COMPANII

Sfaturi pentru atragerea de fonduri europene de la consultantul London Olympics

20 martie 2014, ora 00:07 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
londra.jpg
Romania ar putea atrage mai multi bani europeni in perioada 2014-2020 daca ar externaliza serviciile de management al programelor operationale catre consultanti cu experienta internationala. DailyBusiness.ro prezinta sfaturile reprezentantilor companiei care a asigurat managementul de program pentru proiecte precum London Olympics si Canalul Panama.

Jeni Ionita, director general, Halcrow Romania, parte a CH2M HILL, spune ca o poveste de succes cum ar putea fi absorbtia fondurilor UE are multe ingrediente care trebuie sa se gaseasca in produsul final cum ar fi:

1) Stabilirea prioritatilor de finantare: avand in vedere ca vorbim de fonduri europene, ar trebui sa intelegem cum contribuie un anumit proiect de transporturi la imbunatatirea circulatiei de marfuri si persoane in spatiul comun European. Aceasta prioritizare se stabileste intr-un Master Plan national pentru transporturi sau in Programul Operational Sectorial de Transporturi. Cu cat aceste documente strategice sunt produse mai devreme si acceptate de partenerii europeni, cu atat mai mult timp avem pentru pregatirea fiecarui proiect si executia lucrarilor in interiorul ciclului de finantare.

Jeni Ionita
Jeni Ionita
 2) Pregatirea proiectelor: in special studiul de fezabilitate (SF) trebuie sa fie realizat intr-un interval de timp suficient care sa asigure analiza alternativelor tehnice, impactul potential asupra mediului si apoi calculul riguros al beneficiilor si al costurilor asociate, astfel incat decizia privind alegerea alternativei optime sa se ia pe baza unor informatii riguroase. Din pacate, cel mai adesea in ciclul de implementare a unui proiect, se taie din timpul de pregatire a SF-ului, ceea ce muta problemele in fazele urmatoare de proiectare sau, mai rau, chiar in executia lucrarilor.



3) Achizitia terenurilor necesare executarii lucrarilor de transporturi: deoarece un proiect de drum sau de cale ferata intersecteaza zeci sau sute de proprietati de-a lungul traseului, achizita de teren reprezinta un factor determinant in a decide daca un proiect se poate executa sau nu, cu ce costuri se poate executa si in ce interval de timp terenul necesar poate fi achizitionat. De aceea analiza necesarului de teren trebuie sa fie minutioasa si bugetul necesar achiziei de teren trebuie previzionat si asigurat din timp.

4) Calitatea studiilor de teren: un drum sau o cale ferata se intinde pe zeci sau sute de km, traverseaza diferite forme de relief si descarca incarcarile pe o structura geologica variata. De aceea studiile topografice, geotehnice, hidrologice, analiza stabilitatii terenului, studiile arheologice si expertizele tehnice pentru structurile existente trebuie realizate la faza de analiza a fezabilitatii si completate la fazele ulterioare de proiectare cu mare atentie. Utilizarea unor studii mai vechi sau o analiza insuficienta a condititiilor de teren in timpul proiectarii nu face decat sa transfere probleme majore in executie care au ca rezultat cresterea costurilor din contractele de executie sau chiar anularea acestor contracte, din cauza litigiilor.

5) Calitatea documentatiilor de atribuire pentru achizitia de servicii de proiectare sau executie lucrari: licitatiile din domeniul transporturilor sunt lansate cel mai adesea pe baza criteriului “pretul cel mai scazut” sau, si mai rau, se introduce si timpul, ca factor de evaluare, ceea ce contribuie la “patologia” descrisa mai sus, a proiectelor executate in graba. Termenii contractuali sunt cel mai adesea dezechilibrati, cu o expunere totala de riscuri pentru prestatorul de servicii sau antreprenorul de lucrari, ceea ce nu creeaza acea relatie de parteneriat profesional necesara in scopul realizarii cu succes a proiectului sau a lucrarii de infrastrcutura de transporturi respective.

6) Asigurarea finantarii de catre Beneficiar: deoarece proiectele de transporturi se intind ca executie de-a lungul unui numar de ani, bugetul necesar trebuie asigurat in fiecare an de catre Beneficiar. Intreruperea finantarii pe parcursul executiei lucrarilor conduce la costuri suplimentare sau chiar la rezilierea contractelor.

7) Organizatiile de control si audit sa aiba o abordare unitara: exista in sistemul de administrare a fondurilor europene credinta ca cel controlat este vinovat din start si ca cel care controleaza trebuie sa gaseasca ceva, ca sa-si justifice misiunea. Fiecare controlor are o opinie proprie despre ce este bine si ce este rau si, adesea, unitatile de masura pentru decizii luate pe spete similare, au fost contradictorii. Ar trebui sa fie o voce unitara in sistemul din Romania si cred ca Ghidul privind riscurile din achizitii si implementare contracte publicat de Ministerul Fondurilor Europene in iunie 2013 este un pas important pentru abordarea unitara atat de catre autoritatile de implementare cat si de cele de control a modului cum sunt utilizate fondurile europene. 

In plus fata de ingredientele mentionata mai spus, directorul general al Halcrow Romania sugereaza externalizarea serviciilor de management al programelor operationale catre consultanti cu experienta internationala.

"In acest mod, proiectele inrudite dintr-un Program Operational pot fi administrate intr-o maniera unitara in scopul obtinerii obiectivelor comune de program sau/si agreeate cu Uniunea Europeana", explica Jeni Ionita.

Halcrow Romania face parte din CH2M HILL, care exceleaza in Management de Program si aspira la pozitia de “Numarul 1 Mondial”: London Olympics sau Canalul Panama sunt doua exemple din portofoliul companiei cunoscute la nivel international, care numai printr-un management de program adecvat si-au putut atinge obiectivele de timp si de buget. 

Daca atunci cand vom trage linie, in decembrie 2015, vom constata ca nu am reusit sa utilizam toate fondurile europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transporturi, cred ca fiecare dintre “ingredientele” mentionate mai sus va avea o anumita pondere in rezultatul final, spune Jeni Ionita.

"Cu siguranta autoritatile romane sau Comisia Europeana vor angaja firme specializate pentru o analiza ex-post privind eficienta utilizarii fondurilor europene si vor publica rapoartele respective in media", conchide directorul general al Halcrow Romania.

Rata de absorbtie curenta a fondurilor structurale si de coeziune era de aproximativ 34% la sfarsitul lunii ianuarie 2014, potrivit datelor Ministerului Fondurilor Europene.

Rata de absorbtie curenta la nivelul POS Mediu era de 27% la finalul lunii ianuarie 2014, suma solicitata fiind de aproape 1,2 miliarde de euro.

La nivelul POS Transport, rata de absorbtie curenta era peste 31% la sfarsitul lunii ianuarie a.c., suma solicitata spre rambursare fiind de peste 1,38 miliarde de euro.

Daca doriti sa aflati mai multe informatii, doamna Jeni Ionita va fi prezenta la conferinta „Pregatire 2014-2020-Studii de caz, Probleme, Solutii, Oportunitati”, care va avea loc pe data de 25 Martie, la Bucuresti.

Pentru detalii va rugam accesati http://www.concordcom.ro/Evenimente/Pregatire-2014_2020 sau solicitati informatii la e-mail: [email protected].
 

Evenimentul, organizat de DailyBusiness.ro si Concord Communication, reuneste autoritatile publice locale, cei mai buni consultanti, reprezentanti ai societatilor de avocatura, societatilor de proiectare si constructii si nu numai. Conferinta ofera participantilor oportunitatea de a cunoaste proiecte de succes realizate din fonduri europene, abordarea manageriala a acestora, problemele intampinate si solutiile adoptate. 

Citeste si:
Romania a avut cea mai scazuta rata de utilizare a fondurilor europene in perioada 2007-2013 
Esti tanar antreprenor si vrei finantare europeana? Cum poti invinge birocratia 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 17 Mai 2021, 19:20
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter