Sectorul de restaurante şi cafenele (Food & Beverage) din România a evoluat constant în ultimii ani, atât datorită creșterii salariilor și a puterii de cumpărare, cât și datorită numărului mai mare de străini care vizitează România pentru afaceri sau turism.
Aceasta evoluţie se traduce şi printr-o competiţie tot mai acerbă a
conceptelor, operatorii căutând să îşi atragă clienţii atât prin design, cât şi
printr-o experienţă culinară memorabilă.
Cushman &
Wakefield Echinox a analizat evoluţia şi tendințele pieței de profil în raportul
„Food and Beverage: Romania Market Report”, împărţind industria în șase segmente
distincte: fast-food, cafenele, patiserii, resto-club-uri, fast casual și fine
dining.
Raportul
analizează 73 de operatori ce deţin aproximativ 700 de unități la nivel naţional
şi au înregistrat o cifră de afaceri de 650 milioane euro în 2018, având o cotă
de piaţă de circa 20% din piața de F&B din România, conform datelor
Ministerului de Finanțe.
Vlad Săftoiu,
Research Analyst, Cushman & Wakefield Echinox: „Toate cele 6 categorii analizate au înregistrat evoluţii pozitive în
perioada 2014-2018, creşterile medii anuale variind între 15,2% în cazul
operatorilor de fine dining şi 32,7% în cazul cafenelelor, fapt ce demonstrează
trendul eminamente crescător al pieţei de F&B la nivel naţional. Ne aşteptăm
ca acest segment să îşi continue dezvoltarea în următorii ani, o creștere medie
anuală de 10% ducând veniturile din industria de F&B dincolo de pragul de 5
miliarde euro până în 2022-2023.”
Cheltuielile
de consum din România aferente sectoarelor de F&B şi ospitalitate înregistrează
cele mai scăzute valori ca procent din consumul total per familie din Uniunea
Europeană.
Conform datelor Eurostat, doar 3,1% din totalul cheltuielilor populaţiei
au fost destinate hotelurilor, restaurantelor şi barurilor în 2018, comparativ
cu o medie de 8,8% în UE, 9,2% în Ungaria sau 9% în Cehia.
Chiriile
pentru unități Food & Beverage (100 mp) în principalele zone comerciale din
București variază între 35-45 €/mp/lună în zona Floreasca Dorobanti și ajung la
70-80 €/mp/lună în cele mai performante centre comerciale, precum Băneasa
Shopping City, Promenada Mall și AFI Palace Cotroceni.
Cererea este
în creștere atât în București, cât și în marile orașe regionale, dezvoltarea având
loc atât în centre comerciale, cât și în locații stradale.
Bogdan Marcu,
Partener Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Apariția şi succesul restaurantelor fast-casual cu prețuri medii
creează, de asemenea, baza pentru dezvoltarea altor proiecte de food hall, care
vor cuprinde 10-15 operatori de restaurante în locațiile de dimensiuni medii
(3.000-5.000 mp GLA). Nu în ultimul rând, unitățile de F&B din centrele
comerciale vor continua să prospere, pe baza cererii actuale. Viitoarele centre
comerciale se bazează pe componenta de petrecere a timpului liber care urmărește
să răspundă nevoii unei experiențe de shopping.”
Clădirile de
birouri din Bucureşti și marile orașe regionale, precum și proiectele de tip
Food Hall sunt două zone ţintă vizate de operatorii de F&B în perioada
următoare. Hub-uri de restaurante ce pot fi asociate conceptului de Food Hall
se dezvoltă în București, primele proiecte fiind livrate în 2019. Cel mai
relevant proiect de acest gen este Agora Floreasca, un proiect ce constă în
recondiționarea fostei piețe Floreasca, în cadrul căruia au fost amenajate șase
spaţii noi pentru operatorii de F&B.
Pe de altă
parte, numeroși operatori s-au extins în cele mai reprezentative proiecte de
birouri din București. Un astfel de proiect este Aviatorilor 8 din Piaţa
Victoriei, care a reunit cinci operatori diferiţi - 5ENSI, French Revolution,
Gastro Lab, Japanos și Manufaktura The Coffee Shop.
Un alt factor
determinant în dezvoltarea industriei îl reprezintă și platformele de comenzi
online, care se vor extinde puternic în aproape toate județele. Progresul tehnologic
și lipsa de timp a tinerilor angajați au stimulat semnificativ dezvoltarea segmentului
de food delivery. Operatori precum Uber Eats, Foodpanda sau Glovo au o prezență
puternică în București și în marile orașe regionale.
LIFESTYLE
Apetitul in crestere al romanilor pentru restaurante si cafenele va duce piata spre 5 miliarde de euro
12 noiembrie 2019, ora 16:45
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din LIFESTYLE
22 martie 2022, ora 13:22 in Lifestyle |
57 vizualizari |
0 comentarii
16 februarie 2022, ora 14:46 in |
76 vizualizari |
0 comentarii
29 septembrie 2021, ora 18:18 in |
135 vizualizari |
0 comentarii
01 septembrie 2021, ora 17:57 in |
150 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Studiu: Economia României își revine în formă de "K". Construcțiile și serviciile merg bine, HoReCa și transporturile, afectate
- Colosseum Mall va gazdui anul viitor doua restaurante KFC
- Stocul de spații de retail modern din România a depășit nivelul de 4 milioane de metri pătrați
- Julius Meinl oferă cursuri online gratuite și certificare pentru redeschiderea în siguranță a locaţiilor partenere din HoReCa
- Stocul de birouri moderne din afara Bucureştiului atinge pragul de 1 milion metri pătraţi în 2020
Ultima ora