- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Mitel, COO LG Romania: Cum este sa ocupi o functie de top intr-o companie cu spirit coreean

23 Mar, 00:02 • emanuel.ceciu
LG Romania a angajat pentru prima oara un executiv de top care nu este coreean - pe Daniel Mitel. Despre diferentele, dar si similitudinile dintre cultura asiatica si cea latina, ce apreciaza coreenii si cum conduc ei o companie, puteti citi in interviul urmator.
Mitel, COO LG Romania: Cum este sa ocupi o functie de top intr-o companie cu spirit coreean

DailyBusiness.ro

: Spuneti-mi pe scurt despre noua functie creata in LG, director operational/vice presedinte, si de ce a fost necesara.
Daniel Mitel: Ideea crearii unor noi functii regionale, conduse de non-coreeni, a venit prima oara in mai 2007. Atunci, membrii board-ului LG au sesizat ca este necesar ca in mai multe tari sa existe manageri foarte familiarizati cu pietele respective, care sa cunoasca economia statelor, cultura statelor si sa vorbeasca limba nativa. In mai 2008, cand inca nu se vorbea de criza, am fost abordat de sefii LG pentru o posibila angajare.

DB: In contextul crizei, aceasta masura ajuta?
DM: Chiar si daca nu ar fi aceste fluctuatii economice, decizia este una buna. Executivii locali aduc un plus, criza nefiind globala ci si regionala. Pana in prezent, LG a angajat 14 executivi noi – un director de resurse umane si unul de marketing pe toata Europa, si 12 COO regionali, printre care si eu. Sunt in functie de sase luni deja.

[quote]Imi plac pasii marunti care duc catre realizari mari[/quote]

DB: Cati oameni aveti in subordine si cum fluctueaza numarul de angajati in LG Romania?
DM: Am in subordine circa 50 de oameni, din totalul de 80. In ultimul timp chiar am angajat si nu am realizat disponibilizari. Asteptam rezultatele financiare pe primul trimestru al anului si apoi vom vedea ce vom face, dar eu nu preconizez concedieri.

DB: Care sunt atributiile dumneavoastra principale?
DM: Trebuie sa aplic procesele globale la nivel regional. Practic, trebuie sa localizez toate segmentele de activitate ale companiei. Preiau, de exemplu, o campanie de marketing din Anglia pentru o masina de spalat, sa spunem, si o localizez pentru consumatorul roman. In proces iau in calcul mentalitatea romanilor, nevoia lor pentru produs, urmaresc campaniile de marketing.

DB: Ce dificultati intampinati in aceasta localizare a campaniilor si pe ce se pune accent in perioada aceasta?
DM: Intr-adevar, criza se simte peste tot, in special in bancar, real-estate si electrocasnice. Toate sunt de fapt interconectate – daca nu se mai vand apartamente, automat oamenii nu mai au nevoie de frigider sau masina de spalat. In perioada aceasta deci, incercam sa promovam campanii speciale de genul buy-back – vii cu un televizor vechi si pentru o diferenta, iti dam unul nou. O sa extindem acest tip de campanie in curand si pe masini de spalat.

DB: Apropo de produse. Cu totii am observat ca din ce in ce mai multi producatori de electronice pun accent pe produsele ecologice – asa-zisele „produse green”. Care este ratiunea de marketing a acestor companii?
DM: Consider ca un produs green cu aceleasi performante cu unul care nu este realizat din materiale reciclabile se vinde mai bine. Clientul a inceput sa aiba pretentii din ce in ce mai mari. Deja oamenii cauta produse ecologice, care de obicei arata si altfel, „mai glossy”. Aici nu ma refer doar la electronice sau electrocasnice ci si pe segmentul de alimentatie – consumatorii sunt din ce in ce mai inclinati sa achizitioneze produse sanatoase, ecologice.

[quote]Pe timp de criza, toate domeniile sunt interconectate puternic – daca nu se mai vand apartamente, oamenii nu mai au nevoie de aragaze sau frigidere[/quote]

DB: Intr-adevar, in state nordice sau vestice, oamenii au inceput sa constientizeze importanta produselor green si le prefera celor traditionale. Dar in Romania?
DM: Vad din ce in ce mai multe semnale si pe piata autohtona. Este un trend si LG ca si alte companii il va urma. In Romania conteaza foarte mult cum este realizata campania de marketing pentru produsele green, trebuie realizate in asa fel incat consumatorul sa constientizeze importanta si diferentele fata de un produs normal. Si diferentele incep inca din procesul de productie, materialele folosite.

DB: Sunteti deja de 6 luni in companie, avand un superior coreean (Roh Pan Ock – n.r.). Care sunt diferentele culturale majore dintre romani si coreeni, la acest nivel?
DM: Ce-i drept inainte de a veni aici m-am gandit ca imi va fi destul de greu sa ma acomodez. Am inteles insa destul de repede ca acesti „coreeni-europeni” sunt extrem de deschisi si imprumuta din valorile si culturile locale. Este adevarat de asemenea ca exista diferente in atitudine, vorbire, comportament.

[quote]Consider ca tehnologia ne uneste si pe plan cultural[/quote]

DB: Vorbiti-mi putin despre aceste diferente.
DM: Pornim de la salut. Coreenii apreciaza parca mai mult un salut in stilul lor, inclinare usoara a corpului, insa nu e gresit nici sa „dai noroc” in stilul nostru. Apoi, cartile de vizita cel mai des le intind cu doua maini in fata, uitandu-se in ochii interlocutorului. Nu ii deranjeaza insa daca tu o intinzi cu mana dreapta. Pentru ei este foarte importanta punctualitatea, chestiune care sper ca se va impamanteni si in Romania, cat mai repede chiar.

DB: Si la nivel de comunicare?
DM: Coreenii comunica rar si destul de putin. Ei lasa faptele sa vorbeasca, poate mai mult decat noi, care avem spirit latin. Cineva imi spunea odata, cand eram in Canada si am fost pus fata in fata cu un coreean, ca trebuie sa vorbesc mai rar, nu mai tare, si acest lucru este adevarat si valabil si aici. Oricum, coreenii, japonezii, chinezii au realizat extrem de multe pe plan tehnologic in ultimii ani si consider ca tehnologia ne uneste si cultural. Tot la nivel de comunicare, coreenii sunt vorbitori foarte buni de limba engleza.

DB: Imi amintesc de fapt ca domnul Han Khyu (fostul director executiv LG Romania – n.r.) nu prea vorbeste bine engleza…
DM: (zambind) Sa zicem atunci ca majoritatea vorbesc foarte bine, desi rar. De asemenea, glumind, oricum ei vorbesc mai bine engleza decat vorbim noi coreeana, deci…e in regula. Am in subordine patru coreeni, directori de marketing, cu care ma inteleg foarte bine. Doi dintre ei au cinci ai in LG, isi fac treaba excelent.

DB: Sedintele cum au loc?
DM: Coreenii tind sa organizeze multe sedinte formale, dar si informale. Acestea insa nu sunt crispate, nici macar nu se simt diferentele de functii – nu exista sefi, totul este discutat de la egal la egal, la o masa rotunda, pana se ajunge la un consens. Este o chestiune ce face parte din mentalitatea coreeana si da rezultate foarte bune. Coreenii sunt foarte persuasivi, fara sa comande. Ei conving, nu impun. Este o filozofie foarte buna aceasta. De asemenea, sunt foarte calmi si rationali, centrati pe rezultate. Oricum, vis-a-vis de sedinte, consider ca o idee foarte buna poate veni si dintr-un dialog intamplator, pe culoar.

[quote]Coreenii au o capacitate foarte mare de a influenta oamenii. Ei conving, nu impun[/quote]

DB: Ati iesit pana in prezent, fara mare legatura cu munca, cu colegii coreeni pe undeva?
DM: Inca nu am avut timp, dar planuim o iesire la fotbal. Deocamdata doar am discutat la birou, relaxat, despre familie, pasiuni si asa mai departe.

DB: Din gesturile si stilul dumneavoastra de a vorbi, mi se pare ca deja v-ati „coreenizat” putin. Am dreptate? (la plecare, Daniel Mitel, inainte de a intinde mana pentru a saluta, s-a aplecat usor in fata ca inaintea unui asiatic – n.r.)
DM: (zambind) Ati intuit bine. Lucrez cu coreeni din 2003, deci unele gesturi „le-am imprumutat”, fara sa vreau neaparat. Poate sunt mai calm, mai rational, mai axat pe rezultate, „mai focusat”.

COO dublu campion in karate

DB: Vorbind putin despre dumneavoastra. In cele sase luni la LG Romania, care a fost cel mai dificil lucru pe care l-ati intampinat si care a fost cea mai mare realizare.
DM: Sunt norocos, inca nu am intampinat nicio dificultate majora.Credeam ca va fi o problema cu diferenta de cultura, dar nu a fost cazul. In prezent suntem foarte concentrati sa trecem cu bine peste criza economica. Cat despre realizari, imi place sa apreciez fiecare pas marunt pe care il facem in fata. Un prieten imi spunea ieri ca lui ii plac realizarile marete. Mie imi plac pasii mici care duc catre ele.

DB: Ce pasiuni aveti?
DM: Artele martiale. De fapt, deja nu mai este o pasiune, este un stil de viata. Practic stilul Shotokan, am centura neagra cu 5 dani, sunt presedinte al Federatiei de Karate din Canada si am antrenat multi ani echipa Olandei. Sunt dublu campion mondial si ma antrenez in continuare zilnic.

DB: Aveti timp si pentru asa ceva?
DM: Absolut. Aproape in fiecare dimineata, intre 5 si 7, ora cand plec de obicei spre serviciu. Azi dimineata inainte de a ajunge aici m-am antrenat cam doua ore.