FINANTE-BANCI

CE recomanda Romaniei finalizarea acordului cu UE si FMI. Vezi toate propunerile

30 mai 2013, ora 10:19 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
2-risk.jpg
Comisia Europeana a adoptat miercuri, la Bruxelles, un document care recomanda Romaniei sa depuna eforturi in perioada 2013-2014 astfel incat sa finalizeze programul de asistenta financiara UE-FMI, sa asigure o consolidare fiscala favorabila cresterii economice si sa puna in aplicare strategia bugetara pentru anul 2013 si perioada ulterioara conform calendarului prevazut, asigurand astfel atingerea obiectivului pe termen mediu pana in 2015.

De asemenea, executivul comunitar - care i-a propus Consiliului UE sa aprobe incetarea procedurii de deficit excesiv pentru Romania, precum si pentru Italia, Ungaria, Letonia si Lituania - a recomandat tarii noastre sa-si amelioreze sistemul de colectare a impozitelor prin aplicarea unei strategii cuprinzatoare de asigurare a conformitatii fiscale si sa combata munca nedeclarata.

Romania ar trebui sa continue reformele in sistemul sanatatii pentru a spori eficienta, calitatea si accesibilitatea acestuia, in special pentru persoanele defavorizate si pentru comunitatile indepartate si izolate si sa reduca recurgerea la spitalizarea excesiva a pacientilor.

Tarii noastre i se mai recomanda sa asigure o mai buna participare pe piata muncii si sa sporeasca capacitatea de insertie profesionala si productivitatea fortei de munca prin revizuirea si consolidarea politicilor active in domeniul pietei fortei de munca, prin asigurarea de servicii de formare si indrumare individualizate si prin promovarea invatarii pe tot parcursul vietii. in plus, este necesar sa finalizeze reforma serviciilor de asistenta sociala prin adoptarea legislatiei relevante si prin combinarea sistematica a acesteia cu masuri de activare si sa asigure aplicarea pe teren a Strategiei nationale de integrare a romilor.



In privinta sistemului de invatamant, CE recomanda accelerarea reformei, inclusiv prin consolidarea capacitatii administrative atat la nivel central, cat si la nivel local, evaluarea impactului reformelor, accelerarea reformelor in domeniul invatamantului profesional si al formarii si aplicarea unei strategii nationale cu privire la fenomenul parasirii timpurii a scolii.

O alta recomandare adresata Romaniei este consolidarea guvernantei si a calitatii institutiilor si a administratiei publice, in special prin imbunatatirea capacitatii de planificare strategica si bugetara, prin sporirea profesionalismului functionarilor publici printr-o mai buna gestionare a resurselor umane si prin intarirea mecanismelor de coordonare intre diferitele niveluri de guvernare.

Romaniei i se mai recomanda sa-si amelioreze si simplifice mediul de afaceri, in special prin reducerea sarcinii administrative pentru IMM-uri si prin punerea in aplicare a unei strategii coerente in materie de e-guvernare si sa faciliteze si diversifice accesul IMM-urilor la finantare, informeaza Agerpres.

Documentul adoptat miercuri de CE aminteste ca, la 30 aprilie 2013, Romania si-a prezentat Programul de convergenta pentru perioada 2012-2016 si Programul national de reforma pentru 2013, iar pentru a se tine seama de legaturile dintre cele doua programe, acestea au fost evaluate in acelasi timp de executivul UE.

Pe baza evaluarii, Consiliul considera ca scenariul macroeconomic care sta la baza previziunilor bugetare din program este plauzibil si coerent cu evaluarea facuta de Comisia Europeana in ultimele sale previziuni. Datorita eforturilor substantiale de consolidare pe care le-a depus si in conformitate cu recomandarea Consiliului, Romania si-a redus in 2012 deficitul public pana sub pragul de 3%.

Potrivit aceleiasi evaluari, principalele riscuri pentru Programul de convergenta sunt legate de aplicarea unor eventuale corectii financiare suplimentare referitoare la absorbtia fondurilor UE sau de finantarea din bugetul national a proiectelor prioritare, de acumularea de noi arierate, in special la nivelul administratiilor locale, si de progresele limitate inregistrate in ceea ce priveste restructurarea intreprinderilor detinute de stat.

Datoria publica a Romaniei continua sa fie relativ scazuta, reprezentand anul trecut 37,8% din PIB. Se a.teapta ca nivelul datoriei publice sa creasca pana la 38,6% in 2014, mentinandu-se insa sub plafonul de 60% din PIB pe durata de derulare a programului.

O provocare majora pentru sistemul fiscal al Romaniei este nivelul redus de conformitate fiscala, in special in ceea ce priveste TVA si impozitarea veniturilor salariale. Nivelul taxelor de mediu este sub media Uniunii Europene. Datoria publica a Romaniei este in continuare scazuta, reprezentand in 2011 un nivel de 34,7 % din PIB. Se asteapta ca nivelul datoriei publice sa ajunga la 38% in 2014, mentinandu-se insa sub plafonul de 60% din PIB. Cu toate ca Romania nu risca sa fie supusa presiunilor bugetare pe termen scurt sau mediu, pe termen lung este expusa unui risc de intensitate medie ca urmare a cheltuielilor legate de imbatranirea popula.iei.

Exista preocupari cu privire la sustenabilitatea si adecvarea sistemului de pensii, avand in vedere procentul scazut al contribuabililor care sunt activi pe piata muncii fata de procentul persoanelor care beneficiaza de drepturi de pensie. Romania este in prezent unul dintre cele doua state membre care nu a luat inca nicio decizie in sensul egalizarii varstei de pensionare pentru femei si pentru barbati si in care rata de ocupare a lucratorilor varstnici (41,4 % in 2012) este considerabil mai mica decat media UE.

Sectorul sanatatii din Romania se caracterizeaza prin inegalitati importante din punctul de vedere al accesului la servicii si al calitatii acestora, inegalitati datorate, printre altele, si utilizarii ineficiente a resurselor si gestionarii defectuoase. Au fost demarate reforme pentru imbunatatirea eficientei sistemului de sanatate, dar sunt necesare in continuare eforturi sustinute in acest sens.

Productivitatea fortei de munca a Romaniei este, in continuare, printre cele mai scazute din UE. Calitatea serviciilor de activare profesionala in sectorul public, de cautare a unui loc de munca si de reorientare profesionala este, in continuare, relativ scazuta. Capacitatea administrativa redusa nu permite formularea eficienta de politici active in domeniul pietei fortei de munca prin furnizarea de servicii personalizate de calitate, asa cum nu permite nici o mai buna integrare a politicilor active si pasive in domeniul pietei fortei de munca.

Ratele de ocupare si de activitate in randul tinerilor au fost in 2012 printre cele mai scazute din UE (23,9 % si, respectiv, 30,9 %), in timp ce rata somajului in randul tinerilor a fost ridicata, situandu-se la 22,7 % in 2012. In Romania, procentul tinerilor care nu sunt incadrati profesional si nici nu urmeaza vreun program educational sau de formare este ridicat si in crestere (16,8% in 2012).

Capacitatea administrativa insuficienta este o sursa principala de preocupare pentru Romania. Administratia publica se caracterizeaza printr-un cadru juridic incoerent, prin recurgerea frecventa la ordonante de urgenta, printr-un nivel scazut de cooperare interministeriala si printr-o birocratie excesiva. Eficienta acesteia este, de asemenea, subminata de o carenta a competentelor, de lipsa transparentei in ceea ce priveste recrutarea personalului si de o rata ridicata de rotatie a personalului de conducere.

Slaba capacitate administrativa se reflecta in rata scazuta de absorbtie a fondurilor UE. Obiectivul de absorbtie convenit pentru sfarsitul anului 2012 in cadrul programului de asistenta financiara al UE nu a fost atins, existand un decalaj considerabil fata de acesta. La sfarsitul anului 2012, absorbtia cumulativa era de 5,53 miliarde euro sau 20,2% din totalul fondurilor structurale, de coeziune si agricole disponibile, adica cu 2,47 miliarde euro mai putin decat obiectivul stabilit in cadrul programului pentru sfarsitul anului 2012, care era de 8 miliarde euro.

Rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune este si mai scazuta, fiind de 13% la sfarsitul lunii martie 2013. In cea mai mare parte a celei de a doua jumatati a anului 2012, nivelul de absorbtie a fondurilor UE a stagnat, dupa ce auditorii nationali si europeni au identificat o serie de deficiente la nivelul sistemelor de gestiune si de control si in ceea ce priveste achizitiile publice. Exista un risc semnificativ ca o parte substantiala din fondurile structurale si de coeziune sa fie dezangajate in 2013.

Romania se confrunta cu o serie de dificultati in ceea ce priveste competitivitatea economica, productivitatea in sectorul industrial si al serviciilor ramanand scazuta. Principalele probleme sunt un mediu de afaceri slab dezvoltat si o sustinere insuficienta a cercetarii si dezvoltarii. imbunatatirile aduse mediului de afaceri ar trebui integrate intr-o strategie mai larga si coerenta de e-guvernare, care sa promoveze o cultura administrativa a transparentei si a securitatii juridice si sa furnizeze servicii online mai bune pentru public.

Romania ar trebui, de asemenea, sa depuna eforturi pentru a facilita accesul IMM-urilor la finantare si pentru a reduce sarcina administrativa care le revine acestora.

Citeste si:
Cat trebuie sa achite Romania in acest an catre creditorii internationali
FMI prelungeste cu 3 luni imprumutul pentru Romania
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 22 Octombrie 2021, 11:43
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter