizontul din Predeal.

De ce nu vin investitorii pe litoral? "Nu te poti razboii cu barmanii, chelnerii si sefii de receptie, care peste noapte au devenit proprietari"

Pe litoral, SIF Transilvania mai are in plan reabilitarea unui singur hotel, Narcis din Saturn, insa vizeaza valorificarea mai multor hoteluri, astfel incat investitiile sa fie realizate din resursele propriile ale companiilor turistice.

"SIF Transilvania nu va mai deschide sertarul cu lichiditati pentru nimeni, companiile vor trebui sa se descurce singure si managementul lor sa arate ca are calitatile manageriale pe care noi speram sa le aiba si sa gaseasca resurse, iar noi sa intervenim doar in cazuri foarte critice", spune Fercala, care a adaugat - "avem bani, dar ei vor fi folositi in alte domenii de activitate, in special pe piata de capital, in sectorul financiar-bancar si cel industrial, pentru a finaliza si acolo investitiile pe care le derulam si a ne consolida participatiile".

De ce vinde active de pe litoral? Fercala a explicat ca incearca sa targeteze un public cu venituri peste medie, asa ca vrea sa vanda toate activele de o stea, 2 stele si 3 stele din portofoliu.

"Incercam sa ne cantonam pe segmentul de lux, asta conditionati si de situatia efectiva care exista pe litoralul romanesc: puzderie de proprietari marunti cu o lipsa totala de abilitati pentru a exploata aceste sectoare. De aceea, niciunul din marii investitori in turism din lumea occidentala nu a venit sa investeasca pe litoralul romanesc. Nu te poti razboii cu barmanii, chelnerii si sefii de receptie, care peste noapte au devenit proprietari de baze turistice", spune Fercala.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
vali a spus:
11/12/2009 09:42
mi se pare penibil rau de tot.
cum poti sa spui ca nu trebuie sa le lasi impresia ca sunt buni? ce fel de mentalitate e asta? nici nu ma mir ca avem o tara de frustrati si .. incrancenati si toata lumea uraste pe toata lumea.
pentru ca suntem incapabili sa recunoastem meritele celorlalti. si ne mai si prefacem ca e pentru binele lor sa nu le recunoastem.
jenant.
 
Consul Tantza a spus:
11/12/2009 09:52
Sunt incantat sa vad ca un om de talia d-lui. Fercala este prezent aici, dovedind spiritul strategic al unei personalitati implicate in business dar si dovada ca PR-ul functioneaza.

Dansul a atins problemele cu care se confrunta turismul romanesc de pe pozitii realiste.

Turismul romanesc are inca solutii pentru anumite zone si poate fi redresat, cat timp mai exista oameni de valoare care pot scolariza personal pentru toate nivelele.

Cred ca este necesara o scoala puternica la Brasov, unde inca exista personal de elita.

Turismul romanesc pentru a renaste, trebuie sa caute insa si in modelele de inceput, ale anilor '60-'70, sa atraga pentru segmentul de business personalul care a lucrat pe navele de croaziera prin plata unor salarii adecvate si sa analizeze parerile unor oameni tineri din turism care u experienta pe incoming in ultimii 20 de ani si in on-line.
Trebuie scolarizat personalul de nivel inferior, dar si platit macar cu salariul minim pe economie.

Cat despre manageri si concediile lor sustinute de SIF, este o gluma buna, pentru ca acestia au calatorit deja peste tot, cu salariile mari pe care le-au avut chiar dupa 1990. Unul din manageri s-a intors din Africa chiar zilele trecute.

Sunt curios cati dintre managerii SIF pe parte de ospitalitate au scolarizare si doctorate sustinute in exteriorul Romaniei.

Cred ca solutia pentru dezvoltarea gandirii manageriale in structurile SIF ar fi ca acestia sa lucreze in praguri salariale, in functie de realizarile si targeturile fixate de SIF, si pe baza de rating.

In Romania au existat in acesti 20 de ani, doi consultanti majori, care au facut coaching cu managerii SIF, ambii profesori universitari. Exista probabil si altii.

Din punctul meu de vedere, exprimat curajos, exista solutii pentru turismul romanesc si chiar indraznesc sa spun ca se poate acorda consultanta in Romania, de catre romani care au lucrat efectiv in turism, in ultimii douazeci de ani.

Solutiile ar putea veni doar prin schimbarea abordarii noii legi turismului, regimul de functionare al serviciilor in turism, legatura si optimizarea relatiei client-Romania, si promovarea eficienta a tarii.

Exista deja piete interesate sa viziteze Romania, dar exista foarte multe piedici in calea lor, pornind de la centrele de informare inexistente in punctele de plecare, posibilitatile de transport aerian stopate de concurenta sau de alti factori, si deterioarea sistemului feroviar.

Litoralul romanesc are o singura sansa sa nu moara: unu, liberalizarea si ieftinirea aterizarilor pe aeroportul Kogalniceanu, doi, impunerea unui regim draconic de sistematizare si redesenare a localitatilor si plajelor pe baze placute ochiului si trei, prin imbunatatirea calitatii serviciilor de servire a mesei si a celor de curatenie in camere.
SIF poate salva hotelurile buget pe care doreste sa le vanda daca va investi intr-o unitate de tip cantina-catering si daca va face lobby pentru cele de mai sus.

Pentru consultanta punctuala va stam la dispozitie, chiar acasa.

Cu stima.

P.S.: Pentru personalul medical implicat in statiunile balneoclimaterice, cea mai novatoare solutie este sa se implementeze roboti medicali, chiar asistente robot, fabricate in Japonia. Eu as initia o investitie la Brasov pentru producerea acestor roboti high-tech cu forta de munca est-europeana. Deja acestia functioneaza in Tara Soarelui-Rasare si au fost conceputi pentru perioadele de descrestere a populatiei, specifice urmatorilor 50 de ani atat Japoniei cat si Romaniei.

Autorul articolului de mai sus cunoaste secvente din perioada '50-'60-'70 si oameni care au fost implicati in formarea produsului turistic romanesc, cat si perioada '80-'90-'2009, cu recomandari si rating pozitive, de la mari ghiduri de calatorii internationale si agentii internationale.

As spune ca turistilor straini care calatoresc cu masina in Romania le plac turmele de oi, chiar din drum, dar le lipsesc indicatoarele turistice.
Am cunoscut turist care a incercat trei zile consecutive sa gaseasca Cetatea Poienari, pornind din Brasov, pe ruta Bran - Rucar, Curtea de Arges.
Anul acesta era sa ma pierd si eu.
 
untanar a spus:
11/12/2009 12:34
Din punct de vedere managerial nu este o gandire de bun conducator, de lider, aceea de a nu "rasplati" meritele subordonatilor (atunci cand acestia isi fac treaba bine), nici macar cu un: "Multumesc, ai facut o treaba buna!". Un angajat este motivat (adica isi face treaba cu placere si poate isi construieste chiar o cariera in turism, instruit fiind) atunci cand vede ca munca lui a fost apreciata si de folos, si nu din contra....cand este criticat fara motiv. Este absurd.
Cred ca, de aici ar trebui sa porneasca in primul rand schimbarea in domeniul turismului si nu numai, la nivel de management in toate domeniile din Romania. Managerii sa nu "critice toata ziua angajatii" fiind un managerul de tip dictator ci, sa fie un lider, un conducator care sa fie exemplu pentru subordonati, sa-i motiveze cand sunt competenti si sa-i critice in mod constructiv atunci cand gresesc (adica sa ii determine ca pe viitor sa fie mai buni, nu sa ajunga sa isi urasca munca), sa stie sa rasplateasca munca bine facuta. Din acest motiv nu avem noi personal calificat, pentru ca nu avem manageri care sa aprecieze cum trebuie angajatii competenti, si aici ma refer pe langa comunicarea de care spuneam mai devreme (sa il felicite verbal) si sa il remunereze corespunzator. Astfel de persoane se vad nevoite sa isi ia talpasita si sa plece din tara. A fi exigent nu inseamna a nu recunoaste cand o persoana este competenta.
In ceea ce priveste turismul, acesta este intradevar un domeniu interdependent cu alte ramuri ale economiei si din acest motiv are de suferit in Romania mai ales din cauza infrastructurii proaste. In acelasi timp, sa nu uitam ca in turism investitiile se recupereaza pe termen lung si nu de la un an la altul, fiind un sector unde serviciile dau "produsul final". Serviciile sunt intangibile, motiv pentru care marketingul este mai important decat in domeniul bunurilor de consum, de exemplu. Pentru ca aceste servicii sa genereze satisfactia consumatorului si chiar fidelizarea acestuia, trebuie sa fie de buna calitate-si revenim iar la importanta personalului care presteaza aceste servicii. Dejaba bagam milioane de euro in infrastructura, daca nu se investeste in personalul implicat in vanzarea produsului turistic, in cel care intra in contact direct cu turistii si daca nu ne intereseaza ce parere au acestia din urma dupa ce au "consumat" produsul turistic. Intreg procesul de recrutare, selectie, instruire, motivare si remunerare a personalului ar trebui revolutionat pentru a pretinde ca avem servicii de calitate in turism care sa aduca turisti si in final profit societatilor implicate.
Asa ca, investiti mai mult in oameni si apreciati-i pe cei care isi fac treaba cum trebuie. Nu ar fi rau sa se faca o testare a managerilor de top si nu numai, care lucreaza in turism pentru a le vedea competentele atat in teorie cat si in practica.
 
Concurenta Neloiala a spus:
11/12/2009 16:40
Sunetm curiosi d-le Fercala cum a afectat gradul de ocupare al unitatilor SIF, unitatile particulare detinute de managerii si directorii SIF, din sectorul ospitalitatii.
Din salariile mari, acestia si-au edificat cam 10% camere raportat la portofoliul SIF.
Considerati ca devierea clientilor catre privat este concurenta neloiala sau nu?
 
G. Mihai a spus:
11/12/2009 18:31
"Trebuie ca si managerii marilor lanturi hoteliere sa se adapteze situatiei concrete din Romania, iar noi sa ne adaptam la standardele lor de intelegere", spune Fercala"

La ce sa se adapteze dom' fercala managerii straini?! La tras tzeapa la turisti si la angajat personal hotelier "la negru" ca sa faceti dv profituri nesimtzite?!
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 21 Septembrie 2020, 18:24
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter