- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Solomon, Vodafone: Provocarea in Romania este obtinerea de profit mare cu preturi mici

09 Jul, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre planurile Vodafone Romania si perspectiva operatorului telecom asupra evolutiei pietei autohtone, dar si despre nivelul de concurenta din Romania si ceea ce trebuie sa realizeze operatorii pentru a avea succes, DailyBusiness.ro a discutat cu Liliana Solomon, director executiv al Vodafone Romania.
Solomon, Vodafone: Provocarea in Romania este obtinerea de profit mare cu preturi mici

Vodafone Romania, divizie a Vodafone Group Plc., avea 8,92 milioane de clienti, la 31 martie 2008. Veniturile totale ale companiei in anul financiar 2007-2008 incheiat la 31 martie au atins 1,184 mld. euro, reprezentand o crestere de 11,0% (22,6% in USD) comparativ cu anul financiar precedent. Veniturile din servicii au crescut cu 10,4% (21,9% in USD) in ultimul an, ajungand la un total de 1,122 mld. euro.

DailyBusiness: Ce planuri are Vodafone in privinta serviciilor de televiziune si Internet prin linii fixe, avand in vedere ca Orange Romania a anuntat ca va furniza asa ceva pana in 2010, atat pentru business cat si pentru retail?
Liliana Solomon: Oferim deja servicii de Internet prin linii fixe pentru clientii de business, in cadrul ofertei noastre de solutii integrate de comunicatii. Cat priveste serviciile de televiziune si Internet pentru segmentul rezidential, analizam ce se intampla pe piata si, daca vom considera ca aceste servicii pot oferi oportunitati interesante, vom decide daca ne indreptam sau nu catre aceasta directie.

DB: Dupa schimbarea de actionariat si conducere in cadrul OTE, considerati ca vom vedea in curand si in Romania brandul Deutsche Telekom? Cum priviti potentiala intrare a Deutsche Telekom pe piata autohtona?
LS: Fiecare companie decide sub ce brand isi ofera produsele si serviciile. Intr-o prima etapa, Deutsche Telekom detine doar 25% din grupul OTE, prin urmare nu are controlul absolut. Vodafone se afla in competitie cu Deutsche Telekom si pe alte piete europene. In fiecare piata, strategia este definita in functie de situatia competitionala din piata respectiva.

DB: Cum va fi orientata compania la nivel strategic in urmatorii 2-3 ani? Principalul obiectiv va ramane eficientizarea companiei sau va veti axa pe alte segmente? (cresterea nr. de clienti, cresterea venitului pe utilizator, etc).
LS: Intr-o piata matura cum este piata de comunicatii din Romania, numarul absolut de clienti devine secundar, rolul primordial fiind preluat de cresterea cifrei de afaceri si a profitabilitatii. Eficienta operationala este unul dintre obiectivele noastre strategice. Astfel, daca va uitati la indicatorii nostri pentru anul financiar incheiat, veti remarca ca am avut o crestere a veniturilor foarte sanatoasa, de 23%, cea mai mare crestere in valoare absoluta din istoria companiei. Aceasta crestere s-a tradus aproape in proportie egala in cresterea profitabilitatii. In plus, preocuparea noastra va fi in continuare sa oferim in permanenta noi servicii.

DB: Cum ati caracteriza evolutia concurentei pe segmentul telecom in urmatorii doi ani? Pe ce planuri se va duce, in mod special?
LS: Piata romaneasca de comunicatii s-a maturizat. In prezent avem 5 jucatori pe piata comunicatiilor mobile, prin urmare nivelul competitiei nu mai este diferit de ceea ce vedem pe pietele mature. Provocarea jucatorilor pe piata romaneasca ramane in continuare obtinerea unei rate de profitabilitate, in conditiile in care preturile sunt la jumatate fata de cele practicate in alte piete europene.

DB: De acum, fiecare operator telecom a inceput „sa se bata” pentru clientii concurentilor. Ce strategii are in plan Vodafone pentru a atrage de partea sa clientii operatorilor concurenti din Romania?
LS: Cred ca intr-o piata matura oferirea de servicii inovatoare si relevante pentru clienti, fie ca este vorba de imbunatatirea serviciilor de voce sau de lansarea si promovarea serviciilor de date, cum sunt accessul mobil la internet sau la resursele companiei, sunt foarte importante in acest sens.

DB: Exista posibilitatea ca in viitor Vodafone Romania sa introduca pe piata terminalul iPhone? Daca nu, pe ce gadget-uri va veti concentra?
LS: iPhone se bucura de multa popularitate datorita faptului ca a fost primul „smartphone” cu touch screen si cu o interfata foarte prietenoasa si usor de folosit. De la lansarea iPhone, cu aproape un an de zile in urma, intreaga industrie a producatorilor de telefoane mobile a evoluat, astfel incat, la ora actuala multi producatori renumiti precum Samsung, LG, RIM sau Nokia au anuntat noi modele de telefoane cu functii similare celor oferite de iPhone. Grupul Vodafone a introdus in portofoliul sau telefonul iPhone in 10 tari. In ceea ce priveste Vodafone Romania, filozofia noastra este sa oferim telefoane de ultima generatie in genul HTC Touch Diamond pe care l-am introdus in premiera in Romania. Vom continua sa cautam ultimele noutati in materie de gadget-uri si telefoane mobile.