- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

„Muzeele foamei”: Inflatia prabuseste vanzarile marilor magazine

10 Mar, 12:54 • razvan.codorean
Marii retaileri din Romania au inregistrat vanzari catastrofale in primele doua luni ale anului, pe fondul cresterii preturilor si scaderii puterii de cumparare a clientilor, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
Muzeele foamei: Inflatia prabuseste vanzarile marilor magazine

Delia Nica, directorul reprezentantei Metro AG din Romania, spune ca 2011 a inceput foarte prost atat pentru retaileri cat mai ales pentru clienti.

„Nu erau de ajuns scaderea salariilor bugetarilor, a pensiilor si neacordarea celui de-al 13-lea salariu. A trebuit sa ne confruntam si cu cresterea preturilor carburantilor, care se regaseste in costurile de transport, practic in toate preturile. Mai mult, ne confruntam si cu cresterea preturilor la alimente pe plan international „, explica Nica.
[img=1261][/img]

Vicepresedintele AMRC, organizatie din care fac parte 23 de retaileri, printre care Metro, Carrefour, Real, Billa, Auchan, spune ca toate aceste conjucturi au dus la un rezultat de vanzari catastrofal. „In ianuarie si februarie am inregistrat vanzari catastrofale. Si asa erau cele mai proaste luni din an”, a mai spus vicepresedintele AMRC, fara a prezenta date concrete.

„Din pacate, preturile de la raft ii determina pe tot mai multi clienti sa nu mai intinda mana spre acele produse”, afirma Delia Nica.

In prezent, cele mai bine vandute produse sunt cele foarte ieftine, la promotii, in special cele alimentare.

„Cea mai mare scadere de vanzari este pe segmentul non-food, in special pe electrocasnice. Disparitia formelor de creditare alternativa a afectat puternic acest sector”, spune reprezentantul retailerilor.

Delia Nica spune ca autoritatile trebuie sa masuri care sa incurajeze consumul.

„Este adevarat ca ar trebui sa cumparam numai cu ce avem in buzunar, cum spune domnul Isarescu (guvernatorul BNR-n.r.) insa nu trebuie sa uitam ca sectorul de retail, consumul in general, reprezinta o componenta cheie a economiei”, a precizat Delia Nica.

Retailerii cer scaderea TVA

Vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale spune ca cea mai buna solutie pentru temperarea cresterii preturilor o reprezinta, in prezent, reducerea taxei pe valoarea adaugata.

„Majorarea TVA-ului a fost extrem de nociva. 24% este o cota uriasa pentru o economie mica si o populatie saracita. Statul a incasat mai multi bani, insa a pierdut, pe cealalta parte, pentru ca evaziunea a crescut, iar nivelul de trai a scazut si mai mult „, a declarat Nica, pentru DailyBusiness.ro

Vicepresedintele AMRC spune, pe de alta parte, ca retailerii cauta si alte solutii pentru mentinerea preturilor. „Incercam cu furnizorii sa gasim alternative, sa optimizam lantul de aprovizionare. Din pacate, insa, depindem in mare parte de importuri”, afirma omul de afaceri.

„Nu cred ca exista vreun retailer care sa nu vrea sa lucreze cu producatorii romani. Insa, din pacate, productia este extrem de mica. In sectorul lactatelor, spre exemplu, livrarile au scazut cu 30% din cauza problemelor cu furajele, care vin din import”, declarat Delia Nica.

Estimari pesimiste

Reprezentantul Asociatiei Marilor Retele Comerciale vede in culori sumbre evolutia preturilor si vanzarilor in 2011.

„Daca preturile carburantilor vor continua sa creasca, efectele le vom simti cu totii, fie ca vorbim producatori, distribuitori, clienti”, afirma Nica.

[quote=Delia Nica, vicepresedinte AMRC]As vrea sa am un glob de cristal sa vad cum vor evolua preturile. Situatia este impredictibila[/quote]

„Daca vom avea si o scumpire a gazelor, a taxelor de transport, toate acestea vor intra intr-un adevarat carusel care va antrena noi cresteri de preturi”.

Potrivit datelor de Institutul National de Statistica, produsele alimentare s-au scumpit in februarie cu 8,83%, iar cele nealimentare cu 7,27%.

La alimente, cele mai mari cresteri de preturi au fost inregistrate in cea de-a doua luna din 2011 la cartofi (10,34%) si alte legume si conserve de legume (7,98%). La produsele nealimentare, cel mai mult s-au scumpit tutunul si tigarile (1,44%). In schimb, scaderi de preturi s-au remarcat la oua, care s-au ieftinit in februarie cu 2,21%, la autoturisme si piese de schimb (-0,12%) sau la transportul aerian (-0,39%).

Rata anuala a inflatiei a ajuns in februarie la 7,60%, de la 6,99% in luna precedent.

Mugur Isarescu a declarat miercuri ca misiunea BNR este de a aduce inflatia spre 4%, de la 6,99% in ianuarie. Cu alte cuvinte, preturile ar urma sa scada in a doua parte a anului.

„Dupa scaderea din ianuarie, inflatia se va mentine la 7,2-7,5% pana in vara acestui an, pentru ca inflatia a fost extrem de scazuta dupa ianuarie 2010 si efectul de baza nu ne ajuta, pentru ca apoi, din august-septembrie, sa se duca spre 4% si, speram noi, sub 4%”, a declarat, miercuri, Isarescu.