CARIERE

Meserie de viitor in piata de training: "Antrenorul de antrenori"

20 iunie 2009, ora 00:01, autor(i): Ramona Constantin   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
trainermediu.jpg
Segmentul de "training of trainers" (TOT - cursuri de formare pentru traineri - n.r.) are sanse sa devina unul dintre cele mai prolifice ale pietei de profil din Romania, in conditiile in care din 2010 meseria de trainer nu va mai putea fi practicata fara absolvirea unui curs specializat.
In plus, implementarea unor proiecte cu finantare europeana incepand cu 2010 va creste cererea de traineri pe piata locala, iar aceasta majorare sustinuta a cererii va determina si o dublare a numarului de traineri de pe piata, in urmatorii 2 ani, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Marius Dontu, director al Schultz Consulting, companie de consultanta si servicii de instruire, care in 2008 a inregistrat venituri de circa 300.000 euro.

In prezent, in Romania sunt intre 200.000 si 400.000 de traineri care profeseaza cu sau fara certificat recunoscut, estimeaza acesta.

"In urmatorul an, piata (numarul trainerilor -n.r.) va fi in crestere cu 30-50% deoarece la sfarsitul anului 2009 si inceputul anului 2010 incep sa sa implementeze proiectele europene din fondurile structurale si in special Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. Avand in vedere ca acest program a demarat in 2007, iar primele proiecte au inceput sa fie implementate abia in 2009, Romania va trebui sa cheltuiasca foarte multi bani in 2009-2013. In aceasta perioada vor fi multe proiecte, care vor avea nevoie de traineri", a explicat Dontu.



"Intr-adevar, premisele exista, dar eu nu cred ca se va pune in aplicare foarte repede pentru ca in Romania face training cine vrea si cine nu vrea. Companiile care cer astfel de servicii nu verifica daca trainerul are atestat sau nu. In momentul acesta nu prea exista cerere pe acest segment", a declarat pentru DailyBusiness.ro Petre Nicolae, director general al CBS Romania, firma de consultanta si traininguri, cu o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro anul trecut.

"Mai mult as miza pe crearea unor cursuri TOT specializate pentru traineri, dupa absolvirea carora cursantul sa devina trainer de vanzari, trainer de management si asa mai departe", a adaugat Nicolae.

In prezent, segmentul TOT reprezinta intre 5 si 10% din piata trainingurilor, ceea ce inseamna ca din acest tip de training-uri s-au incasat maxim 3,5 milioane de euro, in 2008, la o piata totala estimata la 30-35 de milioane de euro.

Pentru anul acesta, cel mai optimist scenariu este o stagnare. "In 2009, consideram ca segmentul TOT va ramane la aceeasi valoare", a spus Iulia Ichim, directorul HR Dynamics, firma de recrutare si traininguri.

Ce aptitudini trebuie sa aiba un formator de traineri

Pe segmentul TOT activeaza trainerii care au o experienta bogata si cu aptitudini bune de relationare. Onorariul unui trainer nu difera in functie de tipul de training, ci de experienta acestuia.

Cu toate acestea, formatorului de traineri ii trebuie pe langa o experienta bogata in livrarea trainingurilor, si capacitatea de a-i invata pe altii cum sa lucreze cu grupuri. "Sunt multe aspecte pe care le poti deprinde din diferite locuri: carti, experiente personale, observarea altor persoane, insa factorul esential pentru a genera succes intr-un TOT este sa adopti atitudinea potrivita in a relationa cu cei din jurul tau. Pentru a ajunge sa livrezi astfel de module de training de calitate ai nevoie sa fii OK tu cu tine insuti. Sa te cunosti pe tine, inainte de a-i invata pe altii sa se cunoasca", este de parere Iulia Ichim.

Cum arata evolutia profesionala a unui trainer

Cariera oricarui trainer incepe cu un curs de formare care poate dura intre una si trei saptamani, la sfarsitul caruia absolventii primesc o diploma.

"Diploma, insa, nu te face un trainer bun. Printr-un curs dobandesti anumite repere, asimilezi un anumit tip de limbaj. Practic, pentru a deveni trainer trebuie sa incepi sa faci acest lucru, mai intai ca asistent al unui trainer, apoi prin livrarea unor sesiuni scurte de training (...) Un junior trainer devii cam intr-un an de zile, iar trainer cam in 2 ani", a declarat pentru DailyBusiness.ro Marian Rujoiu, trainer manager la Extreme Training, companie de trainiguri.

"Curba de invatare in jobul de trainer este destul de mare si depinde foarte mult de inteligenta emotionala a celui care 'presteaza' training. Pentru ca un trainer sa devina de 'prima mana' pot spune ca are nevoie de aproximativ 1.000 de ore de cursuri in sala", apreciaza Iulia Ichim.

In ceea ce priveste varsta potrivita pentru a incepe o cariera de trainer, nu exista multe bariere. Doua conditii sunt insa obligatorii: pregatire teoretica (facultate, MBA) si experienta in aria pe care se tine trainingul.

Odata indeplinite aceste conditii, se poate vorbi si de castiguri care, uneori, le depasesc pe cele ale unui manager de top. Astfel, daca in primul an, ca junior trainer, castigul maxim este de 50 de euro/zi, dupa doi ani de experienta onorariul poate ajunge si la 200 de euro/zi.

Trainerii sunt platiti in functie de zilele de training livrate, dar in conditiile in care un senior trainer percepe de la 200 de euro in sus, veniturile sale vor varia intre 18.000 si 60.000 de euro pe an, in functie de calitatea trainerului si de numarul de ore livrate.

Per total, piata de training pierde intre 15 si 40% in 2009

Intreaga piata de training din Romania nu face exceptie in plina criza economica si se va afla pe un trend descendent anul acesta, in contextul in care investitiile in dezvoltarea profesionala a angajatilor au fost printre primele reduse de firme pentru reducerea costurilor.

"Piata de trainig, per total, se va situa la sfarsitului anului cu 15% sub rezultatele anului trecut, undeva in zona a 25-30 de milioane de euro", crede Iulia Ichim.

Exista insa si estimari mai pesimiste. "In acest moment estimez o scadere de 40% a pietei de traininguri. Speram ca in decembrie sa existe o revigorare pentru ca poate vor fi bugete care nu au fost cheltuite. Cred ca abia in aprilie 2010 vom ajunge din nou la nivelul atins in 2008", considera reprezentantul CBS Romania.

Schultz Consulting este o companie de consultanta si servicii de instruire, cu o cifra de afaceri de aproximativ un milion de lei (300.000 de euro) in 2008, o dublare fata de 2007. Printre clienti companiei se numara Banca Nationala a Romaniei, Primaria Generala Bucuresti, Sensiblu, Generali Asigurari sau Alcatel.

HR Dynamics este o firma de recrutare si training, care in 2007 a avut o cifra de afaceri de 378.000 de lei (115.000 euro), potrivit datelor Ministerului de Finante.

Extreme Training a avut in 2007 o cifra de afaceri de 284.000 lei (85.000 euro).
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Madana a spus:
22/06/2009 15:13
Aveti idee unde si cum s-a hotarat ca din 2010 trainerii nu vor putea sustine traininguri daca nu au curs de specializare....o lege, ordonanta, etc. ...?
 
ramona a spus:
23/06/2009 13:54
Este vorba de OG 129/2000.
 
Antonia Onaca a spus:
24/06/2009 10:40
In general perspectiva asupra meseria de trainer este ca trainerul livreaza catre grupuri pe un anume subiect mai ales ca asta e partea vizibila din aceasta ocupatie. Pe langa acest rol el mai livreaza instruire si prin alte metode (one-on-one, on the job, distance, etc). Mai mult decat instruire (sa ii invete pe oameni ce si cum) el trebuie sa se ocupe ca oamenii sa si transfere la locul de munca ce au invatat pentru ca organizatia sa vada valoarea investitiei.
Pe langa livrare este si partea de design de training (ce spune si cum spune), identificarea nevoilor participantilor (ce spune la cine sau cine are nevoie de ce din cursul lui) si evaluaeaza rezultatele pe care le produce (oamenii care au fost instruiti chiar fac ce au invatat la training).
Cred ca partea de livrare reprezinta maxim 40% din activitatea unui formator. Cei 40% relationeaza direct cu invatarea participantilor insa calitatea livrarii depinde de activitatile din spate (care reprezinta 60% din activitatea unui formator).

Formatorul de Formatori trebuie sa il invete pe viitorul formator CUM face acele activitati (design, livrare, transfer, etc.).
E o idee foarte buna cu formarea formatorilor in domeniii specifice (ex: formator in domeniul vanzarilor)
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 13 August 2022, 00:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter