- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Forrester: Asteptam mai multe business-uri de peste 1 mld. euro ca sa venim in Romania

23 Apr, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre sansele ca firma de cercetare Forrester sa intre in Romania, o piata in criza de date statistice, despre afacerile companiei in Europa si motivele pentru care marile corporatiile angajeaza simultan cel putin trei companii de analiza, DailyBusiness a discutat cu Phil Sayer, senior analyst al companiei Forrester Research.
Forrester: Asteptam mai multe business-uri de peste 1 mld. euro ca sa venim in Romania

DailyBusiness

: In prezent in Romania sunt foarte putine companii de cercetare a pietei renumite la nivel mondial. Este interesata Forrester Research de a intra pe aceasta piata?
Phil Sayer: Intr-adevar, in Romania, exceptand IDC, nu stiu sa mai existe o companie de renume international pe acest segment de activitate. Romania reprezinta una dintre pietele care cresc foarte rapid in regiune dar in prezent nu avem planuri concrete de a intra aici prin birouri regionale.

DB: Daca piata creste atat de repede si nici nu este concurenta mare, atunci de ce nu urmariti sa intrati si in Romania?
PS: Forrester tinteste doar clienti ce genereaza venituri de cel putin 1 mld. euro. Intr-adevar, putem spune ca indirect activam si in Romania, dar prin intermediul companiilor mari precum Microsoft, care are activitati si in regiune. In momentul in care in Romania vor aparea mai multe companii autohtone cu afaceri de peste 1 mld. euro, Forrester se va gandi mai serios sa intre si pe aceasta piata.

DB: Cum influenteaza lipsa companiilor de cercetare de pe piata autohtona economia Romaniei?
PS: Absenta lor inseamna ca nu exista atat de multe date despre economia si evolutia anumitor segmente de pe aceasta piata. Acest lucru ar putea afecta negativ dorinta anumitor companii internationale de a investi in aceasta tara. Dar, pe de alta parte, companiile mari isi fac singure cercetarile premergatoare intrarii pe o piata noua, sau apeleaza la unele companii romanesti de cercetare, deci influenta nu cred sa fie atat de mare.

DB: Cat de atractiva este regiunea Europei de est pentru Forrester Research?
PS: In prezent, Forrester Research asteapta ca aceste piete sa se maturizeze, sa apara mai multe companii autohtone care sa genereze afaceri de cel putin 1 mld. euro. Deci, Forrester ar putea intra in aceste piete, inclusiv in Romania, abia peste 5-7 ani. S-ar putea mai repede, in functie de cum evolueaza economia acestor tari si daca aceasta permite dezvoltarea de corporatii importante la nivel mondial.

DB: Cate dintre companiile cu afaceri de peste 1 mld. euro sunt clienti ai Forrester?
PS: Mai avem foarte putin si ajungem sa avem peste 50% dintre clienti acest tip de companii. Suntem a doua companie de cercetare la nivel mondial, dupa Gartner. In 2007 am realizat afaceri de 212,1 mil. $, in crestere cu 16% fata de 2006, si un profit net de 18,9 mil. $.

DB: In mod tipic, cate companii de analiza angajeaza corporatii de marimea Microsoft, Oracle sau Cisco?
PS: Acestea angajeaza in medie trei companii – Forrester, Gartner si IDC, dar sunt si altele. In principiu sunt doua mari motive pentru care apeleaza la mai multe companii de analiza. Primul ar fi ca fiecare companie de cercetare a pietei este specializata pe anumite segmente, pe care alte companii similare nu le ating atat de bine. Al doilea motiv ar fi nevoia corporatiilor de a primi rezultate cat mai precise, uneori acestea fac o medie a rezultatelor oferite de cele trei sau mai multe companii, pentru a ajunge la rezultate cat mai precise.

DB: Care sunt tarile din Europa unde Forrester genereaza cele mai multe venituri?
PS: Forrester are birouri regionale in toate tarile din Europa de Vest. Tarile care genereaza cele mai multe venituri pentru noi sunt Marea Britanie, Franta si Germania. Deoarece, dupa cum am spus, economia acestor state este dezvoltata si permite intrarea si crearea de companii cu venituri foarte mari. Suntem prezenti in aceste state de circa 10 ani. Circa 25% din veniturile Forrester Research provin din Europa.

DB: De cat timp lucrati pentru Forrester?
PS: Sunt in Forrester Research de 2 ani. Inainte de aceasta, am avut propria firma de consultanta pentru segmentul telecom, tot pentru 2 ani. Si mai inainte am lucrat un timp in cadrul Reuters, fiind seful grupului responsabil pe telecom. Si, ca a venit vorba, in Romania am remarcat concurenta mare de pe aceasta piata, mai ales intre Orange si Vodafone.

DB: Prima oara in Romania? Ce impresie v-ati facut pana acum?
PS: Da, este prima oara cand am ajuns aici. Am fost miercuri la un restaurant in centrul Bucurestiului. Cred ca romanii au un apetit foarte ridicat, n-am putut sa mananc toata cantitatea enorma de mancare care mi-a fost pusa in farfurie. Deocamdata nu am planuri imediate de a reveni in Romania, dar sper sa vizitez castelul Bran in viitor.