- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Avalansa de bonusuri salariale in industria navala

16 Nov, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Cele 9 santiere navale din Romania au crescut, in acest an, fondurile de salarii cu pana la 30%, pe fondul majorarii cererii de nave si crizei de personal din sistem. Constructorii navali spun ca au asigurata productia pana in 2008-2010, dar se tem ca nu au cu cine sa lucreze.
Avalansa de bonusuri salariale in industria navala

Paradoxal, santierele navale au comenzi pentru zeci de nave, dar sunt in pericol sa nu le onoreze din lipsa de personal. Industria romaneasca de constructii navale a pierdut in intervalul 1990-2007 peste 15.000 de specialisti, plecati in strainatate pe salarii cel putin duble fata de cele din tara. Intre timp, in tara, santierele navale cauta solutii pentru a acoperi criza de personal. Iar prima masura si cea mai eficienta este marirea salariilor cu procente de invidiat pentru orice sector din economie.

Santierul Naval Damen Galati a marit zilele trecute salariile angajatilor cu 30 %, fiecare muncitor primind in medie o crestere salariala echivalentul a 110 euro. Directorul santierului, Gelu Stan, a declarat ca fondul de salarii a crescut cu 28%, de la 4,6 mil.euro la 5,1 mil.euro, iar anul viitor vor urma alte majorari.

„Muncitorii din sistem sunt greu de format, de specializat, si este si mai greu sa ii tii sa lucreze pentru tine. In conditiile in care santierele straine vin cu oferte tentante pe piata romaneasca, pentru a racola specialisti, e greu sa le faci fata altfel decat oferindu-le muncitorilor salarii mai mari”, a precizat Stan, pentru DailyBusiness.

O crestere importanta de salarii, de 33%, a fost acordata si salariatilor de la Santierul Severnav din Turnu Severin, in timp ce la Santierul Naval Orsova salariile au crescut cu 22%. „Industria romaneasca a pierdut, in ultimii ani intre 12.000 si15.000 de specialisti. In conditiile in care avem acoperita cererea pana in 2009, este absolut vitala mentinerea muncitorilor si de aceea am decis majorarea salariala”, a declarat, pentru DailyBusiness, Stelian Stancioiu, managerul general de la Severnav.

Gheorghe Caraiman, directorul economic de la Santierul Naval Orsova spune ca numai in ultimul an, peste 12% din salariatii santierului au plecat la munca in Occident, iar criza este din ce in ce mai greu de tinut in frau. „Ca sa iti mentii oamenii, trebuie sa ii fidelizezi cu pachete salariale bune, cu conditii de munca superioare. Concurenta e mare pe piata muncii atat intre noi si cei din Occident, dar si intre santierele din Romania”, a explicat Caraiman.

In prezent, salariul mediu in domeniul constructiei de nave este de 1.500 de lei, dar exista angajati cu un nivel superior de calificare, care sunt platiti cu pana la 3.000-5.000 de lei pe luna.

Goana dupa angajati

In disperare de cauza, santierele navale au declansat, in aceasta toamna, goana dupa salariati. Santierul Naval din Mangalia are nevoie, de pilda, de peste 2.000 de oameni si pana acum nu a reusit sa adune mai mult de 200, conform estimarilor companiei. SNC, Daewoo Mangalia, Severnav, Damen dar si alte firme au cerut sprijinul Fortelor de Munca si guvernului pentru a putea atrage cat mai multi salariati.

„Este greu sa formezi specialisti in domeniu. La bursele de munca nu prea mai gasesti niciunul care sa se priceapa la meseria asta, care nu este deloc usoara. Trebuie pornit din scoala, de la scoala profesionala, sa formezi tineri pe care apoi, cu o oferta salariala buna, sa ii determini sa lucreze minim 5-10 ani”, a declarat Stelian Stancioiu, general manager Severnav. O solutie speciala a gasit Daewoo Mangalia care a decis sa construiasca, in urmatorii trei ani, 2.000 de apartamente pentru salariatii DMHI, in municipiul Mangalia, in acest fel sperand sa ii fidelizeze.

Santierul Naval Daewoo Mangalia cauta sudori, tubulatori, vopsitori si electricieni pentru nave, iar pana la constructia apartamentelor, salariatii beneficiaza de locuri de cazare in caminele santierului care sunt modernizate, iar locuintele sunt mobilate.

Un alt paradox in domeniu este reprezentat de constructorul naval Menarom Galati. Dupa ce a disponibilizat 440 de salariati, anul trecut, din lipsa de activitate, Menarom a inceput sa ii aduca inapoi, pentru a putea sa onoreze comenzile.

Menarom va reangaja 270 din cei 440 de salariati, cati erau inainte de privatizarea unitatii. „Pana la inceputul anului viitor, pana cand se reintra in circuitul normal cu comenzile, vor fi reincadrati 270 de oameni, dupa care vor urma si altii, ne-a asigurat patronul”, a spus liderul sindical de la Menarom, Viorel Ariton, citat de NewsIn.

„Cand au demarat concedierile, societatea a inceput cu fluxurile primare – sectia debitoare constructii mecanice, si a continuat cu forja, prelucrarile metalice, sudura si montajul, urmand sa incheie, vinerea viitoare, cu personalul TESA. Scopul a fost finalizarea comenzilor existente. Acum, reangajarile se fac la fel. Patronul ii cheama inapoi la munca mai intai pe cei din sectiile in care incepe procesul de productie, astfel incat sa se asigure continuitate in flux”, a explicat Viorel Ariton. Menarom este controlat de compania galateana EuroPEC.

Constructorii de nave raporteaza venituri record in 2007

Criza de personal din sistem vine pe fondul celui mai bun al al industriei navale romanesti de dupa 1990. Toate marile santiere autohtone au acoperita productia pe urmatorii 2-3 ani si chiar mai mult, motivele succesului fiind legate de perioada de innoire a flotelor, proces ce apare odata la 20 de ani.

Ritmul de productie sustinut este reliefat si in cifrele de afaceri ale santierelor care s-au dublat sau chiar triplat fata de anul trecut. Severnav, de pilda, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, fata de anul trecut, cand s-a realizat 30 de milioane de euro.

„Industria romaneasca de profil este cunoscuta ca una extrem de performanta. Raportul pret-calitate este unul excelent, iar capacitatile de productie din Romania permit constructia unor nave extrem de variate, de la cele de pescuit la mineraliere si tancuri petroliere de mare capacitate”, explica Stelian Stancioiu, managerul general de la Severnav.

Poate cel mai semnificativ exemplu este dat insa de situatia Santierului Naval Constanta, cel mai mare din tara care, in acest an, va realiza profit, pentru prima data in ultimii 5 ani. Compania, controlata de grupul de firme Histria, detinuta de omul de afaceri Gheorghe Bosinceanu, estimeaza pentru anul acesta un profit de peste 5 milioane de euro si asta dupa ce a incheiat anul 2006 cu pierderi de 3 milioane de euro.

Portofoliul de comenzi al SNC se ridica la 18 nave de tipul Oil/Chemical Tanker, cu o valoare totala de peste 700 milioane de dolari, acoperind capacitatile de productie ale santierului pana in 2010. Beneficiarii sunt armatori din Cipru, Germania, Malta sau Italia. Santierul are capacitatea de a repara o medie de 70 de nave anual, activitatea de reparatii reprezentand aproximativ 20% din totalul veniturilor companiei.

O situatie similara se inregistreaza si la santierul naval Daewoo Mangalia care a anuntat pentru acest an comenzi de 2 miliarde dolari. Presedintele Daewoo Mangalia Heavy Industries Jae-Bong Lee a declarat anterior ca suma reprezinta cel mai mare portofoliu de comenzi al unui santier naval din Europa pentru nave comerciale. Toate contractele semnate pana in prezent vor ocupa capacitatile de productie pentru docurile 1 si 2 pana in anul 2011, iar valoarea contractelor va creste, in 2008 pana la 2,6 miliarde de dolari.

„Suntem acoperiti cu comenzi pe acest an si anul viitor”, declara si Gheorghe Caraiman, directorul economic de la Santierul Naval Orsova. „Vom livra 18 nave unor parteneri externi si am primit propuneri pentru alte cateva. Constructia merge practic in ritm continuu”, a mai spus acesta.

„E o situatie generalizata, toti marii producatori navali inregistrand afaceri in crestere. Dincolo de performanta economica, cel mai important devine, in aceasta perioada insa, sa stii sa iti pastrezi oamenii si sa faci rost de materie prima, ceea ce nu e asa de usor”, a comentat Gheorghe Caraiman, directorul economic de la Santierul Naval Orsova.

Industria romaneasca de constructii navale creste, de la an la an, cu 20 pana la 30 de procente, spun specialistii din industria navala. Romania ocupa locul al doilea in Europa, dupa Italia, in sectorul constructiilor navale, potrivit clasamentului pe anul 2006, cu o cifra de afaceri de 648,5 milioane de euro.

Specialistii estimeaza ca afacerea in domeniu va continua sa creasca cel putin pana in 2012 cand, teoretic, ar trebui sa se incheie ciclul de inlocuire a navelor din anii ’90.