LIFESTYLE

Piata fashion de lux: Intre atacul brandurilor straine si incapatanarea autohtona

09 februarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
lux.jpg
Criza economica a fost resimtita intr-o mai mica masura pe segmentul fashion de lux din Romania, insa 2014 se anunta un an provocator, in contextul cresterii concurentei din partea brandurilor straine. Vezi cum rezista designerii locali, care este profilul romancei care investeste bani grei in imaginea sa, cat de impersonale sunt mall-urile si cand va inceta parada kitsch de la cumparaturi.

Despre cum mai merge piata fashion de lux de la noi si cum se repozitioneaza designerii in fata avantului brandurilor straine am stat de vorba cu designerul Eli Laslean, proprietara brandului Ellis.

DailyBusiness.ro: Ce ne puteti spune despre segmentul pietei de fashion de lux din Romania? Cum au evoluat vanzarile in anii de criza si la ce va asteptati pentru acest an?
Eli Laslean: Criza economica a fost resimtita si pe segmentul de fashion de lux, dar intr-o mai mica masura. Pot spune ca in ceea ce ma priveste, criza ne-a ocolit si asta datorita clientilor fideli - persoane cu venituri stabile, ce depasesc venitul mediu. In aceasta perioada, cred eu, s-a facut o triere, brand-urile autentice consolidandu-si pozitia pe piata sau ajungand la o dimensiune optima care sa le permita traversarea crizei.

Anul 2014 se anunta un an dificil. Asistam la o acutizare a concurentei brand-urilor straine care au atacat piata Romaniei in contrapunct cu brand-urile romanesti care se incapataneaza sa reziste. Personal sunt optimista.

DB: Care este profilul romancei care investeste mai mult decat media in imaginea sa?
EL: In portofoliul nostru de clienti (peste 2.700 de clienti in baza de date), pozitiile de top sunt ocupate de femei puternice cu o cariera de succes din diverse domenii de activitate (bancar, juridic, politic, medical, business etc). Sunt femei preocupate atat de succesul profesional cat si personal, cu un inalt grad de educatie.

DB: Cat de pretentioase sunt romancele in ceea ce priveste hainele comparativ cu femei din alte tari?
EL: Mult mai pretentioase. As putea chiar spune ca unele pretentii sunt exagerate, in sensul in care de multe ori romancele (unele) adopta un stil vestimentar mult prea pretentios in anumite imprejurari care nu presupun aceasta. Avem o tendinta de festivism exagerat as putea spune, iar cand spun asta imi amintesc de un citat pe care l-am remarcat in prima mea vizita la Milano, acum 20 de ani, in marele magazin Rinascente. Giorgio Armani spunea: LEleganza significa non essere prenotata ma essere non dimenticata (Eleganta inseamna nu sa fii remarcata, ci sa fii de neuitat).

DB: Ce buget aloca o clienta fidela pe haine anual?
EL: Consider o clienta fidela o persoana care aloca minim o mie de euro anual pentru garderoba sa.

Eli Laslean
Eli Laslean
DB: Am vazut ca designerii romani au tot mai mult succes in afara. Care este explicatia? Exista o reteta a succesului in acest caz? Cum trebuie sa investesti in imaginea brandului ca sa ajungi sa vinzi haine strainilor?
EL: Explicatia este simpla: Evoluam! Si designerii romani studiaza afara, invata si folosesc cu eficienta marketingul international, iar atunci cand esti familiarizat cu astfel de lucruri stii ca exista in lume stilisti care se ocupa de consilierea vedetelor internationale, showroom-uri unde acestia vin sa caute rochii deosebite pentru persoanele care sunt cu adevarat VIP-uri. Restul este action, adica a pune in practica ceea ce ai invatat si a face ca lucrurile sa se intample.

DB: Femeile romance au inceput sa cumpere haine de pe Internet sau prefera in continuare contactul cu materialul?
EL: Cred ca o parte consistenta din piata de fashion se desfasoara acum online, in special pentru tinerele femei de afaceri care se confrunta cu o criza majora de timp. E drept ca unele prefera in continuare sa puna mana pe haina, sa o imbrace. Personal nu as avea curajul sa imi cumpar o rochie online fara sa stiu cum imi vine, dar atunci cand nu e timp ajungem sa apelam si la astfel de solutii.

DB: Ce rol are social media in promovare si vanzari pe piata de fashion?
EL: Un rol important. Comunicarea prin social media castiga teren din ce in ce mai mult si asta vine tot ca o consecinta a lipsei de timp care a devenit cronica.

DB: Care credeti ca va fi, pe termen mediu si lung, soarta mall-urilor, vizavi de magazinele stradale?
EL: Ideea de mall e foarte buna, numai ca am impresia ca s-a cam exagerat cu ea. Se fac aglomerari care inseamna, de multe ori, deplasari la distanta de oras, un amalgam de magazine de toate felurile cu succes clar in randul tinerilor, dar care uneori sunt foarte impersonale. Mie imi place comertul stradal, imi plac arterele oraselor dotate cu magazine de clasa, elegante, rafinate, cu personalitate. Ador Monte Napoleone, de exemplu sau Galeria Vittorio Emanuelle.

DB: Cine va castiga sau va pierde teren si de ce? In Occident magazinele stradale sunt castigatoare, nici nu se mai construiesc mall-uri. Sa ne asteptam si in Romania la asa ceva? Cand nu vom mai vedea tocuri cui, blanuri, sclipici si coafuri imaculate la shopping in mall?
EL: Vedeti, totul este o chestiune de evolutie. Vara trecuta cand am fost la Viena am constatat ca nu poti sa te plimbi prin centrul Vienei decat pe jos si nu am vazut nicio persoana cu tocuri cui sau cu decolteuri provocatoare si machiaj exagerat...

Si-am mai intalnit o familie de romani, oameni de afaceri din Romania, care au decis sa isi stabileasca domiciliul in Viena pentru fetita lor care era eleva in clasa I, si-au cumparat un penthouse intr-o zona eleganta pentru ca fetita lor sa primeasca o educatie normala, europeana si sa o fereasca de pericolul din Romania, acela de a deveni o pitipoanca (si cum sa nu devii asa ceva cand acest model este promovat cu atata bucurie si entuziasm de cele mai importante canale tv din Romania ?!).

Raspunsul meu la ultima intrebare este: nu vom mai vedea acele sclipiciuri-kitsch-uri de care vorbeati decat atunci cand vor disparea de pe ecranele televizoarelor imaginile care le promoveaza si cand guvernantii acestei tari vor decide ca ar trebui sa facem o detoxifiere in aceata zona. Sper sa vina ziua cand cei care raspund de ceea ce se difuzeaza pe sticla sa inteleaga cat de periculos poate fi acest balast si prost gust pe care ei il promoveaza.

Eli Laslean are o experienta de 22 de ani pe piata de fashion. Casa de moda Ellis a fost infiintata in 1991, iar primul magazin a fost deschis in 1999, in Bucuresti, in cadrul World Trade Center. In 2012, a incheiat un parteneriat cu Lars Wallin, designerul Casei Regale Suedeze. Este coautor al cartii Cele Patru Dimensiuni ale Feminitatii Romanesti, vol. 2, editat de Monica Tatoiu.

Recent, a investit 30.000 de euro intr-un nou magazin, transformand practic magazinul monobrand intr-unul multibrand. Acest nou concept de magazin raspunde unei necesitati acute pe care desinerul a resimtit-o pe piata si care a determinat-o sa se gandeasca la aceasta solutie.

Citeste si
Monopolul mall-urilor. De ce nu are Bucurestiul shopping stradal
Intre "oraselul luxului" si parfumul pravaliei de cartier: Frenezia mall-urilor incepe sa paleasca?



Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 13 Iulie 2020, 21:24
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter