- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

\”Guru\” in hairstyling: Nu e normal in Romania sa te coste un coafat 1 milion si sa dai spaga 2 milioane

06 Feb, 00:01 • elena.olteanu
Geta Voinea, specialista in hairstyling, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre aplicarea impozitului forfetar in acest domeniu, concurenta neloiala, dar si despre cum s-a creat brandul sau personal.
\Guru\ in hairstyling: Nu e normal in Romania sa te coste un coafat 1 milion si sa dai spaga 2 milioane

DailyBusiness.ro

: Sunteti si manager, si hair stylist, in acelasi timp. La care meserie ati renuta mai usor?
Geta Voinea: Eu m-am rupt un pic de partea aceasta a lucrului si am incercat sa fac business-ul din spate, care nu se vede, insa e motorul cel mai important. As renunta cel mai usor la saloane pentru ca am depasit acest moment, de a alerga din unitate in unitate, sa vad cine se plange, cine e multumit, daca am platit furnizorii, etc. Mi-as dori foarte mult sa il las deoparte, sa mearga singur. As vrea sa fiu consultant in domeniu, consultant de management de saloane, sa ma ocup de imagine, de cursuri, de academie.

DB: Aveti incredere in managerii dumneavoastra?
GV: Atat cat poate avea orice om care are o afacere proprie si umbla foarte mult cu cash-ul.
[quote]Este cumplit sa dai numele tau unei afaceri[/quote]
DB: Cum s-a creat brand-ul Geta Voinea? Ati angajat un specialist sau pur si simplu s-a dezvoltat singur?
GV: Se datoreaza si oamenilor care au fost langa mine. Daca ei nu ar fi plecat de langa mine, eu n-as fi avut azi acest renume. Plecand, mi-au facut numele sa prinda si mai mult pe piata. Mi-au imprastiat numele peste tot pe unde au ajuns persoanele respective. Am doar doua maini, insa prin ei, eu am peste 200-300.

Am avut parte insa si de o mare dezamagire. Au plecat de langa mine cele mai importante „capete” manageriale. Poate din cauza invidiei, din cauza libertatii lasate la maxim si dorinta de a-i lasa sa se bucure de ceea ce au.

DB: Ce efect a avut denumirea saloanelor dupa numele dumneavoastra?
GV: Este cumplit sa dai numele tau unei afaceri. Daca as putea sa ma intorc in timp si sa-mi aleg iarasi numele business-ului nu l-as mai alege pe acesta niciodata pentru ca responsabilitatea este foarte mare. Un pas gresit si ai pierdut totul.

DB: Cat timp petreceti la birou si cat la salon?
GV: Atat biroul, cat si casa mea, sunt in salon. Eu nu am casa (razand). Eu nu am pe numele meu nimic. Tot ce am avut am bagat pe firma, am investit in saloane. Mi-am propus ca indiferent unde si in ce stadiu voi fi, sa muncesc pana la 50 de ani, dupa care ma retrag, las totul cuiva, care va fi acel norocos.

DB: De cat timp este nevoie pentru a invata aceasta meserie?
GV: In general, elevii stau langa mine cam 1 an, dupa care incep efectiv lucrul. In acest domeniu e o munca de minim 2 ani ca sa incepi sa profesezi in adevaratul sens al cuvantului. Afara, in strainatate, daca nu ai minim 2 ani in spatele cuiva, „pe floor” cum se zice, nu te angajeaza nimeni.
[quote]Mi-am propus ca indiferent unde si in ce stadiu voi fi, sa muncesc pana la 50 de ani, dupa care ma retrag si las totul cuiva[/quote]
DB: Nu v-ati gandit sa va extindeti brandul si la produse?
GV: Ba da. Asta este urmatorul pas pe care vreau sa-l fac, insa imi trebuie un investitor. S-ar putea ca o linie de 3 produse sa te coste cam 1 milion de euro si chiar imi trebuie un ajutor. Apoi ma deranjeaza bancile care nu dau credite. Cred ca o sa intre la un moment dat cineva de afara, am prea multe idei in momentul asta.

DB: Cum s-a manifestat criza in saloanele de top?
GV: Acum au de suferit foarte mult, pentru ca acele cliente care au avut bani nu mai au. Eu am ales sa nu scad pretul, insa ofer ceva in plus, cate un cadou.

DB: Cum vedeti diferenta intre un salon de top si unul de cartier, dar cea dintre un hair stylist si un frizer?
GV: Noi, la inceput am fost frizeri, am importat aceasta denumire din franceza, unde insemna „a tunde”. De fapt, e la moda sa spui stylist, noi suntem coafori.

Apoi, diferenta intre cele doua tipuri de saloane este ca in acela de lux costurile sunt mai mari pentru ca este amplasat intr-o anumita zona, investitia este mai mare, poti sa stai langa orice vedeta, iar toate astea costa. In al doilea rand, se investeste foarte mult in oameni, in atmosfera. Pe cand in cartier este un „quick service”, locatia costa mai putin, probabil produsele sunt mai ieftine.

DB: Se tot vorbeste despre impunerea unui impozit forfetar la saloane. Ce parere aveti?
GV: Mi se pare foarte corect. Se face evaziune fiscala mare in acest domeniu. Coaforii au uitat ca au o meserie si nu trebuie sa astepte spaga. Merg pe premiza „mi-a dat o fac, nu mi-a dat nu o mai fac”. Nu e normal in Romani sa te duci sa te tunzi, sa te coafezi, sa te machezi si sa te coste 8 milioane. Nu e normal in Romania sa te coste un coafat 1 milion si sa dai spaga 2 milioane. Mi se pare strigator la cer.

Chiar sustin acest lucru. De ce eu sa platesc 200-300 de milioane taxe pe luna si altii sa faca afaceri cu banii aia? In acest domeniu un hair stylist nu va lua niciodata salariu mai mult de 20 de milioane, si in strainatate pana in 1.000 de euro. Atat.
[quote]De fapt, noi suntem coafori, dar e la moda sa spui hair stylist[/quote]
DB: Cand ati avut ultimul control de la garda financiara?
GV: Acum un an si nu am avut nicio problema.

DB: Ce inseamna concurenta neloiala?
GV: Este momentul in care ai stat langa mine si am lucrat impreuna si-ti faci in coltul de alaturi un salon. In mod normal in afara se fac contracte prin care nu are voie nimeni sa faca la minim 500 de metri de jur-imprejur un salon. Mi s-a intamplat, asta e… merg mai departe.

DB: Cum tratati un client nemultumit?
GV: Se intampla si bune si rele. Eu am o deviza: Clientul are intotdeauna dreptate. Incerc sa manageriez tot si incerc sa repar acolo unde s-a gresit. Pot spune ca au existat si cliente care si-au cerut scuze.

DB: Ce ati „imprumuta” de la saloanele vestite din strainatate?
GV: As lua putin din mintea lor. Oamenii aia de acolo lucreaza cu mai multa responsabilitate decat noi. Noi suntem extrem de superficiali.

DB: Ati inceput cariera la o varsta foarte frageda. Cand s-a sfarsit „jocul” si cand a inceput adevaratul business?
GV: Am inceput la 16 ani, datorita faptului ca noi suntem o familie de coafori – strabunica, bunica, mama, unchii, fratele meu. Tot ce este in jurul meu este angrenat in acest domeniu. Cand eram mica visam sa devin actrita, pe scena – se pare ca mi-am gasit scena, aici in salon, actorii sunt colegii si spectatorii sunt clientii mei. Pe la varsta de 19 ani, dupa ce terminasem scoala si incepusem primul meu an de munca efectiva, am avut o viziune si i-am spus mamei mele ca „feonul o sa fie la putere”.

In ’88 am venit in Bucuresti, am muncit, asa cum imi place sa spun, si ziua si noaptea, pentru ca ziua eram la salon si noaptea ma duceam prin oras sa-mi castig clientii, sa ma cunoasca lumea.

DB: Si practic cand a inceput business-ul?
GV: In 1997, cand am inceput sa castig o suma frumoasa de bani, am intrat in sistemul Oriflame si aveam o gramada de cliente, cu care in loc sa vorbesc despre sarmalute, filme, vorbeam despre business si asa am ajuns director executiv in Oriflame. Atunci am decis cu sotul meu sa deschidem primul salon, Getts. Apoi am deschis doua, trei si la un moment dat ne-am oprit din cauza divortului. Am lasat acolo echipe si mi-am creat personal propria concurenta. Brand-ul Geta Voinea a luat nastere in 2003

DB: Care este baza unui business in coafura?
GV: Nu exista o singura baza. Jumatate o detine salonul, produsul si locatia, si jumatate omul care lucreaza. Ascensiunea in domeniul asta se cunoaste prin cat de cautat esti, dar trebuie sa ai fler sa fii stapan pe lucrul pe care il faci.

DB: Aveti saloane numai in Bucuresti. De ce ati mizat numai pe acest oras?
GV: Pentru ca aici pot sa le controlez eu mult mai bine decat in alta parte. Investitia intr-un salon este destul de mare – porneste de la 50.000 si poate ajunge si pana la 150.000 euro, fara produse si oameni.
[quote]Business-ul a fost evaluat la circa 2 milioane euro[/quote]
DB: Intentionati sa intrati in sistem de franciza?
GV: Da, chiar vreau anul asta sa ne extindem prin franciza. In Constanta, in Arad intr-un mall, apoi la Timisoara. Costul initial ar fi de cel putin 10-15.000 euro si ulterior, lunar, taxa ar fi de 1.000-1.500 euro.

DB: Cat investiti in campania de promovare in acest an si cum este suma fata de 2009?
GV: Cam 10% din cifra de afaceri totala, adica undeva la 10-20.000 de euro, se duc in marketing anul acesta, suma aproximativ egala cu cea de anul trecut.

DB: Este o piata saturata, cea a saloanelor din Romania?
GV : In niciun caz. Raportat la populatie, avem extreme de putine saloane. Ar trebui sa avem vreo 20.000 de saloane si avem usor peste 2.000.

DB: Ce afaceri estimati pentru cele 5 saloane?
GV: Tinand cont de faptul ca in ultimele 3 luni am deschis 3 saloane, eu as vrea sa-mi dublez cifra de afaceri in 2010, la 40 miliarde lei vechi (circa 1 milion de euro).

DB: Care e marja de profit intr-un astfel de business?
GV: La nivelul meu, undeva la pana in 20% anual, iar daca faci unul de nisa, mic, poate ca marja este un pic mai mare. Vreau sa-mi gasesc un partener si sa deschidem saloane foarte-foarte ieftine.

DB: V-ati gandit sa vindeti business-ul?
GV: Da. Am si primit si oferte, insa analizam momentan. Business-ul a fost evaluat la circa 2 milioane euro, insa eu mai degraba as cauta un partener.