COMPANII

Număr record de transportatori în 2016. Doar 1 din 10 are șanse să reziste pe piață

28 octombrie 2017, ora 00:12 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
foto: stocksnap.io
foto: stocksnap.io
Transportul rutier de mărfuri este unul dintre domeniile cu cea mai mare creștere a numărului de companii înființate în anul 2016, comparativ cu anul 2015. Mai puțin de 10% dintre aceste companii au șanse reale de a rezista pe piață în următorii ani, arată o analiză realizată de Creditinfo la nivel național.

9,2% este ponderea exactă a companiilor solvabile și de încredere din domeniul transportului rutier de mărfuri, aceste companii reprezentând motorul întregului domeniu de activitate.      

Pentru a evidenția companiile puternice și de încredere, Creditinfo a introdus din anul 2015 certificarea Strongest in Romania.  Certificarea are ca scop evidențierea companiilor cu comportament de plată corect, acestea fiind adevărații contribuabili la motorul economiei românești, generând aproape 90% din profitul total al țării și implicit taxele și impozitele aferente acestuia.   Datorită modului în care funcționează, a principiilor stabile după care se ghidează și a indicatoriilor financiari pe care îi obține, o companie Strongest in Romania este mult mai sustenabilă, având șanse mult mai mari să reziste pe piață peste perioada critică de 9 ani, aceasta fiind  durata medie de viață a unui business din România.  

Record de companii înființate în 2016



Conform Registrului Comerțului, înființarea de companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este în plină creștere, anul 2016 reprezentând maximul istoric cu peste 3.800 companii înființate în acest domeniu. Ca număr de companii înființate, anul 2016 este urmat de anul 2015 și 2014, în ultimii 3 ani depășindu-se de fiecare data recordul de companii înființate, record înregistrat în anul 2008.

Trendul crescător început din anul 2009, care continuă și în prezent, este asemănător cu cel dintre anii 2003-2008, fiind aproape la fel de abrupt ca acesta. Dacă în intervalul 2009-2016 a fost nevoie de 8 ani pentru ca numărul de companii înființate să crească de la aproximativ 1.500 anual (2009) la peste 3.800 anual (2016) - o creștere de peste 2.300 companii înființate anual, în trecut a crescut la aceste valori în aproximativ 6 ani (de la aproximativ 900 companii înființate in 2003 la peste 3.500 în 2008).  

Unul dintre motivele creșterii numărului de companii din domeniul transportului rutier de mărfuri este dat și de programul SRL-D, program unde în intervalul 2011-2016 au fost înființate peste 1.300 astfel de companii. Mai mult de atât, în intervalul 2014-2016 cele mai multe companii SRL-D au fost înființate în acest sector de activitate, depășind domenii de activitate precum service-urile auto sau construcțiile.    

”Înființarea unei companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este relativ ușoară, investiția inițială constând deseori într-un autovehicul destinat transportului care la început poate fi și second-hand. Mai mult, costurile operaționale sunt relativ reduse, salariile șoferilor (deseori minimul pe economie și bonusuri la kilometrii parcurși)  și combustibilul consumat”, explică această tendință Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.  

Cresc vânzările și se creează noi locuri de muncă, dar profiturile scad

Creșterea domeniului este vizibilă atât în cazul numărului de angajați, cât și a vânzăriilor totale obținute în anul 2016 comparativ cu anul 2015. Într-o economie în care au dispărut aproximativ 90 mii locuri de muncă din mediul privat, domeniul transportului rutier de mărfuri a înregistrat o creștere a numărului de angajați de la aproximativ 122 mii persoane la peste 129 mii persoane, susține studiul realizat de Creditinfo România.

Creșterea se observă și în cazul vânzărilor, acestea ajungând în anul 2016 la aproximativ 35 milarde lei, de la 33 milarde lei în anul 2015.   În altă ordine de idei, profitul total generat de domeniu este într-o ușoară scădere - de la 1,8 milarde lei la aproximativ 1,67 miliarde lei.    

Valoarea indicatoriilor medii păstrează trendul indicatorilor generali. Astfel, dacă în anul 2015 o companie din domeniul transportului rutier de mărfuri obținea în medie o cifră de afaceri de 1,13 milioane lei, în anul 2016 aceasta a crescut sensibil la 1,18 milioane lei. Profitul mediu înregistrat de aceste companii a scăzut cu 7 mii lei, de la aproximativ 62 mii lei la 55 mii lei.  

”Chiar dacă s-a ieftinit combustibilul și ne așteptam la creșterea profitului, impactul creat de creșterea salariului minim din mai 2016 a făcut ca acesta să scadă. Este interesant de văzut ce se va întâmpla cu acest sector în acest an când, pe lângă o nouă creștere a salariului minim spre final de an, s-a scumpit și combustibilul”, spune Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.  


Argeșul si Clujul bat Bucureștiul. Bihorul, Aradul și Timișul țin aproape

Din punctul de vedere al cifrei de afaceri totale generate de companiile care activează în domeniul transportului rutier de marfuri, cea mai mare valoare o generează cele din județele Argeș și Cluj, ambele cu puțin peste 3 miliarde lei, urmate de cele din București cu 2,9 miliarde lei.   Pe lângă București și județul Cluj, unde sunt peste 10.000 de angajați în companiile din domeniul transportului rutier de mărfuri, alte județe cu valori semnificative ale acestui indicator sunt Argeș - peste 9 mii, Bihor - aproximativ 7,6 mii , Timiș aproximativ - 7 mii și Arad - 6,8 mii de angajați  

Topul profitabilității: pe primele locuri, Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța

Cele mai profitabile companii din domeniul transportului rutier de mărfuri se regăsesc în județele Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța, unde profitabilitatea este de aproximativ 9%. La polul opus, în județele din vestul României - Bihor, Arad și Satu-Mare, funcționează cele mai puțin profitabile companii de transporturi rutiere de mărfuri.      

”Spre deosebire de multe domenii de activitate, unde marea pondere a angajaților și a veniturilor sunt canalizate spre companiile cu sediul în Municipiul București, în cazul transportului rutier de mărfuri acestea sunt distribuite mult mai uniform”, a declarat Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.  

Când 9,2% e mai mare decât dublul lui 90,8%

Creditinfo Romania a analizat toate companiile din Romania pentru certficiarea de solvabilitate Strongest in Romania și a demonstrat că, în ciuda creșterilor înregistrate de domeniul transportului rutier de mărfuri, doar 9,2% din companiile care activează în acest domeniu sunt solvabile, având șanse să reziste pe piață pentru o perioadă mai lungă de 9 ani. Cele 9,2% companii puternice și solvabile din acest domeniu generează 43% din vânzările totale ale întregului domeniu pentru anul 2016, asigurându-și totodată 65% din profiturile obținute.

Astfel, 9,2% dintre companiile din domeniu contribuie cu aproape de două ori mai mulți bani la bugetul de stat comparativ restul de 90,8% companii care se regăsesc în această categorie.    

Din punctul de vedere al profitabilității situația este similară. Cele 9,2% companii solvabile și puternice, eligibile pentru obținerea certificării Strongest in Romania au o profitabilitate de peste 2 ori mai mare decât restul de 90,8% companii din domeniu. Practic, o companie Strongest in Romania obține 7 lei profit la 100 lei vânzări spre deosebire de o companie care nu se califică pentru această certificare care obține mai puțin de 3 lei profit la 100 lei vânzări.  

Companiile solvabile și puternice sunt de 10 ori mai puține decât restul având mult mai puține șanse de a se face cunoscute. De asemenea, scăzute sunt și șansele să fie aleși de un potențial client care la final poate fi nemulțumit de serviciul primit și implicit își crează o imagine proastă asupra tuturor firmelor din domeniu. O imagine proastă asupra domeniului afectează mai mult pe cei corecți, care au afaceri stabile și sustenabile. Până la urmă, imaginea oricărui lucru este dată de expunere iar în lipsa acesteia, modul cum procedează majoritatea formează linia generală.             

Nu in ultimul rând, cele 9,2% companii puternice si solvabile au o viteză de plată a datoriilor de 100 de zile, spre deosebire de 250 zile, restul de 90,8% companii din domeniu, în condițiile în care viteza de recuperare a creanțelor este aproximativ egală, 74 zile față de 98.

Un furnizor care are printre clienții săi companii din domeniul transportului rutier de mărfuri eligibile pentru certificarea Strongest in Romania are, așadar, șanse să-și încaseze datoriile într-un termen peste 2 ori mai rapid comparativ cu un furnizor care nu are astfel de clienți.    

Este extrem de important pentru o companie să poată converti rapid creanțele generate de clienți în fluxuri de numerar. Dacă unul dintre clienții săi este o companie din categoria Strongest in Romania, viteza cu care acesta plătește pentru un bun, o lucrare sau un serviciu prestat este de aproape 2,5 ori mai mare comparativ cu cea cu care ar plăti un client care nu face parte din această categorie.      

Creditinfo deține birouri de credit în peste 27 de țări din întreaga lume. Activitatea principală constă în colectarea de informații despre companii și consumatori pentru a construi rapoarte de credit, creditare și istoricul creditelor. Compania Creditinfo este originară din Islanda iar în ultimii 14 ani, a devenit si unul dintre liderii pieței românești de Credit Risk Management.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 14 Noiembrie 2019, 16:52
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter