- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Studiu: Numarul romanilor care fac zilnic plati cu cardul a crescut cu 45%

29 Mar, 17:51 • Redactia DailyBusiness
Unu din cinci români utilizează cardul pentru plata cumpărăturilor cu valori mai mici de 10 lei, arată rezultatele unui studiu MasterCard, care a analizat comportamentul de utilizare a cardurilor în România.
Studiu: Numarul romanilor care fac zilnic plati cu cardul a crescut cu 45%

Cele mai uzuale plăți cu
cardul sunt de valoare mică, trei sferturi dintre participanții la studiu afirmând
că, de regulă, utilizează cardul pentru achiziționarea unor cumpărături de până
la 75 lei.

Această tendință este încurajatoare,
arătând o schimbare de mentalitate la nivelul pieței locale: migrarea dinspre
numerar înspre plățile electronice pare să-și facă loc în comportamentul de
consum al românilor, dacă luăm în considerare faptul că 85% dintre respondenți
afirmă că utilizează cardul pentru plata cumpărăturilor curente.

De altfel, 4
din 5 români preferă cardurile pentru că astfel evită să poarte numerar asupra
lor, în timp ce 67% apreciază ușurința cu care sunt realizate plățile în acest
fel.

Potrivit studiului, cardurile
sunt tot mai des utilizate pentru plata cumpărăturilor cotidiene. În decembrie
2015, numărul celor care efectuau zilnic plăți cu cardul era cu 45% mai mare
față de luna martie a aceluiași an. Acest rezultat indică o evoluție
îmbucurătoare la nivelul pieței, susținută și de faptul că ponderea românilor
care dețin un card bancar a fost în creștere pe parcursul lui 2015, ajungând în
luna decembrie până la 95% în rândul adulților care locuiesc în zonele urbane
din România și care folosesc internetul.

Boom-ul anului trecut în piața
de carduri din România aparține segmentului contactless
. Simplă, rapidă și
sigură, metoda de plată contactless devine una dintre metodele preferate de
plată ale utilizatorilor de carduri. Între primul și ultimul trimestru ale
anului trecut, ponderea respondenților care afirmau că obișnuiesc să efectueze
plăți contactless a crescut cu 160%. În decembrie 2015, 4 din 10 dintre
respondenți se declarau obișnuiți să efectueze plăți contactless, confirmând
tendința de creștere în popularitate a acestei metode de plată.

„Campaniile derulate de
MasterCard în România pe parcursul anului trecut au scos în evidență
beneficiile plăților cu cardul, atât pentru consumatori, cât și pentru
economie, în ansamblu, și ne bucurăm să vedem rezultatele acestora – rate accelerate
de creștere, care arată că tot mai mulți români își însușesc comportamentul de
plată cu cardul. Ne-am concentrat eforturile pe educație financiară și vom
continua să facem acest lucru și în campaniile de anul acesta, concomitent cu
implementarea unor inovații care să facă experiența la plată cât mai ușoară,
confortabilă și rapidă” a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager al
MasterCard pentru România.

De altfel, rezultatele
campaniilor de educație financiară par să fie deja vizibile, doar 12% dintre
respondenți afirmând că nu știu sau nu sunt obișnuiți să plătească prin
intermediul cardului. Astfel, gradul scăzut de penetrare a plăților cu cardul
în România poate fi atribuit în mare parte infrastructurii reduse de acceptare,
41% dintre respondenți invocând acest motiv, atunci când au fost rugați să
menționeze de ce nu utilizează cardul la plată.

Studiul a analizat și
percepția consumatorilor români asupra plăților cu cardul pe Internet, reliefând
faptul că majoritatea consumatorilor conștientizează beneficiile acestui tip de
cumpărături. Astfel, 57% dintre aceștia au menționat ca principal avantaj al
plăților online cu cardul faptul că astfel pot face plăți oricând și de oriunde
doresc.

Pe de altă parte, securitatea datelor și încrederea în unele pagini ale
comercianților, deși într-o ușoară scădere, rămân principalele preocupări ale
utilizatorilor de carduri din România când vine vorba de efectuarea
cumpărăturilor online.

Studiul se bazează pe sondaje
Omnibus realizate în lunile martie și decembrie 2015, în mediul urban, în
rândul utilizatorilor de Internet cu vârsta de peste 18 ani, de compania de
cercetare iSense Solutions, pentru MasterCard.