- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Cum ar putea face față angajații din departamentele fiscale cerințelor tot mai mari de transparență fiscală

14 Dec, 11:10 • Redactia DailyBusiness
Angajații din departamentele fiscale trebuie să-și schimbe fundamental modul în care folosesc și adună datele, dacă vor să facă față cerințelor tot mai mari de transparență fiscală, reformă și folosire a unor sisteme informatice în procesele decizionale ale companiilor.
Cum ar putea face față angajații din departamentele fiscale cerințelor tot mai mari de transparență fiscală

 
Cel mai recent studiu PwC, Tax function of the
future –
Unlocking
the power of data and analytics,
analizează provocările
cu care se confruntă departamentele fiscale în procesarea și stocarea
multitudinii de date, precum și motivele pentru care gestionarea informației cruciale
pentru operațiunile fiscale a devenit foarte importantă.

Departamentele de taxe sunt unele dintre cele mai mari consumatoare de date
din organizații,  și petresc peste 50%
din timp pentru culegerea datelor,  în
vreme ce doar 30%  este alocat pentru
analiza fiscală strategică, mulți dintre directorii fiscali declarând că este
imposibil să găsească o soluție pentru obținerea de date gata prelucrate
pentru raportările fiscale.
 

Dat fiind că reforma fiscală și transparența sunt prioritare pe agenda
guvernelor și pe cea a mediului de afaceri, raportul arată că mii de angajați
din departamentele fiscale riscă să fie copleșiți de cerințele mari de date,
cuplate cu sisteme nefuncționale, ducând la pierderi de bani și timp pentru
organizațiile lor.
 

Departamentele fiscale se confruntă cu provocarea de a
culege informații actuale de calitate, fiind puse în situația de a nu putea
contribui strategic la deciziile de la nivel de companie. Informațiile fiscale
se găsesc în multe locuri, cum ar fi sistemele de facturare sau platformele de
vânzări și conțin adesea detalii insuficiente, fiind nevoie de o evaluare, coroborare
și gestionare a lor pentru a le face utilizabile în scopuri fiscale.
 

Raportul subliniază faptul că multe dintre sarcinile
privind datele ce revin departamentelor fiscale nu provin propriu-zis din probleme
fiscale, ci din probleme de la nivelul companiilor. Este nevoie ca echipa de
manageri fiscali să fie cea care să preia conducerea în comunicare și
facilitarea întâlnirilor cu diferite alte departamente din organizații, printre
care tehnologia informației (IT) sau financiar, care să asigure o reprezentare
adecvată și înțelegerea cerințelor fiscale.

 
 

„Lumea afacerilor se confruntă cu realitatea multiplicării cerințelor de
prelucrare și stocare a datelor la nivelul organizațiilor, iar funcția fiscală
nu va fi ocolită de acest proces. Se pierde prea mult timp cu colectarea și
evaluarea ineficientă a datelor care nu sunt integrate. Este nevoie de soluții
robuste, sigure, susținute de tehnologia potrivită pentru colectarea,
verificarea și raportarea informațiilor fiscale”, a declarat Mihaela Mitroi,
Liderul Departamentul de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.
 

„Calitatea și actualitatea datelor trebuie să se îmbunătățească astfel
încât departamentul fiscal să poată răspundă repede și în mod credibil cerințelor
tot mai mari de transparență, să se poată asigura că rezultatele reflectă în
mod adecvat implicațiile fiscale ale activităților companiei, precum și să
poată contribui strategic la procesul decizional organizațional”, a adăugat
Mihaela Mitroi. 
 

Creșterea
transparenței și cerințele de raportare mai stricte atrag de la sine solicitări
mai dese de date din partea autorităților, cărora departamentele fiscale vor
trebui să le răspundă. Această nevoie va crește pe măsura implementării unor
initiative precum raportul privind
Erodarea Bazei Impozabile și Transferul Profiturilor (BEPS) al
Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), ce include
necesitatea raportării pe fiecare jurisdicție în parte (CbCR).
 

PwC estimează că departamentele fiscale își vor schimba fundamental modul
în care folosesc și privesc datele prin utilizarea sistemelor de planificare a
resurselor întreprinderii (ERP), instrumentelor de business intelligence (BI)
și rețelelor online de informații fiscale, pentru a oferi informații gata
prelucrate departamentelor fiscale.
 

„După cum arată tranziția de la culegerea datelor înspre analiza lor propriu-zisă
ce conduce la procesul decizional, managementul fiscal presupune mai multe
operațiuni decât simple baze de date. Îmbunătățirea modului în care datele sunt
colectate și utilizate ar putea crea o deschidere în departamentele fiscale
către tehnici de analiză a datelor rareori utilizate pentru informațiile
fiscale – însă vitale în deciziile companiilor. Analiza tendințelor,
planificări pentru fuziuni și achiziții în funcție de scenarii de tipul „ce-ar
fi dacă”, precum și posibilitatea de a identifica incompatibilități în
tratamentul fiscal – toate acestea arată că funcția fiscală a viitorului poate
transforma datele în informații prelucrate în beneficiul companiilor”, a
conchis Mihaela Mitroi.

Raportul PwC atrage atenția
asupra faptului că, în actualul context al unei lumi a informației,
departamentele fiscale vor fi nevoite să sporească vigilența în privința
securității datelor, pentru a nu risca scurgerea sau publicarea unor informații
confidențiale.