MEDIA & MARKETING

Razboiul Antena 3 vs Restul Presei. Industria media castiga sau pierde?

22 ianuarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andreea Stefan   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Tv.jpg
Divizata mai mult sau mai putin de convingeri politice, breasla jurnalistilor din Romania pare ca s-a impartit in doua tabere, iar razboiul se poarta acum intr-un limbaj greu de reprodus. Cuvinte precum “pupincuristi, jagardele, mincinosi, profitori, tradatori si haimanale” sau inaintarea unor petitii pentru demiterea sefului statului vand azi ziare si cresc audienta. Cum reactioneaza publicitarii?

Derapajele cresc audienta pe termen scurt, dar dauneaza, pe termen lung, industriei de media.

Aparent, razboiul se poarta intre "banda celor 7" printre care Andreea Pora, Robert Turcescu, Ion Cristoiu (dupa cum a scris Jurnalul National), si jurnalistii trustului Intact. Dar ca la o conflagratie de mari proportii, in joc au intrat si alti actori.

Oana Petroff, managing director al agentiei de media Mindshare, ne-a declarat ca au existat situatii in care clientii de publicitate au solicitat excluderea unor programe TV din media planuri, din cauza calitatii foarte proaste a continutului acestora.



Si asta pentru ca in publicitate conteaza contextul, continutul programului si calitatea lui, a adaugat reprezentanta Mindshare. Potrivit acesteia, clientii care investesc in publicitate si lucreaza cu agentiile de media isi gandesc, de regula, strategia de investitie pe temen lung.  

De aceea, “clientii nu sunt atenti doar la succesul de moment sau la audienta punctuala inregistrata de emisiunile TV sau site-uri, ci vor sa investeasca in canale media cat mai stabile, astfel incat relatia cu furnizorii spatiului publicitar sa aduca rezultate”.

Potrivit Oanei Petroff, stabilitatea este un element foarte important pe care clientii il iau in calcul, pentru ca tarifele de publicitate se obtin pe baza unui angajament de buget.

“In masura in care un scandal afecteaza stabilitatea unui furnizor, acesta poate avea de suferit de pe urma alocarii bugetelor”,  a mai spus Petroff.

Protestul jurnalistilor

Constienti de acest lucru, precum si de folosirea unui limbaj tot mai nepotrivit in mass-media, sute de jurnalisti si publicisti au semnat Protestul impotriva practicilor degradante din presa.

“Ne simtim obligati sa luam pozitie fata de grava deteriorare a bunelor practici jurnalistice si sa protestam public fata de incalcarea acestora. Constatam profund revoltati ca incalcarea flagranta a Codului Deontologic, insulta, calomnia, minciuna, manipularea si, in general, sfidarea normelor etice au devenit o practica obisnuita”, sustin jurnalistii in manifestul protestului lor.

"Afectarea grava a demnitatii si a imaginii publice, terfelirea reputatiei profesionale in cazul unor importante personalitati ale vietii culturale, inclusiv al unor jurnalisti, au depasit orice limite. Injuriile, montajele denigratoare, intruziunea in viata privata, violenta de limbaj, trivialitatea si falsificarea cu premeditare a adevarului sunt practici incalificabile. Consideram ca ele decredibilizeaza intreaga breasla si trebuie sa inceteze", mai spun acestia.

Semnatarii protestului, in numar de peste 400, arata cu degetul spre Intact, afirmand ca “responsabili de cele mai grave derapaje sunt cativa jurnalisti de la Trustul Intact, in special de la Antena 3”.

“Respingem confuzia voit indusa ca totul se reduce la pozitionari politice diferite si ca toti ziaristii sunt in egala masura vinovati de degradarea moralei profesionale si a spatiului public”, au mai scris jurnalistii in protest. 

In aceasta problema,DailyBusiness.ro i-a contactat si reprezentantii trustului Intact, dar pana la ora publicarii articolului, acestia nu au dat un raspuns.

Audiente in crestere pentru Antena 3

In tot acest timp, Antena 3 afiseaza cifre care pozitioneaza postul ca fiind lider de audienta.

Un exemplu in acest sens este ziua de 16 ianuarie, care, potrivit Antenei 3, care citeaza datele Kantar Media, postul a obtinut o medie de 2,3% rating si 9% share, ocupând prima pozitie in clasamentul posturilor informative si pozitia a treia in clasamentul general.

In aceeasi zi, la „Sinteza zilei cu Mihai Gâdea”, care a tratat subiectul  “despre afacerea Gazprom – Ioana Basescu”, ratingul mediu a fost de 6,3%, iar media cotei de piata a atins 13,1%.  Emisiunea realizata de Mihai

Gadea a ocupat locul al doilea in piata, pe tronsonul sau orar, dupa Pro TV, emisiunea lui fiind urmarita cel putin un minut de peste 1.500.000 telespectatori, dupa cum a anuntat Antena 3.

Pe de alta parte, Dan Suciu, unul dintre jurnalistii care au semnat protestul impotriva praticilor degradante din presa,  sustine ca o crestere a audientei emisiunilor care trateaza astfel de subiecte nu justifica lipsa de moralitate a unor institutii de presa. 

“Atunci câand radicalizezi mesajul, ataci persoane, faci scandal, evident ca lumea se uita”, a adaugat Suciu. 

Cresterea audientei, un beneficiu pe termen scurt

La rândul sau, Mircea Toma a spus ca beneficiul cresterii audientei este unul de scurta durata. Si asta pentru ca este vorba despre  o anumita categorie de public, “amator de zarva”, interesat doar temporar de conflict.  Pe termen lung insa, credibilitatea postului scade. 

“Implicarea unei institutii media in campanii politice o transforma intr-una de propaganda politica”,  a adaugat reprezdentantul ActiveWatch.

Recent, realizatorul Mihai Gadea a anuntat lansarea unei noi petitii, prin care se cere demiterea presedintelui Traian Basescu, acuzandu-l pe acesta ca "discrimineaza multe milioane de romani prin ignorarea sau dispretuirea fatisa a punctelor lor de vedere sau a intrebarilor cetatenesti legitime". Petitia este initiata de Mircea Badea, Mihai Gadea si Adrian Ursu.

Cauzele conflictului dintre jurnalisti

In opinia lui Dan Suciu, conflictele dintre jurnalisti sunt mai vechi, fiind cauzate in primul rând de presiunea politicienilor.

“Noi, jurnalistii, am preluat in media limbajul politicienilor si facem atacuri la persoana mai mult decât e cazul”, a mai spus jurnalistul.

El a tinut sa precizeze ca protestul initiat de jurnalisti este unul general, si nu unul politic sau care se refera la o formatiune politica sau o televiziune de stiri.

Intrebat când a inceput derapajul limbajului in presa, Suciu a spus ca acest lucru se intâmpla din 2009, de când presedintele Traian Basescu  „a impartit presa in buni si rai”, fiind „luata in vizor ca actor si nu ca translator”.

Totodata, Dan Suciu este convins ca protestul jurnalistilor va avea efect, lucrurile urmând sa se schimbe, pentru ca numarul semnatarilor este foarte mare.

“Nu stiu daca cei vizati vor reactiona imediat, dar vor reactiona”, considera jurnalistul, fost purtator de cuvânt in Guvernul Ungureanu. 

La randul sau, presedintele ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei, Mircea Toma este de parere ca breasla jurnalistilor s-a divizat din cauza raportului de forte dintre angajat si angajator care a devenit unul “grav devansat”, iar “patronul de media poate sa faca ce vrea el cu angajatul”.

Un alt motiv al acestei situatii, in opinia lui Mircea Toma, este si acela ca jurnalistii nu sunt organizati in sindicate, care desi exista, ele nu sunt puternice.

Jurnalistii ajung astfel sa fie “tratati ca niste sclavi pe mosia patronului de presa”, care transforma agenda personala in agenda de interes public, fapt insotit de implicarea in jocurile politice a unor importante institutii de media.

Potrivit presedintelui ActiveWatch, principalul dezavantaj al polemicii dintre jurnalisti este decredibilizarea ambelor tabere angajate in conflict.

Astfel, chiar daca efectele razboiului din presa nu se pot monetiza imediat, putem vorbi insa de un prejudiciu pe termen lung.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Radu a spus:
22/01/2014 09:18
Cei 400 au semnat protestul pe principiul "noi suntem pupincuristi dar suntem 400, trebuie sa dovedim 10 insi de la A3". Ce nu vad cei 400 e ca se bat cu populatia nu cu A3.
 
boby69ireland a spus:
22/01/2014 14:22
Asa e Radu -tu esti al ''unshpelea Haznauagiu...doar ca tu nu esti pupincurist ci Cotoi-limbist-e mai dulce asa nu ?
 
deontologu a spus:
22/01/2014 15:21
Daca ne poate explica Andreea Stefan (sau oricine de a DailyBusiness inclusiv portarul) cum poate fi un jurnallist, azi, echidistant maine, purtator a unui gurvern sau formatiuni politice si, poimaine, iar jurnalist echidistant. Pe fond problema presei exista, degradarea este reala, dar atentie la deontologi.
Se pune intrebarea daca presa poate fi mai buna decat societatea in ansamblu. Inclutura, parvenistismul, avaritia, minciuna, cardasia pleaca insa de la patronat. Activand intr-o presa anemica ziaristii sunt doar niste unelte. unii mai bine platiti, ceilati deloc. Fiecaruia dupa caracter. Dar invers proportional cu veniturile.
 
22/01/2014 16:38
Un strigator la cer exemplu de practica degradanta e sa dezinformezi in direct pe primul nostru ministru ca filosoful Patapievici e latifundiar la Rosia Montana. Un altul ar fi ca, profitându-se de necitirea pâna la capat, mitul cartarescian a fost lovit prin recursul la citatul decontextualizat: supramediatizatul enunt cu Regina Angliei nu apartine nici macar Autorului textului, ci unui tortionar securist de la Jilava (Orbitor 3, p. 241). Or, Mircea Cartarescu nu s-a impus in Weltliteratur prin ICR, ci prin valoarea textului dincolo de regretabilele derapaje spre postromânism. Ignoram ca ICR e doar o picatura intr-un ocean, candidatii Nobel sprijinindu-se oriunde in lume cu INTREAGA forta a statului!
 
mihai calafat a spus:
25/01/2014 02:02
nu dragilor,nu Antena 3 este de vina, ci maruta + acces direct + CNA+ basescu!
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 29 Septembrie 2020, 12:21
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter