MEDIA & MARKETING

Marketing politic dambovitean: Cum se lupta 'doamna Loto' cu notorietatea lui Teo pentru un fotoliu de deputat

23 aprilie 2010, ora 20:06, autor(i): Ramona Constantin   | 2 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
colaj..jpgmedie.jpg
Pozitionarea diferita fata de concurenta este regula de aur atunci cand lansezi un produs nou pe piata, fie el si politic. Numai ca in cazul campaniei candidatelor pentru un fotoliu de deputat in Colegiul 19 din Bucuresti, Teo Trandafir (PDL) si Liliana Minca (PSD-PC), regulile jocului s-au schimbat din mers, iar cele doua au ajuns sa aiba aceeasi culoare de campanie, aproape acelasi slogan si, partial, aceleasi teme de forta.
Inainte de sentinta votului de duminica, reprezentantii celor doua candidate au explicat pentru DailyBusiness.ro cum s-a ajuns in aceasta situatie.

Bucurestenii din sectorul 4 al Capitalei care isi voteaza duminica reprezentantul in Parlament trebuie sa aleaga intre o vedeta populara de televiziune, a carei notorietate este dovedita de ratingurile emisiunilor realizate, dar care a lipsit in ultimii doi ani din spatiul public, si fosta sefa a Loteriei Romane, o institutie a carei imagine nu este tocmai imaculata, dar care este o persoana cu mai multa experienta si mai cunoscuta in spatiul politic.
[gallery:67]

Strategic planner-ul de la Mercury 360 si marketerul politic Sorin Tudor considera ca Teo Trandafir are o notorietate si o imagine mai bune, la care se adauga faptul ca este un produs adus pe piata de "o companie in voga", adica Pro TV, in timp ce "produsul" Minca este adus pe piata de o companie cunoscuta pentru rateurile sale recente, Loteria Romana.



Tudor atrage insa atentia asupra limitelor exercitiului de imaginatie candidat-produs comercial. "Pe de o parte, in plan comercial, consumatorii nu obisnuiesc sa ia din sertar un produs doar pentru a 'boicota' compania concurenta, iar in planul marketingului politic majoritatea alegatorilor nu pot face abstractie de formatiunea politica aflata in spatele candidatului', a precizat marketerul politic.

"Mai mult suflet, mai putina politica" vs. "Lupta pentru tine"

Acestea sunt cele doua sloganuri pe care Teo Trandafir si Liliana Minca le-au folosit in primele zile ale campaniei electorale. Vedeta TV zambea de pe bannerele de culoare verde, in timp ce fosta sefa de la Loterie intindea mana in semn de deschidere fata de cetatean, de pe un banner de culoare rosie.


Sloganul nu a fost modificat, ci completat. La inceput am avut 'Liliana Minca lupta pentru tine' si, apoi, am adaugat 'Cu mult suflet'Stefan Florea, seful de campanie al Lilianei Minca


In ultima saptamana de campanie, insa, multe dintre bannerele Lilianei Minca au devenit verzi, in timp ce sloganul a fost "completat", asa cum sustine un reprezentant din staff-ul sau de campanie, devenind "Cu mult suflet, Liliana Minca lupta pentru tine".

De altfel, reprezentantii staff-ului de campanie al Lilianei Minca sustin ca au gandit de la bun inceput o strategie cu doua tipuri de bannere, rosii si verzi, si ca in anumite locatii cele verzi au fost prezente inca de la inceput, pentru a sublinia apropierea de primarul Piedone, membru PC, care si-a castigat functia folosind in campanie culoarea verde.

In ceea ce priveste schimbarile care au aparut in slogan si care il aduc astfel foarte aproape de cel al lui Teo Trandafir, acestia spun ca este vorba de o completare, nu de o modificare.

"Sloganul nu a fost modificat, ci completat. La inceput am avut 'Liliana Minca lupta pentru tine' si, apoi, am adaugat 'Cu mult suflet', pentru ca acest cuvant - suflet - a fost folosit de asemenea de primarul Piedone, iar acum avem 'Cu mult suflet, Liliana Minca lupta pentru tine'", a spus Stefan Florea, seful de campanie al Lilianei Minca.


Instrumentele pe care noi le-am folosit erau in concordanta cu personalitatea lui Teo Trandafir. Doamna Minca nu poate fi asociata cu zona afectiva a politiciiCristian Preda, purtatorul de cuvant al lui Teo Trandafir


Cristian Birta, director general PMG Consulting, companie de consultanta PR si advertising, este insa de alta parere referitor la modificarea de ton si culoare. "Schimbarea a venit ca urmare a rezultatelor sondajelor. Au vazut diferenta mare (14 procente, conform unui sondaj CSOP comandat de PD-L - n.r.) si au decis sa faca o schimbare. A fost o decizie luata pe loc. Sa nu va ganditi ca a exista o analiza de vreo 200 de pagini. Este cea mai proasta decizie pe care o puteau lua si nu arata decat un singur lucru: disperarea", este de parere directorul PMG Consulting.

"Motivele tin evident de o criza de timp, mai ales, si poate de resurse creative. Este un joc pe ultima carte, in care una dintre tabere nu mai are nimic de pierdut", crede Tudor.

Purtatorul de cuvant al lui Teo Trandafir, Cristian Preda, are o alta explicatie.

"Au schimbat campania dintr-un motiv politic, atunci cand PNL a anuntat ca nu se implica (pe unele bannere ale Lilianei Minca apare totusi sigla PNL cu textul "candidat sustinut de PNL" - n.r.), iar Ponta (presedintele PSD - n.r.) a declarat ca alianta cu PC (al carui membru este Liliana Minca - n.r.) va fi revizuita. Atunci a fost si momentul in care s-a scos rosul", a declarat Preda.

Acesta pune modificarile care au survenit in campania Lilianei Minca pe faptul ca aceasta nu se astepta la un contracandidat de notorietatea lui Teo Trandafir, si atunci a incercat sa foloseasca de aceleasi instrumente.

"Este ca si cand ai venit la un meci de tenis si ii iei racheta concurentului tau, pentru ca tu venisesi cu una de ping-pong. Numai ca racheta nu este buna in orice mana. Instrumentele pe care noi le-am folosit erau in concordanta cu personalitatea lui Teo Trandafir. Doamna Minca nu poate fi asociata cu zona afectiva a politicii, unde am avut posibilitatea sa o pozitionam pe Teo Trandafir, pentru ca dumneaei este cunoscuta ca "Doamna Loto", a spus Cristian Preda, purtatorul de cuvant al candidatului Teo Trandafir.

Schimbari au survenit si in sloganul lui Teo Trandafir. La inceputul campaniei, mesajul afisat pe bannere era "Mai mult suflet, mai putina politica". Dar pentru ca treaba unui potential politician este sa faca politica, asa cum a remarcat si seful de campanie al Lilianei Minca, sloganul s-a transformat in "Mai mult suflet in politica", care apare acum insotit de definitia unui politician "altfel": care spune ce gandeste, care nu cumpara voturi, care e aproape de tine.

Cristian Preda a catalogat aceasta schimbare ca fiind "o accentuare a unor nuante". Asadar, nu "mai putina politica", ci "altfel" de politica.

Copiii "exploatati" politic

De la manifestarile in cinstea "conducatorului iubit" de dinainte de '89 si pana la scandalul pixelului albastru din campania electorala pentru prezidentiale din 2009, copilul este o tema recurenta in spatiul politic romanesc, iar politicienii se intrec in a-i lua in brate si a se fotografia cu ei, mai ales daca sunt si camere de filmat prin preajma.

"Am intrat in aceasta tornada (in politica - n.r.) pentru copii", a declarat Teo Trandafir la inceputul campaniei electorale. Prin proiectele de lege pe care doreste sa le promoveze se numara infiintarea unor scoli pentru parinti, crearea de "tribunale ale copiilor si familiei", precum si un amendament la legea educatiei nationale, prin care familiile sa primeasca de la stat cupoane pentru crese, ea aratand ca este importanta educatia inca din perioada 0-3 ani, nu doar de la gradinita, potrivit informatiilor aparute in presa centrala.

Tot pe copii mizeaza, in parte, si Liliana Minca, dar mult mai concret. Un trenulet circula pe strazile arondate Colegiului 19 si ii invita pe bunici, parinti si copii sa se plimbe "gratuit", cuvant repetat obsesiv de sofer, care anunta pasagerii ca oferta este valabila doar pana duminica (ziua alegerilor - n.r.).

Cine pierde, cine castiga?

Pentru cei mai multi alegatori, optiunile electorale sunt deja conturate in momentul inceperii campaniei, spune Sorin Tudor. Dar daca lucrurile stau asa, de ce atata consum de energie si bani pentru construirea unei identitati vizuale? Care este impactul asupra alegatorilor?

"Probabil ca, pe de o parte, a starnit indignare in randurile simpatizantilor lui Teo Trandafir. Si, poate, a avut ca efect ca o mica parte dintre votantii Lilianei Minca sa decida sa nu se prezinte la vot. Dar acesta este doar un efect secundar. Ceea ce se doreste de fapt este pozitionarea lui Teo Trandafir in cadrul aceluiasi sistem de referinta: 'esti sprijinita de o formatiune politica, deci esti la fel de independenta ca mine'. Altfel spus: se incearca ca transferul de imagine negativa pe care il are clasa politica sa se faca in masuri comparabile catre ambele candidate", a spus Tudor.

Notorietatea pe care Teo si-a castigat-o in ultimii ani ca realizator de emisiuni i-ar fi permis sa apara pe un banner "si cu o frunza in cap", este de parere Birta, care considera ca schimbarile survenite in campania Lilianei Minca nu vor avea niciun impact, din acest motiv.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
David a spus:
24/04/2010 01:26
O felicit pe doamna Trandafir pentru ceea ce face si ii urez mult succes.
 
gab_bud a spus:
24/04/2010 10:52
Alegerile din Romania nu se castiga in functie de tip de campanie, mesaje media etc. Astea sunt pentru naivi. Castiga cine este in stare sa arunce mai multi bani pe bursa voturilor. Din punctul asta de vedere dna Minca s-ar putea sa fie mai bine pozitonata....
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 30 Octombrie 2020, 06:05
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter