FINANTE-BANCI

Bancile din Romania au angajati de doua ori mai ineficienti decat in restul Europei: "La noi lipseste sarea si piperul"

24 februarie 2010, ora 00:02, autor(i): Raluca Florescu   | 10 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
angajat-medie.jpg
Fondurile de training pe care bancile locale le folosesc pentru pregatirea unui angajat sunt la fel de mari ca in restul Europei, dar rentabilitatea bancherilor locali este de doua ori mai redusa decat media europeana, pentru ca trainingurile de la noi sunt scumpe, iar angajatii lipsiti de motivatie, potrivit unui studiu PricewaterhouseCoopers.
In opinia lui Horatiu Cocheci, manager in cadrul departamentului de consultanta al PwC, cel care a prezentat studiul, angajatii bancilor locale sunt mai putin productivi deoarece sunt lipsiti de motivatie, iar pregatirea lor este insuficienta.

"Climatul de munca de la noi este lipsit de 'sare si piper'. Ca dovada, in 2008, fluctuatia de personal era de 19,2% in sistemul bancar din Romania si de doar 12% in Europa", a spus Horatiu Cocheci, manager in cadrul departamentului de consultanta al PwC.

Pe de alta parte, angajatii locali sunt mai putin productivi decat media europeana deoarece, desi "inghit" aceleasi sume pentru pregatire, orele de training de care beneficiaza un salariat roman reprezinta doar 14% din media europeana. "Bancile locale platesc la fel de mult pentru traininguri ca in Europa, deoarece furnizorii de training de la noi sunt putini si destul de scumpi", a explicat Cocheci.



Ce se poate face pentru a acoperi decalajul de pregatire, mai ales ca resursele financiare de care dispun bancile au fost afectate major de criza? Managerii din HR sunt de parere ca bancile ar trebui sa devina mai exigente cu serviciile de traininguri si sa treaca la motivarea angajatilor productivi.

"Daca inainte de criza am facut formare de masa si cei care trebuiau sa ocupe posturile noi erau pregatiti rapid si aruncati in business, din 2009 am trecut la o abordare calitativa", sustine Adela Jansen, director executiv pe Resurse Umane din BRD Societe Generale.

Bancile isi schimba cu intarziere politica de HR

Ruxandra Stoian, liderul grupului de consultanta in resurse umane din PwC, crede ca bancile care nu au facut in 2009 decat sa replice modelul de business din 2008 in materie de resurse umane, vor schimba in 2010 strategia, incercand sa fie mai eficiente pe ansamblu.

Astfel, potrivit datelor PwC, in 2009 bancile au continuat sa motiveze in mod egal toti angajatii. 60% din banci au oferit majorari generale de salarii, media cresterilor fiind de 5,3%. Veniturile variabile (bonusuri pentru vanzari si pentru performanta) oferite angajatilor au scazut usor, in timp ce primele fixe, de Paste, Craciun si al treisprezecelea salariu s-au mentinut aproximativ la acelasi nivel.

"Bonusurile fixe au fost mentinute aproximativ la acelasi nivel din 2008. 50% din institutiile participante la sondajul PwC au acordat aceste stimulente si in 2009, aplicand eventual usoare scaderi", a spus Stoian, care considera ca bancile au luat aceasta decizie in special pentru ca bonusurile erau deja negociate cu sindicatele.

Stoian crede insa ca in 2010 nu vom mai vedea cresteri generalizate de salarii, ci o abordare diferentiata, majorarile urmand sa se acorde doar pentru anumite pozitii.

"Sunt oameni eficienti in banci care in 2009 au stat si au rabdat. O parte din ei trebuie stimulati, in timp ce altii poate ca nu trebuie sa apartina organizatiei respective", a spus Stoian. Eficienta salariatilor va fi totodata monitorizata intensiv. "Nivelul de raportare din sistemul bancar cred ca se va intensifica", este de parere Stoian.

Horatiu Cocheci sustine la randul sau ca sistemul de resurse umane ar trebui sa se schimbe, pentru a se eficientiza, eventual urmand modelul de business american, care este unul mult mai realist. "Cand in SUA se anunta ca o banca a suferit pierderi importante, a doua zi vedeai angajatii disponibilizati parasind institutia". In Europa, in schimb, la scaderi de 30% ale business-ului am vazut doar diminuari cu cel mult 1% in randul personalului, a spus Cocheci.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
neamtu a spus:
24/02/2010 15:25
In banci lucreaza foarte multi incapabili si slabi pregatiti !Ma ia groaza cand trebuie sa merg la o banca sa discut de fluxuri de numerarar ,bugete indicative etc.Sunt foarte slab pregatiti mai ales ,ca s-a pastrat la multe banci acelasi sistem de angajare, nu pe baza de competenta de cunostinte sau experienta ,ci,criteriul de selectie este unul aleatoriu mai mult pe cunostinte si relatii!Se trag unul dupa altul cum bate vantul !Nu au experienta din teren !Trebuie sa simti afacerile , sa-ti dai seama de potentialul lor!De asta nu-ti dai seama decat daca ai incercat sa faci ceva pe cont propiu in viata ai suferit ,riscat sa faci afaceri! Omul de afaceri nu are sambata ,duminica ,noapte ,zi ,alearga se zbate sa tina salariatii,impozitele,dobanzile,creditele!!
 
Maximus a spus:
24/02/2010 16:43
Extrem de nedocumentat articolul.
Analiza este relativa; de fapt sunt speculatii pe care le gasesti pe orice forum HR.

1. La o simpla cautare pe "google" vedem ca tarifele de training in Romania sunt cel mult la jumatate cat cele din Europa de vest.
2. La noi nu exista pus in practica cel mai important lucru de dupa un training, "coaching-ul". La "ei" coachingul este platit separat dar tot din bugetul de dezvoltare personal; deci costurile sunt triple de fapt.
3. Un angajat degeaba este trimis la training daca dupa aceea este blocat de catre managerii prea putin dispusi sa-si schimbe "comoditatea".
4. Cine a scris acest articol ar trebui sa stie ca motivarea nu inseamna numai bani. De fapt acest articol nu este decat o analiza de "inputuri" si "outputuri" cu caracter financiar careia i se da o noua importanta relationand-o cu HR-ul.
5. Angajatii romani nu sunt mai slabi sau mai buni decat altii. Diferenta este facuta de manageri si sisteme. La noi nu exista nici una nici alta. Totul este o lupta pentru scaun, intrigaraie si barfa etc. Asta de fapt ii demotiveaza pe cei profesionisti.
Se va schimba strategia?? Oare o strategie nu este facuta de cei care conduc? Se schimba ei peste nopate?
Nu se va schimba nimic. Trateaza efectul "crizei" cu nurofen si uita de cauza. Eficienta..profesionalism..inainte nu erau necesare?
6. Da, avem o gramada de firme de training extrem de slabe dar care au intrari unde trebuie. Pentru ca cei pusi sa selecteze habar nu au ce sa faca. Strategii, politici, evaluari HR; praf in ochi. Cei mai multi din HR sunt plini de masterate in psihologie dar habar nu au sa faca un profil la angajare.
7. Da, avem sute de consultanti, toti cu "cioc" sau taior negru si nelipsitul "vaio" dar care habar nu au sa faca o analiza de business; recita din carti si la fiecare doua fraze iti reamintesc ca au lucrat 2-3 ani intr-o multinationala.

Apropo, ce legatura este intre "sare si piper" si fluctuatia de personal?? A fugit logica de acasa? In business "sare si piper" se traduce prin provocari, proiecte diverse, interactiune intre profesionisti etc.
In logica primara, "sare si piper" este o expresie in antiteza cu plat, tern etc.

Si da, cei mai multi romani "vizibili" sunt neprofesionisti; dovada? deschideti televizorul oricand si pe orice post; cititi ziare sau pagini web sau pur simplu cereti o oferta de la un furnizor;

Numai bine
 
Adrian Popescu a spus:
24/02/2010 18:47
Bancile din Romania ? Sint prea multe si prea pline de pile si relatii . Bancile din Romania ? Din partea mea sa dea faliment . Salariatii din banci sa mearga nene la munca cimpului . Sint terenuri nemuncite in proporie de 25% din total arabil . Acolo sa mearga personalul din banci
 
Cati a spus:
25/02/2010 09:29
Maximus, felicitari! Pacat este ca de astfel de comentarii nu tine nimeni cont! Mai presus de competente si experiente,conteaza alte criterii! Dar cand persoanele care decid sunt f influente, inclusiv politic, nici un feedback nu e luat in seama. Dimpotriva, apar repercusiunile! La nivel inalt non valoare e promaovata la nivel de arta! Iar firmele de training sunt alese, de multe ori, pe prietenii si comisioane. Sunt cazuri in care trainerul nu cunoaste specificul, sau, mai rau, nu are programa de curs si-si intreaba cursantii ce sa mai treaca in modul, urmad sa le trimita ulterior suportul de curs! Manageri care nu cunosc managementul de baza, dar care au fost NUMITI si li se pare firesc si se lauda cu acest fapt! Traim intr-o tara bolnava, iar speranta ca ne vom reveni curand nu are cum sa apara. Sunt si oameni pregatiti, dar arareori au sansa sa fie promovati. Daca nu te sustine cineva, risti sa ramai si fara job pt ca a fi mai pregatit decat sefii nu da bine!
 
Maximus a spus:
25/02/2010 14:38
@Cati

Ceea ce spui este doar o sumara prezentare a unui varf de iceberg.
Lucrurile sunt mult mai adanci; tin de mentalitate si de bun simt; evident ambele aspecte la noi sunt pe minus.
Citesc ultimul paragraf al articolului; este "sideral". incepe excelent, vorbind de modelul de business american; apoi concluzioneaza ideea intr-un mod hilar si incorect informativ.
Sistemul american se bazeaza principial pe profesionalism 100% (evident au si ei rebuturile lor), pe investitie in angajati pentru ca acestia sa fie capabili sa intoarca investitia. Este o gandire pur mercantila, utila pentru ambele parti. A manipula cititorul spunand ca americanii dau afara imediat cand scade afacerea, este ori o analiza de 2 lei ori o fraza aruncata pentru a creste numarul de caractere din articol.

Iar cel mai rau lucru este "titlul"; induce ideea ca la noi nu merg lucrurile pentru ca nu exista provocari; si mai rau ca lipsa acestora duce la fluctuatie de personal.
De cand pana cand toata lumea trebuie sa lucreze in dpt de inovatie si creativitate? Oare intr-o afacere nu exista si lucruri repetitive sau recurente?.
Sa fim seriosi. Daca autorul lucreaza numai cu ideea banilor atunci sa vorbim asa. Tot multinationalele sunt cele care au stricat piata de munca si le-au oferit sansa romanasilor avizi sa se vanda pe 100 euro in plus. Atat timp cat angajezi oameni ce isi schimba locul o data la un an, nu te mai plange de fluctuatie?
Calculeaza vre-un manager roman care sunt costurile reale de "induction"?

Ma opresc aici pentru ca iar ajung la management si manageri, strategie si expati, senior traineri si consultanti la 25 de ani, educatie si bun simt; si mi-e lehamite.

Suntem bolnavi? Nu... suntem muribunzi. Ne complacem in mizeria umana si profesionala in care traim. Ne plangem dar nu facem nimic. Dam din gura dar incet sa nu suparam pe cineva. Scuze..trebuia sa scriu prescurtat: traim "politic corect".

numai bine
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 27 Iulie 2021, 08:25
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter