Afacerile de familie care înregistrează cel mai mare succes sunt acelea care pot integra elementele practice cu inovaţia, strategia şi spiritul comercial, precum şi cu grija faţă de valorile familiei.
Cei care reuşesc să îndeplinească aceste
condiții determină creștere pe termen lung și asigură unitatea familiei, se
arată în raportul lansat de EY şi Kennesaw State University's Cox Family
Enterprise Center, intitulat Staying power: how do family businesses create
lasting success?
Â
Raportul are la bază 1.000 de interviuri și
răspunsurile primite din partea celor mai mari 25 de afaceri de familie din
fiecare dintre cele mai mari 21 de pieţe la nivel global.
Â
Raportul furnizează informaţii despre cheia
succesului afacerilor de familie, concentrându-se asupra a şapte factori:
succesiunea, femeile lideri, guvernanţa corporativă, comunicarea şi rezolvarea
conflictelor, brandingul, responsabilitatea socială corporativă, filantropia şi
sustenabilitatea, securitatea informatică.
Â
Rezultatele studiului arată că afacerile de
familie de succes rămân antreprenoriale şi dedicate inovării, chiar la a doua
generaţie de antreprenori și după această generație. În plus, aceste afaceri se
concentrează pe creştere prin formarea de noi talente, diversificarea producţiei
ÅŸi procese de business mai eficiente.
Â
Rezultatele studiului arată o abordare
consecventă în modul în care sunt conduse afacerile de familie de top.
- 87% dintre ele au identificat clar cine e
responsabil pentru procesul de succesiune
- 70% iau în considerare numirea unei femei
în poziţia de viitor CEO
-90% au un consiliu director
- 90% au întâlniri cu acţionarii sau cu
familia, organizate cu regularitate, pentru a discuta problemele de afaceri
- 76% își poziționează business-ul ca afacere
de familie în toate elementele de branding
- 81% se implică în activităţi filantropice
- 83% se aşteaptă la creşterea cheltuielilor
cu securitatea informatică.
Â
Alexandru Lupea, partener în cadrul
Departamentului de audit financiar și Strategic Growth Markets Leader, EY
România, afirmă:
"ÃŽn general, companiile chestionate au
reuşit să rămână antreprenoriale şi dedicate inovării. Chiar şi cele mai vechi
afaceri de familie incluse în studiu, aflate la a noua generaţie, au rămas
dedicate acestor două principii. Astfel, aceste companii îşi onorează
moştenirea antreprenorială fara a rămâne blocate în trecut, și evoluează
conform noilor condiții ale industriei în care activează. De asemenea, având în
vedere faptul că 64% dintre companiile studiate prevăd că se vor extinde pe
alte pieţe în 2015, este evident faptul că sunt foarte orientate spre
creÅŸtere."
Â
Åžapte elemente cheie identificate pentru atingerea
succesului:
Â
1. Afacerile de familie de succes acordă
importanţă succesiunii: 87% din respondenţi au identificat în mod clar cine
este responsabil pentru procedurile de succesiune, ceea ce înseamnă că
procesele de gestionare a tranziției, şi a posibilelor urgenţe apărute în acest
proces, sunt bine stabilite.
Â
2. Afacerile de familie promovează femeile în
poziţii de conducere:
La nivel global, 70% dintre respondenţi iau
în considerare numirea unei femei ca viitor CEO. În medie, cinci femei ocupă
poziţii manageriale de top în cadrul companiei, iar patru sunt în curs de
pregătire pentru poziţii de leadership. Mai mult de jumătate dintre afaceri
(55%) au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie.
Â
3. La nivel de guvernanţă, familia e pe primul
loc: Majoritatea firmelor respondente (90%) dispun de un consiliu funcțional de
directori, iar cele mai multe dintre aceste consilii includ membri de familie.
Aproape jumătate dintre consilii (48,6%) sunt compuse exclusiv din membri de
familie, şi doar 28% dintre ele au în cadrul lor un număr egal sau mai mare de
membri cu drept de vot care nu fac parte din familie.
Â
4. Comunicarea ÅŸi disputele constructive duc
la o afacere sănătoasă: 90% dintre participanții la studiu afirmă că se
întâlnesc cu regularitate cu familia sau cu acţionarii pentru a discuta
problemele de afaceri, iar 64% dispun de un consiliu de familie care se întruneşte
cu regularitate.
Â
5. Brandingul afacerii de familie generează
încredere: 76% la sută dintre respondenţi declară că își poziționează
business-ul ca afacere de familie în materialele publicitare, pe site-urile
web, în social media, comunicate de presă şi/sau alte materiale promoţionale.
Â
6. Sustenabilitatea este apreciată de
afacerile de familie: Respondenţii au declarat că apreciază şi implementează
practicile de responsabilitate socială corporativă (CSR) şi sustenabilitate,
peste 50% afirmând că sunt dedicaţi practicilor CSR, iar un impresionant
procent de 81% sunt angajaţi în acte filantropice. În plus, 85% dintre companii
dispun de un cod de etică, 47% operează o fundaţie şi 37% afirmă că îşi vor
creşte activităţile filantropice în 2015.
Â
7. Spectrul riscurilor informatice: Cei mai
mulţi respondenţi (75%) declară că au multă şi foarte multă încredere în faptul
că afacerea lor abordează eficient problema riscurilor informatice. 85% dintre
respondenți afirmă că se aşteaptă la o creştere a cheltuielilor pentru protecţia
informatică. 25% dintre liderii de afaceri de familie nu ştiu cum le pot afecta
riscurile informatice afacerea pe care o conduc. Dintre cei care
conştientizează riscurile informatice, 55% cred că aceste riscuri sunt moderate
sau mari.
Bogdan Ion, Country Managing Partner,
declară:
"Afacerile de familie sunt vitale
pentru economia globală. Ele reprezintă peste două treimi din numărul de
companii la nivel global, asigurând între 50% şi 80% din totalul locurilor de
muncă. De aceea, un astfel de studiu este extrem de relevant, deoarece ne
permite să descoperim practicile şi caracteristicile remarcabile ale celor mai
mari afaceri de familie. Din analiza noastră reies două elemente ca fiind
esențiale pentru succesul pe termen lung al afacerilor de familie: grija pentru
familie și pentru valorile familiei, combinată cu o guvernanţă corporativă
foarte bine pusă la punct.
Â
Un număr important din afacerile active în
România sunt afaceri de familie, care acum se află în procesul de succesiune la
generaţia a doua. Acest proces implică o serie de provocări cum ar fi
disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, în ce măsură aceştia au
succesori, cum sunt aleși aceștia şi cum sunt formați pentru a prelua afacerea.
Pentru ca această tranziție la o nouă generație să se realizeze cu succes este
nevoie de un plan de succesiune pe un orizont de timp foarte lung, chiar de
zeci de ani, care să fie executat în mod consecvent.
Optimizarea dintr-o
perspectivă juridică și fiscală a tranziției trebuie avută și ea în vedere, ca
și comunicarea succesorului. Aceasta din urmă este critică pentru menţinerea
încrederii în business a părţilor interesate, de la angajaţi până la clienţi,
furnizori şi bănci."
Citeste si Cum merg afacerile de familie in Romania, aflate acum in fata primului schimb de generatiiÂ
COMPANII, CARIERE
7 factori care determina succesul afacerilor de familie
07 mai 2015, ora 13:31
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
02 martie 2021, ora 16:53 in Companii |
51 vizualizari |
0 comentarii
02 martie 2021, ora 17:05 in |
48 vizualizari |
0 comentarii
17 februarie 2021, ora 18:50 in |
59 vizualizari |
0 comentarii
09 februarie 2021, ora 19:04 in |
45 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Mihaela Mitroi, EY: Lumea clocoteste. Ce sanse are programul noului Guvern sa fie respectat?
- Tirurile cu marfă stau până la 500 de minute în vămile românești. Măsurile care se aplică din august, pentru fluidizarea traficului
- Instant Factoring numeste un nou Country Manager, Adina China-Birta
- Programator roman, lucrez de acasa, pentru o companie din strainatate. Ce obligatii fiscale am?
- Instant Factoring isi schimba CEO-ul si se extinde in Europa Centrala si de Est
Ultima ora
- Coletaria.ro dubleaza investitiile pe piata din Romania si aloca 2 milioane de euro pentru dezvoltare in 2021 (marti, 18:47)
- Gabriela Vila este noul director general al ADAMA Agricultural Solutions România (marti, 18:41)
- Daniel Cuevas a fost numit director general al Philip Morris România (luni, 14:44)
- Uber: 2020 a fost un an complet atipic. De la peste 16 milioane de curse pe zi, la îndemnarea pasagerilor să rămână acasă (joi, 15:32)
- Mike Campan, numit în funcția de Director General Interimar Electroargeș SA (miercuri, 15:58)
- Unilever se angajeaza sa reduca risipa alimentara (miercuri, 15:48)
- Tazz by eMAG isi extinde flota de livrare cu 100 de masini Autonom (miercuri, 15:44)
- Computer Tomograf GE Healthcare, pus in functiune la Spitalul Judetean Arad (luni, 15:23)
- Primul parc de cercetare in energii alternative din Romania (luni, 15:06)
- Producatorul Rama: Demonizarea margarinei este total neintemeiata (joi, 15:14)