- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

De vorba cu publicitarii de top, la final de an: Cum a fost 2008 si ce urmeaza (II)

31 Dec, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Dupa declaratiile facute de alti oameni importanti din advertising, cititi astazi cum vad anul 2008 si la ce se asteapta, in 2009, Mihaela Nicola, The Group, Daniela Knecht, Scala JWT, Mihai Scortea, Mercury 360, Adina Sorescu si Mihai Ene, The Secret Service.
De vorba cu publicitarii de top, la final de an: Cum a fost 2008 si ce urmeaza (II)

Mihaela Nicola, CEO The Group

[img=59][/img]
In 2009 conteaza regulile supravietuirii

2008 a fost un an complex si foarte-foarte incarcat. Sfarsitul lui este si mai animat! N-am avut ragazul de a judeca in termeni „de bilant”, n-am decantat inca intamplarile si semnificatiile acestora in 2008. Dupa cum despre 2009 nu stim decat ca va fi si mai complicat si ca se vor aplica mai dramatic regulile „supravietuirii”.

Asadar, suntem inca implicati in zeci de proiecte concomitente, tributari filozofiei ca cel mai important proiect este … urmatorul.

Reduceri de costuri

Reducerea costurilor si optimizarea cheltuielilor este un proces perpetuu al companiilor profitabile, iar criza economica nu face decat sa evidentieze mai acut aceasta preocupare, insa nu este nici noua, nici surprinzatoare. Doar companiile cu procese ineficiente intra in panica, in timp ce tot restul managerilor fac ceea ce au facut mereu, coreleaza cheltuielile cu productivitatea.

Nimeni nu renunta la oameni daca acestia sunt buni, dupa cum totdeauna s-a intamplat ca agentiile sa renunte la oameni atunci cand au pierdut clienti, fara nicio legatura cu vreo criza globala. Noi nu avem structura birocratica, managementul nu are asistente, nu ne-am inconjurat de proceduri anevoioase si n-am construit ierarhii stufoase asa incat nu avem balast la care sa renuntam. Ne vom ingriji sa adaugam clienti si oamenii sa fie productivi. Nu se pune problema reducerii salariilor, dar vom fi probabil mai cumpatati la ofertele noilor angajati.

Nu stim deciziile manageriale ale celorlalte agentii si nici nu le acordam atentie. Am avut cel mai mare profit al industriei in ultimii trei ani, in cifre absolute, asa incat probabil ca exista pe undeva, ceva ce noi facem cel mai bine din punct de vedere al eficientei businessului. Nu ne-au preocupat retetele pe care le aplica ceilalti competitori.

Vom fi foarte atenti sa nu crestem cheltuielile si vom renunta la capricii. Spre exemplu nu vom mai comanda agendele Smythson pe care achizitionam din Londra in fiecare an si care costau 175 lire britanice bucata. Am comandat in fiecare an minimum 200 astfel de agende pe care le ofeream angajatilor agentiei si alocam circa 50.000 euro numai pentru aceste obiecte promotionale. Vom renunta la accesoriile luxoase, la cheltuielile facultative, caci acestea ar sfida contextul general. Dar nicicum nu vom opera reduceri salariale sau pe cele legate de beneficiile angajatilor (masa in companie, etc). Ar fi impotriva legii progresului.

Dezvoltarea si motivarea angajatilor

1% din cifra de afaceri a companiei este alocata dezvoltarii si motivarii oamenilor. Acestea nu sunt cheltuieli optionale. Valoarea lor se reduce doar in masura in care se reduce cifra de afaceri, ceea ce noi nu luam in calcul pentru The Group in 2009. Chiar daca se va reduce piata, planul nostru este sa sporim cota noastra din aceasta piata.

Salarii

Salariile sunt o consecinta a productivitatii si nu o cauza, asadar vor evolua in corelatie directa cu businessul companiei.

Juniori

Noi sustinem mai multe programe care se vor derula la anul si in baza carora speram sa recrutam mai multi juniori pentru companie.

Daniela Knecht, managing partner Scala JWT
[img=57][/img]
Criza are si efecte pozitive

In momentul de fata, criza ii face pe toti publicitarii mai constienti de cheltuielile pe care le fac si de modalitatile prin care isi pot imbunatati eficienta sau ROI-ul(return on investment – n.r). Pentru asta este nevoie de angajati buni si inteligenti. Nu este neaparata nevoie de un buget urias pentru a face lucruri bune. Criza creste aprecierea si necesitatea strategiilor eficiente si creative, ceea ce este in interesul tuturor – clienti, agentii bine si cel mai important, consumatori.

Numar de angajati

Cel mai de pret bun al unei agentii sunt oamenii care muncesc pentru ea. Acestia fac locul, mediul de lucru si calitatea muncii. In aceste conditii de piata, unde oamenii buni sunt greu de gasit, nu poti sa adopti atitudinea concediaza si angajeaza – oricum, nu ar trebui sa faci asa ceva. In acest moment, Scala JWT are 45 de angajati, iar pentru 2009 planuim sa ne extindem echipa pana la 50.

Am programat cresterea bugetului pe linia motivationala. Oamenii au dreptul de a invata si a creste, dar si de a stabili legaturi intre ei. Daca nu le oferi uneltele si oportunitatile necesare, cum te poti astepta sa se intample toate astea?

Oamenii buni se gasesc greu in publicitate. Aici nu trebuie sa ai doar cunostinte si experienta, ci si talent, „mintea potrivita”, suflet si atitudine. Deoarece se lucreaza intr-un nivel ridicat de stres, cu solutii complicate si noi in fiecare zi, team-spirit-ul este cheia

Bonusurile de final de an raman

Toata lumea de la Scala a muncit foarte mult acest an. Au facut lucruri extraordinare si merita aceste bonusuri. Aceste bonificatii sunt o reflexie a intregului si nu o masura de siguranta pentru anul viitor.

Pentru juniori va fi mai greu

Chiar daca la Scala nu avem pozitii entry level, pentru ca noi credem intr-o echipa de seniori care sa lucreze cu clientul, cred ca marile agentii vor continua sa isi construiasca o mare parte a echipelor cu juniori low-cost.

Totusi, cred ca juniorii va trebui sa-si revizuiasca atitudinea. Daca pana de curand credeau ca pot intra intr-o agentie cu gandul de a o conduce dupa 2 ani, de acum incolo va trebui sa-si demonstreze valoarea si va fi mult mai greu.

Mihai Scortea, director executiv Mercury 360

Precautie: cuvantul de ordine

Anul 2008 a inceput continuand acelasi trend ascendent, insa nu se termina tocmai asa. Contextul international afecteaza si industria publicitatii de la noi, insa efecte notabile ne asteptam sa apara incepand cu 2009. In ce priveste business-urile, cuvantul de ordine in momentul de fata este precautie.

[img=106]Mihai Scortea, director executiv Mercury 360[/img]
Compania in 2008

Anul 2008 a fost unul de consolidare pentru Mercury 360. Ma refer atat la reorganizarea interna si integrarea mai buna a serviciilor noastre, cat si la dezvoltarea business-ului pentru unii dintre clientii existenti, pentru care reprezentam o extensie a departamentelor de marketing.

Pe langa consolidarea echipei si venirea noului director de creatie, in persoana lui Miguel Goncalves, pot spune ca fiecare proiect castigat a reprezentat un moment important pentru Mercury360.

Regrete?

Anul 2008 a fost un an bun pentru agentie, il incheiem avand o echipa consolidata pregatita pentru noile challenge-uri ce ne asteapta. Insa, ca si pentru multi alti jucatori din industrie, oricand este loc si de mai bine.

Criza

Avand in vedere contextul economic actual, ne asteptam la o scadere a bugetelor de marketing in general, dar si la o redistribuire a acestora dinspre anumite canale de comunicare catre altele, cum ar fi online, new media, field marketing, marketing direct etc.

Dupa multi ani de crestere continua, 2009 va fi primul an in care agentiile pot observa scaderi in volumul de business. Va fi interesant de urmarit modul in care fiecare se pregateste pentru a face fata acestei noi situatii. Cred ca in 2009 va fi importanta flexibilitatea, intelegerea reala a nevoilor clientilor, chiar daca acestea inseamna volum.

Adina Sorescu si Mihai Ene, parteneri The Secret Service
[img=107]Adina Sorescu, Mihai Ene: parteneri The Secret Service[/img]
Despre 2008: a aparut The Secret Service

Sunt prea putine branduri si fauritori ai acestora care au tinut pasul cu obiceiurile de consum ale targetului, care sunt in permanenta schimbare.

Digitalul e in sfarsit mai mult decat doar „sa fie acolo” si capata tot mai multa putere, pentru ca are impact.

Regrete

Crafting de duzina si ambitii prea putine, la un capat al produsului, si oameni mediocri, fara pregatire, pe post de oameni mari, la celalalt capat.

Recunoasteri

Castigarea tuturor pitchurilor la care am participat si substantierea unui portofoliu de clienti intr-un timp atat de scurt, argintul de la Golden Drum si campania neconventionala pentru Asonor.

Ambitii

Vom avea grija sa nu asteptam pana in 2009, ba din contra sa fim cat mai activi pentru a rezova problemele de marketing si comunicare ale clientilor nostri. Ne dorim sa incheiem parteneriate cu alti cativa noi clienti indrazneti care sa ne provoace la a produce si mai mult material de calitate.