- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Ce riscuri trebuie sa iti asumi cand faci publicitate pentru stat: executarea silita si falimentul

14 Jan, 00:02 • andra.gheorghe
Ars Advertising si Best Advertising sunt agentii care au ajuns sa ruleze milioane de euro, axandu-se pe contracte cu statul. Le-a mers, mai mult sau mai putin, cu intarzierile de plata comune oricarui client, pana in aprilie 2009. O campanie derulata pentru Ministerul Mediului in urma cu 2 ani le-a lasat cu o "gaura" de 500.000 euro, la pachet cu tacerea "incapatanata" a Ministerului. Deznodamantul? Ars este in plin proces de executare silita, Best incearca sa evite falimentul.
Ce riscuri trebuie sa iti asumi cand faci publicitate pentru stat: executarea silita si falimentul

In aprilie 2009, Ministerul Mediului a atribuit fara licitatie catre Ars Advertising, agentie din orasul Ploiesti, un contract de 500.000 euro, bani europeni, pentru o campanie de promovare pe TV, radio si in presa scrisa a unui program sectorial de mediu.

Ars a luat banii si i-a dat mai departe catre Best Advertising, in calitate de, spun oficialii Ars, furnizor de servicii media. Mai exact, Best a cumparat, in numele Ars, spatiul publicitar necesar difuzarii campaniei. Totul a mers ca „uns” pana cand Garda Financiara a pus sub semnul intrebarii modalitatea in care Ministerul a atribuit cei 500.000 euro pentru campania de promovare. Garda Financiara a intrebat de ce a ales Nicolae Nemirschi, ministrul in functie la momentul respectiv, sa atribuie bani europeni fara licitatie.

La aceasta intrebare si-a propus sa raspunda o comisie parlamentara de ancheta, condusa de PSD-istul Mircea Dusa.

Printre aspectele analizate de comisie s-a numarat si „suspiciunea de subcontractare” aparuta in privinta Ars Advertising, in momentul in care a incredintat catre Best banii pentru servicii de media. Conform legii, situatie este legala daca Ars a folosit Best doar in calitate de furnizor, deoarece, prin lege, Ministerul nu avea voie sa incheie contracte care ar fi presupus servicii subcontractate.

Comisia de ancheta si-a incheiat activitatea in toamna lui 2009. Deputatii nu au considerat necesara inceperea urmaririi penale a ministrului Nemirschi, in schimb au inaintat o serie de recomandari pentru clarificarea suspiciunii de subcontractare a serviciilor Ars Advertising. In consecinta, sapte institutii ale statului, printre care Garda Financiara, Curtea de Conturi, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice si Consiliul Concurentei au analizat colaboarea dintre Ars Advertising si Best Advertising in campania derulata pentru Ministerul Mediului, institutie care a decis ca va plati cei 500.000 euro cheltuiti deja in avans de catre agentii abia dupa venirea raspunsurilor institutiilor mentionate.

Potrivit Ars Advertising, agentia a solicitat puncte de vedere din partea tuturor institutiilor indicate de comisia de ancheta,care, sustin oficialii Ars, au raspuns fie ca nu sunt in masura sa se pronunte, fie ca Best a avut calitate de furnizor si nu subcontractor in respectivul contract, dand astfel dreptate firmei Ars.

„In ciuda nenumaratelor noastre adrese, sesizari, somatii, Ministerul Mediului refuza nejustificat sa semneze Raportul final, cel in baza caruia factura poate fi acceptata la plata”, spun oficialii Ars Advertising.

Ce spune ministerul

Intre timp, Doina Frant, directorul general al Autoritatii de management pentru POS Mediu, de la care se asteapta OK-ul pentru plata facturii, spune ca Ministerul Mediului este multumit de toate serviciile prestate de Ars, le considera conforme cu contractul semnat, dar nu poate da drumul la bani pentru ca „inca nu s-a lamurit suspiciunea de subcontractare”.

„Inca asteptam raspunsurile celor in masura sa ne lamureasca daca Ars a subcontractat sau nu serviciile Best. Pana nu avem un raspuns concret nu putem efectua plata”.

De la cine si cand ar trebui sa vina raspunsul concret, Doina Frant spune ca nu stie.

„Speram si noi sa primim ok-ul celor care trebuie sa raspunda. Poate se gaseste cineva in tara asta romaneasca sa raspunda si la intrebarea asta. Cand? Asta nu mai stim”, a declarat Doina Frant pentru DailyBusiness.ro, fara a mai reveni cu alte comentarii.

Amenintari cu falimentul

Intre timp, Ars Advertising, care recunoaste ca si-a construit business-ul pe contracte semnate cu statul, asumandu-si faptul ca orice client, de stat sau privat, vine la pachet cu o doza de riscuri, se apropie cu pasi siguri de faliment.

„Si clientii de stat si cei din privat intarzie platile, e o realitate cu care se confrunta orice agentie de publicitate. Pentru noi, faptul ca ne-am axat doar pe contracte cu statul a fost doar o optiune de business”, au explicat oficialii Ars Advertising.

Acelasi client stat, care a ajutat Ars Advertising sa obtina afaceri de peste 3 milioane euro in 2008, respectiv 2,2 milioane euro in 2009, a adus acum agentia in plin demers de executare silita si i-a deschis calea libera spre faliment, cerut de Best Advertising, unul dintre cei mai vechi partener al Ars.

Peste 70% din cei 500.000 euro contractati de la Ministerul Mediului au fost rulati de Best Advertising in numele Ars, pentru servicii de media buying. Statii TV, radio si ziare au rulat publicitate cu banii promisi la finalul campaniei, care s-a „intamplat” deja de peste doi ani. Intre timp, ele incearca sa-si adune datoriile in instanta, dar nu de la Minister, ci de la Best Advertising, agentia care a cumparat in numele Ars pentru clientul Ministerul Mediului.

Best Advertising este specializata in media buying, media planning, creatie, BTL si tipar, cu o cifra de afaceri de 2,6 milioane euro in 2009.

Seful Best, Marian Strachinescu, spune ca singura sansa de a-si recupera datoria si de a-si plati la randul lui datoriile cumulate in numele Ministerului, este executarea silita a Ars Advertising, urmata de falimentarea firmei ploiestene si, in ultima instanta, trimiterea Ministerului Mediului in instanta.

Si firmei conduse de Strachinescu a inceput deja sa i se solicite insolventa. Regia DBV Media House, care vinde, printre altele, publicitatea OTV, a cerut falimentul Best in decembrie, pentru o datorie de 50.000 euro, tot in contul campaniei derulate in 2009 pentru Mediu. Omul de afaceri mai e dator cu cateva sute mii euro si la Optimedia, in contul aceluiasi contract, cu care spera, insa, sa se inteleaga amiabil.

„Cu Optimedia suntem prieteni, am castigat de multe ori, in calitate de parteneri, licitatii organizate de stat”, a declarat Strachinescu pentru DailyBusiness.ro

Insa ca agentia sa-i ramana in picioare, trebuie sa-si plateasca datoriile facute in numele statului.

„De la Ars nu am ce sa scot. Am bagat-o in executare silita, dar nu am ce sa execut. Astept sa terminam cu procesul asta si dupa aceea voi fi nevoit sa o falimentez. Nici asa nu stiu ce voi reusi. In ultima instanta, si sunt hotarat sa fac lucrul asta, voi da in judecata Ministerul”, a afirmat managing directorul Best Advertising.

Nici Ars nu se lasa mai prejos si sustine ca daca va fi nevoita, va chema Ministerul Mediului in fata justitiei.

„In cazul in care vom fi bagati in insolventa, vom deschide o actiune pentru daune-interese atat impotriva Ministerul Mediului cat si a persoanelor direct responsabile de neefectuarea platii”, au declarat reprezentantii Ars Advertising.

Acestia sustin ca decizia Ministerului Mediului de a nu face plata catre Ars Advertising este abuziva, lipsita de orice justificare, mai putin cea de rea-vointa, si „creeaza dificultati atat agentiei noastre cat si Best Advertising”.

„De doi ani de zile incercam sa obtinem niste raspunsuri de la Ministerul Mediului si nu primim decat amanari, promisiuni si din nou amanari”, au adaugat reprezentantii Ars.

Mai mult decat atat, spun cei de la Ars Advertising, ministerul Mediului a organizat si in decembrie 2010 o alta licitatie pentru servicii de media precizand intr-o clarificare la documentatia de atribuire ca „furnizorii de media nu sunt asimilati subcontractorilor”.

Cine sta in spatele Ars si Best Advertising

Potrivit datelor disponibile la Registrul Comertului, Ars Advertising este un business de familie, detinut de Gabriel si Daniela Stefanescu, cu 45%, respectiv 55% din actionariat. Firma nu are alti asociati persoane juridice sau fizice si lucreaza, din momentul fondarii, pentru clienti din mediul de stat. De altfel, agentia se si prezinta in calitate de „lider national in domeniul comunicarii institutionale”.

Printre clientii deserviti de Ars, agentie cu afaceri de 2,2 milioane euro in 2009, se numara Ministerul Mediului, Ministerul Turismului, Transelectrica, CFR sau Institultul Cutural Roman.

Desi nu exista informatii potrivit carora familia Stefanescu ar avea afinitati sau ar fi implicata direct in mediul politic, ziarele au speculat de-a lungul timpului pe seama unei apropieri a lui Gabriel Stefanescu de anumiti lideri ai PNL Prahova. Stefanescu a respins toate zvonurile pe aceasta tema.

Best Advertising, cu afaceri de 2,6 milioane euro in 2009, ii are ca actionari pe Septimiu Manuel Cherechesiu, director de dezvoltare al ziarului Ziua (67% din actiunile Best) si Marian Strachinescu, care controleaza 33% din agentie, si el fost director de vanzari pe publicitatea ziarului Ziua.

Septimiu Cherechesiu a intrat in vizorul presei in octombrie 2008, cand Hotnews.ro a realizat o ancheta jurnalistica care punea sub semnul intrebarii modul in care obtinut prin compania Best Advertising & Consult SRL un contract in valoare de 1,2 milioane de euro ca sa faca publicitate unui site – www.fonduri-ue.ro, detinut de catre Agentia pentru Strategii Guvernamentale.