- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Publicitatea pe TV, cu pana la 25% mai ieftina. Vezi care sunt efectele preturilor de dumping

20 Sep, 00:01 • andra.gheorghe
Televiziunile romanesti isi vand audienta cu pana la 25% mai ieftin fata de anul trecut. Nivelul de depreciere se va mentine pe tot anul.La ce riscuri se expun, insa, actorii de pe nisa care atrage cei mai multi bani din publicitate?
Publicitatea pe TV, cu pana la 25% mai ieftina. Vezi care sunt efectele preturilor de dumping

In 2010 au avut loc scaderi importante ale preturilor publicitatii fata de anul precedent, TV-ul fiind unul din canalele cel mai serios afectate, spune Vera Gavrila, client service director al agentiei Media Concept Store.

Si, desi evolutia pietei de media este inca greu de anticipat, in special din cauza conditiilor actuale de instabilitate socio-economica din Romania, in 2011 ar putea avea loc noi deprecieri ale preturilor practicate de statiile de televiziune, adauga specialista de la Media Concept Store.

Potrivit Brandusei Vlanga, sefa regiei de vanzari DBV Media House, si lui Razvan Varabiescu, managing directorul agentiei de media Carat Romania, in primele 6 luni ale acestui an, televiziunile din Romania si-au vandut audienta cu circa 20-25% mai ieftin, comparativ cu perioada similara a anului trecut. Trendul se va mentine pana la finalul anului, sustine Vlanga.

„S-ar putea sa mai avem cateva fluctuatii care tin de sezonalitatea bugetelor, dar deja din toamna se stabilizeaza piata. Nu cred ca vor mai lasa la pret”, crede sefa DBV.

Deocamdata totul este legat de cerere si oferta, considera Varabiescu. Inca nu se stie cu exactitate la ce nivel va fi consumul in toamna, asa ca exista posibilitatea unor usoare fluctuatii pana pe 1-10 octombrie, explica acesta. Astfel, daca advertiserii vor avea cresteri de vanzari, acestea se vor regasi si in cererea de publicitate.

In cazul in care televiziunile vor mai cobori preturile, principalii pierzatori, pe termen lung, vor fi chiar ele, potrivit Brandusei Vlanga.

„Daca mai scad preturile, isi vor da seama ca vor ajunge sa isi aglomereze spatiile degeaba”, adauga aceasta.

Fuga dupa cota de piata, la care se adauga multitidinea de statii din peisajul TV romanesc si preturile foarte joase la care acestea isi vand publicitatea, loveste direct in rating, singura moneda de schimb in lumea televiziunilor.

Si chiar daca liderii vor cadea intodeauna in picioare, televiziuniile mici si cele de nisa risca sa dispara.

Agentiile de media par a fi cel mai putin afectate de politica de preturi din TV.

„Atata vreme cat noi, agentiile, suntem platite la comison, ne afecteaza mai mult scaderea pietei, bugetele advertiserilor. Agentiile sunt ca niste restaurante. Vindem aceeasi marfa, la alte preturi. Apar intr-adevar probleme daca aflam ca una dintre noi a cumparat mai scump sau mai ieftin”, spune Varabiescu.

Potrivit acestuia, este mai greu pentru televiziuni sa creasca preturile, avand in vedere instabilitatea pietei si a bugetelor. Dar, la un moment dat, vor fi nevoite sa o faca.

„E drept ca piata a scazut enorm, conditiile sunt mult mai dure. O sa ne ia vreo 6 ani sa revenim la climatul din 2007-2008”, declara Razvan Varabiescu.

„E mult mai greu sa cresti pretul decat sa il scazi. Dar imi este clar ca in momentul in care vom iesi din criza, publicitatea va incepe sa creasca, advertiserii vor creste investitiile. Atunci, si televiziunile va trebui sa majoreze preturile, nu-si vor mai permite sa fie sold-out atat de repede, pentru a face loc unei palete largi de clienti”, explica seful Carat Romania.

In 2009, televiziunile locale s-au confruntat nu numai cu o scadere de 35% a investitiilor venite de la advertiseri, dar si cu pierderi uriase.

Pierderile cumulate ale principalelor statii TV nationale, Pro-urile lui Sarbu, Antenele lui Voiculescu, posturile lui Bobby Paunescu, ale turcilor de la Dogan si cele ale SBS Broadcasting, s-au ridicat la 68 mil. euro in 2009. Incasarile totale din publicitate de anul trecut, impartite intre toate statiile centrale si locale, au fost de 222 milioane euro.

Estimarile specialistilor din media plaseaza investitiile in publicitatea TV la 209 milioane euro, cu 6% mai mici fata de 2009.