- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Schimbare drastica in piata muncii: Generatia care prefera job-uri part-time si de scurta durata

17 Apr, 01:09 • Redactia DailyBusiness
Membrii acestei generații par să prefere joburile part-time in detrimentul celor full-time și își doresc un loc de muncă pentru o perioadă scurtă de timp - sunt câteva tendințe din piața muncii observate cu ocazia unui târg de joburi. 
Schimbare drastica in piata muncii: Generatia care prefera job-uri part-time si de scurta durata


Universitatea Romano-Americana

a
gazduit recent cea de-a patra editie RAU JOB
FAIR
.
Companiile pun la dispozitia tinerilor o paleta larga de optiuni in
materie de joburi si nu numai, preferand, insa, preponderent angajamente de tip full-time. Astfel, angajatorii
urmaresc sa se muleze pe nevoile studentilor si le ofera programe de internshipuri
si practica platite, dar si oportunitatea reala de angajare pe o perioada
nedeterminata, chiar daca, in
unele domenii salarii primite la inceput de cariera nu par sa fie foarte
motivante pentru absolventi.

Cand tinerii aud de un program de lucru de 8 ore, atunci intervine
dezinteresul

Nevoia companiilor de angajati pe termen lung se simte tot mai acut.
Astfel, tot mai multi angajatori devin constienti de importanta pe care o joaca
un angajator format in cadrul companiei, adaptat modului de lucru si eficienta
si, totodata, beneficiul real pe care acesta le poate aduce business-ului daca
este angajat la o varsta cat mai frageda. In tabara studentilor insa, se simte
un interes tot mai scazut pentru joburile pe termen lung.

Tinerii vor mai mult practica si
joburi part-time. Un aspect deloc imbucurator pentru domeniul hotelier, unde
iti doresti pe cineva care sa invete standardul, sa se obisnuiasca cu echipa si
sa livreze impreuna servicii de 5 stele. Noi asta ne dorim, nu ne ajuta foarte
mult un om care vine si pleaca la scurt timp
„, a declarat un reprezentant Intercontinental Bucharest.

Sectorul turistic este unul dinamic,
foarte putin angajati stau pentru o perioada mai lunga de timp daca nu vorbim
de top management. Majoritatea angajatilor stau 6 luni, 1 an, nu sunt angajati
care sa isi doreasca sa stea in acelasi loc de munca pentru 4-5 ani, iar in
turism cu atat mai mult. Noi cautam oameni sa ne acoperim toate departamentele,
departamentul de turism intern, extern, ticketing, evenimente si marketing.
Oferim si programe de internship. Am observat si ca tinerii care vor sa lucreze
pe timpul verii sunt tot mai putini, cei mai multi cauta doar in timpul
facultatii, si atunci 4 ore. Dar cumva tot trebuie sa vezi daca iti place sau
nu sa lucrezi in acest domeniu, noi suntem deschisi si le putem oferi
posibilitatea de a lucra part time, 4 ore, insa principalul nostru scop este sa
recrutam pe termen lung. Am vazut insa ca exista un dezinteres, multi vor 4-5
ore, in niciun caz 8 ore
„, a declarat Aurel
Creanga
, Travel Manager navigator.ro.

Un student din primul an nu are cum
sa fie si la scoala si la job. 
Preferintele tinerilor sunt pentru internshipuri, dar si pentru ca li se
solicita sa participe la astfel de programe la facultate. Internshipurile sunt
remunerate si presupun un program de full-time. Insa atunci cand tinerii aud de
un program de lucru de 8 ore, atunci intervine dezinteresul, cei care vor sa
lucreze la noi sunt in primul an si nu au posibilitatea sa imbine si facultatea
si jobul. Cei in an semi terminal, care sunt in anul 2 si termina in anul 3,
sunt interesati, pentru ca au posibilitatea ca in anul trei, in perioada de 2-3
luni inainte de a-si da licenta sa vina sa lucreze si sa mearga la cursuri 1-2
ore.  Noi targetam insa studenti in an
terminali pentru ca ne dorim sa ii tinem pe termen lung, pe o perioada
nedeterminata,
a declarat un reprezentant Microsoft.

Companiile prezente la
targuri de joburi dedicate studentilor vin adesea cu un portofoliu de posturi
disponibile mixt, cautand astfel sa satisfaca pe cat posibil nevoile tinerilor.

Noi aducem toate joburile care sunt
vacante in acest moment si avem joburi disponibile pe mai multe departamente:
camere, receptie, bucatarie etc. Generatia tanara este intr-un ritm alert isi
doreste castiguri mari pe termen scurt, nu tine foarte mult la calitate si, din
pacate, piata din Bucuresti este saturata de angajati care nu au competentele necesare.
Pe de alta parte, noi, angajatorii avem poate asteptari ridicate, ne dorim sa
stie o limba straina, sa aiba o anumita conduita si educatie
„, a declarat
un reprezentant Intercontinental
Bucharest.


In ceea ce priveste salariul oferit, majoritatea
companiilor le ofera proaspetilor angajati posibilitatea de crestere financiara
direct proportionala cu experienta dobandita, dar si multe alte beneficii.

„Salariul nostru este cel
practicat la nivelul domeniului hotelier. La receptie, spre exemplu, salariul
este de 1200 lei, dar le oferim si multe alte avantaje: bonuri de masa
contorizate in restaurantul angajatilor, programe de training, programe de
incentivare, astfel, pe langa salariul fix, in functie de cat vand, angajatii
sunt recompensati
” a
declarat un reprezentant Intercontinental
Bucharest
.

Remuneratia oferita este salariul
minim pe economie pentru consultant de turism, fara experienta. Daca au o
experienta deja acumulata, atunci vorbim de un alt salariu, care creste in
functie de experienta lor, pentru ca pot acoperi mai multe departamente
„, a
declarat Aurel Creanga, Travel
Manager navigator.ro.

Desi participarea la targuri de joburi nu este metoda principala de
rerutare, majoritatea companiilor aleg sa fie prezenti in fiecare an, in principal
cu scopul de a dobandi notorietate in randul potentialilor angajati.
 

Participam
in fiecare an la astfel de targuri. Scopul principal al participarii noastre
este acela de a angaja, insa mai rar gasesti candidati care sa se potriveasca
pe profilul tau, noi am gasit mai mult pe partea de practica, desi anul acesta
am vazut ca multi au venit si si-au lasat CV-ul. Am observat ca domeniul IT
este in continuare la mare cautare, ori noi suntem pe partea hoteliera si
resimtim un interes mai scazut. Cei care isi lasa cv-ul sunt 15. Din acestia, 5
vin la interviuri, dintre care se concretizeaza 1-2 angajari
„, a declarat
un reprezentant Intercontinental
Bucharest
.

In general noi recrutam altfel,
targurile iti aduc notorietate, te pozitioneaza pe piata ca si angajator, de
obicei persoanele care participa la astfel de targuri, participa la toate
aceste tipuri de targuri. Pentru noi e o foarte buna metoda de a ne promova, de
a cunoaste oamenii si de fiecare data am plecat satisfacuti”,
a adaugat Aurel Creanga, Travel Manager navigator.ro.

Programele de internship raman de cele mai multe ori cea mai buna
modalitate de a testa compatibilitatea existenta intre angajator si angajatori.

„Scopul final al unui
program de internship in Microsoft este sa pastram toti internii pe o perioada
nedeterminata, dar cum putem noi masura motivatia lor de a avea un job daca nu
printr-un astfel de program de internship. Si cred ca este foarte important de
la inceput sa fie setate corect asteptarile”,
a declarat un reprezentant Microsoft.
T

inerii raman o tinta clara
pentru multe companii, angajatorii fiind convinsi de suflul nou pe care acestia
il pot aduce afacerii

Angajam tineri pentru ca vrem un
suflu nou si pentru ca vrem o abordare diferita asupra lucrurilor. De exemplu,
si la noi in turism, perceptia generala este ca toata activitatea noastra este
predefinita. Noi incercam sa avem o abordare diferita si atunci, din start, noi
cautam creativitate. Cred cu tarie ca generatia tanara are o perspectiva
diferita. Chiar mi-as dori sa vad oameni care vin si se implica avand modul
actual de a privi lucrurile, sa imi dau si eu seama ce vrea piata. Si vreau sa
vad si creativitatea. Sa vina la noi in echipa si sa avem oameni pe care sa ii
formezi de la zero. Pragmatic vorbind, formezi tinerii dupa tine, nu iti vin cu
nicio cutuma, ii setezi dupa cum vrei tu si altfel iti livreaza. Trebuie sa isi
mai doreasca si ei acest lucru
„, a declarat Violeta Ratiu, Managing Director navigator.ro.

„Rolul nostru ca institutie de invatamant superior este sa conferim o sansa,
in plus, atat angajatorilor, in sensul de a putea recruta noi angajati, dar si studentilor,
de a-si gasi un loc de munca sau un internship ori de a intelege mai bine care
sunt asteptarile companiilor, de la ei. Chiar daca nu intotdeauna viziunile companiilor
sunt similare cu cele ale studentilor, si invers, faptul ca reusim sa organizam
in fiecare an un astfel de eveniment, consideram ca este o reflectare a
responsabilitatii cu care noi tratam acest aspect, in sensul ca ne dorim sa
facilitam angajarea absolventii nostri in domeniilor lor de studii si
contribuim in acest mod la contruirea carierei lor profesionale”, a declarat Ovidiu Folcut, Rectorul Universitatii Romano – Americane.