MEDIA & MARKETING

Iisus, cel mai puternic brand? Apple si Coca-Cola mai lupta doar pentru locul 2

05 octombrie 2012, ora 00:07, autor(i): Raluca Abrihan   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Iisus-vine.jpg
Cand vorbim despre cele mai puternice branduri din lume, ne gandim la Apple, Google, Coca-Cola, Ford sau Nestle. Exista insa unul pe care nu il luam in calcul, dar care intruneste toate criteriile - notorietate, longevitate, profitabilitate - pentru a "bate"aceste nume celebre: Iisus. Poate intra cel mai cunoscut personaj religios in categoria brandurilor?

Conform topuluiGlobal 500,Apple este cel mai valoros brand din lume, Interbrand il contrazice sustinand ca locul unu in clasament este ocupat de Coca-Cola. In orice caz Apple, alaturi de Google si Microsoft sunt singurele in clubul select al celor cotate anul acesta cu ratingul "AAA+".

In topul celor mai populare branduri pe Facebook, primul loc este detinut de Coca-Cola.

Ce au in comun aceste nume? Sunt cunoscute de foarte multa vreme si "produc" foarte multi bani, calitati pe care le are si numele "Iisus". Si atunci prima intrebare care apare este: Poate fi considerat Iisus un brand?



Asa cum te raportezi la diverse celebritati ca la un brand, asa este si in cazul lui Iisus, putem zice ca e un brand. Dar mai mult decat un brand, cred ca s-ar putea folosi notiunea de Meme in acest caz, explica Stefan Liute, strategy director la Storience.

Bogdan Naumovici, director de creatie 23 Communication Ideas, este de parere ca la un anumit nivel Iisus poate fi considerat un brand "pentru ca are valori, are o iconografie, exista o gramada de semne care te duc cu gandul la Iisus, o gramada de simboluri grafice. Are manifestari de brand.

Mai sunt insa si alte aspecte importante care trebuie luate in calcul.

O celebritate este un brand personal. Evident ca asta inseamna ca e foarte mult legat de aspectul fizic, de comportamentul unei singure persoane. Pe de alta parte, Iisus este o parte a mai multor religii, nu numai a celei crestine. Religia la randul ei poate fi privita ca un brand dar usor diferit de brandul de celebritate, mai adauga Stefan Liute.

El arata ca Iisus poate fi analizat ca brand personal, dar poate fi luat si ca un ambasador al unui alt brand, care este religia.

In schimb, Naumovici este de alta parere: privita din aceasta perspectiva, relatia biserica - Iisus se poate traduce prin relatia companie - brand.

"Biserica este o companie in continua cautare de clienti. Banii adusi de brand ajung la compania numita biserica, afirma Naumovici.

Daca nici Iisus nu are brand believer


Desi cei doi specialisti in publicitate contureaza usor diferit categoriile in care se incadreaza subiectul analizat, argumentele lor ajung in cele din urma intr-un punct comun, atat Liute cat si Naumovici sunt de acord ca putem vorbi de brandul Iisus.

Mai mult, cei doi cred ca una dintre cele mai importante caracteristici pe care o indeplineste acest brand este consecventa.

Este consecvent pentru ca a comunicat foarte multa vreme aceleasi valori. Si apoi, noi cautam intotdeauna brand belevier, iar daca nici Iisus nu are brand believer, nu stiu cine are, spune Naumovici.

Liute vine cu unele completari.

Brandurile reliogioase transcend generatiile, au o durabilitate mult mai mare si o capacitate de schimbare mult mai mica. Categoric vorbim aici de o consecventa mai mare decat in cazul brandurilor obisnuite. Brandurile religioase nu au un caiet financiar, nu au agentii care sa le monitorizeze sa le faca modificari sa le faca sa creasca in mod artificial, spune reprezentantul Storience.

Brandul care a rezistat in timp pentru ca a avut campania cea mai buna

Documentare precum The Rivals of Jesus (Rivalii lui Iisus), din seria "Biblia secreta", realizata de National Geographic Channel, sau Zeitgeist, arata ca strategia de lansare pe piata a brandului Iisus nu a fost una chiar originala.

Cele doua filme prezinta diverse personaje mitice sau istorice carora li s-a creat o reputatie de vindecatori, sau care puteau sa invie morti, sa leviteze si care se numeau fii ai lui Dumnezeu.

Cum se explica faptul ca dintre toti predicatorii si facatorii de miracole, Iisus este cel care a dainuit?

Iisus al crestinilor a rezistat in timp tocmai pentru ca a avut o campanie atat de buna. De unde rezulta ca este unul dintre cele mai mari branduri, afirma Dan Chisu, analist publicitar si producator al show-ului Noaptea Devoratorilor de Publicitate.

Exista insa si opinia ca s-a muncit la administrarea imaginii lui Iisus.

In ceea ce priveste imaginea brandului, este clar ca religia, sau cei care l-au creat in timp au stiut ca este foarte important sa isi personalizeze ideile pe care vor sa le transmita. Sa ai un reprezentant care a trait sau traieste in carne si oase, care arata si se numeste intr-un anume fel, explica Stefan Liute.

Acest lucru este un comportament foarte important care genereaza recunoastere, intelegere, atasament si care evident face parte din mecanismul de a face bani al religiilor, a mai adaugat directorul Storience.

Aduce bani?

Spre deosebire de Apple, Google sau Coca-Cola, brandul Iisus este destul de greu de evaluat. Cert este ca vorbim de un brand care aduce foarte multi bani, iar crestinii nu sunt singurii care beneficiaza de pe urma lui.

Nici ateii nu se sfiesc sa scoata bani din imaginea acestui brand. Chiar daca majoritatea organizatiilor se declara non-profit, foarte multe si-au creat magazine online unde comercializeaza diverse obicte imprimate cu imagini ce-l irnonizeaza pe Iisus. Un astfel de exemplu este 4atheists.com.

Israelul, o tara a carei locuitori sunt in proportie de peste 75% evrei, adica adepti ai religiei iudaice, are un potential turistitc ridicat, in special datorita pelerinajelor crestinilor. Ei vin aici pentru a vizita locuri precum cel in care a avut loc prima minune savarsita de Iisus, temnita unde a fost dus Iisus si asa mai departe.

Sa nu uitam de banii pe care ii produce brandul in imensa industrie a bijuteriilor.

Magazinele bisericesti sau cele de bijuterii no name, de la coltul blocului, nu sunt singurele care realizeaza podoabe cu imaginea simbolul crestinatatii. Renumite case de bijuterii precum Bulgari sau Tiffany & Co. au colectii intregi al caror elemente de design se bazeaza pe imaginea brandului Iisus, iar lista poate continua.

Peste Apple sau Coca-Cola daca ar intra in Top Brands


Este un brand care are categoric mult mai multi aderenti decat toate brandurile astea. Nu stiu daca in lume sunt mai multi crestini decat bautori de Coca-Cola. Dar este clar ca brandul cola nu are valorile atat de puternice si de cunoscute precum sunt cele ale brandul Iisus.

Apple si Microsoft sunt evident mult mai mici, spune Naumovici. Apple sau Coca-Cola intra in categoria cult brand-urilor, spune Liute, referindu-se la branduri care au ajuns la un anumit nivel al notorietatii incat oamenii il vor percepe ca pe un stil de viata. O idee imprumutata tot din marketingul religiei.

Religiile fac niste promisiuni, impun un anumit stil de viata de gandire aproape de ce ceea ce pretinde si un brand. Printro strategie de marketin esti indemnat sa consumi ceva la fel cum religia te indeamna spre un acel ceva, un anumit tip de comportament, explica directorul Storience.

Dan Chisu este de parere ca Isus si Coca Cola bate Apple. Viata de zi cu zi demonstreaza ca Isus este un brand mul mai puternic decat cele care conduc in topuri, afirma el.

Spre exemplu, la un moment dat intr-o expeditie in jungla amazonului, dupa doua zile de calatorie, in primul satuc in care am ajuns am incercat sa le aratam localnicilor ca ne e foame si sete si i-am intrebat: Cola? Pasta?, iar ei ne-au aratat unde era de baut si de mancat. Probabil daca le spuneam Iisus ne aratau biserica, daca le spuneam Apple sigur nu intelegeau mare lucru, povesteste Dan Chisu.

Chiar daca termenul brand nu se incadreaza in discursul bisericii, reprezentantii religiei au stiut dintotdeauna cum sa exploateze brandul Iisus si au invatat sa se adapteze unei ere consumeriste.

In urma cu 6 ani, o organizatie crestina a lansat in Marea Britanie campania "Where will you find him?" (Tu unde il vei gasi?), creata de agentia Radioville si derulata pe reteaua de socializare MySpace. Posterul campaniei venea cu imaginea lui Iisus intr-un pahar de bere, scrie BrandRepublic. Intreaga campanie isi propunea sa indemne utilizatorii retelei sa sa-l aduca pe Dumnezeumai des in discutiile din online.




Sursa foto: bukresh.blogspot.ro
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
valentino a spus:
05/10/2012 14:22
Dar ce se intimpla scade increderea in religie si faceti un pic de publicitate gratuita(platita gras)?
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 18 Ianuarie 2021, 21:44
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter