- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Parcursul Cosmote in 3 ani: De la 100.000 de clienti si pierderi de sute de milioane, la clientul numarul 6.000.000 si profit operational

30 Mar, 13:25 • mihaela.tudorancea
La trei ani de la relansare, operatorul de telefonie mobila Cosmote Romania, fostul Cosmorom, a anuntat astazi depasirea pragului de 6 milioane de clienti, dublu fata de numarul de utilizatori raportati in urma cu un an si jumatate.
Parcursul Cosmote in 3 ani: De la 100.000 de clienti si pierderi de sute de milioane, la clientul numarul 6.000.000 si profit operational

„Cosmote a depasit pragul de 6.000.000 de clienti in timp record datorita eforturilor noastre de a extinde si imbunatati acoperirea retelei, datorita produselor relevante lansate si a extinderii acoperirii retelei de vanzari”, a declarat luni Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote Romania.

O scurta retrospectiva a parcursului companiei in Romania arata o evolutie sinuoasa. Acum trei ani, Cosmote avea 95.000 de clienti si datorii cumulate de 435 milioane de euro, insa momentul respectiv era doar punctul culminant al unui parcurs deloc performant in anii anteriori. Evolutia companiei a intalnit un punct de cotitura in decembrie 2005, cand actionarii greci au relansat operatorul pe baza unei strategii agresive de dezvoltare.

Cosmorom – primii ani, primele probleme

In 2002, la doi ani de la lansare, presa avea sa scrie despre rezultatele catastrofale pe care Cosmorom le-a raportat, in ciuda investitiilor de cateva sute de milioane de dolari pe care grupul OTE le-a alocat pentru dezvoltarea sa. Pierderi de 41,9 milioane de euro, venituri operationale de 12,2 milioane de euro si circa 95.000 de utilizatori, impartiti aproximativ la jumatate intre abonati si clienti ai servicilor preplatite. Rezultatele Cosmorom, companie care presupunea o intretinere lunara care costa in medie 5 milioane de dolari, reduceau cu circa 30% rezultatele financiare consolidate ale Romtelecom.

Se vorbea la momentul respectiv chiar despre inchiderea Cosmorom, competitia severa din partea Orange si Vodafone (pe atunci Dialog si Connex), care detineau impreuna peste 95% din piata, fiind prea puternica pentru supravietuire. Cosmorom a fost totusi jucatorul care a inovat prin introducerea sistemului de tarifare la secunda, pe o piata in care apelurile erau taxate la fiecare minut de convorbire, crescand astfel competitia pe piata de telefonie mobila de la vremea actuala.

La o cota de doar 2% din piata de telefonie mobila, au aparut zvonurile potrivit carora Cosmorom ar putea fi achizitionat fie de catre Vodafone, fie de catre unii investitori rusi, zvonuri ce nu si-au gasit intr-un final justificare.

2003 – Stoparea investitiilor

La trei ani de la lansare, OTE a facut oficiala decizia de a nu mai investi niciun ban in Cosmorom. Inchiderea oficiala a operatorului s-a lovit mai ales de catre opozitia lui Dan Nica, ministrul comunicatiilor la momentul respectiv.

2005 – Relansarea

Doi ani mai tarziu, insa, presa elena avea sa scrie ca OTE va relansa Cosmorom sub numele Cosmote, cu ajutorul unei infuzii de capital intre 400 si 600 milioane de euro, cu ajutorul unei echipe specializate de la grupul Cosmote. Achizitia a 70% din Cosmorom a costat, in 2005, potrivit surselor citate de presa locala, circa 20 milioane de euro, insa datoriile cumulate ale companiei ajunsesera la aproape 210 milioane de euro, iar pierderile inregistrau peste 225 milioane de euro.

In iunie 2005, presa scria deja despre un posibil razboi al preturilor pe piata de telecom care ar fi urmat sa relanseze competitia pe o piata dominata de doi operatori, insa putini mai credeau cu adevarat in succesul noului scenariu al grecilor. Doua luni mai tarziu, compania Cosmote a transferat suma de 120 milioane de euro catre operatorul Cosmorom, care acum ocupa mai putin de 1% din piata de telefonie mobila, incepand relansarea oficiala a companiei.

2006 – Strategie agresiva de preturi

Operatorul a pornit printr-o strategie agresiva de preturi, cu tarife sub cele ale concurentilor sai. In 2006, Cosmote a atras atentia presei si a utilizatorilor de telefonie mobila prin lansarea cartelei preplatite care oferea convorbiri de 2.000 de minute in retea pe luna, pentru doar trei euro pe luna. Presa scria la momentul respectiv ca operatorul a vandut circa 100.000 de cartele in doar 20 de zile, cozile din fata magazinelor Cosmote asemandu-se cu cele formate in fata magazinelor Connex in urma cu 12 ani.

A urmat apoi, un alt punct cheie al dezvoltarii Cosmote – achizitia la nivel international al grupului Germanos de catre grupul Cosmote, in Romania acesta fiind unul dintre cei mai mari retaileri telecom.

In intervalul 2005-2008, Cosmote a investit peste 600 milioane de euro, o mare parte din aceasta suma fiind indreptata spre optimizarea si extinderea retelei, care acoperea la sfarsitul lui 2008 peste 98% din populatie si 87% din teritoriu.

2008 – Peste 5 milioane de clienti

In 2008, la trei ani de la relansare, Cosmote a ajuns la 5,2 milioane de clienti, inregistrand intr-un singur trimestru peste 600.000 de noi utilizatori.

Compania si-a indeplinit cel mai important obiectiv pe anul 2008, acela de a trece pe profit operational. Pentru anul 2009, compania urmareste sa intre pe profit net.

Primii doi concurenti pe piata locala de telefonie mobila, Orange Romania si Vodafone Romania, au raportat la sfarsitul anului trecut 10,35 milioane de clienti, respectiv 9,64 milioane de clienti. Operatorul RCS&RDS, recent intrat pe piata de telefonie mobila, a raportat 1,2 milioane de clienti la sfarsitul lunii octombrie a anului trecut.

2009 – Deutsche Telekom

In prezent, analistii anticipeaza actiunile pe care Deutsche Telekom le-ar putea intreprinde in Romania, prin intermediul OTE, la care detine 25% din actiuni. Deocamdata, germanii nu au anuntat nimic concret, aflandu-se intr-o faza preliminara, de analiza.

Speculatiile din piata anuntau ca din 2010, operatorul Cosmote ar putea functiona sub brandul T-Mobile, al Deutsche Telekom. La ultima conferinta organizata de oficialii Deutsche Telekom acestia au declarat ca rebranduirea nu este o prioritate pe piata locala. Totodata, acestia au negat speculatiile cu privire la achizitia operatorului Zapp.