Revenirea la normal a pieței de semiconductori a fost întârziată de invazia Ucrainei de către Rusia, arată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România. Ucraina produce 90% din neonul care are o calitate potrivită pentru producția de semiconductori din SUA.
ÃŽn 2021, experÈ›ii au estimat că deficitul global de cipuri s-ar putea tempera treptat în a doua jumătate a acestui an. TotuÈ™i, la acel moment conflictul dintre Ucraina È™i Rusia È™i noul val epidemic din China nu erau factori de risc "în peisaj".Â
Cu toate acestea, pe măsură ce evenimentele au început să își facă simÈ›ită prezenÈ›a, în primele trei luni ale acestui an, devine mai evident că sfârÈ™itul crizei semiconductorilor nu pare să mai fie atât de aproape. Acest blocaj sincronizat la nivel global, alimentat de un deficit de aprovizionare, este un scenariu care apare pentru prima dată în istoria modernă a industriei auto.Â
Pe scurt, ne aflăm într-un context în care principalul catalizator este aprovizionarea È™i în care consumatorii nu pot obÈ›ine vehicule la nivel global din cauza limitărilor de producÈ›ie.Â
Procesul de revenire la normal a pieÈ›ei de semiconductori a fost ameninÈ›at de conflictul dintre Ucraina È™i Rusia.Â
Deși la prima vedere ne-am putea întreba de ce, cele două state sunt importante pentru producția globală ale acestor componente.
Astfel, Ucraina produce 90% din neonul care are o calitate potrivită pentru producÈ›ia de semiconductori din SUA.Â
Pe de altă parte, Rusia exportă peste o treime din paladiul utilizat de SUA în fabricarea semiconductorilor. DeÈ™i companiile au stocuri necesare pentru a satisface producÈ›ia imediată, există în continuare problema reprezentată de identificarea unor furnizori alternativi, ceea ce face ca întreruperile producÈ›iei să fie inevitabile.Â
În plus, China se confruntă cu cel mai amplu focar pandemic din ultimii doi ani, fapt ce a dus la introducerea unui lockdown extins, care pune presiune asupra economiei sale, dar și asupra lanțurilor de aprovizionare.
Astfel, potrivit datelor Bloomberg, containerele se adună în Shanghai, cel mai mare port al Chinei, deoarece restricÈ›iile din oraÈ™ au dus la o lipsă de camioane necesare pentru a descărca bunurile importate.Â
Cea mai mare parte a industriei auto la nivel global este afectată din cauza penuriei persistente de cipuri la nivel global. Marea Britanie, de exemplu, a înregistrat cel mai scăzut nivel al vânzărilor de maÈ™ini noi din ultimele două decenii în luna martie, conform Societății Producătorilor È™i ComercianÈ›ilor de Automobile (SMMT).Â
SituaÈ›ia a fost considerată È™i mai dezamăgitoare întrucât, de obicei, martie este cea mai aglomerată lună a anului în Marea Britanie pentru vânzările de maÈ™ini, deoarece este una dintre cele două luni în care sunt emise noi plăcuÈ›e de înmatriculare. Grupul SMMT a caracterizat vânzările drept „extrem de dezamăgitoare" pentru industrie, care a fost afectată de problemele lanÈ›ului de aprovizionare de la începutul pandemiei, inclusiv de lipsa globală de cipuri È™i probleme mai recente cu aprovizionarea unor piese din Ucraina.Â
Lipsa de cipuri i-a forÈ›at pe producătorii de automobile din întreaga lume să reducă producÈ›ia È™i i-a făcut pe consumatori să aÈ™tepte până la un an pentru a intra în posesia unui nou model. Lipsa globală de semiconductori a influenÈ›at È™i piaÈ›a second-hand, conducând preÈ›urile maÈ™inilor second hand peste preÈ›urile modelelor noi pentru prima dată în istorie. Această tendință este o urmare a faptului că, în prezent, consumatorul este dispus să plătească în plus (o primă) pentru a intra mai rapid în posesia autoturismului respectiv, punând astfel pe prim plan disponibilitatea lui È™i nu faptul că este rulat. Auto Trader, care gestionează cel mai mare magazin auto online din Marea Britanie, estimează că una din cinci maÈ™ini second hand care au mai puÈ›in de un an sunt vândute pentru preÈ›uri mai mari decât variantele noi ale aceloraÈ™i modele.Â
Principala problemă este că prognozele devin tot mai puÈ›in credibile în ceea ce priveÈ™te momentul când situaÈ›ia se va îmbunătăți, deoarece mixul de tensiuni geopolitice, lipsa anumitor materiale precum È™i restricÈ›iile guvernamentale în anumite regiuni fac aproape imposibilă accelerarea redresării. Cercetările recente realizate de Bain & Company ofertă o imagine interesantă asupra acestei probleme, chiar dacă mai pesimistă pentru anumite sectoare, dar destul de bune în privinÈ›a producătorilor auto.Â
Astfel, Bain & Company consideră că redresarea după criza cipurilor nu va avea loc simultan pentru toate companiile. Totul depinde de industrie È™i de tipul de cip pe care îl folosesc. Analiza prognozează o recuperare completă în 2024 sau chiar mai târziu, ceea ce presupune un orizont de timp destul de îndepărtat. Pe de altă parte, unele sectoare industriale își vor începe redresarea încă din 2022, urmând ca totul să accelereze pe parcursul anului 2023.Â
Mai exact, companiile de automobile și industriale, care utilizeaza microplăcuțe de siliciu de 6 inchi, 8 inchi și 12 inchi, vor vedea îmbunătățiri în ceea ce privește oferta de cipuri la sfârșitul anului 2022, în principal datorită noilor fabrici care vor deveni operaționale.
 Confuzia este atât de accentuată încât nici marii producători auto nu reuÈ™esc să ofere o opinie similară privind orizontul de timp al rezolvării problemei. Astfel, CEO-ul BMW a declarat că actuala criză a semiconductorilor ar putea afecta industria auto până anul viitor. Pe de altă parte, Grupul Volkswagen estimează că deficitul de semiconductori ar putea să continue mai mult decât se aÈ™tepta. ReprezentanÈ›ii săi au declarat că livrările de semiconductori nu se vor normaliza până în 2024, moment în care va exista încă o subaprovizionare structurală.Â
ExperienÈ›a recentă a acestor deficite de componente îi obligă pe producătorii de automobile să facă un pas contrar direcÈ›iei în care s-au îndreptat în ultimii 30 de ani când vine vorba de managementul lanÈ›ului de aprovizionare. Acest lucru înseamnă o poziÈ›ie contrară celebrei ,,Modalități a Toyota" (Toyota Way), care se baza pe un nivel slab de aprovizionare È™i deÈ›inerea unor stocuri cât mai reduse, pentru a scădea costurile. Producătorii de maÈ™ini iau în considerare în prezent crearea unor stocuri pentru anumite piese, deoarece, în termeni relativi, costurile de deÈ›inere ale acelor componente sunt mult mai mici în comparaÈ›ie cu întreruperea unei întregi linii de producÈ›ie.Â
O oprire a liniei poate duce la costuri de peste 50 de milioane de dolari pe săptămână pentru un producător de echipamente originale (OEM), un rezultat negativ net superior cu deÈ›inerea unor stocuri în valoare de 500.000 de dolari.Â
De asemenea, criza îi obligă pe OEM să reinterpreteze modul în care gestionează lanțul de aprovizionare. De exemplu, apar tot mai multe argumente care susțin ideea ca producătorii de automobile să creeze parteneriate cu companii cu care au avut relații limitate cu doar câteva luni în urmă, fie că este vorba de producători de cipuri sau alte companii care oferă bunuri și servicii critice pentru operațiunile producătorului. Acesta este un semn al schimbărilor pe care criza lanțurilor de aprovizionare le-a adus în îndustria auto. În ultimii doi ani, industria auto a experimentat un mediu extrem de provocator, de la criza cipurilor și până la pandemia globală care i-au forțat pe producătorii de automobile să reducă producția pe măsură ce cererea a crescut.
ÃŽntr-un astfel de scenariu ne-am aÈ™tepta ca preÈ›ul acÈ›iunilor companiilor auto să fi avut de suferit, presupunere care este corectă. TotuÈ™i, aceÈ™tia au reuÈ™it să gestioneze destul de bine obstacolele întâlnite È™i să se adapteze noilor condiÈ›ii. Â
Aceste evenimente i-au forțat pe producătorii de automobile europeni precum BMW și Mercedes să majoreze prețurile modelelor lor, obținând profituri record din vânzări în 2021, în ciuda unor volume mai scăzute ale vânzărilor. În mod similar, Grupul VW a oferit prioritate vehiculelor premium ale mărcilor Audi și Porsche, care au adus o pondere semnificativă din profitul grupului. Potrivit Financial Times, directorii mărcilor Volkswagen Group subliniază că această practică va persista chiar și după rezolvarea problemelor legate de lanțul de aprovizionare. Această direcție este total contrară abordării fostului director executiv, când Grupul VW "se lupta" cu Toyota și GM pentru a obține prima poziție în ceea ce privește volumul.
În acest context, Radu Puiu se așteaptă ca sectorul auto să reușească să depășească potențiale viitoare probleme având în vedere rezistența și adaptabilitatea de care a dat dovadă în ultimii ani. Din acest motiv, ar putea rămâne unul dintre sectoarele preferate ale investitorilor. Totuși, sectorul auto prezintă o corelație pozitivă cu indicii majori bursieri, fie că vorbim despre S&P 500 în SUA sau Dax în Germania, ceea ce ne sugerează că în cazul unei scăderi pe scară largă, ca urmare a unei perioade de încetinire economică, producătorii auto vor urma direcția de evoluție a pieței largi.
BURSE, AUTO
XTB: Criza semiconductorilor va persista pana in 2024, iar redresarea nu va fi simultana pentru toti producatorii auto
14 aprilie 2022, ora 14:20
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din BURSE
07 iulie 2022, ora 13:18 in Finante-Banci |
21 vizualizari |
0 comentarii
14 iunie 2022, ora 14:10 in |
112 vizualizari |
0 comentarii
14 aprilie 2022, ora 14:20 in |
79 vizualizari |
0 comentarii
07 februarie 2022, ora 15:00 in |
38 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- XTB: Monedele digitale, aurul si actiunile tehnologice. Un film cu un sfarsit imprevizibil?
- Aurul, argintul, dar si metalele industriale, corodate de inflatie, declinul manufacturilor din China si razboiul din Ucraina - XTB
- Cum va schimba inflatia calitatea vietii zilnice in Romania?
- XTB: Topul celor mai atractive companii pentru investitorii europeni la finalul anului 2021
- Romania a intrat in 2015 in topul celor mai mari 10 producatori de masini din Europa
Ultima ora