- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

De ce este frica un factor de motivare care nu functioneaza?

06 Oct, 19:00 • andra.gheorghe
Frica este reactia cea mai raspandita in mediul de afaceri confruntat cu criza financiara. Angajatorii se tem de pierderea business-ului, iar angajatii de pierderea job-ului. Exista voci care sustin si aplica sintagma "motivare prin factor de frica". Insa angajatii care muncesc azi doar pentru a-si pastra job-ul, vor pleca la primele semne de liniste. Solutia pentru angajati stabili si eficienti? Nu-i speriati si redescoperiti motivarea nonfinanciara.
De ce este frica un factor de motivare care nu functioneaza?

Motivarea prin frica este un fenomen pe care criza l-a acutizat, in special in Romania, sustine Silviana Boian, head of research in cadrul companiei de executive search Alexander Hughes Romania.

„Suntem obisnuiti sa raspundem la frica mai bine, suntem mai eficienti, mai rapizi. Insa nu pe termen lung. Criza va trece, mai devreme sau mai tarziu, iar companiile care si-au mobilizat oamenii prin teama, vor culege roadele. Efectele vor fi daunatoare pentru companie. Oamenii aceia care si-au facut treaba din frica vor parasi corabia imediat ce vor putea”, explica specialistul Alexander Hughes.

Cea mai uzitata metoda de motivare in perioada de boom economic, si in special la adresa angajatilor cheie, de multe ori cu statut de „vedeta” in companie, a fost de natura financiara. Insa banii nu mai sunt.

„Acum nu se mai pune problema de motivare financiara. Maririle salariale sunt foarte rare, la fel bonusurile, care chiar daca se acorda, sunt foarte strans legate de performante strict fixate”, sustine Boian.

Acele companii care si-au tinut oamenii cheie prin sisteme de bonusare mercantile sunt puse intr-o situatie destul de delicata in prezent. Ce le ramane de facut? Pot redescoperi elementele de baza ale motivarii nonfinanciare si incerca un nou stil de management.

„Cel mai motivant factor, de care dispune orice angajator cu o situatie financiara stabila,este siguranta jobului, si asta nu se limiteaza doar la intrebarea ‘voi fi sau nu dat afara’. Siguranta oamenilor tai vine in primul rand din senzatia ca ii implici in viitorul companiei, ca le induci sentimentul ca isi tin „corabia” in viata”, explica Bogdan Comanescu, directorul general al firmei de training Accelera.

Exista in Romania destul de multe companii mari, cu o situatie financiara buna, care au disponibilizat oameni chiar daca nu aveau nevoie neaparat de asta, ori au folosit criza ca un pretext pentru a-si ameninta angajatii, adauga Comanescu.

„Marea problema care ramane dupa acest gen de disponibilizari sunt chiar oamenii care raman in companie. Teama lor va creste, vor lucra sub presiune, cu cat teama se va acutiza, cu atat isi vor pierde abilitatile de concentrare, de a se implica in companie, iar in final vor pandi momentul in care vor putea pleca in alta parte. Si bineinteles, vor pleca imediat ce vor avea ocazia”, precizeaza seful Accelera.

Ce pot face, atunci, companiile, pentru avea parte de angajati motivati, care sa uite ca lucreaza in „vremuri de criza”? Schimbarea stilului de mangement ar putea fi o solutie.

„Romanii au avut nevoie de 15 ani ca sa inteleaga si sa aplice stilul de management democratic, bazat pe flexibilitate, deshidere si implicarea angajatilor in decizii. Ei, acum acest stil de management nu prea functioneaza. Criza necesita un model directiv. Angajatii au nevoie de un lider cu idei, obiective clare, care sa le inspire siguranta. Nu mai apreciaza atat de mult intrebarea ‘tu cam ce crezi ca ar trebui sa facem?'”, afirma Comanescu.

„Si chiar daca nu puteti schimba nimic, nu va speriati oamenii. Comunicati-le franc situatia cu care va confruntati. Insa nu ii speriati si nu ii tineti sub presiune, pentru ca nu veti obtine nimic constructiv, pe termen lung”, a conchis managing directorul Accelera.