COMPANII

De ce merge contrabanda cu tigari: "Cand faci 1.000 de euro pe zi, nu te mai temi de controale". Vezi cum lucreaza traficantii

08 aprilie 2010, ora 00:02, autor(i): Adrian Negrescu   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
tigari2.jpg
Traficantii de tigari sunt printre castigatorii crizei. Au ajuns sa invarta afaceri de zeci de mii de euro lunar, in conditiile in care profiturile pot depasi de pana la 8 ori suma investita. "Cand faci 1.000 de euro pe zi, nu te mai temi de controale. Cel mult, dai spaga si scapi", spune unul dintre ei, citat de DailyBusiness.ro. Intre timp, producatorii legali se tem de faliment, iar statul pierde 1 miliard de euro anual.
''Cel mai mic pret castiga!'' O regula de aur in economia de piata pe care multi au inteles-o foarte bine si o aplica cu succes. Va mai aduceti aminte de traficul de blugi, de dulciuri si electronice din anii '90? Sa aduci marfa din Turcia, de exemplu, si sa o vinzi fara factura in Romania a reprezentat pentru multi dintre bogatasii din Top 300 startul in afaceri.

La aproape 20 de ani distanta, Romania este scena unei noi"afaceri" de succces - traficul cu tigari de contrabanda. Pe fondul scumpirii tigarilor, afacerile la negru au inflorit, iar vanzarile de tigari fara timbru au ajuns sa reprezinte, potrivit specialistilor, o treime din piata, adica peste 1 miliard de euro.

Sa cumperi un pachet de tigari de la coltul strazii la jumatate de pret fata de tariful din magazin a intrat practic in normalitate. Mai mult chiar, in multe dintre micile magazine de cartier, vanzarea de tigari fara timbru a ajuns sa reprezinta cea mai importanta sursa de venit. Iar cei care nu au timp sa mearga la magazin, le pot cumpara, mai nou, si de pe Internet.



Unul din trei pachete de tigari cumparate in Romania provine din piata neagraStudiu compania de cercetare de piata Novel Research

Cum s-a ajuns aici? Unul dintre traficanti explica cum sta treaba cu cererea si oferta.
''De ce sa cumpar de la magazin un Marlboro cu 9,9 lei, cand pot sa il iau de la colt cu 7 lei? Bine, in trecut, erau probleme cu tutunul, ca era prost, dar acum e ceva mai bun. Tigarile sunt mai iuti, dar daca esti fumator inrait, nici nu iti mai dai seama'', spune Andrei P., un traficant pe care l-am intalnit prin intermediul anuntului pe care il avea postat pe Internet.

''Daca cumperi un cartus, ti-l dau la 6 lei pe pachet. Am clienti, nu ma plang. Acum nu mai vand pe strada, astept comenzile pe Internet si iti livrez marfa la birou'', spune afaceristul.

La fel ca el, sunt zeci de mii de ''intreprinzatori''. Faptul ca ar putea fi prinsi nu ii sperie.

Castig cam 50-100 de euro pe zi, in zilele bune. Am dat si spaga, am si pe cineva care ma ajuta. Ma descurcTraficant de tigari

''Sunt unii care castiga si peste 1000 de euro pe zi, vand en-gros la buticuri'', spune un alt traficant, pe care l-am intalnit la Universitate. Incerca sa imi vanda un cartus de Kent lung la 6,5 lei pachetul. In magazine costa 9,9 lei.

Potrivit specialistilor, vanzarile de tigari de contrabanda au crescut spectaculos in ultimele luni si au ajuns sa reprezinte 36% din piata, fata de 22% in 2009.

''Vanzarile au crescut, lumea nu mai are bani sa cumpere de la magazin. Cei mai multi clienti sunt fumatorii inraiti, care trag 2 pachete pe zi. Cel mai bine se vand Viceroy, LM si Monte Carlo, ca sunt mai ieftine, insa am tot mai multi clienti si pe tigarile mai scumpe, Kent sau Marlboro'', a spus traficantul, nedorind sa isi faca publica identitatea.

De la ''Podul de flori'' la ''Podul de tigari'' peste Prut

Cele mai multe tigari de contrabanda vin din Republica Moldova, acolo unde tigarile costa de peste 3 ori mai putin decat in Romania. Si asta pentru ca, nefiind membru UE, preturile nu au trebuit aliniate la cele din restul tarilor UE, la fel ca in Romania si Bulgaria.

''Un pachet de tigari la ei, de genul Marlboro sau Camel, costa 2,9 lei. Nu mai zic ca Plugarul se vinde cu 1 leu, si e cam la fel ca tigarile Carpati", spune unul dintre traficanti. ''Nu stiu cum ajung in tara. Nici nu ma intereseaza. Eu le iau de la cineva din Bacau, mi le da engros. Nu va pot spune mai mult'', spune acesta.

Potrivit politistilor de frontiera, de la micul trafic de frontiera practicat de moldoveni, care aduc tigari ascunse in jantele rotilor sau in bagaje cu fund dublu, s-a ajuns la transporturi de sute de mii de pachete, in cisterne, TIR-uri si camioane cu marfa.

''Metodele traficantilor sunt foarte diversificate. De la cei care aduc tigari in limitele prevazute de lege si care, dupa cateva transporturi, le aduna si le vand intermediarilor sau direct in piete, la traficul de mare amploare, realizat cu mijloace de transport special amenajate'', a declarat purtatorul de cuvant al Politiei de Frontiera, Fabian Badila.

In numai 2 saptamani, politistii de frontiera au confiscat peste 500.000 de pachete de tigari. Asta dupa ce, anul trecut, au confiscat peste 7,3 milioane de pachete.

O alta ruta de trafic de tigari este pe la granita de nord, din Ucraina. Potrivit politistilor de frontiera, ucrainenii sunt si mai bine organizati si profita de faptul ca zona de granita este impadurita, iar terenul accidentat.

In ultima vreme, si chinezii au intrat pe fir si, dupa ce mai intai timid, au adus tigari produse la ei pentru a testa piata, acum au ajuns sa aduca cu ...vaporul. Ultima mare captura a fost la inceputul acestui an cand politistii au descoperit un container cu 400.000 de pachete de tigari Jing Ling, tigari care imita destul de bine marca Camel.

Un calcul simplu arata ca la 400.000 de pachete, cate incap intr-un camion de marime medie, vandute cu numai 1 euro, rezulta cel putin 400.000 de euro pentru fiecare transport.

Cert este ca situatia arata ca Politia de frontiera nu reuseste sa faca fata numarului mare de traficanti. Motivul? Putini oameni, masini, caini specializati etc. "Noroc" ca nu toata marfa de contrabanda care ajunge in Romania este destinata consumului intern. Mare parte pleaca mai departe spre Occident, acolo unde diferentele de pret sunt si mai mari, iar castigurile proportionale.

''S-au format retele foarte bine organizate de contrabandisti, iar anihilarea acestora este foarte dificila Gilda Lazar, director corporate affais & communications JTI Romania

Cele mai traficate branduri, in prezent, sunt Viceroy, Monte Carlo, Plugarul si More. Pe fondul scumpirii tigarilor, a crescut si ponderea tigarilor de clasa superioara traficate, precum Kent sau Marlboro.

Traficantii, lideri de piata in Romania

Potrivit specialistilor, traficantii au ajuns liderii pietei tigarilor din Romania, in conditiile in care piata legala, evaluata la 3,5 mld.euro este impartita intre British American Tobacco Romania, Phillip Morris International Romania si Japan Tobacco International. Expertilor de la Novel Research afirma ca in Moldova si unele zone din Vestul tarii, contrabanda a ajuns sa reprezinte mai mult de jumatate din vanzarile totale de tigari.

"Anul trecut, contrabanda detinea prima pozitie in termeni de profit, din ianuarie a preluat conducerea si la volumele vandute", a declarat Adrian Popa, director corporate & regulatory affairs, British American Tobacco Europa de Sud-Est.

Producatorii spun ca guvernul trebuie sa ia masuri urgente pentru a reduce contrabanda. Ei au cerut infiintarea unei structuri specializate care sa lupte impotriva traficantilor de tigari.

Autoritatile ridica din umeri, afirmand ca au luat masurile necesare si ca capturile realizate in ultima vreme dovedesc faptul ca actiunile de control la frontiere au devenit mult mai eficiente.

In plus, au decis sa confiste si mijloacele de transport folosite in contrabanda.

''Atata timp cat statul incaseaza anual peste 2 miliarde de euro din taxarea tigarilor si poate pierde pana la 1 miliard din cauza pietei negre, cred ca este nevoie de un efort mai sustinut'', a declarat Gilda Lazar, director corporate affais & communications al Japan Tobacco International Romania.

Andrei Vasilescu, director corporate affairs pentru Romania si Bulgaria la Philip Morris, a avertizat, recent ca, in conditiile in care statul nu va lua masuri pentru reducerea contrabandei, "o parte din firme isi vor restrange activitatea sau se vor inchide". Philip Morris, care produce, printre altele Marlboro, Parliament, L&M sau Virginia Slims, a inchis in februarie fabrica din Otopeni, pentru doua saptamani, din cauza scaderii cererii de tigarete.

In Romania se fumeaza, anual, circa 37 de miliarde de tigari. Piata tigarilor este, valoric, cea mai mare din domeniul bunurilor de larg consum.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Fumator de tigari traficate a spus:
08/04/2010 06:17
Iata un exemplu clasic in care reducerea taxarii ar creste veniturile incasate de stat.
Daca un pachet produs si vandut legal ar fi cu maxim 10% mai scump decat unul traficat, statul chiar si-ar incasa taxele.
 
TGV a spus:
08/04/2010 09:03
Pentru fumatorii inraiti scumpetea din magazine este un motiv de concurenta certa. "Nu vreti sa dati cu mai putin atunci cumpar la negru!!" Este mai ieftin. Simplu, nu?! Si asa creste contrabanda.
TGV
 
Aaa a spus:
11/04/2010 17:42
Parerea mea este ca agitatia producatorilor de tigari este una prea mica, "un fum de paie", pentru ca ei nu sunt real afectati. Nu mai vand din productia interna ci vand din productia fabricilor lor din Rep. Moldova, Ukraina, etc.

Costul unui pachet de tigari top scos pe piata este de 1 RON. Statul ia 7 RON accize si producatorul un profit de 200%.

La cele de contrabanda producatorul isi ia profitul ca le vinde in Moldova si statul roman ciuciu, pentru ca spagi grase merg pe la cine trebuie uns.

Daca se vroia sa se stopeze traficul de tigari si droguri in proportie de 90% se putea. De ce se bat partidele politice sa ajunga la putere, sa mai incaseze si ei cate ceva.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 25 Iunie 2021, 09:32
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter