- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ikea: Piata de mobila si decoratiuni are potential de dublare

20 Mar, 00:03 • Redactia DailyBusiness
Piata de mobila, accesorii si decoratiuni din Romania are potential sa ajunga la o valoare de 2,4 miliarde euro, deoarece in statele dezvoltate acest segment ocupa circa 2% din PIB, iar anul trecut economia romaneasca a produs in valoare de 120 miliarde euro, a declarat Cornel Oprisan, director general Ikea Romania.
Ikea: Piata de mobila si decoratiuni are potential de dublare

Datele Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR) arata ca anul trecut piata a valorat 1,1 mld. euro, in crestere cu 13%, si ar putea urca in 2008 cu 15%, ajungand astfel la 1,25 miliarde de euro. Reprezentantii Ikea sunt de parere ca piata este foarte greu de masurat si ca se impune realizarea unor statistici de catre autoritati.

Directorul Ikea Romania a facut aceste afirmatii in contextul intrarii in Romania a austricilor de la Kika, aratand ca pe piata este suficient loc si pentru alti jucatori.

Si alti reprezentanti ai pietei au pareri similare.

„Intotdeauna a fost loc pe piata romaneasca si de alti jucatori si este nevoie in continuare de foarte multa mobila, mai ales daca ne uitam cum se dezvolta spatiile de birouri si locuinte”, considera Ioan Marginean, director Silvarom.

Acesta spune ca piata de profil locala nu a ajuns la potentialul real din cauza mentalitatii romanilor. „In tarile din Vestul Europei, mobila se schimba la intervale de timp scurte, de 2-3 ani, in timp ce in Romania suntem obisnuiti cu produse de mobilier greu si de durata, care se lasa mostenire din tata in fiu”, a explicat Marginean.

Concurenta in crestere genereaza noi strategii

Intrebati daca tintesc primul loc pe piata locala, oficialii Ikea Romania au mentionat ca strategia companiei este centrata pe numarul de clienti si nu pe vanzari. „Preferam sa avem clienti care sa ne cumpere produsele si sa fie multumiti, nu sa realizam neaparat vanzari mari”, a explicat Mihaela Muresan, director de marketing Ikea.

Totodata, Muresan a mentionat ca in strategia companiei la nivel global, inclusiv in Romania, a intervenit o schimbare, in sensul ca noi produse sunt introduse in gama de patru ori pe an, si nu o singura data, cum se proceda in anii precedenti.

Gama de baza a Ikea cuprinde 7.000-8.000 de produse, care se vand in toate magazinele companiei din lume. Circa 25% dintre acestea sunt inlocuite periodic, ca urmare a schimbarii de design sau a intrarii de produse noi, potrivit lui Muresan.

Si compania Silvarom a adoptat strategia schimbarii mai dese a pieselor de mobilier, realizand 2-3 astfel de programe pe an.

Silvarom a raportat vanzari in scadere cu 33%, pana la 40 milioane lei (12 milioane euro) in 2007, din cauza reducerii puternice a exporturilor, de circa 10 ori, a explicat Marginean.

„In 2006 am exportat produse in valoare de 9-10 milioane euro. In 2007, de abia am atins nivelul de 1 milion euro. Din cauza aprecierii leului am pierdut piete importante, ca Germania, Anglia, Austria, Danemarca, Olanda, Bulgaria si Rusia, clientii din aceste piete preferand sa cumpere mai ieftin de la polonezi si cehi”, a precizat directorul Silvarom.

Cu o experienta de circa 55 de ani in domeniu, Ioan Marginean spune ca este mult mai usor sa iesi de pe o piata, decat sa ai acces la ea.

Ikea Romania a inregistrat vanzari de 87 milioane euro in primul an de functionare, perioada in care a inregistrat profit, din punct de vedere operational, potrivit reprezentantilor companiei.

Contactati de catre DailyBusiness, reprezentantii Mobexpert si Elvila nu au facut comentarii pentru acest articol.