- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

\”Amintirile ne chinuiesc\”: Generatia Epoca de Aur, motorul vanzarilor din retail

26 May, 00:01 • razvan.codorean
Marile retele de retail de pe piata romaneasca isi bazeaza vanzarile in principal pe potentialul generatiei de 35-40 de ani, al carei comportament este cel mai influentat de cresterile salariale dar si de amintirile "Epocii de Aur" din comunism, plina de privatiuni, declara, pentru DailyBusiness, specialistii din piata.
\Amintirile ne chinuiesc\: Generatia Epoca de Aur, motorul vanzarilor din retail

Romania ocupa in prezent primul loc in topul cresterii vanzarilor de bunuri de larg consum din Europa, conform unui studiu realizat de Oficiul European de Statistica, Eurostat. In luna martie, piata de retail a crescut cu peste 16%. In acest top, Romania este urmata de Slovacia, Lituania si Bulgaria. Aceasta in conditiile in care, in cele mai multe tari europene, comerciantii merg in pierdere.

Expertii din piata explica acest fenomen in principal prin efectul cresterilor salariale care, desi nu au fost foarte mari, au „lucrat” serios la obiceiurile de consum ale romanilor, influentati insa si de alti factori.

[quote=Marius Cepraga, psiholog]Parintii le-au inoculat (generatiei care are acum 35-40 ani – n.r.) conceptia ca procurarea alimentelor trebuie sa fie principala grija[/quote]
„Piata de retail a inregistrat cea mai mare crestere din UE in special din cauza cresterilor veniturilor populatiei”, explica Ciprian Moga, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, organizatie ce reuneste marile companii din retail printre care Altex, Billa, Bricostore, Carrefour, Cora, Diverta, Domo, Flamingo, Mobexpert, Praktiker sau Selgros.

„Veniturile romanilor au crescut odata prin cresterea economica – oferind posturi din ce in ce mai bine platite, in al doilea rand prin cresterea salariilor datorita lipsei de personal – obligand companiile sa ofere venituri tot mai atractive”, a mai spus Moga.

Statistica confirma estimarile retailerilor. Institutul National de Statistica a anuntat, de pilda, ca salariul mediu net al romanilor a fost in luna martie cu 17,7% mai mare decat in martie 2007, de 1.192 lei.

Cercetatorul stiintific Andreea Vass spune ca, pe fondul majorarii veniturilor, romanii au inceput sa constientizeze din ce in ce mai mult libertatea oferita de cresterea nivelului de trai, iar primul impuls a fost sa se indrepte spre retail.

Asa s-a ajuns ca hipermarketurile din Romania sa realizeze de la an la an profituri cel putin duble si sa investeasca tot mai multi bani in extinderea retelelor in toata tara.

„O treime dintre consumatorii romani prefera sa-si faca cumparaturile in supermarketuri, dar pana in 2010 se estimeaza ca ponderea lor va creste la 50%”, spune cercetatorul de la Institutul de Economie Nationala.

Consumatorii de 35-40 de ani, principalul target al retailerilor

Expertii din piata spun ca principalii clienti ai retelelor de retail sunt romanii cu varsta intre 35 si 40 de ani, in special familistii, cei care au in medie 2 salarii in casa. Dincolo de considerentul legat de veniturile in crestere, un alt lucru cimenteaza relatia speciala dintre acest target si hipermarketuri.

„Vorbim de o generatie care a cunoscut si constientizat privatiunile din Epoca de Aur, oameni care atunci, aflati la varsta adolescentei, simteau din plin ce inseamna ce sa nu ai ce pune pe masa”, spune psihologul Marius Cepraga. „Parintii le-au inoculat conceptia ca procurarea alimentelor trebuie sa fie principala grija, iar acum, cand au posibilitatea, fac totul pentru a avea mai mult”, a mai spus psihologul.

Mihaela Muresan, directorul de maketing de la Ikea, unul dintre retailerii care au cunoscut printre cele mai spectaculoase cresteri de vanzari din intreaga piata, crede ca acest comportament de consum este unul normal.

„Credem ca acest comportament de consum este normal, in conditiile in care Romania este inca o piata emergenta, in dezvoltare, in care concurenta nu este inca suficient de intensa, dar cererea de consum si nevoile sunt din ce in ce mai diverse”, a declarat Muresan, pentru DailyBusiness.

Ciprian Moga, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, spune ca, dincolo de targetul de 35-40 de ani, un segement de clientela ce creste foarte puternic in topul cumparatorilor este cel de sub 35 de ani.

„Eventualele ‘amintiri’ comuniste se aplica eventual la persoanele de peste 35-40 de ani. Avem in schimb categorii sub 35 de ani cu cheltuieli de consum in crestere”, a spus Ciprian Moga.

Pe ce isi cheltuie romanii salariile?

Romanii isi cheltuie cam 38% din venituri pentru a-si cumpara alimente, in timp ce 17 procente le aloca pentru servicii, arata datele Institutului National de Statistica.

Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, a declarat ca, spre deosebire de tarile dezvoltate, unde serviciile contribuie cu 60-70% la PIB, in Romania serviciile contribuie cu aproximativ 50%.

„In legatura cu consumurile aparent ridicate, cred ca inca in Romania cumparaturile se fac in mare parte pe impuls. Romanii nu se plaseaza insa la nivel de consum la cote ridicate in raport cu tarile Europei Occidentale si nici macar in raport cu vecinii unguri. Ca dovada, analiza buletinelor INS ne arata ca o mare parte din bugetele de cheltuieli ale romanilor se duc pe articole alimentare. Nu este cazul in tarile Europei Occidentale”, spune secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.

Conform INS, in topul cheltuielilor, dupa cele pe alimente, urmeaza imbracamintea si ingrijirea personala, iar pe locul trei cheltuielile de intretinere, prioritati confirmate de retaileri.

„Ca segmente pe piata de retail, date fiind veniturile inca limitate ale consumatorilor, cred ca prioritare sunt cele care vizeaza satisfacerea nevoilor de baza: hrana, imbracaminte, ingrijire”, declara Mihaela Muresan, directorul de maketing de la Ikea.

„Aceste cheltuieli sunt apoi urmate de satisfacerea nevoilor privind confortul propriu, cum ar fi folosirea de aparatura electrocasnica sau utilizarea propriului mijloc de transport. De asemenea, sa nu uitam ca pentru romani familia este foarte importanta, fiind una din valorile de baza, iar din acest punct de vedere, dar si din experienta noastra de pana acum pe piata romaneasca, mobilarea si decorarea locuintei prezinta un interes special, iar apetitul pentru produse cu design de calitate si accesibile ca pret este in crestere.

In cele din urma putem vorbi de segmentele de retail care raspund nevoilor de socializare sau divertisment (vacante, calatorii, muzica, filme, restaurante, etc.)”, a mai spus Muresan.

Perceptia consumatorilor se va schimba in urmatorii ani

Potentialul pietei de retail este unul foarte mare, iar investitorii constientizeaza acest lucru, anuntand investitii de peste 2 miliarde de euro in urmatorii doi ani.

[quote=Marius Cepraga, psiholog]Probabil ca pe viitor, supermarketul va trece de la rolul de principala „distractie” de weekend la un simplu loc de aprovizionare si atat[/quote]
Andreea Mihai, directorul de marketing de la Carrefour, a estimat ca piata va ajunge la 100 de miliarde de euro in urmatorii 2 ani, de la 40 de miliarde de euro anul trecut.

„Pana in 2010, ponderea comertului modern va creste pana la 50%, de la cele 29 de procente inregistrate in 2007. In Capitala, comertul modern a reprezentat 60% din total, in crestere cu 11% fata de anul precedent, ca urmare a unor factori multipli, printre care rata de somaj scazuta, concurenta acerba de pe piata de profil, cresterea salariilor si a puterii de cumparare”, a explicat managerul de la Carrefour.

„In urmatorii ani cel mai probabil ca piata de retail din Romania isi va sustine ritmul de crestere, cel putin pana la momentul cand concurenta va ajunge la un nivel suficient de dezvoltat, iar din punct de vedere al consumatorilor, piata va ajunge la un nivel de saturatie pe segmentele de baza„, estimeaza si reprezentantul Ikea.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania estimeaza ca, si pe viitor, tot marile retele comerciale vor reprezenta principalul punct de atractie pentru consumatori.

„Hipermarketurile vor continua sa se dezvolte in special in provincie, unde exista inca multe municipii resedinta de judet care asteapta deschiderea unor asemenea formate de magazine”, estimeaza Ciprian Moga, secretarul general AMRCR.

„Acestea vor avea un cuvant important de spus in perioada urmatoare, acoperind nevoile populatie pe sectorul de proximitate. Sectorul DIY (Do-it-yourself) va creste in continuare – practic ne indreptam spre o piata cu minim 2-3 magazine DIY pe resedinta de judet. In topul cresterilor va urma sectorul de mobilier. Un potential ridicat il au, pe de alta parte, magazinele de proximitate, acoperind nevoile curente – cu conditia unui bun management si a unei politici de servicii bine definite”, a mai spus Moga.

Piata romaneasca de retail va ajunge la maturitate abia in 2012, a declarat, anterior, presedintele Altex, Dan Ostahie.

„Piata este inca la nivelul la care construieste. Performantele de vanzari din acesti ani ar putea sa se tempereze pe viitor, urmand ca fiecare segment in parte, de la alimentatie la electrocasnice si electronice, sa ajunga in 3-4 ani la un nivel de consolidare”, a spus Ostahie, la conferinta „Strategy and Leadership”.

Perceptia consumatorilor se va schimba in urmatorii ani

Specialistii spun ca, in momentul in care piata va ajunge la maturitate, perceptia clientilor va deveni principalul factor pe care retailerii vor fi nevoiti sa il ia in calcul. Retailerii constientizeaza deja ca momentele de glorie cand romanii se inghesuiau la cozi la supermarketuri vor trece si ca, pe viitor, alegerea va fi influentata in principal de calitate si mai putin de pret si cantitate.

„Romanii evolueaza la nivel de comportament de consum si asta se vede in mod concret in modul in care se dezvolta vanzarile pe diverse segmente”, spune analistul economic Cristian Dinulescu.

„Daca de pilda, acum 2-3 ani, se cumpara tot ce era ieftin, in cantitati industriale, acum romanii se uita mai atent la calitatea produselor, in special pe segmentul alimentar. Romanii vor deveni, incet dar sigur, tot mai constienti de sanatatea lor, de banii pe care ii cheltuie, iar modul in care isi vor cheltui veniturile se va schimba, urmand ca ponderea serviciilor sa creasca”, a declarat analistul.

„Este vorba de o schimbare la nivel de mentalitate. Iesiti in Occident, beneficiind de o paleta tot mai larga de informatii, romanii se schimba si vor continua sa se schimbe. Vedem deja o schimbare comportamentala evidenta. Romanii calatoresc mai mult decat o faceau acum 10 ani, ies mai mult din casa. Probabil ca pe viitor, supermarketul va trece de la rolul de principala „distractie” de weekend la un simplu loc de aprovizionare si atat. Pe masura ce vor castiga mai bine, isi vor diversifica cheltuielile, iar cele alimentare se vor reduce treptat, ca pondere in totalul veniturilor”, a declarat psihologul Marius Cepraga.

Conform Comisiei Nationale de Prognoza, salariatii din Romania vor fi platiti peste cinci ani cu un salariu mediu net de 1.866 lei, echivalent cu 575 euro, la un curs mediu de schimb anticipat la 3,25 lei/euro in 2013.

In acest an, salariul mediu net estimat de CNP este de 1.202 lei, iar pentru anul viitor de 1.335 lei. In 2010, romanii ar urma sa castige 1.461 lei, in 2011 – 1591 de lei, iar in 2012 – 1.725 lei.