COMPANII

Mos Craciun, terapeutul de serviciu. Cum incearca romanii sa uite de criza prin shopping

25 decembrie 2012, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
mos_craciun_cadouri.jpg
Marile magazine comerciale au fost luate efectiv cu asalt in aceste zile de romani. Ca in fiecare an, carucioarele s-au umplut cu varf, clientii cheltuind in nestire banii adunati pentru Sarbatori. De unde aceasta febra a shopping-ului? Expertii au o explicatie.

Sa ai masa imbelsugata de Craciun si Anul Nou reprezinta o problema nationala, pe care romanii incearca sa o rezolve asa cum pot, in limita lichiditatilor de care dispun.

Anul 2012 nu a adus insa, din pacate, revirimentul economic mult asteptat. Criza economica pare fara de sfarsit, iar romanii au inteles, in sfarsit, ca economia de piata nu inseamna numai bunastare alimentata artificial cu credite date cu mana larga de niste bancheri inconstienti.

Aterizarea fortata a economiei, blocarea finantarii bancare, explozia somajului si prabusirea consumului s-au simtit puternic in psihicul colectiv



Potrivit specialistilor, temerile romanilor s-au accentuat, influentate de absenta unor semnale pozitive din partea autoritatilor. In loc de asigurari si masuri de protectie, au asistat la un lung sir de balbaielile, indeciziii si masuri neinspirate ce au accentuat criza in perceptia colectiva.

Potrivit expertilor, in acest cosmar al crizei, sarbatorile de sfarsit de an sunt vazute de romani ca o perioada de „respiro”, un fel de „time-out” in care incerca sa uite de problemele de peste an. 

Barometrele de opinie au aratat ca de Sarbatori, peste 70% dintre romani sunt dispusi sa cheltuie mai mult, chiar cu riscul de a ramane fara niciun ban in ianuarie. 

„Este o perceptie ce tine in special de nivelul de trai”, spune psihologul Dan Andreescu. „In tarile dezvoltare, consumatorii au mai trecut prin crize, au mai vazut perioade de recesiune, au fost mai pregatiti pentru criza. In tarile din Est, fostele tari comuniste, dupa doua decenii de crestere economica, de avans la nivelului de trai, a urmat o prabusire fortata. Iar asta s-a simtit puternic”, explica acesta. 

De ce un val urias de cumparaturi?

„Terapia prin shopping vine din obisnuinta – din trecutul comunist in care masa imbelsugata oferea siguranta si senzatia de prosperitate. Nu este caracteristica esticilor, este o chestie universala, insa perceptia este mult mai puternica la noi decat la occidentali”, afirma Dan Andreescu.

Pe ce isi cheltuie romanii banii

Daca in timpul anului, vaneaza promotiile si produsele cele mai ieftine, de Sarbatori, romanii sunt mana larga. Cauta in special produsele de buna calitate, de la cele alimentare, la bauturi de lux si electronice, cosmetice si bijuterii. Iar comerciantii stiu bine asta, dovada ca cele mai multe campanii publicitate pe care le vedem la televizor se axeaza pe aceste produse.

„In timp ce pentru occidentali, produsele cosmetice nu reprezinta ceva special, in Est ele sunt la mare cinste tocmai pentru ca au reprezentat un simbol al luxului, al nivelului de trai occidental la care toti visau in anii comunismului”, considera psihologul Claudiu Popa. 

„Este o perceptie ce a inceput sa se tempereze, care va evolua treptat, in concordanta cu cresterea nivelului de trai si schimbarea generatiilor”, a declarat expertul.Un alt fapt interesant este faptul ca, chiar daca cele mai multe cumparaturi se fac in magazine, majoritatea romanilor preferand sa vada cu ochii lor si sa testeze produsele cumparate, procentul celor care folosesc internetul pentru a gasi cele mai bune oferte sau chiar a face achizitii a crescut fata de anii trecuti.

Dovada recordul de vanzari realizat de comerciantii care au participat la Black Friday.

Cum va fi 2013

Potrivit expertilor, anul 2013 va fi marcat de prundenta in consum si de grija tot mai mare pentru ziua de maine. Ultimele barometre de opinie au aratat ca mai mult de jumatate dintre romani se tem ca si-ar putea pierde locurile de munca anul viitor sau nu stiu la ce sa se astepte. 

Putini sunt cei care cred ca economia isi va reveni sau va ramane la acelasi nivel in 2012.

Perceptia generala este amplificata si de ultimele anunturi facute de autoritati. De la 1 ianuarie va creste pretul curentului cu 10%, se va scumpi benzina ca urmare a cresterii accizelor la carburanti, iar de la 1 iulie vom asista si la scumpirea gazelor.

„2013 vine cu multe semne de intrebare”, afirma analistul Cristian Dinulescu. „Vestile proste care vin din sectorul utilitatilor au starnit deja fiori reci. Romanii au invatat sa nu mai creada in promisiunile autoritatilor si sa se astepte la cei mai rau. Astfel ca dupa acest respiro de Sarbatori, ma astept ca primul trimestru din 2013 sa aduca o scadere puternica a consumului. Ramane de vazut daca Guvernul va stii, prin masuri de stimulare fiscala (scaderea CAS, reducerea taxelor in general) va fi capabil sa ajute la refacerea increderii si la cresterea consumului, principalul motor al economiei”, a mai spus acesta.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
25/12/2012 11:21
Romanii , un popor de needucati care pot fi usor manipulati din punct de vedere comercial si nu numai . Capetele limpezi sint tot mai rare azi .
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 20 Mai 2022, 19:52
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter