- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Cercul vicios al firmelor cu pierderi: Ca sa ia credit, trebuie sa vina cu bani de acasa

10 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Firmele care au inregistrat pierderi anul trecut nu au sanse prea mari sa primeasca credite, in conditiile in care bancile pun conditii dure. Seful Bancpost, Mihai Bogza, spune ca firmele cu pierderi ar putea primi credite daca demonstreaza ca sunt solvabile prin marirea capitalului social.
Cercul vicios al firmelor cu pierderi: Ca sa ia credit, trebuie sa vina cu bani de acasa

Situatia creeaza insa pentru companii un cerc vicios, deoarece li se pretinde sa aduca fonduri de care nu dispun, in conditiile in care au apelat la sprijinul bancii pentru finantare.

Cum explica bancile aceasta situatie? Unele companii au inregistrat pierderi care le-au erodat capitalurile, fara a incerca sa isi echilibreze situatia prin majorari de capital. Or, atunci cand o banca analizeaza un credit, face un calcul al posibilitatii acoperirii pierderilor prin capitaluri. Neexistand majorari de capital, bancile au avut mai putine motive sa crediteze, spune Mihai Bogza, presedintele Bancpost.

Opinia este sustinuta si de un alt bancher de pe piata locala, Petre Bunescu, vicepresedinte al BRD, care a declarat recent ca multi dintre antreprenori, desi doresc sprijinul bancilor, nu vin cu un aport propiu la continuarea afacerii, ceea ce transmite bancilor semnalul ca antreprenorii nu sunt increzatori in viitorul business-ului propriu.

Un alt factor care determina reticenta de creditare a bancilor este cresterea creditelor neperformante. Bancile surmonteaza de regula aceasta dificultate prin majorarea dobanzilor la credite.

Bogza a mai spus ca bancile au creat un grup de lucru pentru a studia problemele punctuale care impiedica reluarea creditarii. Desi problemele de fond care blocheaza creditarea (criza financiara) nu pot fi rezolvate, se pot gasi solutii individuale pentru fiecare banca in parte. Spre exemplu, Bancpost va finanta domenii care au reusit sa depaseasca cu bine criza, cum ar fi segmentul de producatori food&drink.

„Cu o criza locala ne-am fi putut descurca, cu una mondiala mai greu”, a mai spus Bogza.