COMPANII

Painea la negru. Cum a ajuns panificatia cea mai evazionista afacere din Romania

26 decembrie 2012, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
paine-cuptor.jpg
1 miliard de euro. Aceasta ar fi valoarea afacerilor la negru din sectorul de panificatie. A depasit toate domeniile evazioniste, de la carburanti la fructe si legume, plasandu-se pe primul loc in topul celor „negre” business-uri din economie. Cum a ajuns painea romanilor jucaria baietilor destepti, vedeti intr-o analiza DailyBusiness.ro

Romanii consuma in medie, anual, 105 kilograme de produse de panificatie, in timp ce media europeana este de 75 de kilograme. Painea este pentru multi romani un aliment de baza. 

Avem o piata uriasa, ce valoreaza in prezent aproape 2 miliarde de euro, si asta in conditiile in care pretul painii la noi este cu aproape 40% mai mic decat media europeana si se situeaza la nivelul celui din Ungaria, Polonia si Cehia.

Este lesne de inteles, astfel, interesul evazionistilor pentru acest domeniu. Cum romanii mananca paine pe banda rulanta, a ajuns sa se produca paine oriunde, in orice conditii. Nu de putine ori, am vazut la televizor imagini cu fabrici improvizate, in spatii mizerabile.



Pentru a tine pretul jos, evazionistii fac rabat la calitatea painii. V-ati intrebat vreodata de ca painea ieftina pe care o cumparati de la coltul strazii e mai mult coaja si prea putin miez? 

De ce atunci cand o tai, nu mai ramane nimic din ea, se face firimituri. Nu ati sesizat faptul ca coca pare uneori lipicioasa, ca are o culoare ce variaza. 

Specialistii din panificatie spun ca acestea ar fi principalele ''semnale'' ca painea pe care ati cumparat-o este inferioara calitativ si riscati sa va imbolnaviti. A fost produsa ''la negru'', in brutarii ilegale, unde ce nu se vinde, se refoloseste!  

Insa romanii inchid ochii si cumpara, fiind influentati de pret. Astfel s-a ajuns ca  piata painii la negru sa explodeze in criza. De la 40-50%, brutariile de cartier au ajuns la afaceri totale de 1 miliard de euro, devenind principalul jucator din piata, cu o cota intre 60 si 80%. 

''Pretul a facut si va face tot timpul diferenta. Diferenta dintre costul unei paini care include taxe si cea facuta la negru e de pana la 40%. In pretul de vanzare, nu e mare diferenta, pentru ca cei care o vand n-au niciun motiv sa o vanda cu mult sub pretul pietei'', a explicat Aurel Popescu, presedintele patronatului de profil Rompan.

Pentru consumatori, prezenta painii la negru poate fi relevanta doar din prisma sanatatii. Painea la negru poate reprezenta un pericol pentru sanatate in conditiile in care nimeni nu controleaza conditiile igienice in care painea a fost produsa

Pentru producatorii legali, a ajuns o mare problema. Ei se tem ca, daca statul nu va lua masuri pentru a controla fenomenul, ar putea ajunge la faliment.

Intre controalele statului si reducerea TVA la 9%

Liderii USL au promis ca odata ajunsi la putere, vor lua masuri pentru reducerea TVA-ului la alimentele de baza. Painea s-ar afla printre acestea.

Viorel Marin, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania (ANAMOB), spera ca noul guvern sa se tina de cuvant si sa reduca TVA-ul la produsele de panificatie la 9%.  Asta in conditiile in care, in majoritatea tarilor europene, produsele alimentare au un TVA mai mic decat restul afacerilor.

Prin scaderea taxelor, spun producatorii, ar putea produce mai ieftin, iar acest lucru s-ar regasi in pret. In plus, o reducere a fiscalitatii i-ar determina pe multi dintre brutarii la negru sa isi scoata afacerile la lumina. 

Nu este pentru prima data cand se discuta despre aceasta masura. La un moment dat s-a venit si cu o solutie alternativa - ca TVA sa ramana de nivelul actual, dar odata la trei luni, firmele sa primeasca inapoi un procent din cat au platit TVA cu trei luni in urma. 

Ramane de vazut daca noul Guvern Ponta 2 isi va asuma o astfel de masura.  Ce mai propun producatorii? Declansarea unor controale la sange in piata pentru a descoperi producatorii ilegale. 

Noul apel lansat de producatorii vine in contextul in care, desi brutariile, se spune, ar fi imune la criza, nu este tocmai chiar asa. 

''Consumul de paine a scazut cu 10 kilograme/locuitor in ultimii 10 ani si fenomenul va continua din doua motive. Pe de o parte, asistam la o schimbare a comportamentului de consum al romanilor, iar pe de alta parte, relevant este si pretul, mai ales acum, in plina recesiune'', a declarat Aurel Popescu, seful Rompan. 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 13 Noiembrie 2019, 02:36
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter