- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Folosesti cardul in strainatate? Vezi ce trebuie sa faci ca sa nu fii furat

11 Jul, 00:05 • adrian.mihaltianu
Tot mai multi romani pleaca in strainatate, in vacante sau pentru afaceri, si isi folosesc cardurile de debit sau de credit in mai multe tranzactii - plati la comercianti, retragere cash sau schimb valutar. Pentru a nu pica in capcana hotilor, reprezentantii bancilor, chestionati de DailyBusiness.ro, ofera cateva sfaturi de care ar trebui sa tina cont orice client.
Folosesti cardul in strainatate? Vezi ce trebuie sa faci ca sa nu fii furat

„In cazul folosirii cardului de credit sau debit in afara tarii, cele mai des intalnite tipuri de frauda sunt [b]pierderea, furtul ori clonarea[/b] acestuia la bancomate – ATM skimming”, a declarat Robert Zanescu, directorul de comunicare al Bancpost.

„Bancomatele ar putea fi compromise de fraudatori, care au instalat un dispozitiv de copiere a datelor pe acesta si o camera video extrem de mica pentru a copia codul PIN folosit de clienti. Dupa ce obtin aceste date, cloneaza cardurile si le folosesc, cu PIN-ul clientului, pentru a face tranzactii la ATM sau plati online si cumpara aparatura electronica sau bilete de avion in cele mai multe cazuri”, a mai spus Zanescu.

Pe de alta parte, in opinia reprezentantilor Leumi Bank, cel mai des intalnit tip de frauda este clonarea cardurilor (copierea benzii magnetice) la bancomate (ATM) sau la dispozitivele de plata la comercianti (POS).

Acest punct de vedere este sustinut si de Ilgaz Kaya, director central marketing al Garanti Bank.

„In urma acestei operatiuni ilegale (clonare – skimming, n.r.), datele inscrise pe banda magnetica a cardului sunt capturate si copiate pe banda magnetica a altui card. Totodata, exista si dispozitive care retin codul PIN introdus”, a declarat Ilgaz Kaya.

Pentru a reduce numarul de fraude ce presupun clonarea cardurilor, bancile au lansat [b]cardurile cu tehnologie cip[/b], insa unele tari inca se foloseste banga magnetica pentru autentificare.

„In ultimii ani, in Europa se observa o scadere a fraudelor la ATM sau POS, fapt datorat migrarii de catre majoritatea bancilor europene la tehnologia cu cip. Acesta tehnologie face imposibila folosirea, la un terminal cip, a unui card ale carui date au fost copiate de pe banca magnetica”, a spus Olimpia Limbide, card fraud monitoring manager in cadrul ING Bank.

Ea a adaugat ca in tarile care se inca se foloseste banda magnetica (si uneori PIN-ul) ca metoda de autentificare a tranzactiei, riscul de frauda este mai mare, intrucat banda magnetica a unor carduri copiate si contrafacute, pot fi utilizate la ATM sau POS.

„In aceste situatii, in general, se mizeaza pe neatentia clientilor care isi tasteaza PIN-ul, astfel incat acesta este vizibil altor persoane aflate in apropiere, sau banda magnetica a cardului este copiata cu ajutorul unor dispozitive miniaturale, aflate fie langa POS-ul original, fie in fanta prin care cardul este introdus in ATM”, a mai zis Olimpia Limbide.

Bancile isi iau masuri de prevedere. „Intreg portofoliu de carduri al Bank Leumi Romania a fost migrat la cip. Pentru evitarea tentativelor de frauda (frauda pe emitere) activitatea cardurilor Bank Leumi Romania este strict monitorizata si orice tranzactie suspecta este imediat investigata, iar in anumite cazuri, este contactat telefonic clientul pentru a confirma/infirma efectuarea tranzactiei investigate”, au precizat oficialii Bank Leumi.

Robert Zanescu a mentionat ca, „[b]mai ales in timpul vacantelor[/b], in cazul cumparaturilor in mall-uri sau a platilor la restaurant, [b]clientii trebuie sa fie extrem de atenti[/b] sa nu-si piarda cardul sau sa nu le fie furat ori copiat. Unele cazuri de frauda s-au intamplat in restaurante, unde cardurile au fost copiate de angajatii carora le-au fost inmanate pentru a face plata, folosind mici dispozitive de clonare”.

Ce metode de prevenire a furturilor sunt folosite in statele dezvoltate? „Pentru a evita instrainarea cardului unor alte persoane decat titularul, in Europa exista deja POS-uri montate in fata caselor de marcat, la indemana clientilor, iar vanzatorii solicita clientilor sa isi introduca singuri cardul in aparat si sa urmeze instructiunile de pe ecran (introducere PIN, retragere card, etc)”, a spus Olimpia Limbide. 

O alta problema cu care s-ar putea confrunta posesorii de carduri este atacul de phishing. Oficialii bancilor subliniaza ca institutiile financiare nu solicita informatii prin email, SMA sau accesarea unui link.

[b]Sfaturi pentru clienti[/b]

Pentru a evita eventuale situatii frauduloase, bancile sfatuiesc detinatorii de carduri sa fie atenti la urmatoarele aspecte:

-Nu efectuati tranzactii cu cardul in locatii care vi se par dubioase (magazine ambulante, bazaruri si altele) sau la bancomate aflate in zone slab iluminate

-Verificati imprejurimile bancomatului (ATM) si fiti atenti cand introduceti codul PIN, astfel incat sa nu fie vizibil altei persoane

-Nu permiteti nimanui sa va distraga atentia. Cand va folositi cardul bancar, nu acceptati „ajutor” de la persoane necunoscute

-Asigurati-va ca tranzactia este procesata in prezenta voastra, de fiecare data cand achitati cu cardul la POS. Verificati-va cardul atunci cand va este restituit de vanzator pentru a va asigura ca este al dumneavoastra si ca nu a fost alterat in niciun fel

– Pastrati chitanta dupa ce semnati o tranzactie, pentru a putea dovedi suma corecta

– Aveti aceeasi grija pentru card ca si pentru numerar

-Activati serviciul de alerta prin SMS pentru a spori gradul de securitate a tranzactilor, si pentru a avea o reactie cat mai rapida in cazul unor tranzactii nerecunoscute. Daca banca emitenta nu ofera servicii de tip SMS, atunci solicitati activarea serviciul de internet banking.

Alaturi de verificarea periodica a tranzactiilor online, o masura de siguranta suplimentara este si verificarea periodica a extrasului de cont, pentru a anunta banca cu privire la orice tranzactie nerecunoscuta, indiferent daca s-a petrecut pe perioada concediului sau ulterior.

[b]Detinatorii de carduri trebuie sa contacteze de urgenta banca in urmatoarele cazuri:[/b]

-Descopera ca le-a fost furat sau au pierdut cardul, pentru ca banca sa blocheze accesul la cont si sa previna utilizarea frauduloasa a cardului

-Cardul este retinut sau blocat in bancomat

-Exista suspiciuni in privinta modului in care a fost efectuata o anumita tranzactie

-Descopera ca au fost realizate tranzactii neautorizate pe card (in urma primirii unui SMS de confirmare de la banca sau a verificarii tranzactiilor realizate cu ajutorul serviciului de internet banking)

Clientul trebuie sa pastreze la indemana un numar de telefon la care poate contacta banca 24/7 in cazul pierderii, furtului cardului sau pentru a-l bloca ca urmare a unor tranzactii pe care nu le recunoaste.

Numarul de carduri de debit valide pe piata din Romania era la sfarsitul lunii martie de 10,58 milioane de unitati, in crestere cu 104.654 de carduri fata de decembrie 2010 si cu 46.404 unitati comparativ cu finele primului trimestru al anului trecut.

Pe de alta parte, portofoliul de carduri de credit valide aflate in circulatie s-a redus in primul trimestru cu 181.348 unitati fata de decembrie 2010 si cu 311.235 de carduri comparativ cu martie 2010. Astfel, la finele lunii martie existau 1,94 milioane de carduri de credite valide, numar minim inregistrat de cand sunt datele disponibile, respectiv din martie 2008.

Totusi, valoarea tranzactiilor de plata cu carduri de debit a crescut in primul trimestru cu 19,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 3,56 miliarde de lei. Valoarea platilor cu carduri de credit s-a situat in primul trimestru la 667,14 milioane de lei, in urcare cu peste 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut.