- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Ce companii vor fi afectate de impozitul de 1% pe cifra de afaceri si de cresterea salariului la 1.900 lei

30 Oct, 18:32 • Redactia DailyBusiness
Incepand cu 1 ianuarie 2018, toate companiile cu cifra de afaceri sub un milion de euro vor plati un impozit de 1% din cifra de afaceri. In acelasi timp, salariul minim brut pe economie creste incepand cu anul urmator la 1.900 RON, comparativ cu nivelul actual de 1.450 RON. Asociatia Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR) a analizat impactul cumulat asupra companiillor a tuturor acestor masuri.
Ce companii vor fi afectate de impozitul de 1% pe cifra de afaceri si de cresterea salariului la 1.900 lei

Impozitul
de 1% din cifra de afaceri pentru companiile cu venituri sub 1
milion euro

Conform
declaratiilor financiare depuse la Ministerul Finantelor Publice,
un numar de 396.034
companii au inregistrat in anul 2016 venituri
intre 0-500.000 EUR, in timp ce 19.664 firme au inregistrat
venituri intre 500.000-1.000.000 EUR.

Astfel, aproape 90% din
totalul firmelor active (care inregistreaza venituri) au raportat
o cifra
de afaceri sub 1 miliom euro, si vor fi afectate de
aceasta masura. Impactul noilor reglementari
fiscale, prin
comparatie cu sarcina fiscala actuala, difera in functie de
veniturile inregistrate,
numarul de angajati si marginea de
profitabilitate bruta, dupa cum urmeaza:

  • Firmele
    cu venituri intre 0-500.000 EUR
    ,
    care inregistreaza:

    Zero
    angajati
    : vor fi influentate pozitiv, deoarece acestea platesc
    astazi un impozit            de 3% din cifra de afaceri, care urmeaza sa
    fie redus la 1% prin noile reglementari.                 Conform cifrelor
    publicate in tabelul 1, 104.097 de firme se regasesc in aceasta
    situatie. Considerand noile reglementari fiscale propuse, aceste
    companii vor plati un impozit          pe cifra de afaceri de trei ori
    mai mic, scaderea estimata (bazata pe veniturile              inregistrate in
    anul 2016) fiind de la 342 mil RON (aferent impozitului actual)
                         la 114 mil RON (estimarile privind impozitul nou);

    Cel
    putin un angajat:
    nu vor fi afectate de noua masura, deoarece
    acestea platesc si            in momentul de fata un impozit de 1% pe cifra
    de afaceri. In aceasta situatie se                     regasesc 291.937 de firme,
    care vor inregistra o sarcina fiscala similara celei din                  anul
    2016 (singura diferenta fiind in functie de nivelul veniturilor
    inregistrat in viitor);

Tabel
1:

Companii cu venituri intre 0-500.000 EUR

Cifra
Afaceri 0 – 500 K EUR
Nr
angajati = 0
Nr
angajati > = 1
Total
Numar
Companii
104.097 291.937 396.034
Impozit
Actual (mil RON)
342 1.111 1.452
Impozit
Nou (2018)
114 1.111 1.224

  • Firmele
    cu venituri intre 500.000 – 1.000.000 EUR,

    platesc in conditiile actuale un      impozit de 16% aplicat
    profitului brut. Astfel, trecerea la impozitul de 1% pe cifra de
           afaceri va avea un impact diferentiat in functie de
    profitabilitatea acestora, dupa cum   urmeaza:
    • Firmele
      care inregistreaza pierderi vor inregistra costuri fiscale mai
      mari,            deoarece in momentul de fata acestea nu platesc impozit pe
      profit. Conform            cifrelor ilustrate in tabelul 2, un numar de
      2.177 de companii se regasesc in             aceasta situatie, si vor plati
      un impozit suplimentar de 68 mil RON incepand              cu anul 2018;
    • Firmele
      care inregistreaza o margine a profitului brut intre 0% – 6,25%
      vor           inregistra costuri fiscale mai mari, deoarece impozitul de
      16% aplicat profitului          brut este inferior impozitului de 1%
      aplicat cifrei de afaceri. Un numar de 8.239        de companii se
      regasesc in aceasta situatie, acestea inregistrand costuri
      fiscale in   crestere de la 110 mil RON (aferente activitatii
      desfasurate in anul 2016) la                 260 mil RON (aferente estimarilor
      pe acelasi venit si profit brut, dar                considerand noul nivel de
      impozit);
    • Firme
      care inregistreaza o margine a profitului brut peste 6,25% vor
      inregistra         costuri fiscale mai mici, deoarece impozitul de 16%
      aplicat profitului brut este     superior impozitului de 1% aplicat
      cifrei de afaceri. Un numar total de 9.247       companii se regasesc
      in aceasta situatie (4.853 inregistrand un profit brut intre
              6,25% – 15%, si 4.394 un profit brut peste 15%). Aceste companii
      vor plati un       impozit estimat de 292 mil RON, comparativ cu 915
      mil RON in momentul               de fata.

Tabel
2:

Companii cu venituri intre 500.000 – 1.000.000 EUR

Cifra
Afaceri 500 – 1.000 K EUR
Numar
companii
Impozit
Actual (mil RON)
Impozit
Nou (mil RON)
1.
Pierdere
2.178

68
2. 0 –
6,25%
8.239

110

260
3. 6.25% –
15%
4.853

245

154
4. >
15%
4.394

669

139
Total 19.664 1.024 621

Astfel,
din totalul celor 415.698 companii cu venituri sub 1 mil EUR,
aproximativ 70% vor plati  un impozit identic cu cel actual, 27%
vor inregistra un impozit inferior si doar 3% vor plati un impozit
mai mare (tabelul 3 ilustreaza distributia companiilor in functie
de sectorul de activitate).

Mai exact, impozitul total platit de
toate companiile care inregistreaza o cifra de afaceri sub 1 mil
EUR urmeaza sa scada de la 2.476 mil RON (aferent activitatii
desfasurate in anul 2016) la 1.845 mil RON (conform estimarilor
realizate in baza noului impozit), impactul bugetar negativ asupra
incasarilor impozitului asupra acestor companii fiind de 631 mil
RON.

Tabelul
3:

Evolutia impozitului pentru companiile cu cifra de afaceri < 1
mil EUR

Sectorul
de activitate
Identic Inferior Superior Identic% Inferior% Superior%
Productia
si furnizarea de energie electrica si termica, apa si gaze
317 352 63 43% 48% 9%
Industria
extractiva
451 165 47 68% 25% 7%
Industria
alimentara si a bauturilor
4.595 1.205 326 75% 20% 5%
Fabricarea
substantelor si produselor chimice
1.789 650 134 70% 25% 5%
Industria
metalurgica
4.666 1.420 329 73% 22% 5%
Comert cu
ridicata si distributie
34.129 15.024 2.380 66% 29% 5%
Asanarea
si indepartarea gunoaielor; salubritate si activitati similare
1.584 432 97 75% 20% 5%
Fabricarea
produselor textile, a articolelor de imbracaminte si
incaltaminte
4.315 1.208 240 75% 21% 4%
Fabricarea
lemnului si a produselor din lemn
7.736 2.692 433 71% 25% 4%
Agricultura 9.748 4.367 520 67% 30% 4%
Transporturi 26.968 6.444 1.120 78% 19% 3%
Industria
de masini si echipamente
4.008 1.313 147 73% 24% 3%
Comert cu
amanuntul
57.939 22.323 2.157 70% 27% 3%
Constructii 28.365 8.641 906 75% 23% 2%
Hoteluri
si restaurante
17.009 4.882 362 76% 22% 2%
Posta si
telecomunicatii
2.223 645 38 76% 22% 1%
IT 9.642 5.671 189 62% 37% 1%
Activitati
recreative, culturale si sportive
4.844 2.792 81 63% 36% 1%
Tranzactii
imobiliare
7.179 5.089 130 58% 41% 1%
Alte
activitati de servicii personale
9.881 4.349 142 69% 30% 1%
Alte
activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor
40.985 18.077 483 69% 30% 1%
Sanatate
si asistenta sociala
8.444 2.976 60 74% 26% 1%
Intermedieri
financiare
5.120 2.627 33 66% 34% 0%
Total
companii venituri sub 1 mil EUR
291.937 113.344 10.417 70% 27% 3%

In
schimb, cota unica de impozitare a cifrei de afaceri cu 1% pentru
toate companiile care inregistreaza venituri sub pragul de 1 mil
EUR, poate reprezenta o pierdere a motivarii            fiscale privind
politica de angajare pentru companiile care inregistrau un singur
angajat.          Astfel, in baza codului fiscal valabil in momentul de
fata, companiile cu venituri sub             500.000 EUR platesc impozit pe
cifra de afaceri in valoare de 1% daca au cel putin un          angajat.

Conform cifrelor ilustrate in tabelul 4, exista 112.153 de
companii in aceasta situatie, care        prefera sa inregistreze un
angajat (probabil, de cele mai multe ori, acesta fiind actionarul  
companiei platit la nivelul salariului minim pe economie),
deoarece costurile suplimentare            cu cei 112.153 angajati (211 mil
RON estimate la nivelul salariului minim pe economie           actual) sunt
acoperite de impozitul inferior de 1% comparativ cu 3% daca nu ar avea nici              un angajat (optimizarea fiscala fiind de la 481 mil RON
la 160 mil RON, deci 321 mil RON        taxe mai mici).

In noul context,
in care impozitul pe cifra de afaceri este de 1% pentru toate
companiile cu    venituri sub 1 mil EUR (indiferent de numarul de
angajati) si salariul minim brut pe economie creste la 1.900 RON,
probabil aceste companii vor anula majoritatea contractelor de
munca cu personalul respectiv.

Distributia celor 112.153 de locuri
de munca care sunt supuse acestui risc este ilustrata in        tabelul
4.

Tabelul
4:

Companii cu 1 angajat si cifra de afaceri intre 0-500.000 EUR

Regiune Numar
companii
Cifra
Afaceri (mil RON)
V 9.867 1.332
Bucuresti 25.853 4.430
Centru 11.001 1.562
N-E 10.700 1.396
N-V 17.283 2.277
S 17.551 2.632
S-E 13.064 1.612
S-V 6.834 809
Total 112.153 16.050
Impozit
1% – mil RON
160
Impozit
3% – mil RON
481
Surplus
impozit – mil RON
321
Costuri
totale 1 angajat (sal. minim) – mil RON
211

Majorarea
salariului minim pe economie


Reducerea
impozitului total platit de companiile care inregistreaza venituri
sub 1 milion EUR   de la 2.476 mil RON (aferent activitatii
desfasurate in anul 2016) la 1.845 mil RON (conform estimarilor
realizate in baza noului impozit), deci optimizarea fiscala
estimata de 631 mil RON, trebuie analizata in contextul majorarii
salariului minim brut la 1.900 RON incepand cu anul 2018.

Astfel,
conform cifrelor publicate de INSSE, aproximativ o treime din
forta de munca angajata   este platita la nivelul salariului minim
pe economie, dar nu se cunoaste ponderea exacta in functie de
sectorul de activitate. Astfel, in tabelul 5 sunt ilustrate trei
scenarii privind ponderea angajatilor platiti la nivelul
salariului minim pe economie (25%, 30% respectiv 35%), impreuna cu
impactul majorarii salariului minim pe economie si optimizarea
fiscala prin aplicarea cotei unice de 1% din cifra de afaceri.

Se
observa faptul ca, in functie de scenariul considerat, intre 34% –
47% din optimizarea fiscala este anulata de majorarea
cheltuielilor privind forta de munca.

O situatie speciala este a
sectoarelor de activitate in care majorarea salariului minim pe
     economie va genera costuri superioare optimizarii fiscale,
respectiv: Fabricarea produselor    textile, a articolelor de
imbracaminte si incaltaminte (unde costurile cu salariile cresc de
doua       ori peste nivelul optimizarii fiscale), Industria alimentara
si a bauturilor si Transporturi. De asemenea, in cazul companiilor
care activeaza in sectorul altor activitati de servicii personale,
precum si comertul cu amanuntul, majorarea cheltuielilor salariale
anuleaza aproape in       intregime optimizarea fiscala.

Tabelul
5:

Impactul majorarii salariului minim vs optimizare fiscala (1%
cifra afaceri)
Sectorul
de activitate
Impozit
Actual
(mil RON)
Impozit
Nou
(mil RON)
Reducere
impozit
Numar
angajati
Estimare
costuri suplimentare cu angajati platiti la salariul minim (mil
RON)
25%
(*)
30%
(*)
35%
(*)
Fabricarea
produselor textile, a articolelor de imbracaminte si
incaltaminte
41 35 -6 73.663 11 13 15
Industria
alimentara si a bauturilor
46 41 -5 45.865 7 8 9
Transporturi 186 169 -17 106.485 16 19 22
Alte
activitati de servicii personale
51 38 -13 68.425 10 12 14
Comert cu
amanuntul
385 344 -41 207.116 31 37 43
Fabricarea
lemnului si a produselor din lemn
72 60 -11 54.659 8 10 11
Asanarea
si indepartarea gunoaielor; salubritate si activitati similare
17 14 -4 13.857 2 2 3
Posta si
telecomunicatii
14 11 -3 11.290 2 2 2
Industria
metalurgica
55 42 -13 39.172 6 7 8
Hoteluri
si restaurante
129 94 -35 104.123 15 18 22
Industria
de masini si echipamente
41 28 -12 30.329 4 5 6
Activitati
recreative, culturale si sportive
26 18 -8 17.718 3 3 4
Industria
extractiva
8 6 -2 4.302 1 1 1
Sanatate
si asistenta sociala
52 34 -18 39.036 6 7 8
Constructii 258 177 -81 171.505 25 30 35
Alte
activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor
234 157 -77 163.001 24 29 34
Fabricarea
substantelor si produselor chimice
25 18 -7 13.517 2 2 3
Comert cu
ridicata si distributie
409 332 -78 141.782 21 25 29
IT 80 49 -31 35.724 5 6 7
Intermedieri
financiare
37 19 -18 17.099 3 3 4
Agricultura 195 110 -85 54.386 8 10 11
Tranzactii
imobiliare
101 42 -59 24.853 4 4 5
Productia
si furnizarea de energie electrica si termica, apa si gaze
16 7 -9 2.071 0 0 0
Total 2.476 1.845 -631 1.439.978 212 255 297
Anulare
optimizare fiscala cu majorarea salariului minim
34% 40% 47%

sd

Cota
unica de 1% aplicata cifrei de afaceri pentru companiile cu
venituri sub 1 milion           EUR poate aduce o reducere a impozitelor
platite de aceste companii de aproximativ                631 mil RON. Castiga 27%
dintre aceste firme, respectiv companiile cu venituri sub                   0,5 mil
EUR si zero angajati, precum si firmele cu venituri intre 0,5-1
mil EUR si profit            brut peste 6,25%.

Doar 3% dintre companii pierd,
restul de 70% platind un impozit identic. Totusi, efectul          final
este mult mai mic, deoarece se pot pierdere aproape 112.153 locuri
de munca, deci aproximativ 2% din forta de munca angajata (din
cauza disparitiei interesului fiscal), iar majorarea salariului
minim pe economie poate anula pana la jumatate din optimizarea       
fiscala respectiva


– a declarat Iancu
Guda,
presedinte
AAFBR.