- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Piata de training isi revine. Cat investesc companiile, care sunt cele mai cautate programe

30 Oct, 00:07 • adrian.mihaltianu
Piata de training din Romania a fost afectata semnificativ de criza financiara, insa in acest an s-a observat o crestere fata de 2011, punandu-se accent pe programe mai scurte si personalizate. Vezi care au fost tendintele acestui an si cum au evoluat sumele investite de companii in trainingul angajatilor.
Piata de training isi revine. Cat investesc companiile, care sunt cele mai cautate programe

“Piata de training din Romania este
inca in proces de maturizare. A avut un avant considerabil inainte de
2008, dar criza economica a pus frana acestei miscari ascendente”, a declarat Radu Dan Mihaescu, presedinte & director general Codecs.

„Cu
toate acestea, nevoia de dezvoltare profesionala exista in continuare
si am observat ca inclusiv angajatii au devenit constienti de acest
fapt. Spun asta deoarece in ultimii doi ani a crescut cu aproximativ
35 % numarul studentilor care isi finanteaza singuri cursurile si nu
companiile, asa cum se intampla in trecut”, adaugat Mihaescu.

In acelasi timp, Rares Manolescu,
consulting partner Human Invest, a aratat ca, dupa boom-ul pietei din
anii 2004-2008, perioada 2009-2010 a fost un oarecare recul in
termeni de investitie in training. S-a diminuat numarul de companii
care au continuat sa investeasca in oameni, a scazut numarul de
proiecte mari, de masa si o prima reactie a fost investitia
fragmentata, de mici dimensiuni, cu precautie.

“A doua
jumatate a lui 2010 si 2011 in opinia noastra a parut sa marcheze o
revenire timida si constanta in termeni de cereri de programe, de
investitii in angajati”, a afirmat Manolescu.

„A fost poate si o reactie a companiilor care,
fortate sa ajusteze si sa optimizeze procesele de lucru, au ramas
poate cu mai putini oameni sau cu niste medii de lucru mai sanatoase
si atunci au decis ca este momentul sa continue cu programele de
training. A fost un fel de curatenie de primavara urmata
de revenirea la procesele anterioare, dar pe baze mai sanatoase”, a adaugat acesta.

La randul sau, Loredana Vladareanu,
career & executive coach Tack International Romania,  a
precizat ca situatia generala la [b]nivel economic din tara a afectat
puternic volumele de training[/b], dar incepand cu 2010, 2011, dar
mai ales in 2012, bugetele au inceput sa mai creasca si s-a ajuns ca
anul acesta sa putem spune ca volumele de training aproape s-au
dublat fata de 2009.

Totodata, Decebal Leonard
Marin, managing partner Corporate Dynamics Consultanta,
considera ca nevoia de training este legata de lipsa competentelor
necesare pentru performanta. “Este paradoxal, desi nevoia de
training a crescut, bugetele alocate au scazut”, a adaugat el.

“Criza si-a pus amprenta si asupra
bugetelor de training, motiv pentru care multe bugete au fost
revizuite si aduse la limita de supravietuire. Multe companii
incearca sa foloseasca resursele interne de training si sa apeleze la
training-uri externe cat mai putin sau doar acolo unde au de acoperit
o nevoie pe care resursa interna de training nu o poate livra”, a
spus Cristina Popescu, managing partner la firma de recrutare
Qpas.

[b]Cat valoreaza piata de training[/b]

Daca anul trecut, piata era estimata la
circa 20 milioane de euro, pentru acest an jucatorii din domeniu se
asteapta la o crestere pana la 30 milioane de euro.

“Fie ca o constientizam sau nu,
nevoia de training a crescut. Numai ca si trainingul trebuie sa se
adapteze lumii in care traim astazi. Credem ca piata de training
a ramas constanta in acest an, in jurul valorii de 20-30 de milioane
de euro”, a declarat Andrei Gosu, directorul general al
Ascendis.

De asemenea,
Andreea Radulescu (Udrea), business development manager Tack
International Romania, a mentionat ca cifrele estimate pentru 2011
pentru piata de training ajungeau la peste 20 milioane euro.

“Anul acesta cresterea a fost una
constanta, inca de la inceputul anului, astfel ca estimam o piata
care va atinge sau chiar [b]depasi 30 milioane euro[/b]. Motivele
pentru care se vor atinge aceste cifre tin de faptul ca economia (la
nivel general) incepe sa se dezghete, angajatii simt acest lucru si
incep sa devina usor frustrati, iar companiile incep din nou sa
“vaneze” high performerii concurentei”, a aratat ea.

Si Rares Manolescu vede un progres al
pietei in acest an, atat in termeni de volum de activitate cat si ca
sume investite. Mai mult, firmele mari de training au investit in a
aduce sau crea programe sau solutii noi, pentru a raspunde cererilor
diferite, ceea ce va contribuit la aceasta crestere.

Ceva mai pesimist este Radu Dan
Mihaescu, care considera ca nivelul pietei se va mentine in acest an
la valoarea de anul trecut, de circa 20 milioane de euro.

In acelasi timp, Decebal Leonard Marin
a precizat ca se resimte o contractie a pietei si amanarea unor
programe pentru 2013. “Multe dintre [b]programele din 2013 vor
fi conditionate de revigorarea sau recesiunea europeana[/b], deoarece
o mare parte dintre companiile care investesc regulat in training
sunt companii globale”, potrivit acestuia.

“Daca in 2008 studiul Romanian HR
Profile (realizat prin intervievarea unui numar de 485 de firme cu
peste 10 angajati si cu functiune de resurse umane in companie, pe un
esantion national aleator) ne arata ca bugetul cheltuit de firme pe
angajat
a fost de 163 de euro/an, inclusiv cheltuielile logistice,
este de ateptat ca aceasta cifra sa se situeze undeva la 120
euro/an in 2012“, a aratat oficialul Corporate
Dynamics Consultanta.
[quote=Andrei Gosu, director general
Ascendis]Suntem condamnati la a invata zilnic, iar trainingul este un
instrument de invatare[/quote]
Conform studiului salarial Mercer pe
care Consulteam il deruleaza in fiecare an, rezultatele inregistrate
pe 2012 releva faptul ca, in medie, companiile au investit in
training astfel: aproximativ 5.000 lei/ persoana pentru pozitii de
management si 2.500lei/ persoana pentru pozitii de specialisti
(cifrele se refera la investitia pe an pe persoana).

“Prin raportare la bugetele
companiilor, aceste cifre inseamna [b]aproximativ 3% din bugetul
de salarii[/b] al unei companii. Iar daca ne raportam la anul
2008, constatam o scadere considerabila, in sensul ca in anul
respectiv, in training o companie investea in jur de 4-5% din
bugetul de salarii”, a explicat Oana Datki, country manager
Consultea.

Reprezentantul Ascendis a precizat ca
sunt multe variabile care influenteaza investia in training per
angajat a organizatiilor – pozitia angajatulului, mediul si
rezultatele economice, momentul in care se afla organizatia, viziunea
si obiectivele strategice. “Intr-un an bun bugetul poate fi intre
cateva sute de euro pentru prima linie de angajati pana la
[b]10.000 euro[/b] pentru top manageri. Intr-un an dificil,
acest buget poate fi taiat in totalitate”, a adaugat el.

La randul sau, oficialul Codecs, a
declarat ca, potrivit studiilor facute de companie, firmele au
investit in medie intre [b]400 si 450 euro pe manager[/b].
Evident, pe segmentul non-manager, sumele sunt mai mici si din
analiza noastra ele sunt in jurul a 200-250 euro/angajat. Codecs
se adreseaza in primul rand segmentului de middle si top management.

[b]Cine investeste cel
mai mult in training[/b]

Rares Manolescu a mentionat ca
domeniile in care s-a investit cel mai mult in training in 2012
sunt: telecomunicatii, IT (software), farmaceutice,
banci si asigurari, productie.

“Exista o corelare directa intre
rezultatele economice si investitiile in training. Domeniile de
activitate care merg cel mai bine au si cele mai mari investitii in
training in 2012. De exemplu, [i]productia industriala[/i] – care
genereaza si cea mai mare pondere a exporturilor romanesti – a fost
un consumator mare de training, conferinte, teambuilding si orice
alte tipuri de servicii care adauga valoare resurselor umane”, a
spus Andrei Gosu.

El a adaugat ca firmele din domeniul
[i]energetic[/i] trec printr-un moment efervescent, au in derulare
proiecte mari de transformare organizationala si apreciaza si
apeleaza la interventia consultantilor in resurse umane. “Si nu in
ultimul rand, ca efect al cresterii consumului intern,
[i]retailul[/i] pare a se revigora. In acest context, in ultimul an
am avut programe importante de training implementate in organizatii
diverse din retailul romanesc”.

Totodata, Oana Datki, a aratat ca topul
domeniilor in care s-a investit cel mai mult in training pe parcursul
acestui an nu este unul sensibil schimbat fata de anii anteriori,
insa s-a constatat este ca acest top s-a aliniat topului “hot
jobs”, adica: sales, engineering, R&D (research &
development).

“Am constatat o crestere in domeniul
cererii de programe de training in Project Management si domeniile
conexe cum ar fi Business Operations sau Supply Chain. Acest trend
este mai mult decat imbucurator deoarece aceste programe se adreseaza
in principal sectorului [i]industrial[/i] si vine in linie cu
semnalul pozitiv primit in urma inscrierilor la primul curs de
marketing si business pentru industria modei – artcademy. Speram ca
acest apetit al industriei pentru pregatirea managerilor sa
continue”, a zis Radu Dan Mihaescu.

Conform acestuia, un alt trend este cel
spre [i]MBA[/i] unde sunt multi doritori, o parte din ei
finantandu-si studiile din surse proprii. Cursantii Codecs de MBA
provin cu precadere din FMCG, IT&C, banking si pharma.

[b]Tendintele pietei: Programe personalizate si mai scurte[/b]

“Piata educatiei corporate s-a
adaptat treptat la noua situatie economica. in ultimii 2-3 ani [b]a
crescut cererea pentru programele de dezvoltare de scurta durata[/b],
deoarece managerii incearca sa intrerupa cat mai putin activitatea
profesionala. in acelasi timp, si companiile au cautat mai degraba
trainingurile personalizate de scurta durata, de 2-3 saptamani” a
spus seful Codecs.

Totodata, programele pentru dezvoltarea
abilitatilor manageriale, de negociere, de leadership sau vanzare
sunt in continuare printre primele alese de companii pentru angajatii
lor. In acelasi timp, interesul pentru programele de MBA este destul
de ridicat, membrii top-managementului fiind inscrisi de companii
pentru astfel de cursuri, a mai spus Radu Dan Mihaescu.

“Tendintele in piata sunt de reducere
a investitiilor in zona de training pentru marea masa a angajatilor
si focus asupra angajatilor cheie si a celor cu inalt potential.
[b]Piata incepe sa prefere calitatea[/b] in detrimentul cantitatii si
sa fie preocupata de return on investment, chiar daca pretul pe
care trebuie sa il plateasca este putin mai mare decat pentru un
program de serie”, a mentionat reprezentantul Corporate Dynamics
Consultanta.

De asemenea, Andreea Radulescu (Udrea)
a subliniat ca piata de training s-a concentrat mai mult pe zona de
dezvoltare a oamenilor de vanzari, dar si a leadershipului. Astfel,
cei care au intrat in programe de dezvoltare au fost preponderent
echipele de management (linia a doua) si echipele de vanzari.

La randul sau, oficialul Human Invest,
considera ca dezvoltarea leadershipului sau abilitatilor manageriale
de baza ramane un subiect cheie. “In plus, am sesizat aparitia mai
frecventa a termenului de coaching in programele de training,
probabil ca influenta a faptului ca piata de coaching se dezvolta.
Uneori cererile de programe de Coaching Skills se dovedesc de fapt a
fi nevoi de training pe abilitati de leadership esentiale (feedback,
ascultare, intrebari, constuirea increderii, viziunea despre
leadership) mai degraba decat dezvoltarea competentelor de coachin
profesionist”, a adaugat el.

Andreea Radulescu (Udrea) a mai
precizat ca societatile isi doresc oameni care sa poata genera ROI
(return on investment) intr-un timp cat mai scurt si la un nivel
ridicat. Iar perspectiva lor este ca acesti oameni nu sunt cei din
pozitii de suport (IT, financiar etc.), ci sunt cei care au impact
direct asupra pietii de referinta (departamentul de vanzari) si
asupra unui numar mai mare de angajati (adica managerii).