- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Povestea din spatele miliardelor de dolari produse de afacerile cu jucarii

04 Dec, 00:01 • gecad.epayment
O papusa Barbie, produsa de gigantul american din industria jucariilor Mattel, costa in magazine 15 euro. Produsul este unul de succes avand in vedere ca in fiecare secunda trei astfel de papusi sunt vandute la nivel global. Cat costa insa sa produci o papusa Barbie? Numai 1,12 euro, potrivit studiilor publicate de Sudwind Agentur, organizatie non-guvernamentala din Austria, care a obtinut finantare la de UE pentru derularea unor campanii care militeaza pentru imbunatatirea conditiilor de munca in industria de jucarii.
Povestea din spatele miliardelor de dolari produse de afacerile cu jucarii

In China se produc 80% dintre jucariile care se vand la nivel mondial si 95% dintre cele comercializate in statele membre UE. Acesta este secretul unui produs comercializat cu 15 euro si ale carui costuri de productie sunt de 1,12 euro.

Din suma de 15 euro platita de consumator, doar 1 euro reprezinta costurile cu materialele, iar 0,12 euro costurile cu forta de munca din China. Alti 1,50 euro intra in buzunarul proprietarului fabricii din China, iar 0,38 euro reprezinta taxe vamale. Restul de 12 euro inglobeaza distributia, cota de profit, transportul, marketingul si publicitatea.

Asa cum lesne se poate observa, costul cu forta de munca este cel mai mic din ceea ce presupune fabricarea unei jucarii, pentru ca exemplul Barbie poate fi extins la toate jucariile produse in China.

Salariul mediu net al celor 4 milioane de angajati care lucreaza in industria de jucarii din China este de 3,5 euro pe zi, in timp ce un angajat dintr-o fabrica din Austria castiga cel putin 50 de euro pe zi.

Principalii jucatori de pe piata globala a jucariilor sunt Mattel (cifra de afaceri de 4,2 miliarde in 2008), Hasbro (2,8 miliarde de euro), si Toys”R”Us (9,7 miliarde dolari) in Statele Unite, iar in Europa, Lego (1,2 miliarde dolari) si Playmobil (452 milioane dolari).

Un director castiga de 21.000 de ori mai mult decat un angajat

In urma cu aproape 40 de ani, 86% dintre jucariile vandute in SUA erau produse in tara. Directorii castigau de 58 de ori mai mult decat un angajat in fabrica, iar profitul companiilor a insumat 58 milioane de dolari in 1970.

In 2007, 87% dintre jucariile din Statele Unite sunt produse in afara tarii (74% in China), iar directorii castigau de 21.000 mai mult decat un angajat. Profitul companiilor de jucarii din SUA a fost de 930 de milioane de dolari, in 2007.

„Locul de munca de vis”

„Cautam lucratoare. Ar trebuie sa fie ascultatoare, adaptabila, necalificata, cu pretentii scazute si sa nu fie membru de sindicat. Salariu nesigur, prost si platit neregulat, loc de munca periculos. Stres extrem si oboseala garantata in perioada iunie-noiembrie. Cazarea, mancarea si amenzile aplicate discretionar vor fi deduse automat din salariu”.

Asa ar trebui sa sune un anunt de angajare la o fabrica de jucarii din China, se arata in raportul organizatiei Sudwind Agentur.

Angajatii chinezi muncesc si pana la 400 de ore pe luna, nu au contract de munca, nu beneficiaza de indemnizatii de maternitate, asigurare de sanatate sau planuri de pensii.

Stop Toying Around – De unde ne vin jucariile?

Castigurile mari ale producatorilor de jucarii si salariile mici, precum si conditiile de munca inumane in care lucreaza muncitorii din China, au atras atentia societatii civile care incearca sa traga un semnal de alarma in ceea ce priveste un consum responsabil, prin intermediul campaniilor de informare.

In Romania, cea mai recenta initiativa de acest gen este campania „Stop Toying Around – De unde ne vin jucariile?”, care se va derula pe parcursul a trei, ani in cadrul unui proiect finantat de Comisia Europeana, si care va fi implementata de Asociatia Nationala a Specialistilor in Resurse Umane. Actiuni similare vor avea loc in Austria, Franta, Republica Ceha si Polonia.

Scopul acestei campanii este de a informa in legatura cu realitatile legate de conditiile in care sunt produse jucariile in tarile in curs de dezvoltare, astfel incat consumatorii sa puna presiune pe producatori pentru a le asigura angajatilor conditii normale de munca.

Sudwind Agentur este o organizatie non-guvernamentala din Austria, care a fost infiintata in 1979 si este finantata, printre altii, de Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Educatiei, Stiintei si Culturii. Printre obiectivele sale se numara educarea cetatenilor austrieci pentru a interactiona cu comunitatea globala. Organizatia a initiat, de asemenea, o serie de campanii la nivel international, una dintre cele mai populare fiind Clean Clothes Campaign, care promoveaza imbunatatirea conditiilor de munca in industria textila.