- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Turcii de la Karsan si-au prezentat autobuzul electric la Bucuresti. Modelul de 18 m va circula in Brasov si Timisoara

13 Dec, 12:27 • Redactia DailyBusiness
Autobuzul din seria e-ATA de 12 metri lungime, dezvoltat de compania Karsan, și-a plimbat primii călători în București, oraș aflat pe harta turneului organizat în Europa, prima oprire fiind România. Lansat în luna septembrie, e-ATA 12 a fost deja testat de către public în mai multe orașe din România printre care Timișoara, Jimbolia, Brașov, Slatina, Sibiu, Piatra Neamț și Focșani. Compania din Turcia va livra 56 de autobuze electrice de 18 metri în Brașov și Timișoara 
Turcii de la Karsan si-au prezentat autobuzul electric la Bucuresti. Modelul de 18 m va circula in Brasov si Timisoara


Primele vehicule electrice de mari dimensiuni, in curand pe strazile din Romania!

Compania Karsan a câștigat în România o licitație în valoare de 35 de milioane de euro, pentru transportul public din Brașov și Timișoara unde vor fi livrate în total 56 de autobuze e-ATA de 18 metri lungime, reprezentând cel mai mare contract de export de autobuze electrice din Turcia. Contractul a fost semnat în august, iar autobuzele vor fi livrate până anul viitor, primele 10 vehicule vor fi livrate în România luna viitoare.

Vehiculele Karsan, care circulă de mai bine de trei ani pe străzile din țara noastră, sunt distribuite in România de către Anadolu Automobil Rom, lider în furnizarea autobuzelor electrice. Cu un număr de 160 de unități livrate, dintre care 65 autobuze electrice Karsan, Anadolu Automobil Rom, în baza contractelor semnate deja, va mai livra anul viitor încă 164 de unități, dintre care 111 produse de compania Karsan.

Valoarea veniturilor companiei în anul 2020 a depășit 200 de milioane de euro, iar principalele piețe de export sunt Franța, Luxemburg, Portugalia, România, Italia, Germania și America de Nord.

Seria e-ATA a fost lansata pe piață pentru a satisface necesarul de autobuze verzi pentru reducerea poluării în marile aglomerări urbane. Cu dimensiuni de 10, 12 și 18 metri lungime, vehiculele din seria e-ATA reprezintă cele mai mari modele de autobuze din gama de produse electrice a companiei Karsan.

Pot fi livrate cu 7 tipuri de baterii, de la 150 kWh la 600 kWh, putând asigura o autonomie de până la 450 de kilometri în condiții reale de conducere. Capacitatea maximă a bateriei poate ajunge până la 300 kWh pentru modelul de 10 metri, 450 kWh pentru modelul de 12 metri și 600 kWh pentru modelul de 18 metri.

Motoarele electrice hub, dispuse în rotile modelului e-ATA, asigură o putere maximă de 250 kW la modelele de 10 și 12 metri și un cuplu de 22.000 Nm, ceea ce face ca e-ATA să poată urca fără probleme cele mai abrupte pante.

Modelul e-ATA de 12 metri este dotat cu baterii puternice care îi asigură o autonomie de până la 450 km cu o singură încărcare chiar dacă autobuzul este plin cu călători, în condiții de oprire-pornire pe ruta reală și în condiții de vară, cu sistemul de aer condiționat pornit.

e-ATA este dotat cu o putere de încărcare de 150 kW prin conexiune la cablu și se poate încărca în funcție de pachetul de baterii într-un interval cuprins între 1 și 4 ore. Astfel, este asigurată posibilitatea ca vehiculul să fie utilizat pe parcursul întregii zile, fără a mai fi nevoie ca acesta să fie încărcat. Pe lângă opțiunea de încărcare prin cablu, modelul e-ATA este dotat și cu opțiunea de încărcare rapidă, fără ca șoferul să coboare din vehicul în stații.

Odată cu lansarea modelului e-ATA, Karsan are acum posibilitatea să ofere vehicule de transport public 100% electrice de toate dimensiunile, cu lungimi cuprinse între 6 metri și 18 metri, și își propune să devină pionierul transformării electrice în domeniul transportului urban.

Capacitatea de transport călători este de 90 pentru e-ATA de 10 metri, peste 100 pentru e-ATA de 12 metri iar e-ATA de 18 metri peste 150 de locuri.

Bordul șoferului, compatibil VDV, cu care este dotat modelul e-ATA, permite controlul fiecărui detaliu al vehiculului. Șoferii pot controla de pe ecranele aflate în fața lor consumul de energie, avertizările și sistemul de aer condiționat. Deasemenea, sistemul de cameră oglindă contribuie la siguranța a șoferului și a pasagerilor printr-o serie de sisteme de preventie cum ar fi sistemul de avertizare a coliziunii și avertizarea de respectare a benzii de circulație. În plus, modelul e-ATA asigură o siguranță ridicată pe baza infrastructurii electrice și electronice în conformitate cu standardul de siguranta ISO 26262.

Karsan a introdus primul autobuzul electric autonom, e-Atak, produs în serie, la începutul anului 2021. Compania Karsan este singurul producător din Europa care oferă o gamă completă de autobuze electrice cu lungimi cuprinse intre 6 m si 18 m, având o experiență de milioane de km în operare.

Gama de autobuze electrice Karsan se diferențiază de concurenții săi în multe aspecte. Cooperarea este prima dintre ele, primele autobuze electrice e-JEST și e-ATAK fiind dotate cu baterii BMW i. În timp ce e-ATAK folosește baterii testate BMW i, vehiculul e-JEST este dotat atât cu baterii BMW i, cât și cu un motor electric folosit pentru fabricarea seriei BMW i. 

Concepute pentru a susține liniile principale de transport urban, vehiculele din seria e-JEST se pot manevra cu ușurință pe străzile înguste datorită dimensiunilor compacte. Poate fi încărcat în 4 ore cu un încărcător de tip AC home box de 22 kw și poate parcurge 210 km cu o singură încărcare. Podeaua joasă oferă acces ușor în autobuz iar călătorii au o vedere panoramică a orașului pe tot parcursul călătoriei. e-JEST a fost lider de piață în Europa cu o cotă de 43% pe segmentul său în 2020.

Autobuzele electrice Karsan sunt produse la uzina Hasanaga din orașul Bursa, Turcia, care are o capacitate de producție de aproape 20.000 de vehicule pe an, într-un singur schimb.

Compania Karsan și-a început aventura în industria auto în 1966. În primii 15 ani, a produs piese auto pentru producătorii de echipamente si din 1981 a început să producă microbuzul J9 pentru Automobile Peugeot. Ulterior, a fabricat primul monovolum în colaborare cu Peugeot. În 2006, Karsan a fabricat J9 Premier, un produs dezvoltat în totalitate de companie. În anul următor, a stabilit colaborări strategice cu Hyundai, Renault și Citroen. În conformitate cu viziunea companiei, „Limitless Transportation Solutions”, Karsan a dezvoltat proiectul V1 ca răspuns la solicitarea Taxi of Tomorrow din New York. În 2011, Karsan a fabricat primul autobuz pentru municipalitatea Romei. În 2013, și-a dezvoltat portofoliul de produse cu seriile Jest, Atak și Star.

Anadolu Automobil Rom, cel mai mare importator de autobuze din România își menține poziția de lider pe piața transportului electric și în anul 2021.Compania a fost înființată în anul 1998 de către Huseyin Aykol care a cunoscut piața de vehicule comerciale din România în calitate de director al Departamentului de Export al Companiei ITOCHU Japonia, responsabilă cu desfacerea pe piețele europene a produselor auto Mazda și Isuzu. Odată cu retragerea sa din această activitate, interesat fiind de provocările pe care le poate oferi o piață din Sud Estul Europei, Huseyin Aykol a decis să pună bazele acestei companii în România, societatea având drept principal obiect de activitate importul și vânzarea de vehicule comerciale. Principalul obiectiv de activitate al companiei este importul și vânzarea de autobuze și autocare, atenția în anul 2021 fiind îndreptată către autobuzele electrice, dat fiind faptul că există o cerere puternică pe piața românească pe acest segment.