Numărul companiilor cu active mai mari de 1 milion de euro din economia românească a crescut până la finalul anului 2016 cu 19% față de 2015, de la 20.000 la 23.000. Creșterile mari sunt însă în rîndul companiilor restructurabile (32%) și insolvabile (46%) și mai puțin la cele finanțabile (5%).
Astfel, asistăm la o înrăutățire a structurii eșantionului analizat, cu
impact semnificativ în economia românească, potrivit
celei de-a patra ediții a studiului CITR Group privind evoluția companiilor de
impact, realizat pe baza raportărilor financiare de sfârșit de an pentru 2016.
Totuși,
un semnal pozitiv este dat de faptul că cele mai multe firme restructurabile
sunt cele pe profit.
Economia României stă pe o bază îngustă,
deși înregistrează cea mai mare creștere din UE, deoarece veniturile se
concentrează în jurul unui număr mic de companii de impact. Vorbim despre aproximativ
23.000 de companii de impact la finalul anului 2016 care generează aproximativ
de 65% din cifra de afaceri cumulată la nivel național, dar care reprezintă
doar 4% din totalul companiilor din România.
Studiul arată că asistăm, de fapt, la un
declin al indicatorilor acestor firme, cu o creștere a ponderii numărului
companiilor cu probleme (restructurabile și insolvabile) din totalul companiilor
de impact. Principalii indicatori cu evoluție defavorabilă au fost creșterea
îndatorării și scăderea productivității.
Doar 50% din
companiile de impact erau finanțabile la finalul anului 2016, față de 57% în
2015, restructurabile erau 31% și insolvabile, 19%. Creșterea este substanțială
și în ceea ce privește datoriile: comparativ cu anul 2015, cifra de afaceri a
companiilor de impact a crescut în 2016 cu circa 7%, iar datoriile au crescut
cu aproximativ 18%.
Ținând cont de gradul de îndatorare și de profitabilitate,
specialiștii CITR Group au constatat că aproximativ o treime dintre companiile
de impact se află în intervalul de profitabilitate 0-5%, iar dintre acestea
cele mai multe au o îndatorare între 70-100%. Față de anul anterior a crescut
și durata de încasare a creanțelor în rândul firmelor analizate.
„Este încurajator că avem mai multe companii de impact în
România și știm cu toții că cele mai multe afaceri întâmpină momente de cumpănă și că
mulți antreprenori locali trec prin dificultăți. În același timp, este
important ca acești antreprenori să știe că există soluții pentru redresarea afacerii
lor și să contribuim cu toții la o cultură antreprenorială a solidarității. Cred
că este esențial pentru întreaga economie ca mediul de business să ajute și să
inspire antreprenorii români să continue, chiar și după primul eșec”, afirmă Anca Manițiu, CEO al CIT Restructuring,
parte a CITR Group.
Studiul
CITR Group arată că, deși cifra de
afaceri a companiilor de impact în 2016 a crescut la 203 mld. euro față de 190
mld. euro în 2015, generând profituri mai mari cu 3 mld. euro în 2016 față de
2015 (aproximativ 9 mld. euro în 2016 vs. 6 mld. euro în 2015), numărul de
angajați al acestora nu a crescut proporțional. Astfel, numărul angajaților din
companiile de impact în 2016 a crescut cu circa 6%, în timp ce numărul
companiilor a crescut cu 19%.
Așadar, asistăm la o creștere a numărului de companii,
cu mai puțini angajați per companie, în contextul în care în companiile de
impact lucrează în total două milioane de angajați, adică 49% din totalul
angajaților din România.
„După ce în perioada
2013-2015, studiul CITR Group a constatat o îmbunătățire continuă a structurii
companiilor de impact, acum avem o inversare îngrijorătoare de tendință, deși
numărul acestora a crescut. Această inversare arată impredictibilitatea
economiei românești, mai exact a condițiilor în care își desfășoară activitatea
aceste companii; unele dintre acestea sunt în situația de
a ajunge în dificultate sau chiar în insolvență. Avem
mai multe companii de impact restructurabile și insolvabile decât în anii
trecuți și este necesar ca acestea să fie susținute să depășească dificultățile.
De multe dintre aceste companii de impact depind sectoare întregi ale economiei
și chiar economia României, în ansamblul ei”, susține Vasile
Godâncă-Herlea, CEO al CITR, parte a CITR Group.
Dacă în 2015 ponderea primelor două sectoare economice,
după cifra de afaceri din totalul afacerilor realizate de companiile de impact,
era comerț cu ridicata și amănuntul (36%) și industria prelucrătoare (31%), în
2016 ecartul între aceste industrii crește semnificativ: comerțul deține 40%,
în timp ce industria prelucrătoare doar 28%.
Creșterea la nivel industrial a încetinit – cifra de afaceri a firmelor
din acest sector cumulează doar 1,3% din total în 2016 față de 1,5% în 2015 –
în timp ce agricultura și construcțiile au înregistrat un avans semnificativ. Cele
mai profitabile industrii se mențin aceleași ca în 2015: sănătate, IT, dar în
2016 apare și agricultura ca o industrie cu o profitabilitate mediană ridicată,
la circa 8%.
Cele mai puțin profitabile sunt industria extractivă, producția și
furnizarea de energie electrică.
Studiul CITR Group a analizat în detaliu
fiecare segment din structura companiilor de impact, repectiv cele finanțabile, restructurabile și insolvabile.
Numărul celor dintâi a crescut lent (cu 5%), în timp ce pentru celelalte
categorii s-a constatat o creștere mare față de anul anterior: 32% la companiile restructurabile și 46% la insolvabile.
În categoria companiilor finanțabile, apar
unele semnale de schimbare în 2016 în ceea ce privește tendința pozitivă
înregistrată în perioada 2013-2015: o
ușoară reducere a rentabilității activului imobilizat, o scădere de
productivitate, o continuare a creșterii gradului de îndatorare.
Și la categoria companiilor restructurabile apar
semnale de schimbare a trendului pozitiv al perioadei 2013-2015, constatându-se
că deși numărul de companii restructurabile crește, activul imobilizat și
capitalurile proprii scad. În plus, îndatorarea crește, însoțită de o
productivitate în scădere.
Companiile insolvabile și-au îmbunătățit indicatorii, în sensul scăderii ratei
pierderii, îmbunătățirii rentabilității activului total și al celui imobilizat
și a duratei de încasare a creanțelor. Totuși, această clasă de companii a avut
cea mai mare creștere a numărului de companii.
CITR
Group a realizat a patra ediție a studiului despre companiile de impact din
România, în baza raportărilor financiare de la finalul anului 2016. În studiu
au fost incluse companii care au active totale de peste un milion de euro și nu
se află în insolvență. Analiza
include și companii deținute de stat, însă exclude organizații
neguvernamentale, bănci, societăți de asigurări, societăți de brokeraj și
fonduri de pensii, ale căror situații financiare sunt diferite de celelalte
companii.
COMPANII
Romania are cu 19% mai multe companii de impact
28 martie 2018, ora 15:26
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
14 aprilie 2022, ora 13:36 in Companii |
69 vizualizari |
0 comentarii
14 aprilie 2022, ora 13:49 in |
76 vizualizari |
0 comentarii
14 aprilie 2022, ora 13:40 in |
98 vizualizari |
0 comentarii
12 aprilie 2022, ora 15:51 in |
71 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- CITR: 50% dintre antreprenorii romani amana intrarea companiei in insolventa de teama stigmatului
- Motorul economiei românești se supraîncălzește – decalajele se adâncesc. 79% din business-ul românesc este produs de 4% din companii
- Industria alimentara i-a luat locul celei chimice in topul ramurilor afectate de insolventa
- Cum poate fi salvat un brand romanesc de peste 100 de ani
- CITR: Legea insolventei persoanelor fizice, inaplicabila
Ultima ora
- Arctic deschide in Romania un hub regional de piese de schimb care va deservi 23 de tari (joi, 12:29)
- Agroserv Mariuta: Afaceri de 68,4 milioane de lei in 2021, in crestere cu 40% (marti, 13:56)
- Razboiul din Ucraina si sanctiunile economice impuse Rusiei: temeri pentru o noua criza alimentara (joi, 11:45)
- Pregatirea casei pentru un atac nuclear pe timp de razboi (luni, 17:19)
- Cum vad succesul antreprenorii romani: 47% considera ca resursa umana este cea mai importanta (miercuri, 14:55)
- Coca-Cola HBC România își extinde portofoliul de cafea cu un nou brand, Caffè Vergnano (miercuri, 14:46)
- Agroland Agribusiness vizeaza vanzari de aproximativ 48 milioane de lei in 2022 (luni, 15:00)
- Coca Cola HBC Romania: Mihaela Hoffman devine Coffee & Premium Spirits Business Director (luni, 14:54)
- 2022, anul start-up-urilor in Romania (joi, 21:21)
- Turcii de la Karsan si-au prezentat autobuzul electric la Bucuresti. Modelul de 18 m va circula in Brasov si Timisoara (luni, 12:27)