Cand vorbim despre cele mai puternice branduri din lume, ne gandim la Apple, Google, Coca-Cola, Ford sau Nestle. Exista insa unul pe care nu il luam in calcul, dar care intruneste toate criteriile - notorietate, longevitate, profitabilitate - pentru a "bate"aceste nume celebre: Iisus. Poate intra cel mai cunoscut personaj religios in categoria brandurilor?
Conform topului Global 500, Apple este cel mai valoros brand din lume, Interbrand il contrazice sustinand ca locul unu in clasament este ocupat de Coca-Cola. In orice caz Apple, alaturi de Google si Microsoft sunt singurele in clubul select al celor cotate anul acesta cu ratingul "AAA+".
In topul celor mai populare branduri pe Facebook, primul loc este detinut de Coca-Cola.
Ce au in comun aceste nume? Sunt cunoscute de foarte multa vreme si "produc" foarte multi bani, calitati pe care le are si numele "Iisus". Si atunci prima intrebare
care apare este: “Poate fi considerat Iisus un brand?”
“Asa cum te raportezi
la diverse celebritati ca la un brand, asa este si in cazul lui Iisus, putem
zice ca e un brand. Dar mai mult decat
un brand, cred ca s-ar putea folosi notiunea de Meme in acest caz”, explica
Stefan Liute, strategy director la Storience.
Bogdan Naumovici, director de creatie 23 Communication
Ideas, este de parere ca la un anumit nivel Iisus poate fi considerat un brand "pentru ca are valori, are o iconografie, exista o gramada de semne care te duc cu gandul
la Iisus, o gramada de simboluri grafice. Are manifestari de brand”.
Mai sunt insa si alte aspecte importante care trebuie luate in calcul.
“O celebritate este un brand personal. Evident ca asta inseamna ca e foarte mult legat de
aspectul fizic, de comportamentul unei singure persoane. Pe de alta parte, Iisus
este o parte a mai multor religii, nu numai a celei crestine. Religia la randul
ei poate fi privita ca un brand dar usor diferit de brandul de celebritate”,
mai adauga Stefan Liute.
El arata ca
Iisus poate fi analizat ca brand personal, dar poate fi luat si ca un ambasador
al unui alt brand, care este religia.
In schimb, Naumovici este de alta parere: privita din aceasta perspectiva, relatia biserica - Iisus se poate traduce prin relatia companie - brand.
"Biserica este o companie in continua cautare de clienti.
Banii adusi de brand ajung la compania numita biserica”, afirma Naumovici.
“Daca nici Iisus nu are brand believer…”
Desi cei doi specialisti in publicitate contureaza usor diferit categoriile in care se incadreaza subiectul analizat, argumentele lor ajung in cele din urma intr-un punct comun, atat Liute cat si Naumovici sunt de acord ca putem vorbi de brandul Iisus.
Mai mult, cei doi cred ca una dintre cele mai importante caracteristici
pe care o indeplineste acest brand este consecventa.
“Este consecvent
pentru ca a comunicat foarte multa vreme aceleasi valori. Si apoi, noi cautam
intotdeauna ‘brand belevier’, iar daca nici Iisus nu are brand believer, nu
stiu cine are”, spune Naumovici.
Liute vine cu unele completari.
“Brandurile
reliogioase transcend generatiile, au o durabilitate mult mai mare si o capacitate
de schimbare mult mai mica. Categoric vorbim aici de o consecventa mai
mare decat in cazul brandurilor obisnuite. Brandurile religioase nu au un caiet
financiar, nu au agentii care sa le monitorizeze sa le faca modificari sa le
faca sa creasca in mod artificial”, spune reprezentantul Storience.
“Brandul care a rezistat in timp pentru
ca a avut campania cea mai buna”
Documentare precum “The
Rivals of Jesus” (Rivalii lui Iisus), din seria "Biblia secreta", realizata de National
Geographic Channel, sau “Zeitgeist”, arata ca strategia de lansare pe piata a
brandului Iisus nu a fost una chiar originala.
Cele doua filme
prezinta diverse personaje mitice sau istorice carora li s-a creat o reputatie
de vindecatori, sau care puteau sa invie morti, sa leviteze si care se numeau fii ai lui
Dumnezeu.
Cum se explica faptul
ca dintre toti predicatorii si facatorii de miracole, Iisus este cel care a
dainuit?
“Iisus al crestinilor
a rezistat in timp tocmai pentru ca a avut o campanie atat de buna. De unde rezulta ca este unul dintre cele mai mari branduri”,
afirma Dan Chisu, analist publicitar si producator al
show-ului Noaptea Devoratorilor de Publicitate.
Exista insa si opinia ca s-a muncit la administrarea imaginii lui Iisus.
”In ceea ce priveste imaginea brandului, este clar ca religia, sau cei
care l-au creat in timp au stiut ca este foarte important sa isi personalizeze
ideile pe care vor sa le transmita. Sa ai un reprezentant care a trait sau
traieste in carne si oase, care arata si se numeste intr-un anume fel”, explica
Stefan Liute.
“Acest lucru este un
comportament foarte important care genereaza recunoastere, intelegere,
atasament si care evident face parte din mecanismul de a face bani al
religiilor”, a mai adaugat directorul Storience.
Aduce bani?
Spre deosebire de
Apple, Google sau Coca-Cola, brandul Iisus este destul de greu de evaluat. Cert
este ca vorbim de un brand care aduce foarte multi bani, iar crestinii nu sunt
singurii care beneficiaza de pe urma lui.
Nici ateii nu se
sfiesc sa scoata bani din imaginea acestui brand. Chiar daca majoritatea
organizatiilor se declara non-profit, foarte multe si-au creat magazine online
unde comercializeaza diverse obicte imprimate cu imagini ce-l irnonizeaza pe
Iisus. Un astfel de exemplu este 4atheists.com.
Israelul, o tara a
carei locuitori sunt in proportie de peste 75% evrei, adica adepti ai religiei
iudaice, are un potential turistitc ridicat, in special datorita pelerinajelor
crestinilor. Ei vin aici pentru a vizita locuri precum cel
in care a avut loc prima minune savarsita de Iisus, temnita unde a fost dus
Iisus si asa mai departe.
Sa nu uitam de banii pe care ii produce brandul in imensa industrie a bijuteriilor.
Magazinele bisericesti sau cele de bijuterii
no name, de la coltul blocului, nu sunt singurele care realizeaza podoabe cu
imaginea simbolul crestinatatii. Renumite case de bijuterii precum Bulgari sau
Tiffany & Co. au colectii intregi al caror elemente de design se bazeaza pe
imaginea brandului Iisus, iar lista poate continua.
Peste Apple sau Coca-Cola daca ar intra in Top Brands
“Este un brand care
are categoric mult mai multi aderenti decat toate brandurile astea. Nu stiu
daca in lume sunt mai multi crestini decat bautori de Coca-Cola. Dar este clar
ca brandul cola nu are valorile atat de puternice si de cunoscute precum sunt
cele ale brandul Iisus.
Apple si
Microsoft sunt evident mult mai mici”, spune Naumovici.
“Apple sau Coca-Cola
intra in categoria cult brand-urilor”, spune Liute, referindu-se la branduri care au ajuns la un
anumit nivel al notorietatii incat oamenii il vor percepe ca pe un stil de
viata. O idee imprumutata tot din marketingul religiei.
“Religiile fac niste
promisiuni, impun un anumit stil de viata de gandire aproape de ce ceea ce
pretinde si un brand. Printro strategie de marketin esti indemnat sa consumi
ceva la fel cum religia te indeamna spre un acel ceva, un anumit tip de
comportament”, explica directorul Storience.
Dan Chisu este de
parere ca Isus si Coca Cola bate Apple. “Viata de zi cu zi demonstreaza ca Isus
este un brand mul mai puternic decat cele care conduc in topuri”, afirma el.
“Spre exemplu, la un
moment dat intr-o expeditie in jungla amazonului, dupa doua zile de calatorie,
in primul satuc in care am ajuns am incercat sa le aratam localnicilor ca ne e
foame si sete si i-am intrebat: ‘Cola? Pasta?’, iar ei ne-au aratat unde era de
baut si de mancat. Probabil daca le spuneam ‘Iisus’ ne aratau biserica, daca le
spuneam ‘Apple’ sigur nu intelegeau mare lucru”, povesteste Dan Chisu.
Chiar daca termenul “brand”
nu se incadreaza in discursul bisericii, reprezentantii religiei au stiut
dintotdeauna cum sa exploateze brandul Iisus si au invatat sa se adapteze unei
ere consumeriste.
In urma cu 6 ani, o
organizatie crestina a lansat in Marea Britanie campania "Where
will you find him?" (Tu unde il vei gasi?), creata de agentia Radioville
si derulata pe reteaua de socializare MySpace. Posterul campaniei venea cu
imaginea lui Iisus intr-un pahar de bere, scrie BrandRepublic. Intreaga campanie isi propunea sa
indemne utilizatorii retelei sa ”sa-l aduca pe Dumnezeu mai des in discutiile din online”.
Sursa foto: bukresh.blogspot.ro
MEDIA & MARKETING
Iisus, cel mai puternic brand? Apple si Coca-Cola mai lupta doar pentru locul 2
05 octombrie 2012, ora 00:07, autor(i): Raluca Abrihan | 1 comentariu publicat
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (1 comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
valentino
a spus:
05/10/2012 14:22
Dar ce se intimpla scade increderea in religie si faceti un pic de publicitate gratuita(platita gras)?
Materialele zilei din MEDIA & MARKETING
18 ianuarie 2021, ora 13:35 in Media & Marketing |
12 vizualizari |
0 comentarii
18 noiembrie 2020, ora 15:56 in |
21 vizualizari |
0 comentarii
13 noiembrie 2020, ora 16:02 in |
23 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Daniel Cuevas a fost numit director general al Philip Morris România
- Skanska face schimbări în echipa de marketing și comunicare
- Seful unui touroperator din Israel: Romania este o destinatie foarte buna pentru familisti
- Brand nou de streetwear în România – zero stocuri, 100% materiale organice sau reciclate
- Primul factor emotional care influenteaza loialitatea fata de un brand - studiu
Ultima ora