- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Internetul si TV-ul vor fi vedetele publicitatii romanesti anul viitor

17 Nov, 14:56 • Redactia DailyBusiness
Internetul va fi mediul cu cea mai mare crestere in ponderea canalelor de distributie a publicitatii anul viitor, insa TV-ul va ramane lider detasat al pietei pentru inca cel putin 3-5 ani, au estimat analisti din piata pentru DailyBusiness.
Internetul si TV-ul vor fi vedetele publicitatii romanesti anul viitor

Astfel, veniturile aduse in mediul online de catre advertiseri vor creste cu peste 100% anul viitor (piata de anul acesta este estimata la 5 mil. euro), Internetul fiind urmat in topul cresterilor de televiziune, cu o evolutie de 30-35%, radio cu 30% si print cu 25%, conform lui Mircea Vlad Ionescu, marketing and research director la ArboMedia.

Firesc, si piata de publicitate in intregul ei este in crestere. Daca anul trecut se estima un venit total net din vanzarile de publicitate de 320 milioane de euro, anul acesta multi jucatori de pe piata se asteapta la o valoare a pietei de peste 350 de milioane de euro.

Calin Rotarus, sales director la ArboMedia, considera ca piata de publicitate se va ridica la cel putin 360 milioane de euro anul acesta, estimand pentru anul urmator o crestere de 25-30%.

Aceeasi parere referitoare la crestere o impartaseste si Brandusa Vlanga, director general al regiei de vanzari de publicitate DBV Media House, printre ai carei clienti se afla postul Realitatea TV.

Piata locala de publicitate este totusi „incepatoare” fata de alte tari din regiune: de pilda, in Ungaria, conform unui studiu TNS Media Intelligence, valoarea totala a acestei piete s-a ridicat doar in primele sase luni la suma de 950 milioane de euro, iar in Polonia in primele noua luni din 2006 valoarea pietei a atins 1 miliard de euro, arata un studiu Starlink.

Iar fata de alte tari europene, distanta e si mai mare: in Marea Britanie in primele sase luni piata de publicitate a valorat peste 12,7 miliarde de euro, arata estimarile Internet Advertising Bureau din Marea Britanie, facute in parteneriat cu World Advertising Research Centre.

TV-ul nu va mai fi mult timp atat de accesibil

Care sunt canalele de distributie media care absorb cei mai multi bani? Anul acesta veniturile nete obtinute din publicitate sunt estimate a fi atrase in proportie de 60% de televiziune, TV-ul fiind urmat de presa scrisa cu 23-25%, de radio si outdoor cu 6-8%, si de internet si cinema care vor avea impreuna o cota de 2%, conform declaratiilor lui Mircea Vlad Ionescu.

Aceste procente din piata se vor mentine probabil in urmatorii ani, spune Ionescu, desi fiecare canal de distributie isi va creste veniturile din vanzarea de publicitate.

Care sunt motivele pentru care creste piata de publicitate? Calin Rotarus este de parere ca un rol important il joaca dezvoltarea economica, ceea ce determina cresterea bugetelor alocate de advertiseri promovarii. Apar si clienti noi, dupa cum observa Brandusa Vlanga, si nu in ultimul rand, un alt motiv pentru dezvoltarea pietei de publicitate este cresterea tarifelor solicitate de canalele media advertiserilor.

Ca un exemplu, veniturile obtinute din vanzarea spatiilor postului Realitatea TV s-au dublat anul acesta fata de anul trecut, o parte din crestere fiind explicata prin majorarea cu 70% a tarifelor cerute cumparatorilor de media. Cresterea preturilor au practicat-o si alti clienti ai DBV Media House, Vlanga spunand ca, in medie, tarifele cerute de acestia au crescut cu circa 50-60%.

[quote=Razvan Varabiescu, specialist media]Desi consumul de televiziune a ramas relativ constant, aparitia multor canale de televiziune a dus la fragmentarea audientei[/quote]
La fel, tarifele practicate de posturile Radio 21 (intre 5 si 330 de euro/spot de 30 secunde in functie de orele de difuzare in Bucuresti) si Europa FM (intre 15 si 430 de euro/spot de 30 secunde) au crescut cu 60%, respectiv 29%, dupa cum spune Claudiu Dumitrescu, sales manager la Regie Radio Music, regia de vanzari a celor doua posturi radio.

In orice caz, Brandusa Vlanga de la DBV Media House este de parere ca televiziunile sunt destul de accesibile advertiserilor. Piata publicitara romaneasca nu va mai fi atat de dominata de televiziune „abia atunci cand tarifele la acest canal de distributie media vor fi suficient de ridicate incat sa nu si le mai permita oricine”, spune Vlanga.

Iar acest moment ar putea sa nu fie foarte indepartat. Specialistii estimeaza pentru anul viitor tarife tot mai mari pentru publicitatea la posturile de televiziune. Catalin Tolontan, redactor-sef la Gazeta Sporturilor si Razvan Varabiescu, profesor de media-planning la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii si pana recent buying-director la Media Direction, comenteaza in blogurile lor ca in 2007 inflatia in televiziune va porni de la 30% in sus.

Varabiescu a explicat pentru DailyBusiness mai detaliat procesul de scumpire: „Desi consumul de televiziune a ramas relativ constant, aparitia multor canale de televiziune a dus la fragmentarea audientei, si implicit la scaderea GRP (Gross Rating Point – numarul afisarilor in randul unui public tinta exprimat ca 1% din populatia publicului tinta, n.red.) disponibili la vanzare pentru fiecare televiziune”.

In acelasi timp „costurile programelor TV au crescut, iar de aici a rezultat o presiune mare pe pret pentru acoperirea cheltuielilor”. In orice caz va fi o crestere naturala a preturilor, determinata de reglarea cererii cu oferta, spune el.

Ca si Vlanga, Varabiescu crede ca scumpirea tarifelor pentru televiziune va reprezenta un prilej de selectie pentru advertiseri: „eu cred ca deja avem prea multi advertiseri, iar prin cresterea de preturi vor disparea de pe sticla anumite categorii de produse si anumiti advertiseri”.

Dupa parerea lui, televiziunea ramane cel mai eficient canal de distributie media in prezent: „daca se face un calcul de cost pe mia de contacte atinse, televiziunea este cea mai ieftina”.

Fiind un canal de distributie cu o acoperire de aproape 100% a populatiei, televiziunea isi va mentine inca cativa ani buni rolul de lider in media. Calin Rotarus considera ca tendinta fireasca este una de scadere, dar nu vede in urmatorii ani posibilitatea detronarii „magiei micului ecran”.

Internetul, amenintator pentru radio, outdoor si print

Pana cand va continua televiziunea sa domine restul canalelor media? Mircea Vlad Ionescu de la ArboMedia estimeaza ca ponderile canalelor de distributie media vor ramane aproximativ constante cativa ani de acum incolo. Daca vom asista la o apropiere, daca nu chiar o egalare intre cotele de piata ale Internetului fata de televiziune, aceasta nu se va intampla mai devreme de 5 sau 10 ani, considera el.

Nici Orlando Nicoara, director general la Media Pro Interactiv, nu crede ca Internetul va depasi TV-ul prea repede. Totusi, „daca trendul ultimilor ani se va mentine iar cresterea pietei va fi sustinuta de studii care sa arate eficienta campaniilor online, atunci probabil ca undeva in urmatorii 3-5 ani Internetul va depasi radiourile si outdoorul si va ataca printul”, considera el.

Pe de alta parte, Val Voicu, directorul agentiei de publicitate online AdEvolution, este de parere ca acest lucru s-ar putea intampla chiar mai repede. „Internetul va depasi radioul in 2 ani”, spune el, „pentru ca numarul utilizatorilor de Internet il va depasi pe cel al ascultatorilor de radio, sau radio-ul se va muta pe Internet”.

[quote=Brandusa Vlanga, director DBV Media House]Piata nu va mai fi atat de dominata de TV abia atunci cand tarifele vor fi suficient de ridicate incat sa nu si le mai permita oricine[/quote]
Internetul devine din ce in ce mai atragator pentru advertiseri. Nu doar datorita preturilor relativ mici (intre 5 si 20 de euro costul per 1.000 de afisari de banner, CPM ), ci si datorita cresterii publicului utilizator. Posibilitatea interactivitatii cu utilizatorii ofera mari sperante cumparatorilor de spatii de publicitate pe site-urile romanesti, considera Calin Rotarus.

Conform unui studiu facut de ArboMedia, in Romania exista deja mai mult de 6 milioane de navigatori unici pe Internet. Foarte multi dintre ei sunt in general tineri de circa 25-30 de ani, cu studii superioare, angajati cu salarii de aproximativ 10 milioane, si care detin cel putin un card (Visa sau Mastercard).

Alt factor care determina expansiunea pietei de publicitate online este, dupa parerea lui Rotarus, nivelul tot mai mare de educatie al oamenilor de media si marketing care pot elabora strategii de comunicare eficiente prin intermediul Internetului.

Categoriile de produse in care s-au investit cei mai multi bani pentru publicitate au fost anul trecut berea, cosmeticele, urmate de produsele electrice si electronice, telefoane mobile si telecomunicatii. Advertiserii care au cheltuit cel mai mult pentru publicitate au fost Procter&Gamble (P&G), care conduce si topul advertiserilor pe TV, Unilever, Coca-Cola, Beiersdorf Romania si Kraft Foods.

Cei mai atrasi de cumpararea spatiilor publicitare pe Internet au fost advertiserii din domeniile telefoniei mobile si fixe (Romtelecom, Connex, Zapp, Orange), finante-banci (HVB, Raiffeisen, BRD), auto (Daewoo, Renault, Citroen), IT (Nokia, Microsoft, Flamingo), bauturi (Interbrew, Brau Union, Coca-Cola), cosmetice (P&G, Unilever, Avon), alimentar (Perfetti, Finetti, Dr.Oetker) si turism (KLM,Air France, Tiriac Travel).

Exemplul global: se pregateste confruntarea TV-Internet

Astfel, chiar daca toate canalele de distributie isi vor creste veniturile din vanzarile de publicitate, cele mai interesant de urmarit raman televiziunea si Internetul.

In cativa ani, dupa pasii mari pe care ii are de facut Internetul, cele doua canale ar putea ajunge la o lupta stransa. Este suficient sa privim la situatia din Marea Britanie, unde Internetul a depasit deja radioul si outdoor-ul si e in competitie stransa cu televiziunea, avand peste 10% din piata, fata de 7,2% cat avea anul trecut, conform estimarilor Internet Advertising Bureau.

Numai in primele sase luni ale anului, piata Internetului britanic a valorat 1,33 miliarde de euro, cu 45% mai mult fata de lunile ianuarie-iunie ale anului trecut, avand o cota de piata dubla fata de outdoor, si fata de presa scrisa si respectiv tripla fata de radio.

Analistii estimeaza ca cele doua canale de distributie media (TV si Internet) se vor afla la egalitate pana la sfarsitul deceniului in Marea Britanie, piata de publicitate online fiind asteptata sa valoreze pana atunci peste 2,9 miliarde de euro.

De altfel piata internationala de publicitate online creste rapid. Un studiu Merill Lynch estimeaza ca pentru 2007 cheltuielile cu publicitatea online la nivel mondial vor ajunge la 11,29 miliarde de euro, avand astfel o crestere de 25% fata de anul acesta.

Desi Romania ramane deocamdata departe de valorile mari ale pietelor de publicitate din tari dezvoltate precum Marea Britanie, ritmul de crestere puternic alatura piata romaneasca tendintelor globale, astfel ca anii care urmeaza promit miscari interesante atat pe segmentul Internet, cat si pe celelalte componente ale pietei.