- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Final slab, inceput incert: Publicitatea TV a fost cu 15% mai saraca in ultimul trimestru si se pregateste de noi scaderi

13 Jan, 15:14 • andra.gheorghe
Anul 2010 a fost slab pana la capat pentru televiziunile din Romania, care au atras din publicitate intre 60 si 65 milioane euro in intervalul octombrie-decembrie, cu 15% mai putin fata de perioada similara a anului precedent, au declarat pentru DailyBusiness.ro manageri din agentii media de top de pe piata locala, care se asteapta la un 2011 cu noi scaderi pe toata piata media, inclusiv TV.
Final slab, inceput incert: Publicitatea TV a fost cu 15% mai saraca in ultimul trimestru si se pregateste de noi scaderi

Volumul investitiilor in publicitatea TV in trimestrul patru al 2010 fata de aceeasi perioada a lui 2009 a avut o scadere accentuata, cuprinsa intre 10-15%, potrivit lui Bogdan Prajisteanu, managing directorul agentiei Mediaedge:cia (MEC) Romania.

Conform sefului MEC Romania, televiziunile au reusit sa atraga, in ultimele trei luni ale anului trecut, intre 35 si 45% din totalul banilor cheltuiti de advertiseri in 2010 pe promovare pe TV.

Steve Dallas, managing directorul agentiei Initiative, plaseaza suma cheltuita de companii pentru cumpararea de reclama pe micile ecrane la 60-65 milioane euro, in ultimul trimestru.

„Estimarile noastre arata faptul ca in ultimul trimestru din 2010 s-au cheltuit pe TV intre 60 si 65 mil. euro, ceea ce inseamna cu 10-15% mai putin decat in perioada similara a anului anterior”, a precizat Dallas pentru DailyBusiness.ro

Nici pentru primele luni ale noului an estimarile pentru evolutia publicitatii de TV remise de agentiile de media nu sunt intr-o nota foarte optimista.

„Este prematur sa emitem ipoteze legate de ce se va intampla in 2011, dar ne asteptam la o usoara scadere a pietei de media per total an, cu o descrestere sensibila in primul trimestru si o revenire in restul anului”, a spus Steve Dallas.

Pe de alta parte, Bogdan Prajisteanu pune in discutie si eventuale premise de crestere ale investitiilor in publicitatea din 2011, generate de TV si online.

„Tendinta primei parti a anului 2011 va fi direct corelata cu situatia inregistrata in ultimul trimestru din 2010 cand scaderile au fost semnificative fata de perioada similara a anului 2009, de 10-15%. Putem insa spera la o valoare a pietei de media in 2011 similara cu cea din 2010 sau chiar la o crestere minima cu 1-2%, crestere ce poate fi generata de online si TV. Acest optimism va putea fi validat doar in cazul in care previziunile economice din 2011 vor confirma trendul pozitiv anticipat, iar consumul se va dezgheta in a doua parte a anului”, a explicat seful MEC Romania.

Zoltan Szigeti, presedintele The Group, cel mai mare business de comunicare independent din Romania, a estimat recent investitiile alocate publicitatii pe TV la 200 milioane de euro in 2010.

In 2009, piata de publicitate TV s-a ridicat la peste 220 milioane euro, in scadere cu circa 30% fata de 2008.

Online-ul a fost surpriza placuta a anului 2010, Internetul romanesc reusind sa atraga in primul semestru al anului anterior investitii nete in publicitate nete de 10 milioane euro, in crestere cu 65% fata de primele sase luni ale anului anterior, potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers la comanda IAB Romania.

In 2009, piata locala de publicitate s-a cifrat la 339 milioane euro, in scadere cu 37% fata de anul anterior. Pentru 2010, publicitarii au estimat o depreciere de circa 10-15% a investitiilor, fata de anul precedent.