- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Numele vinde revista: De ce brandul francizat este mai profitabil

24 Oct, 00:02 • marian.rujoiu
Brandul international vinde mai bine decat cel national atunci cand vine vorba de reviste. Acest lucru face ca titlurile editate in franciza sa aduca mai multi bani in buzunarele publisherilor decat editarea de reviste autohtone.
Numele vinde revista: De ce brandul francizat este mai profitabil

Intrebat daca revistele editate in franciza sunt mai profitabile fata de cele nationale, Mihnea Vasiliu, general manager Ringier Romania, a spus ca depinde foarte mult de felul publicatiei.

Astfel, revistele glossy francizate sunt mai profitabile decat cele autohtone, pentru ca brandul este componenta importanta pentru advertiseri.

„E greu sa construiesti un brand national care sa ajunga sa concureze puternic cu cele internationale”, a precizat Vasiliu, pentru DailyBusiness.ro.

Acesta apreciaza ca in cazul revistelor saptamanale sau a ghidurilor TV, „franciza nu aduce de fapt nimic, iar business-urile locale sunt foarte profitabile”.

In plus, in ceea ce priveste atragerea reclamei in paginile revistelor, cele francizate au un avantaj clar cand vine vorba de clientii internationali.

Mihnea Vasiliu a explicat ca atunci cand o companie cumpara spatiu de publicitate in paginile unei reviste care apare intr-o anumita tara, este posibil ca aceeasi companie, la nivel local, intr-o alta tara, sa ia decizia sa cumpere spatiu in aceeasi revista, francizata.

Francizele, mai profitabile decat titlurile nationale

De asemenea, exista si posibilitatea ca decizia de promovare a unui brand sa se faca in aceeasi revista, existenta pe piata in mai multe tari.

De aceeasi parere este si Serban Barbato, managing director MSG Romania, parte a Intact Media Group, care editeaza in Romania revistele  din „curtea” BBC, precum Good Food sau Good Homes.

Barbato a declarat pentru DailyBusiness.ro ca din experienta sa de pana acum, revistele sub franciza se arata a fi mai profitabile decat cele nationale. 

Astfel, in Romania exista titluri francizate precum Playboy, Elle, Cosmopolitan sau Esquire care s-au impus mai bine pe piata autohtona decat revistele nationale.

BBC are o experienta in publishing de peste 20 de ani si asta se vede in numarul de  licente, in peste 30 de tari, si in succesul acestora in fiecare tara. Cred ca este complicat sa mai inventezi apa calda in secolul 21. Din pacate, in Romania nu avem know how-ul necesar si este foarte dificil sa generezi continut de valoare”, este de parere Serban Barbato.

Afirmatia sa pare sa fie intarita si de faptul ca recent, MSG Romania a lansat BBC Science Focus in Romania si, din septembrie, BBC Science Focus in Ungaria.

“Cifrele, conform contractului, sunt confidentiale, dar este clar ca vorbim de un parteneriat profitabil de ambele parti. In plus, suntem in discutii pentru a lansa si alte licente atat in Ungaria cat si in alte tari”, a adaugat publisherul.

Cine mai cumpara astazi reviste

Potrivit lui Barbato, cititorul acestor publicatii sunt persoane de pana in 60 de ani si cu venituri medii, insa cu o “minte curioasa” care merg pe principiul “enjoy life”.

“Cand iti iei o revista este pentru tine, practic te astepti sa gasesti imagini frumoase, texte decente, un produs de care sa te bucuri, face parte din micile bucurii ale vietii”, a mai spus reprezentantul MSG Romania.

Acesta a mentionat ca dintre toate revistele editate de MSG, Top Gear este cea mai profitabila, aducand intre 35-40% din veniturile companiei. In plus, titlul reprezinta principalul suport pentru toate proiectele speciale, evenimentele si campaniile pe care publisherul le deruleaza.

Criza economica a facut insa ca in incercarea de a-si reduce costurile, trusturile de presa sa renunte mai intai la titlurile de print, cum a fost de exemplu cazul fostului trust Realitatea Catavencu, care a inchis Cotidianul sau Business Standard.

De asemenea, tot pe fondul crizei, la inceputul lui 2010, Ringier Romania  a inchis publicatia pentru celebritati Diva.

In acest sens, Serban Barbato sustine ca pe piata din Romania se renunta doar la titlurile din print de proasta calitate, lucru care s-ar fi intamplat si fara sa vina o criza.

Disparitia titlurilor, un fenomen de „curatare”

In opinia aceluiasi publisher, inca mai persista o inflatie de titluri, iar criza doar a accentuat acest fenomen de curatare.

In prezent, toate domeniile au dificultati, nu doar revistele, iar un nou val de criza in media va lovi peste 3-5 ani televiziunile, asa cum se intampla azi cu printul, dar cu anvergura mult mai puternica, crede Barbato.

Si asta in conditiile in care produsele care nu livreaza continut vor disparea de la sine, numarul de titluri urmand sa se injumatateasca, apreciaza reprezentantul MSG.

“Paradoxul este ca desi piata a scazut de peste 3 ori, exista foarte multe titluri care vand intre 1.000-3.000 de exemplare care nu sunt rentabile financiar, si totusi exista. Este de neinteles cat timp se va mai perpetua acest fenomen si este clar ca cineva va plati aceste minusuri”, a mai spus acelasi publisher.

In tot acest timp, companiile mama ale brandurilor existente si pe piata romaneasca, continua sa-si creasca veniturile, in ciuda crizei economice.

De exemplu, la inceputul anului, grupul francez Lagardere, editorul revistelor Elle si Psychologies, raporta venituri de 7,97 miliarde de euro pentru 2010, in crestere usoara de sub 1% fata de anul anterior. In Romania, cele doua titluri sunt editate de grupul Edipresse A.S.

Business-ul legat de portofoliul de reviste internationale a contribuit la veniturile Lagardere cu 742 milioane de euro la nivelul anului 2010.