- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Radu Georgescu: Moda investitiilor in Romania mai tine 2 ani

16 Oct, 18:16 • Redactia DailyBusiness
A devenit celebru cand i-a vandut lui Bill Gates antivirusul RAV. Presedintele grupului Gecad a stat de vorba cu DailyBusiness despre investitorii care il asalteaza, despre cum se va schimba Romania dupa intrarea in UE, cum va reactiona piata de IT&C si ce achizitii vor urma, dar si despre bursa, emigrare si retragere.
Radu Georgescu: Moda investitiilor in Romania mai tine 2 ani

DailyBusiness

: Au trecut trei ani de cand Microsoft a cumparat antivirusul RAV. Ce urmeaza sa mai vindeti?
Radu Georgescu: In momentul acesta refuz sa gandesc o intrerupere a drumului cum s-a intamplat la RAV, adica un exit total din vreuna din cele trei companii ale grupului Gecad. Interesul meu in acest moment este ca Axigen, ePayment si Gecad Net sa ajunga companii mari.

DB: Dar oferte de preluare exista?
RG: Da, este coada. Vin cel putin 3-4 investitori pe saptamana dornici sa preia sau sa investeasca in companiile grupului.

DB: E vorba de fonduri de investitii sau de investitori strategici?
RG: Sunt din toate zonele. Totusi, singurul lucru care m-ar putea convinge sa intru intr-un astfel de parteneriat ar fi colaborarea cu un partener strategic, care sa aduca in companie mult mai mult decat bani.

DB: Adica?
RG: Know-how, piata si asa mai departe.

DB: De unde vin investitorii interesati de Gecad?
RG: Si din afara, si din Romania. Majoritatea vin din afara pentru ca este foarte la moda sa investesti in Romania la ora actuala. Exista cateva sute de investitori care au bugete puse deoparte pentru Romania, si nu ma refer doar la piata IT&C. Efectiv se bat intre ei pe oportunitati, care nu sunt foarte multe.

DB: Despre ce piete vorbim?
RG: IT&C este foarte „hot”, iar piata de imobiliare ce sa mai vorbim! Este foarte la moda sa investesti in Romania, indiferent in ce zona.

DB: Este doar o moda?
RG: E o moda sustinuta si de numere. Romania este un loc in care investesti putin si scoti mult. Stiu de exemplu portaluri cumparate cu 10-20.000 de euro si vandute peste un an de zile cu 200.000 de euro.

DB: Cat timp va mai dura aceasta situatie?
RG: Este o fereastra de oportunitate cam de 2 ani. Ea nu se va inchide complet si brusc, dar dupa 2 ani va incepe sa se ingusteze – valoarea de achizitie va incepe sa se apropie din ce in ce mai mult de valoarea de vanzare. Dar acum este o maxima oportunitate.

DB: In ce domenii se va schimba vizibil Romania dupa intrarea in UE?
RG: Cred ca agricultura se va schimba major. La fel si infrastructura. Sunt diferentele prea mari intre cum arata si cum ar trebui sa arate, ca sa nu se schimbe in sfarsit ceva. Sunt convins ca ceva trebuie sa se intample, chiar daca ce spun ar putea fi luat si drept „wishful thinking”.

DB: Iar la nivel de business?
RG: Odata intrati in UE, brandurile nu vor mai fi doar romanesti, ci vor intra sub „palaria” Europa, iar asta ajuta foarte tare. Va fi mai usor sa vinzi un produs european in Europa decat sa vinzi un produs romanesc in Europa si asta e valabil pentru orice producator din orice industrie.

DB: Vor continua achizitiile in IT&C?
RG: Da, fara indoiala. Interesul este maxim. Cred ca achizitia facuta de Omnilogic (prin care a preluat furnizorul de soft si servicii SoftNet Development&Consulting in septembrie – n.r.) a fost spectaculoasa. Mi s-a parut o dovada de maturizare pe bune a pietei romanesti faptul ca o companie romaneasca, Omnilogic, a cumparat o alta companie romaneasca.

DB: Ce alte tranzactii v-au mai atras atentia?
RG: Cumpararea Interakt de catre Adobe mi s-a parut o confirmare a valorii de development si de business romanesti. Imi aminteste de tranzactia cu RAV-ul. Mi se pare extrem de buna pentru vizibilitatea pietei romanesti.

Ce mai pregateste pentru Gecad

DailyBusiness: Luati in calcul listarea la bursa?
Radu Georgescu: Este una din variante. O varianta de dezvoltare este sa tii afacerea pentru tine, cealalta este sa o listezi la bursa.

DB: Cand ar putea avea loc o eventuala listare?
RG: Orice listare la bursa trebuie pregatita cu 2 ani inainte. Si noi n-am inceput sa pregatim niciuna. Cand vom incepe sa ne pregatim, vom face public acest lucru. Oricum, este foarte putin probabil sa fie Bursa de la Bucuresti.

DB: De ce nu Bursa de la Bucuresti?
RG: Este o bursa putin lichida, care nu stiu cat de bine intelege piata IT internationala. Din pacate, are si niste probleme de credibilitate. N-as vrea sa fiu foarte dur, dar pana la urma este o bursa second-hand. Mai ales pentru companii precum cele din Gecad, companii internationale, cu birouri in strainatate, care adreseaza piata internationala. Noi n-avem nevoie doar de bani, iar Bursa de la Bucuresti cam cu asta se ocupa – iti face rost de bani.

DB: Ce noutati strategice urmeaza?
RG: In urmatorul an nu vom mai deschide nici un start-up. Asteptam ca cele trei companii sa devina suficient de mari pentru a sustine deschiderea unei noi afaceri. Deocamdata nu pregatim nimic in acest sens.

DB: Veti produce soft special pentru mobil?
RG: Nu. Cum ziceam, nu mai deschidem alta firma deocamdata. In schimb, ne gandim la conectarea telefoanelor mobile intr-un fel sau altul cu serverul de mail.

DB: Ceva in genul anuntului recent al Google care ofera Gmail pe telefonul mobil?
RG: Da, mai mult sau mai putin. Pe de alta parte, ePayment are o solutie de plata prin intermediul telefonului mobil.

Surpriza ePayment

DailyBusiness: Ce venituri va aduce procesatorul de plati online ePayment anul acesta?
Radu Georgescu: Estimarea de 3 mil. euro facuta in august este realista. ePayment este in momentul actual extrem de bine pus pe sina. In ianuarie 2006 am facut un merger intre doua firme ale grupului, cVantage a fost absorbita de ePayment, si putina lume a inteles exact de ce. A urmat o crestere senzationala, pentru ca cele doua companii se integrau perfect. Serviciile de call-center si echipa de vanzari ale cVantage au ridicat foarte mult calitatea serviciilor ePayment. eMag, Orange si Neogen sunt clienti adaugati anul acesta.

DB: Cum merge business-ul Axigen, serverul de e-mail?
RG: Axigen are acum cam 30 de distribuitori in lume. Se vinde bine in Statele Unite si in Germania. Deocamdata e promovat mai degraba in locurile unde am reusit sa semnam cu distribuitori buni. Va mai dura cel putin un an pana cand abordarea globala va fi super-bine structurata, astfel incat sa ne permita sa focalizam pe o anumita piata sau zona geografica.

DB: Ce venituri va aduce Axigen anul acesta?
RG: E o firma in perioada de investitie, nu e inca „break-even”. Se investeste in continuare in ea si in continuare mananca mai mult decat aduce (oficialii Gecad au anuntat recent ca investitiile in Axigen s-au ridicat la 1,5 mil. euro in primul an de activitate si ca anul viitor vor fi investiti alti 1-1,5 mil. euro – n.red.).

DB: Despre Sentinet, solutia de securitate pentru clienti-companii, ati spus in ianuarie ca va aduce venituri de 2-3 mil. euro anul acesta de pe piata locala. Sunteti in grafic?
RG: Suntem un pic in urma a ceea ce am planificat. Ce-am supraevaluat la momentul respectiv a fost maturitatea oamenilor de a accepta externalizarea solutiilor de securitate – procesul de educare in aceasta directie e un pic mai lent. Suntem pe directia buna, dar este un pic mai lent decat ne-am gandit.

Un presedinte „complet neimplicat”

DailyBusiness: Cum arata o zi la birou?
Radu Georgescu: Fiecare firma are director propriu, eu sunt complet neimplicat. Teoretic, eu n-am treaba. Am un birou, dar nu stau in el. Stau cate 3-4 luni in fiecare firma. Uite, aseara m-am mutat de la Axigen la Gecad Net.

DB: Adica va luati cuierul cu dumneavoastra?
RG: (Rade) Cuiere exista peste tot. Toate firmele sunt aici in cladire, sunt „open-space”. Imi iau laptop-ul si atat. Prize sunt peste tot, este Internet wireless. Deci am nevoie de o masa si de un scaun.

DB: Care e scopul „migrarii” dintr-o firma in alta?
RG: Stau cate 3-4 luni, fara sa ma implic deloc in partea operationala, dar intelegand lucruri pe care n-ai cum sa le intelegi din sedinte. Stau la un loc cu toata lumea – programatori, vanzatori. Fiecare firma are directorul sau, care are toata responsabilitatea. Se negociaza cu fiecare in parte in luna decembrie planul pe anul viitor, inclusiv bugetul si strategia, iar de aici incolo rolul meu s-a terminat. Practic, sunt tratat ca un consultant. Cand au nevoie de ajutor vin si imi mai cer niste sfaturi. Mai ajut foarte mult cu notiunea de networking. Au nevoie de o „intrare” intr-un anumit loc, ii ajut. Dar fix la nivel de deschis usa, dupa care se descurca singuri.

DB: Cate ore petreceti zilnic la birou?
RG: Depinde foarte mult. Sunt zile in care nu vin deloc si sunt zile in care stau 20 de ore. Am un job foarte ingrat din punctul asta de vedere, e foarte greu de cuantificat. Am zile cu meetinguri multe, am zile fara nimic programat.

DB: V-ati gandit vreodata sa emigrati?
RG: La momentul vanzarii RAV catre Microsoft, da (in primavara lui 2003, Gecad a vandut antivirusul RAV catre compania lui Bill Gates pentru o suma estimata de surse din piata la 19 mil. dolari – n.r.). A fost o presiune mare sa emigrez, cand Microsoft a insistat pentru ca cel putin o persoana din management sa asigure implementarea RAV din America. Am avut oferta de vice-president la Microsoft, dar punand mai multe lucruri in balanta, am decis sa raman.

DB: La ce varsta si in ce conditii vreti sa va retrageti?
RG: Ce stiu sigur e ca nu vreau sa ma retrag. Si stiu sigur treaba asta pentru ca am trecut prin acest proces de gandire la deal-ul cu Microsoft. Era un foarte bun moment sa ma retrag atunci, si am decis ca nu voi face asta cel putin pentru urmatorii 10 ani. Deocamdata, ceea ce imi doresc este sa lucrez in aceste firme.

DB: Dar ce variante de „schimbat macazul” ati avut atunci?
RG: Chiar am avut posibilitatea sa fac orice altceva. La momentul respectiv mi-am pus problema „Ok, ce fac de-acum incolo?” Si am scris intr-o noapte de brainstorming tot felul de variante: sa trec in profesorat, in consultanta, sa ma retrag complet, sa cumpar o echipa de fotbal, tot felul de lucruri. Si totusi alegerea a fost sa lucrez in aceste firme, pentru aceste firme. In continuare asta e ce-mi doresc.