- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Dilema retailerilor: Continuam extinderea sau inghetam business-ul in 2009?

20 Nov, 00:01 • razvan.codorean
Business-ul din sectorul de retail alimentar isi mentine ritmul de crestere pana la finele anului, pe fondul perioadei de Craciun si Anul Nou, dar anul 2009 ar putea aduce primele corectii, inclusiv o inghetare a planurilor de extindere, in contextul crizei economice, estimeaza specialistii, pentru DailyBusiness.ro.
Dilema retailerilor: Continuam extinderea sau inghetam business-ul in 2009?

Ultimii doi ani au marcat o expansiune spectaculoasa a marilor retele de retail. Vanzarile au crescut de la an la an, Romania aflandu-se pe primul loc in Uniunea Europeana din punct de vedere al ritmului de crestere a retailului.

„Epoca de aur” a retailului romanesc a fost pusa insa in umbra de criza financiara mondiala care afecteaza din plin si economia romaneasca. Specialistii spun ca, daca pentru moment impactul este unul redus, romanii continuand sa faca cumparaturi pe banda rulanta, in 2009, lucrurile ar putea sa se schimbe, pe fondul accesului tot mai dificil la creditare, a cresterii numarului somerilor, in general a scaderii nivelului de trai.

„Piata are deja probleme, de la cele de lichiditate, generate de blocajul financiar, la cele de dezvoltare, in conditiile in care bancile dau mai greu credite, iar piata imobiliara s-a blocat”, spune Sorin Minea, directorul general de la Angst si presedintele Romalimenta.

El estimeaza ca anul 2009 va aduce, cu siguranta, o reducere a ritmului de crestere a pietei, iar multe dintre marile retele vor renunta, cel mai probabil, la deschiderea unor magazine noi.

[quote=Sorin Minea, director general Angst]Toti asteapta acum sa vada cum vor iesi vanzarile de Craciun si Anul Nou si, in functie de rezultate, isi vor adapta planurile de afaceri pentru anul viitor. Nu cred ca piata va urma acelasi trend ca pana acum, de cresteri spectaculoase[/quote]
Estimarile lui Minea par a fi confirmate de un anunt venit miercuri de la unul dintre cei mai importanti jucatori din piata. Real Hipermarket a anuntat ca isi reduce planurile de expansiune pentru anul vitor dar nu din cauza lipsei clientilor ci pe fondul problemelor din sectorul de creditare si cel imobiliar.

„Sunt unii dezvoltatori care mai intai iau credite bancare si apoi incep constructia de centre comerciale, iar unii dintre acestia au avut dificultati in a imprumuta bani de la banci. Cinci dintre ei au asigurat fondurile si speram ca si ceilalti sa reuseasca sa contracteze credite la inceputul anului viitor”, a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, directorul general al Real Romania, Tjeerd Jegen.

Retailerul va deschide astfel in 2009 numai 5 magazine, fata de cele 7 prognozate, urmand sa ajunga la finele anului la un total de 28 de unitati.

Cornel Penescu, patronul retelei de hipermarketuri Pic, considera ca este, totusi, prea devreme pentru estimari. Omul de afaceri este insa sigur ca, la un moment dat, retailul va fi influentat intr-un fel sau altul de aceasta criza.

„Noi suntem un grup puternic si am dispus de lichiditati pentru a ne continua planurile de investitii.Este o conditie care va dicta in mod decisiv evolutia pietei in 2009″, a spus el.

Penescu: In vremuri de criza, consumul alimentar creste

Dincolo de estimarile specialistilor, datele oficiale arata ca business-ul in domeniu isi urmeaza planurile initiale. Marii retailieri, de la Metro, la Carrefour si Billa, spun ca isi mentin estimarile financiare pentru viitor. Pe ce se bazeaza?

Cornel Penescu, patronul lantului de hipermarketuri Pic, are o explicatie. El spune ca, in prezent, business-ul din domeniu este afectat doar colateral de criza economica, mai ales prin prisma problemelor din sectorul financiar si din piata imobiliara. In rest, romanii consuma la fel de mult.

„Consumul ramane la un nivel constant, pentru ca, in astfel de perioade, romanii renunta la achizitia unor alte produse, precum electronicele, dar nu si la cele alimentare. Mai mult chiar, in vremuri de criza, afacerile cu produse alimentare cresc pe fondul depresiilor„, considera Penescu.

Pornind de la aceste premize, Pic isi continua astfel planurile de dezvoltare, la fel ca si Carrefour, Metro si ceilalti mari retaileri care au anuntat mentinerea obiectivelor economice.

[quote=Cornel Penescu, patron Pic]Nimeni nu ar deschide noi magazine daca ar sti ca nu ar avea clienti[/quote]
Grupul Pic a inaugurat miercuri la Calarasi, al 6-lea magazin al retelei, cu o investitie de 17 milioane de euro. In aceiasi zi, reteaua germana de magazine de tip discount Plus a deschis la Moldova Noua cel de-al 66-lea magazin din Romania. Astazi, Carrefour va deschide un hypermarket la Sibiu, iar Real un magazin la Arad, al 17-lea hipermarket al retelei.

Romanii nu vor sacrifica farfuria, indiferent de gravitatea crizei

Studiile de specialitate, realizate recent de compania Nielsen si de Deloitte, arata ca romanii nu sunt in prezent ingrijorati de criza economica si ca, daca ar fi cazul, vor renunta la alte cumparaturi, dar nu la cele alimentare.

Potrivit Delloite, de sarbatorile de Craciun si Anul Nou, aproape jumatate dintre romani vor sa cheltuiasca mai mult decat anul trecut.

Studiul realizat de Nielsen arata ca, spre deosebire de occidentali, doar 16% din consumatorii romani sunt insa dispusi sa cumpere produse alimentare mai ieftine ca modalitate principala de „a strange cureaua” si asta in conditiile in care 57% au o perceptie buna sau foarte buna asupra finantelor personale pentru urmatoarele 12 luni.

[quote=Emanuel Sanda, Country Manager Nielsen Romania]Romanii se afla inca pe valul expansiunii economice din ultima vreme si, cel putin deocamdata, nu au simtit nevoia sa isi ajusteze stilul de viata sau nivelul de consum in vreun fel[/quote]
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, spune ca studiile respective au fost facute inainte ca efectele crizei sa ajunga in Romania. Odata cu restrangerea activitatii unor companii precum Dacia sau ArcelorMittal, cu valul de disponibilizari si mai ales in contextul franei puternice pusa creditarii, romanii au devenit constienti de gravitatea situatiei, considera Minea.