COMPANII, CARIERE

Antreprenoriatul la romani: "Majoritatea prefera sa faca afaceri dupa ureche"

19 decembrie 2011, ora 00:07, autor(i): Silviu Boiangiu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Peter-Barta.JPG
Mediul antreprenorial din Romania este unul aflat "la inceput de drum", iar criza actuala vine sa accentueze anumite probleme ale start-up-urilor, precum capacitatea de a obtine o finantare de inceput. Pe de alta parte, criza a deschis si o serie de oportunitati pentru cei care cauta alternative la "clasicul" job, iar tara noastra este una foarte competitiva pe segmente precum IT-ul.

DailyBusiness.ro a stat de vorba despre profilul antreprenorului roman si despre potentialul start-up-urilor din tara noastra cu Peter Barta (foto), directorul executiv al Fundatiei Post-Privatizare, fundatie ce a implement in tara noastra Business Mentoring Program,program destinat antreprenorilor, managerilor sau echipelor de management din tara noastra si tarile vecine.


DailyBusiness.ro: Cum stam comparativ cu alte state din regiune in ceea ce priveste apetitul si potentialul antreprenorial al romanilor?

Peter Barta: Comparativ cu alte state din regiune este greu de analizat stricto senso. Asta pentru ca sunt multe elemente, care ar putea oferi o imagine nu tocmai pozitiva, care intra in ecuatie si care au un impact semnificativ asupra rezultatului final. Cu toate acestea, nu cred ca stam nici mai bine, dar nici mai rau decat alte state din regiune.



Sunt foarte multi tineri care isi doresc sa-si deschida o afacere. Daca ne raportam la numarul celor care au aplicat anul trecut la programele initiate de guvern, putem spune ca exista interes pentru antreprenoriat. Pe de alta parte, situatia economica actuala i-a determinat pe multi sa caute alternative. Recent, am participat la preselectia proiectelor care urmeaza sa intre in emisiunea Arena Leilor si am intalnit un tanar care fusese disponibilizat. Din dorinta de a-si depasi situatia, a inceput o mica initiativa antreprenoriala, mai exact a deschis un anticariat. Nu este o idee noua si nici revolutionara, dar e important ca tanarul nu s-a resemnat ca a fost disponibilizat.

Uitandu-ma la astfel de exemple, precum si la cateva proiecte recent prezentate cu ocazia mai multor evenimente (cum a fost Venture Connect), vad foarte multi tineri cu potential.

Din punct de vedere al pregatirii tehnice nu exista diferente majore, cel putin in zona de IT stam foarte bine si putem concura usor cu antreprenori din afara.In calitate de Business Angel, lucrez cu o echipa de antreprenori care a creat o platforma foarte solida pentru dezvoltarea de aplicatii mobile; ei pot concura foarte usor cu antreprenorii din alte tari. Diferente majore se vad in pregatirea lor in afaceri - le lipsesc abilitatile necesare implementarii unei idei antreprenoriale. Mai mult decat atat, multi dintre antreprenorii romani refuza sa recunoasca faptul ca uneori nu le stiu pe toate si ca au nevoie de pregatire.

In Romania, esecul este blamat si acceptat foarte greu, pe cand in tarile mai dezvoltate esecul nu e stigmatizat, ci asumat si acceptatPeter Barta, director executiv, Fundatia Post-Privatizare

DB: Ce ii diferentiaza pe antreprenorii romani de cei din alte tari in care e prezent BMP?

P.B.: Multe lucruri ne diferentiaza ca antreprenori si asta porneste de la diferentele culturale. In Romania, esecul este blamat si acceptat foarte greu, pe cand in tarile mai dezvoltate esecul nu e stigmatizat, ci asumat si acceptat.

Recent m-am intors de la un eveniment unde un antreprenor de succes care si-a vandut afacerea catre Amazon si a devenit business angel, a spus ca el nu investeste in companii initiate de antreprenori daca nu au avut cel putin un esec. In Romania, daca spui cuiva ca ai esuat o data esti aratat cu degetul, familia iti spune ca nu e de tine, prietenii iti spun ca te-au avertizat si asa mai departe. Iar toate aceste feedback-uri au un impact negativ ba chiar fatal asupra initiativei antreprenoriale.

Un alt element diferentiator este implicarea. Avand deja o grupa de alumni, pot spune ca participantii in programele din alte tari sunt mult mai implicati, isi citesc studiile de caz, si, mai mult decat atat, interactioneaza cu tutorul in timpul programului fara sa le fie frica sa-l contrazica. La noi aceasta interactiune in timpul modulelor este mult mai scazuta.

Perseverenta si rabdarea sunt alte elemente care ne diferentiaza. Rabdarea nu e una din caracteristicile antreprenorului roman, iar majoritatea lor isi doresc o imbogatire peste noapte.Vina nu e a lor, ci problema e lipsa unor modele antreprenoriale reale. Majoritatea dintre cei promovati au facut afaceri din care s-au imbogatit foarte repede si au dat impresia ca toata lumea poate sa faca asta.

Majoritatea antreprenorilor prefera sa faca afaceri dupa ureche, fara sa inteleaga faptul ca multe lucruri pot fi invatatePeter Barta, director executiv, Fundatia Post-Privatizare

DB: Credeti ca exista o lipsa de educatie de business la nivelul antreprenorilor din Romania? Daca da, isi dau seama de lipsurile in cunostinte pe care le au? Sunt dispusi sa invete?

P.B.:Din pacate exista o lipsa nu numai de educatie, dar si de cultura antreprenoriala. Un antreprenor se formeaza si nu se naste; poate se naste cu abilitatile necesare, dar acestea trebuie dezvoltate. Sa luam exemplul unui atlet care s-a nascut cu o capacitate extraordinara de a face fata efortului, dar care trebuie totusi sa deprinda tehnica saritului la suta de metri garduri.

La fel si antreprenoriatul. Acesta se poate preda, si se invata. Insa majoritatea antreprenorilor prefera sa faca afaceri dupa ureche, fara sa inteleaga faptul ca multe lucruri pot fi invatate. Majoritatea lor nu stiu sau, cel putin, refuza sa recunoasca ca nu stapanesc elemente de management al unei afaceri, si, cu toate acestea, refuza sa invete. Acest refuz se datoreaza si faptului ca scoala nu ofera un cadru in care sa-ti largeasca orizonturile. Mai mult decat atat, faptul ca mare parte din sistemul educational este gratuit ofera multora impresia ca totul ar trebui sa fie gratuit asa ca multi dintre antreprenori prefera sa nu mai investeasca in pregatirea lor. Pregatirea antreprenoriala necesita o investitie, nu doar de timp, ci si financiara; lasand la o parte cursurile pe care le facem noi, este necesar sa investesti si in cumpararea de carti si, din pacate, nici macar la acest capitol nu stam foarte bine.

Lipseste existenta unei piete in care antreprenorii sa poata strange capitalul de inceputPeter Barta, director executiv Fundatia Post-Privatizare

DB: Date recente arata ca avem un numar de IMM-uri (raportat la populatie) net inferior altor state din regiune. Carui fapt credeti ca se datoreaza acest lucru? Cand credeti ca vom ajunge la un nivel apropiat celorlalte state din regiune?

P.B.:Nivelul scazut de initiative antreprenoriale este rezultatul unui cumul de factori. Scoala si in general sistemul educational nu incurajeaza initiativele, si nu e vorba doar de initiative antreprenoriale, ci de orice fel de initiativa. Nu de putine ori s-a intamplat ca un student sa fie nevoit sa reproduca in totalitate ceea ce spune un profesor. El nu poate gandi out of the box, deoarece profesorul ii induce o teama si o nesiguranta, care in final duce la lipsa initiativei.

Un alt element este lipsa unor mecanisme de finantare propice unui startup. In tarile civilizate exista platforme de angel investors care exact asta fac: isi asuma riscul cel mai mare prin pariul pe care-l fac cu investitia lor. Toate acestea in speranta ca afacerea va reusi sa creasca si va deveni o afacere prospera, bancabila sau pregatita pentru a atrage un investitor strategic sau fond de investitii. Pe langa lipsa unei retele de angel investors, dezechilibrul mai e creat si de lipsa unei burse bine organizate care sa ajute antreprenorul sau un potential fond de investitii, fie sa-si recupereze investitia, in cazul unui exit, fie, pur si simplu sa stranga fonduri. Un nivel similar cu cel al altor tari va fi atins atunci cand ne vom da seama ca educatia si existenta unor mecanisme financiare specializate pentru faza de demarare a unei afaceri sunt foarte importante.

DB: Credeti ca avem o problema pe segmentul finantarii de start-up-uri? Ce ar trebui sa faca un antreprenor la inceput de drum pentru a-si finanta afacerea?

P.B.:Problema finantarii unei afaceri este una foarte reala. Ceea ce ne lipseste noua este existenta unei piete in care antreprenorii sa poata strange capitalul de inceput. Chiar daca initial te bazezi pe cei 3F (Family, Friends and Fouls) sau cei 3P (Parinti, Prieteni si alti Prosti), la un moment dat, un antreprenor va avea nevoie de sprijinul unui investitor care poate veni din randul unui angel investor sau a unui fond specializat. La noi nu exista decat o singura initiativa denumita Venture Connect care incearca sa aduca la aceeasi masa proiecte din partea antreprenorilor cu focus pe zona de tehnologie si investitori. E un inceput insa nu suficient.

Un rol important il are si statul. Sunt foarte multe tari europene care au acordat facilitati fiscale acelor investitori care isi asuma riscul initial. Statul a acordat o atentie deosebita acestui sistem de finantare recunoscand beneficiile acestuia. Cat despre antreprenor, acesta are nevoie de un produs sau serviciu foarte bine definit care sa raspunda unei nevoi clare. Daca ar fi sa fac o analogie, acest produs sau serviciu ar fi echivalentul unui analgezic care calmeaza o durere.

DB: Cum a afectat criza mediul economic si potentialul unui startup de a se dezvolta?

P.B.:Actuala situatie economica a avut impact negativ din perspectiva asigurarii finantarii de inceput, dar si asupra dinamicii pietei. Comportamentul consumatorului s-a schimbat foarte mult, ceea ce a dus la o micsorare a cererii pe unele segmente de business, dar in acelasi timp unele segmente au avut de castigat.

Pe de alta parte, actuala situatie economica a adus si un lucru bun: multi antreprenori si-au regandit afacerile si au devenit mult mai prudenti in ceea ce priveste modul in care isi gestioneaza resursele. Iar asta i-a ajutat sa supravietuiasca unei perioade grele.
Ca sa poti scoate capul afara, ai nevoie de o gandire globala. Niciun investitor nu va investi intr-o afacere care are o piata limitataPeter Barta, director executiv Fundatia Post-Privatizare

DB: Care credeti ca sunt segmentele de business pe care se poate creste in aceasta criza?

P.B.:Cel mai la indemana exemplu este zona de servicii. Daca pana acum majoritatea antreprenorilor sau companiilor au avut tendinta de a internaliza mare parte din procese, plecand de la premisa falsa ca totul trebuie tinut in cadrul unei companii, acum vedem un proces de externalizare a acestora datorita dorintei de reducere a costurilor. O companie poate externaliza aproape tot ce nu tine de core business si sa devina astfel mai eficienta.

DB: Credeti ca asistam in Romania la o inflatie de proiecte pe IT/online sau credeti ca mai e loc de multe startup-uri pe acest segment?

P.B.:Nu stiu daca este o inflatie de proiecte IT, dar in mod cert exista o efervescenta in aceasta zona. Pe de alta parte, trebuie sa recunoastem ca inca mai suntem competitivi pe acest segment, avem tineri foarte bine pregatiti si pasionati de ceea ce fac. Asta face mult mai usor procesul de a deschide o afacere in acest segment.

Un alt avantaj ar fi ca majoritatea tinerilor au acces la calculator si informatie inca de mici, ceea ce face ca multi dintre acestia sa isi dezvolte acele abilitati de care au nevoie in lansarea unei afaceri pe zona de IT/online.

Cred ca mai exista zone in care putem sa ne dezvoltam. Sunt zone de nisa in care sunt destul de putine proiecte, chiar si in zona tehnologiei.

DB: De ce credeti ca nu avem mai multe exemple de start-up-uri romanesti care au reusit sa "scoata capul" in afara? Avem sanse ca acest lucru sa se schimbe in viitorul apropiat?

P.B.:Sunt destul de putini antreprenori care isi gandesc afacerea din perspectiva globala. Ca sa poti scoate "capul afara" ai nevoie de o gandire globala, altfel niciun investitor nu va investi intr-o afacere care are o piata limitata, fie ea si in zona de online.

Cred totusi ca lucrurile se vor schimba in viitor. De exemplu, una din companiile in care am investit, Appscend, are o echipa antreprenoriala care a creat un produs care in mod cert poate concura cu orice alta initiativa din alta tara.

Mai mult decat atat, sunt convins ca aceasta initiativa va avea succes peste granite, pentru ca echipa antreprenoriala a creat un produs care are toate sansele sa devina o stea, pe de o parte, datorita technologiei, iar pe de alta parte, datorita faptului ca aplicatiile mobile vor fi din ce in ce mai cautate.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Domnica Chistruga a spus:
19/12/2011 14:16
parca era stricto sensu nu senso...
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 02 Iulie 2022, 01:34
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter