COMPANII, CARIERE

Vor musca managerii romani "momeala" de milioane de euro a statului?

13 septembrie 2011, ora 11:41, autor(i): Madalina Pana   | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
interview.jpg
Milioanele de euro puse la bataie pentru managerii din privat, care ar trebuie sa eficientizeze unele companii nationale, nu sunt suficiente pentru a-i motiva pe acestia. Vezi ce in ce conditii si-ar pune experienta in slujba statului manageri care au facut performanta in sectorul privat.

"M-ar interesa daca as sti exact ce presupune mandatul, care sunt competentele cerute, atributiile, riscurile", a spus Alexandra Gatej, fost manager in cadrul unuia dintre cei mai mari producatori de bunuri de larg consum din lume, Unilever.
Alexandra Gatej a fost si consilier prezidential
Alexandra Gatej a fost si consilier prezidential
Ea a mai spus ca vrea sa stie care e gradul de libertate, cata putere de decizie va avea daca va fi numita in fruntea unei companii de stat.

"Pe mine nu ma intereseaza milioanele. Eu vreau sa stiu cata putere este dispus sa cedeze statul unui manager privat, pentru a putea misca lucrurile", a mentionat Alexandra Gatej.

Prin puterea sporita, aceasta intelege posibilitatea ca managerul privat sa-si aleaga o echipa proprie, precum si existenta unui audit profesionist, realizat de o firma independenta de stat.



Si Monica Tatoiu, fosta sefa a Oriflame Romania, apreciaza ca orice job e interesant, inclusiv la stat, cu o singura conditiei: sa stii ce ai de facut.
Monica Tatoiu
Monica Tatoiu
Aceasta mai spune ca in contract trebuie stipulat clar sistemul de vot in Consiliul de Administratie, astfel incat managerul sa nu poata fi tras la raspundere pentru eventualul esec al unor decizii impuse de membrii CA.

"Tarom poate fi profitabil si maine, daca nu ar opera curse la jumatate din capacitate. Si unele companii pe pierderi din Valea Jiului ar trece pe profit, daca gaurile nu ar mai fi astupate cateva secunde cu aracet. Avantajul managerilor privati este ca vor pleca de la o situatie dezastruoasa, iar cresterile vor fi astfel foarte mari", a mai spus Tatoiu.

In maxim 6-8 luni eu pot sa fac profitabila orice companie de stat aflata pe pierderiMonica Tatoiu

Banii nu reprezinta o motivatie forte nici pentru fosta sefa a Oriflame. "Eu m-as duce sa lucrez pe 1 leu,sa demonstrez ca si managerii romani sunt buni, nu numai cei straini. In multinationale expatii sunt platiti mult mai bine, desi managerii romani sunt mai capabili", a explicat Monica Tatoiu.

Constantin Tampiza, coordonatorul proiectelor Lukoil in Romania, spune la randul sau ca ar accepta un post in fruntea unei companii de stat, desi "tare mai sunt bine la locul in care sunt".
Constantin Tampiza
Constantin Tampiza
La fel ca si ceilalti manageri, Tampiza impune unele conditii. "Ca sa dai consimtamantul, trebuie sa stii care sunt conditiile. Un manager poate sa asigure succes cand are autonomie in decizie", a spus Tampiza.

El considera ca statul trebuie saelaboreze mai intai conditiile: "aveti asa autonomie, dar in schimb, avetiasa cerinte".

Referitor la perioada cand era director general la Lukoil Romania, Tampiza a spus ca "era foarte confortabil. Am avut o putere mare, nu am fost limitat. Am avut multe responsabilitati si bonusuri, dar am avut si multe drepturi. Mi se dadea posibilitatea sa iau decizii importante".

Dar nu toti managerii romani de exceptie sunt interesati de oferta statului.

Spre exemplu, Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia, spune pas. "Am o pozitie foarte clara la Dacia Renault. Nu-mi pot permite, ar fi un act de insatisfactie fata de pozitia pe care o am", a mentionat managerul care a fost cu Dacia si la bine si la rau.
Constantin Stroe
Constantin Stroe
Cu toate ca nu este interesat de un post in fruntea unei companii de stat, Stroe apreciaza ca experienta dobandita in 3 sisteme diferite il califica pe deplin pentru un astfel de post. "Sunt un manager care a trait in 3 sisteme: inainte de 1989, 10 ani in economia de piata directionata catre nicaieri si apoi am simtit prin toti porii privatizarea companiei".

Oficialul Dacia apreciaza ca nu exista nicio carte de management care sa prezinte o experienta precum cea traita de el, care presupune schimbari radicale, inclusiv de mentalitate, forta de lua masuri dure precum restructurari de personal.

"Una peste alta, eu stiu ce presupune. Daca as candida, as pune niste conditii obligatorii actionarului majoritar - statul: sa fiu lasat sa fac o strategie cu o echipa a mea, pe care sa i-o prezint pentru ca apoi sa nu stea pe capul meu si sa ma controleze tot timpul", a spus Stroe.

In plus, statul trebuie sa accepte ca este posibil ca una din firmele pentru care cauta management privat sa nu poata deveni profitabila decat abia in 3 ani.

Trebuie sa ai curajul sa te pui in fata plutonului de executie, daca nu reusesti. Nu sa impusti un salariu bun pentru o perioada si sa zici apoi "dupa mine, potopul"Constantin Stroe

De asemenea, Gilda Lazar, director corporate affairs la JTI Romania si Doina Cavache, corporate affairs manager la Kraft Foods Romania, spun ca nu s-au gandit la posibilitatea acceptarii unui job la stat.

Managerii privati care vor fi numiti la companiile de stat ar putea castiga lunar sume care ajung pana la 75.000 de euro brut, la care se vor adauga milioane de euro anual in cazul unor societati cu profit ridicat, daca sunt indeplinite criteriile de performanta din contract, potrivit unui proiect de act normativ.

Suma incasata de managerul privat din profitul net ar putea depasi insa 2 milioane euro si ar ajunge chiar la 4 milioane euro in cazul unor companii profitabile, precum Romgaz, Transgaz si Hidroelectrica.

Contractul de management privat ar urma sa fie incheiat pe o perioada cuprinsa intre 1 si 4 ani si va putea fi prelungit, prin act aditional, pentru inca maximum 4 ani daca managerul si-a indeplinit obligatiile contractuale, releva un proiect trimis spre avizare Guvernului.

Proiectul este asumat, printre altii, de ministrul Economiei, Ion Ariton si ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, in subordinea carora se afla principalele companii vizate pentru management privat.

Hidroelectrica, Oltchim, Tarom si CFR Marfa sunt companiile de stat unde atat Fondul Monetar International (FMI), cat si autoritatile romane au convenit pana acum sa numeasca management privat, lista finala urmand sa fie definitivata pana la jumatatea lunii septembrie.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
G. Mihai a spus:
13/09/2011 12:42
In plus, trebuie agreat un set de obiective clare pentru fiecare societate in parte, obiective adaptate la situatia lor reala. Pentru ca de exemplu, Tarom care are o baza solida si modernizata si unde s-au facut relativ constant investitii in infrastructura si dotari, pare destul de usor de restructrat si adus pe profit. Ce te faci insa cu CFR marfa unde infrastructura e la pamant si unde in absenta unor investitii nu cred ca se mai poate face mare lucru.
Apoi mai este si problema capuselor si sinecurilor care este general valabila in societatile de stat....
Ideea managementului privat este generoasa dar sunt sigur ca in stilul nostru romanesc vom reusi sa transformam aceasta potential promitatoare solutie intr-o si mai mare problema...
 
Radu a spus:
13/09/2011 13:54
Ce faci cu CFR Marfa? E simplu, dai afara jumate din angajati fiindca efectiv stau degeaba si nu contribuie decat la cheltuieli, inchiriezi rute la diverse entitati private, investesti in infrastructura si optimizezi parcul de utilaje, pentru ca este vechi si prea numeros. Este nevoie de maxim jumatate din cat exista, pentru moment, iar daca nevoile cresc, investesti in utilaje noi, vagoane, locomotive. Si trebuie sa fii foarte atent la micii directorashi/subalterni care fac contracte cu diversi "prieteni" - acolo se duc multi bani aiurea. Degeaba esti tu corect si bine motivat daca ai o echipa care nu si-a schimbat viziunea. Si e greu sa-i schimbi viziunea unui om care s-a "nascut" in CFR si a furat toata viata lui. Un exemplu memorabil este acea achizitie de costume de scafandru.. foarte necesare CFR :))
 
VASI a spus:
13/09/2011 15:23
Acesta e un foc de paie. chiar vor sa ne arate ca nu vrem sa castigam bani, cei care putem dovedi ceva si ne tot spun ca "nu vin managerii del aprivat la stat". cine nu ar veni la astfel de venituri, sa fim seriosi! problema e ca aceasta e o gaselnita a lor pentru a-si pune oamenii de partid din nou la locuri caldutze pentru a smulge bani electorali. pun pariu cu oricine ca orice manager va veni nu va schimba nimic, mai ales ca vorbim de companii cu un oarecare monopol, in care orice s-ar intampla treaba merge de la sine. sa puna manageri inzone precum CNH si mai vorbim apoi!
 
Abulafia a spus:
14/09/2011 16:31
@Radu : Vorbim in cunoastinta de cauza, da ? Atunci sa vedem: dai afara TOTI angajatii cu functii de raspundere de la nivel de conducere superior. De jos nu mai ai pe cine sa dai afara, pentru ca structura deja e nefunctionala. Stiu situatia exact, putem detalia. Problema e cu personalul TESA din central si structurile teritoriale. Nu inchiriezi "rute" pentru ca e ilegal si pentru ca operatorii particulari au si ei o multime nefolosite; se numesc " trase ". Nu investesti in infrastructura pentru ca de aceasta se ocupa CFR-SA. Parcul activ de locomotive si vagoane este "la minima rezistenta", sunt serii deficitare, cele existente sunt vandalizate, descompletate, etc. Parcul inactiv trebuie casat urgent si cu banii rezultati facute noi achizitii. Cu cap. Costurile aceastea sunt enorme, insa nu imposibil de acoperit. Apoi, te asigur ca toti cei care semneaza o hartie ( directorasii ), nu o fac de capul lor, ei sunt atent monitorizati, ei sunt doar uneltele. Oricum nu au scuza si trebuie eliminati pentru complicitate la jaf. Din experienta iti spun ca nu a existat macar un director general "corect si bine motivat", astea sunt povesti cu echipa care te "sapa", etc. Ori, daca nu stii ce se intampla cu ordinele pe care le dai si cum sunt duse la indeplinire...inseamna ca nu ai treaba cu mecanismul de conducere. Constumele de scafandru sunt punctual "opera" lui Necolaiciuc, o perioada nefasta din istoria CFR, el nu a lucrat niciodata la CFR Marfa. Si acum lucrul care ma doare cel mai tare din ce ai spus : eu m-am "nascut" in CFR, nu am furat, ma doare cand vad ce se intampla, vreau sa indrept situatia si nu am cum si ma deranjeaza cand unii care nu au treaba isi dau cu parerea. Si ca mine sunt multi.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 08 Mai 2021, 01:17
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter