- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

O afacere de zeci de miliarde: A inceput Mondialul de Fotbal din Africa de Sud

11 Jun, 00:01 • razvan.codorean
A 19-a editie a Campionatul Mondial de Fotbal 2010, care incepe vineri, reprezinta o afacere estimata de specialisti la cateva zeci de miliarde de dolari. Numai veniturile organizatorilor, FIFA si Africa de Sud vor depasi 10 mld. dolari. Printre castigatorii afacerii se vor numara, printre altii, si casele de pariuri, operatorii de restaurante si producatorii de bere de pe toate continentele.
O afacere de zeci de miliarde: A inceput Mondialul de Fotbal din Africa de Sud

Dupa ce Campionatul Mondial din 2006, din Germania, a adus venituri directe de peste 3 miliarde de dolari, toata lumea se asteapta acum ca Africa de Sud sa bata un nou record de incasari din aceasta mega-afacere.

Africa de Sud a facut investitii pe masura. Numai pentru modernizarea infrastructurii a cheltuit peste 3,7 miliarde de dolari. Dincolo de faptul ca au construit 5 stadioane si au reamenajat alte 5, sud-africanii au construit un nou aeroport si un tren de mare viteza intre aeroportul din Johannesburg si centrul orasului. Sumelor investite de Africa de Sud li s-au alaturat cei peste 1,2 miliarde de dolari investiti de FIFA.

Rezultatele se anunta pe masura investitiilor. Oficialii FIFA se asteapta la venituri de 3,3 miliarde de dolari din organizarea Mondialului. Africa de Sud spera ca numai din turism va castiga 2 miliarde de dolari, in conditiile in care peste 450.000 de turisti straini si-au facut rezervari in orasele unde se va desfasura competitia. Dincolo de vanzarile de bilete si cazari, organizatorii se asteapta ca acestia sa cheltuie alti cel putin 1,1 miliarde de dolari in barurile si magazinele din Africa de Sud.
[img=726]Mondialul se va disputa pe 8 stadioane[/img]

„Cateva persoane spuneau ca este o decizie stupida sa organizam Campionatul in Africa de Sud. Vom arata lumii ca a fost cea mai buna decizie si ca Africa de Sud a fost capabila sa asigure, atat FIFA, cat si intregii lumi, cea mai buna organizare”, a declarat Jerome Valcke, secretar genera al FIFA.

Organizatorii se asteapta ca publicitatea din jurul CM 2010 sa ii aduca, dincolo de incasarile din turism si vanzarile din retail, si o serie de investitori straini. Iar multi si-au aratat deja interesul. Producatorul auto chinez FAW Car Co Ltd. a anuntat luna trecuta investitii de 100 milioane dolari in Africa de Sud, Commercial Bank of China a investit 5,5 miliarde dolari in 2007 in banca locala Standard Bank, iar 100 de companii indiene, incluzand Tata Motors si Mahindra Ltd, s-au aratat interesate de potentialul de business din Africa de Sud.

„Trebuie sa profitam de aceasta oportunitate pentru a le arata vizitatorilor nostri potentialul Africii de Sud. Cupa Mondiala ofera industriei si natiunii o mare bogatie. Nu trebuie sa vedem evenimentul ca pe una din solutiile rezolvarii problemelor economice, ci mai degraba ca o oportunitate pentru a lasa o mostenire pentru viitor si a recrea modul de a face lucrurile”, a declarat Thandiwe January McLean, CEO Turismului din Africa de Sud, pentru ziarul Economic Times.
[dbvideo=456]

O lume intreaga, in fata televizorului

Cel mai important eveniment sportiv din acest an va aduce in fata televizorului in perioada 11 iunie – 11 iulie peste 26 miliarde de telespectatori, estimeaza organizatorii, audienta fiind similiara celei inregistrate la Mondialul din Germania. Evenimentul va fi transmis in 214 tari si teritorii.
[img=729]Casele de pariuri vor „inghiti” circa 3 mld. $ din afacerea World Cup[/img]
Potrivit expertilor, competitia va genera incasari uriase din publicitate si nu numai. In Germania, se estimeaza ca publicitatea asociata evenimentului (reclame tv, radio, publicitate stradala, campanii de promovare asociate etc.) va aduce incasari de 240 mil.euro, in Franta de 200 mil.euro, iar in Marea Britanie de 375 milioane euro.

Printre cei mai castigati vor fi, ca de obicei, casele de pariuri si producatorii de bere. Potrivit The Sun, turneul din Africa de Sud va genera pariuri estimate la 2-3 miliarde de euro. Printre castigatori se afla si producatorii de televizoare, toti marii jucatori la nivel mondial lansand in aceasta perioada promotii speciale dedicat Mondialului.

Desi nu s-a calificat, Romania are de castigat

Desi echipa Romaniei nu s-a calificat la Cupa Mondiala, retailerii de electronice, producatorii de bere, patronii de terase si restaurante si casele de pariuri se asteapta la incasari importante de pe urma competitiei.

Chiar si pe fondul crizei, retailerii de televizoare precum Domo, spre exemplu, se asteapta la o crestere de vanzari de 10%. Daca Romania ar fi fost calificata, vanzarile ar fi crescut cu 25%, a declarat Lorand Szarvadi, CEO al retailerului de electrocasnice Domo.

Si producatorii de bere, precum Ursus Breweries, Heineken Romania sau United Romanian Breweries Bereprod estimeaza o crestere de vanzari undeva in jurul a 10%. Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, a declarat ca un aspect important il va juca vremea. Daca va fi canicula, incasarile vor creste si mai mult.

Si proprietarii de terase, cafenele si restaurante spera ca Mondialul sa le aduca venituri in crestere cu cel putin 10-20%. Majoritatea au amplasat televizoare si au lansat oferte speciale pentru clientii care dori sa vizioneze meciurile in conditii cat mai bune.

Pe incasari in crestere mizeaza si operatorii de case de pariuri, care estimeaza ca volumul sumelor investite se va dubla fata de cele obisnuite. Potrivit specialistilor, totul va depinde de rezultatele inregistrate in primele zile.

Daca vor fi surprize, amatorii de pariuri vor fi tentati sa investeasca tot mai mult, in speranta unor castiguri importante. O astfel de „boacan” a facut Franta la campionatul din 2002, cand din postura de campioana en-titre, a terminat pe ultimul loc in grupa, fiind invinsa chiar in primul joc de Senegal.

Mai putin castigati vor iesi, la acest Mondial, agentiile de turism. Spre deosebire de Mondialul din Germania, foarte putini romani s-au aratat interesati sa mearga in Africa de Sud. Motivul? Pretul ridicat al excursiilor, intre 1.500 si 4.500 euro.

Primul fluier, vineri la ora 17.00

Startul competitiei se va da vineri, 11 iunie, ora 17:00 (ora Romaniei), cu meciul de deschidere de pe stadionul Soccer City din Johannesburg, dintre Africa de Sud si Mexic, si se va incheia o luna mai tarziu, pe 11 iulie, ca va avea loc finala.
[img=728]stadionul Soccer City din Johannesburg[/img]

Stadionul Soccer City Stadium din Johannesburg, este cel mai mare stadion din Africa, renovat special pentru acest eveniment. Arena avea inainte de renovare 80.000 de locuri, fiind ulterior extinsa la 94.700 locuri.

32 de reprezentative, dintre care 13 din Europa, sase din Africa, cinci din America de Sud, patru din Asia, trei din America de Nord si zona Caraibilor si una din Oceania, se vor lupta pentru marele trofeu.

Vezi aici programarea tututor meciurilor

In Romania, competitia va fi transmisa de TVR , TVR HD si Telesport. Programul meciurilor la TVR il putetri vedea aici

Favorite sunt, la casele de pariuri, Spania, Brazilia, Anglia si Argentina. Castigatoarea, indiferent cine va fi aceasta, va primi un premiu de 20 de milioane de euro. Toate cele 32 de echipe vor castiga insa minim 6 milioane de euro din participarea la jocurile din grupa.

Cel mai bun jucator din cadrul Campionatului Mondial de Fotbal va primi drept recompensa un inel de platina in valoare de 250.000 dolari.
[img=725]Trofeul disputat de cele 32 de „nationale”[/img]
Campionatul Mondial de Fotbal 2010 va fi al 19-lea din istorie. Competitia este punctul culminant al unui proces de calificare ce a inceput in august 2007, s-a incheiat in toamna lui 2009, si a implicat 204 din cele 208 echipe nationale membre FIFA.

Urmatorul Campionat Mondial de Fotbal FIFA va avea loc in 2014, iar aceasta va fi cea de-a 20-a editie a evenimentului, care se estimeaza ca va avea loc tot intre iunie si iulie 2014 in Brazilia.