- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Atmosfera de razboi in sucursalele bancilor: \”Ne asigurati si noua paza?\”

15 Sep, 16:41 • stefan.vlad
Miercuri dimineata, angajatii unei sucursale Volksbank din sudul Bucurestiului experimentau pe pielea lor starea de tensiune crescanda a clientilor bancii. Vineri este termenul limita pentru depunerea contestatiilor la noile acte aditionale propuse de banca clientilor cu credite, asa ca in aceasta saptamana multi dintre ei fac cozi lungi, si nu e de mirare ca nervii scapa uneori de sub control.
Atmosfera de razboi in sucursalele bancilor: \Ne asigurati si noua paza?\

In jurul orei 10, in sucursala este deja lume multa. Circa 15 persoane asteapta sa primeasca actele aditionale la contracte, in conditiile in care un singur angajat al bancii este „la fileu” ca sa ii preia. Pe „vremuri”, in urma cu trei-patru ani cand creditele erau la mare moda, cel putin trei ofiteri de credit intampinau clienti, insa acum a ramas unul singur sa infrunte oamenii nervosi.

Tocmai din cauza supra-aglomerarii, clientii nu pot sa-si ridice actele aditionale decat cu programare. Lucru pe care insa il afla abia odata ajunsi la banca. Deci, un drum facut degeaba.

Acesta a fost si motivul pentru care doi clienti, sot si sotie, au „luat foc” miercuri dimineata. Martorii au asistat la tipete si cuvinte agresive schimbate intre clienti si angajatii bancii, capete curioase intoarse de la alti oameni care stateau la coada la casierie pentru a-si plati ratele – unii dintre ei abia atunci afland ca banca intentioneaza sa le schimbe contractele pana la finalul saptamanii.

In atmosfera foarte tensionata, una dintre angajatele bancii a amenintat ca va apasa butonul de panica, lucru pe care l-a si facut imediat. La scurt timp, un angajat al firmei de securitate si-a facut aparitia. „Ne asigurati si noua paza?”, l-a intampinat reprezentanta bancii, la un pas de a izbucni in lacrimi.

Intre timp, conflictul fusese aplanat, iar clientii au fost primiti „peste rand” sa-si ridice actele si sa depuna notificarea de refuz la propunerea bancii.

Bodyguard-ul a intrebat personalul bancii daca este cazul sa trimita un agent care sa ramana permanent in sucursala, dupa care a parasit incinta unitatii. Atmosfera se mai calmase, insa oamenii aflati la coada continuau sa faca schimb de pareri si informatii cu privire la noile contracte, nemultumiti de modul in care banca comunica cu ei.

Grupul clientilor Volksbank nemultumiti de modul in care banca intentioneaza sa aplice prevederile noii ordonante de urgenta 50/2001 numara circa 3.000 de persoane, iar cateva sute s-au organizat deja pentru a demara un proces colectiv.

Volksbank nu este singura banca cu probleme de acest tip. Pe lista se mai afla BCR, Bancpost, Alpha Bank sau Raiffeisen.

In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia locala o directiva europeana, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila.

O alta prevedere importanta si puternic contestata de bancheri o reprezinta modul de calcul a ratelor la creditele cu dobanzi variabile, care potrivit OUG trebuie sa aiba ca referinta exclusiv indicii EURIBOR/LIBOR/ROBOR la care se adauga o rata fixa, pe care nu o pot modifica fata de nivelul actual.

Bancherii sustin ca, in cazul inlocuirii ratelor de referinta practicate de banci cu indicii EURIBOR/ LIBOR/EURIBOR fara posibilitatea de a modifica marjele fixe, ARB a calculat pierderi la nivel de sistem de pana la 900 de milioane de euro.