Consiliul
Concurenței a constatat că operatorii de telefonie au implementat
angajamentele asumate în cadrul investigaţiei privind o posibilă
discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor (practicate pe piaţa
de gros faţă de nivelul tarifelor serviciilor de terminare a apelurilor
autofurnizate), iar acestea au produs efectele urmărite, respectiv au
înlăturat îngrijorările concurenţiale care au condus la declanşarea
acesteia.
Autoritatea
de concurență a monitorizat atât implementarea angajamentelor, cât și
evoluţiile înregistratei și a remarcat o îmbunătăţire a mediului
concurenţial pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice mobile,
în particular, în cazul serviciilor de telefonie mobilă.
Astfel,
începând cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange,
Vodafone, Telekom și RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii
față de perioadele precedente, aceasta tendință continuând și în
prezent.
Numărul de minute naționale incluse în oferte a crescut în mod considerabil, în
general, pentru acelaşi prag tarifar, operatorii dublând sau triplând
numărul de minute naţionale, precum şi volumul de trafic de date
(Internet), iar pentru unele praguri tarifare (în jurul a 10 euro),
operatorii au oferit număr nelimitat de minute naţionaleîn limitele unor niveluri de tarif identice sau similare.
În prezent, ofertele existente includ un număr de minute (atât on-net, cât şi off-net)
suficient de mare încât să acopere şi chiar sa depășească nevoile medii
de comunicare ale utilizatorilor raţionali.
Se remarcă ponderea din ce
în ce mai mare a ofertelor care nu fac diferențiere între traficul
on-net și off-net – la nivelul operatorilor mobili investigaţi.
De
asemenea, s-a constatat o scădere semnificativă a numărului de
utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite (pre-paid) în 2015
şi 2016 şi o creștere a numărului de utilizatori pe bază de abonament
(post-paid).
Aceasta tendință poate fi explicată atât prin renunțarea
unor utilizatori la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori
diferiți, întrucât această practică nu mai este justificată în contextul
scăderii tarifelor apelurilor către toate rețele naționale (off-net) şi a creșterii semnificative a volumului beneficiilor (minute off-net)
incluse în ofertele comerciale, cât şi prin migrarea unor utilizatori
de servicii pe bază de cartele preplătite către ofertele atractive de
post-paid lansate de operatori pe piață.
Comportamentul
utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din perspectiva
traficului on-net și off-net realizat indică faptul că aceștia nu resimt
nicio barieră în realizarea de apeluri.
Mai mult, au fost evidenţiate o
serie de indicii privind reducerea barierelor relevante pentru
consumatorul de servicii de telefonie mobilă:
Numărul semnificativ de utilizatori ce se transferă între operatori
arată lipsa unei bariere semnificative la transfer, fapt de natură să
accentueze concurenţa dintre operatorii de telefonie mobilă (RCS &
RDS a atras cele mai multe portări în cadrul rețelei.
Portările
utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din anul 2015 sunt
împărțite aproximativ egal între segmentele preplătite (cartelă) şi
postplătite (abonament) ceea ce arată că există concurență pe cele două
segmente ale pieței.
În ceea ce priveşte barierele în a iniția și termina apeluri off-net, acestea au fost eliminate avînd în vedere că traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% în 2014 la 28 % la sfârșitul semestrului 2 din 2016.
De asemenea, la nivelul întregii piețe, durata medie de convorbire off-net în perioadă crește de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egală cu durata medie a unei convorbiri on-net.
Consiliul Concurenţei reaminteşte
că îngrijorările concurenţiale care au stat la baza investigaţiei erau
legate de posibilele efecte anticoncurenţiale – atât asupra concurenţei
între furnizorii de servicii de telefonie mobilă, respectiv fixă (în
ceea ce priveşte serviciile convergente fix-mobil), cât şi asupra
utilizatorilor finali – ca urmare a diferenţelor existente între nivelul
tarifului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte furnizat pe piaţa de gros (în vederea realizării de apeluri off-net
– în speţă, apeluri în reţeaua respectivei companii iniţiate/originate
de către utilizatorii finali ai altor furnizori de servicii de
comunicaţii electronice; în acest caz traficul de voce se realizează
între reţele diferite) şi nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte autofurnizat (în vederea realizării de apeluri on-net
– în speţă, apeluri în reţeaua respectivului operator
iniţiate/originate de către proprii utilizatori finali; în acest caz
traficul de voce nu părăseşte reţeaua, adică se realizează în aceeaşi
reţea).
IT&C
Consiliul Concurentei: Ofertele operatorilor telecom acopera si chiar depasesc nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor
21 noiembrie 2017, ora 18:01
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din IT&C
07 aprilie 2022, ora 12:08 in IT&C |
31 vizualizari |
0 comentarii
06 decembrie 2021, ora 14:49 in |
65 vizualizari |
0 comentarii
08 noiembrie 2021, ora 18:16 in |
88 vizualizari |
0 comentarii
25 octombrie 2021, ora 13:57 in |
81 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Vanzarile Avenir Telecom pe segmentul de distributie au crescut in 2019 cu peste 50%
- Consiliul Concurentei a autorizat preluarea a 33 de farmacii de catre Help Net
- Auchan a primit unda verde de la Consiliul Concurentei pentru preluarea magazinelor din statiile Petrom
- Consiliul Concurentei investigheaza producţia si comercializarea medicamentelor fara prescriptie si a suplimentelor alimentare.
- Suprematia telefoanelor inteligente: de cate ori vom interactiona cu ele in 2023