COMPANII

Presedintele Basescu solicita reexaminarea Legii privind parteneriatul public-privat

10 ianuarie 2014, ora 10:24 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
1-business.jpg
Presedintele Traian Basescu solicita Parlamentului reexaminarea legii privind parteneriatul public-privat, motivand ca actul normativ nu defineste motivele exceptionale pentru care poate fi denuntat contractul de parteneriat public-privat.

"Avand in vedere ca legea nu defineste "motivele exceptionale legate de interesul national sau local", ipoteza care poate genera o denuntare unilaterala a contractului, consideram ca se impune stabilirea clara, prin lege, a situatiilor ce pot constitui motive exceptionale de interes national sau local ce conduc la incetarea unilaterala a contractului", se arata in cererea de reexaminare semnata joi de presedintele Basescu si transmisa presedintelui Senatului, Crin Antonescu, potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiale.


Seful statului afirma ca se impune detalierea acestor masuri exceptionale, motivand ca este necesar ca Romania sa aiba un cadru juridic predictibil in materie.

"Aceasta reglementare detaliata a masurilor exceptionale in care poate fi denuntat contractul de parteneriat public-privat se impune cu atat mai mult cu cat in aceasta situatie partenerul privat va avea dreptul sa primeasca o despagubire daca aceasta denuntare ii creeaza un prejudiciu. Pentru atragerea investitorilor este necesar ca Romania sa aiba un cadru juridic predictibil in materie, astfel incat sa se cunoasca de la inceput regimul juridic aplicabil parteneriatului public-privat. Or, o asemenea prevedere ce nu reglementeaza in mod transparent aspectele ce pot conduce la denuntarea unilaterala a contractului lasa loc arbitrariului si unei marje largi de actiune partenerului public in derularea eventualelor contracte de parteneriat public-privat, ceea ce poate afecta climatul investitional", subliniaza presedintele Basescu.



El mentioneaza ca in jurisprudenta sa, in ceea ce priveste aspectele referitoare la criteriile de claritate, precizie, previzibilitate si predictibilitate pe care un text de lege trebuie sa le indeplineasca, Curtea Constitutionala constata, intr-o hotarare din 1979, ca "legea trebuie sa fie, in acelasi timp, accesibila si previzibila".

"In continuare, Curtea constata ca, potrivit Art. 8 alin. (4) teza intai din Legea privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, "textul legislativ trebuie sa fie formulat clar, fluent si inteligibil, fara dificultati sintactice si pasaje obscure sau echivoce", iar, potrivit Art. 36 alin. (1) din aceeasi lege, "actele normative trebuie redactate intr-un limbaj si stil juridic specific normativ, concis, sobru, clar si precis, care sa excluda orice echivoc, cu respectarea stricta a regulilor gramaticale si de ortografie". Astfel, respectarea acestor norme concura la asigurarea unei legislatii care respecta principiul securitatii raporturilor juridice, avand claritatea si previzibilitatea necesara. Totodata, trebuie avute in vedere si dispozitiile constitutionale (...) ale Art. 1 alin. (5) din Constitutie, potrivit carora, "in Romania, respectarea [...] legilor este obligatorie". Astfel, Curtea constata ca (...) nerespectarea normelor de tehnica legislativa determina aparitia unor situatii de incoerenta si instabilitate, contrare principiului securitatii raporturilor juridice in componenta sa referitoare la claritatea si previzibilitatea legii", arata seful statului, invocand decizia Curtii Constitutionale nr. 26/2012.

Traian Basescu atrage atentia ca articolul 42 din noua Lege a parteneriatului public-privat prevede o procedura lipsita de transparenta in ceea ce priveste inlocuirea partenerului privat, fara realizarea unei noi proceduri de atribuire, informeaza Agerpres.

"Desi procedura inlocuirii partenerului privat, fara derularea unei noi proceduri de atribuire, in cazul in care partenerul privat sau societatea de proiect nu isi indeplineste obligatiile asumate in cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligatiile fata de finantatorii proiectului, poate fi justificata, principiile egalitatii de tratament si transparentei decizionale trebuie aplicate. Aceste principii sunt menite sa ofere o protectie adecvata investitorilor in cadrul procedurilor derulate pentru atribuirea contractelor, precum si posibilitatea verificarii cheltuirii banilor publici, avand in vedere faptul ca, potrivit art. 12 din noua lege, <Partenerul public poate contribui la finantarea realizarii investitiilor cu resurse financiare publice provenind exclusiv din fonduri externe nerambursabile postaderare si din contributia nationala aferenta acestora, in conditiile prevazute de legislatia Uniunii Europene>", precizeaza el. Seful statului considera necesar ca legea sa prevada criteriile in baza carora vor fi atribuite proiectele de parteneriat public-privat, atunci cand nu va avea loc o noua procedura de atribuire intemeiata pe legislatia privind achizitiile publice, si nu prin intermediul normelor de aplicare, ce au o forta juridica inferioara legii.

Plenul Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional, a adoptat pe 17 decembrie proiectul de lege privind parteneriatul public-privat.

Citeste si: Liber la spagi? Statul pregateste parteneriate public-private fara licitatie
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 17 Mai 2021, 19:10
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter